اصلاحي به منزله فرصت!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 24 اذر 92
بازار سرمايه امروز اولين اصلاح اساسي مدت اخير را تجربه كرد اصلاحي كه ميتواند فرصت مناسبي براي شكار سهام پرپتانسيل از صنايع كم ريسك در قيمتهاي منفي ارزيابي كرد به نظر ميرسد فردا بازار كمي جاندارتر بوده و شاهد افزايش تقاضا باشيم
امروز بازار بابت خبرهای سیاسی و تحریم های جدید کاهشی بود اما بهتر است به متن تحریم ها رجوع کنیم ایا ایران تحریم شده بود ایا بحث تحریم عامل ریزش بازار بود یقینا بازار دنبال یک بهانه ساده و کوچک برای اصلاح بود وگرنه بحث تحریم این قدر بی ربط و کم اهمیت است که هیچ کسی نمی تواند باور کند بازار بابت این خبر اصلاح داشته است غرض از بیان این موضوع این بود که این مطلب را توجه داشته باشیم در بازار اتفاق بدی رخ نداده است و هر بازاری بعد از یک رشد مناسب نیاز به یک اصلاح و استراحت خواهد داشت به نظر اثر این موضوع فردا خیلی کمتر باشد لذا فروشندگان باید توجه کنند در فروش های خود خصوصا پس از 8 درصد منفی خیلی نباید سریع اقدام کنند بازار خیلی راحت می تواند برگشت داشته باشد و این اصلاح را سریع جبران کند بهر عنوان طبق روال هیمشگی اول هر ماه با رشد و اخر هر ماه با اصلاح به کار خود ادامه می دهد بنابراین بعد از این اصلاح که احتمالا تا دوشنبه خواهد بود بازار می تواند فاز جدیدی را اغاز کند
امروز دلار نیز 2950 تومان بود و نشان داد که خبر خاصی رخ نداده است وگرنه دلار باید بیش از این میزان رشد می کرد
براي فردا گروه بانكي به نظر ميرسد با نوسانات مثبت همراه شود بانكيهايي كه جز سهام كم ريسك بازار طبقه بندي شده و حقوقيها نيز حسابي بر روي اين شركتها فعال هستند روند حركتي بانكيها فعلا نوساني ميباشد اما تا پايان سال روند رو به رشد ارامي را از نمادهاي اين گروه را شاهد خواهيم بود به خصوص نمادهايي مانند بانك ملت و تجارت و پارسيان كه با پتانسيل افزايش سرمايه هم همراه ميباشند
در مورد بانک ملت امروز شاهد حجم معاملات خوبی بودیم خرید حقوقی بیش از حقیقی ها بوده است گروه مالی ملت این روزها در نقش نوسان گیر در این گروه فعالیت دارد
امروز نکته خوبی را یکی از دوستان در مورد بانک ملت عرض می کرد که گفتنش جالب توجه است بانک ملت 2860 میلیون دلار دارایی ارزی دارد اگر فرض کنیم بانک ملت به جز همین دارایی ارزی هیچی نداشته باشد و 1600 شعبه ان و 10 درصد ملی مس و 5 درصد شبندر و 3 درصد شپنا و 1 درصد همراه اول و بیمه اسیا و البرز را هم اصلا فرض کنیم نداشته باشد این بانک اگر یک روز فقط همین میزان 2860 میلیون دلار را با نرخ ازاد بفروشد سهمی 250 تومان دارایی هر سهم خواهد بود الان بانک سینا بابت 5 درصد مخابرات که سهمی حدود 150 تومان می باشد قیمتش 330 تومان است بعد بانک ملت با داشتن 250 تومان به ازای هر سهم دارایی ارزی قیمتش فقط 290 تومان است ا10 درصد ملی مس سهمی 45 تومان و 5 درصد شبندر سهمی 33 تومان 3.7 درصد شپنا سهمی 13 تومان بر روی سهم اثر دارند لذا با یک حساب ساده می بینیم بانک ملت حدود 350 تومان دارایی به ازای هر سهم دارد حال بماند این بانک 1600 شعبه دارد که هر شعبه ان میلیارد ها تومان ارز ش مالی دارد و فروش هر کدام و کاهش هر شعبه می تواند میلیارد تومان سود نصیب بانک کند
بهر عنوان بانک ملت با دید میان مدت وبلند مدت گزینه خوبی است حال در کوتاه مدت سهم درگیر نوسانات گروه مالی ملت شده است و گروه مالی ملت فعلا قصد نوسان گیری روی سهم دارد گروه مالی ملت خیلی راحت سهم را 291 می خرند بعد فردا یا روزهای دیگر در محدوده 310 می فروشند بهر عنوان تاز مانی که این فاز نوسان گیری گروه مالی ملت وجود داشته باشد بانک ملت رشد زیادی نخواهد داشت و دامنه نوسان سهم 290 الی 310 خواهد بود خیلی از نوسان گیران بازار این روزها این رفتار تکراری مالی ملت را کشف کرده اند و انها نیز همین رفتار را پشت سر گروه مالی ملت تکرار می کنند
در گروه خودرويي فردا روز حساسي ميباشد حمايتها نبايد در اين گروه شكسته شود و همانطور كه امروز هم شاهد بوديم در برخي از نمادهاي بززرگ و ليدر اين گروه شاهد جمع اوري صفوف فروش بوديم كه ميتواند نويد بخش معاملات بهتر در بازار فردا باشد
در گروه پالايشي كم كم نمادهاي خبر ساز اين گروه مورد توجه بازار قرار ميگيرند پتانسيلهاي بنيادي سهام پالايشي باز هم كم كم رو ميشود و اعتمادها به سمت شركتهاي اين گروه بازميگردد
در اين گروه انتظار نوسان 10 درصدي را براي نمادهاي پالايشي داريم شاوان هم تافته جدا بافته اي شده كه بازار انتظار بازدهي بيشتري به دليل در پيش بودن معاملات بلوكيش دارد
در گروه پتروشيمي فعلا نميتوان رشد قيمتي شديدي را از نمادهاي اين گروه انتظار داشت روند نوساني نه افت قيمتي بالا نه رشد قيمتي بالا در انتظار پتروشيمي ها ميباشد
در گروه سیمانی خبر قطع گاز شرکتهای سیمانی بار دیگر شنیده می شود باید توجه داشت رشد گروه سیمانی در این مدت زیاد بوده است و این گروه نیز نیاز به استراحت دارند خریداران جدید تر باید دقت کنند این گروه با کوچکترین خبر منفی مستعد اصلاح و استراحت هستند خریداران تازه وارد باید به شرایط این گروه دقت بیشتری کنند
در گروه رویی ها کروی بعد از مدتها در حال عبور از 370 تومان است کروی با عبور از 370 تومان می تواند رشد خوبی را در میان مدت داشته باشد در این سال های اخیر 370 تومان همیشه مانع اصلی رشد قیمت بوده است که در مقطع فعلی انتظار داریم قیمت از 370 عبور کرده و بالای 400 تومان تثبیت شود در گروه فلزات جهانی از ملی مس نباید غافل بود ملی مس شاید در یک سال گذشته تنها سهمی باشد که حتی 10 درصد هم بازده نداشته است لذا این سهم برای سهامداران عمده اش مدتهاست درجا زده است و نیاز به کمی رشد دارد اما نکته اصلی این است که قیمت ملی مس و مبارکه تا حدود زیادی با هم حرکت داشته اند ارزش بازار مس و فولاد خیلی وقتها به عنوان یک عامل مقایسه ای استفاده می شده است فولاد اگر بتواند از سد 475 عبور کند می تواند 550 نیز شود مس نیز به همین نحو پتانسیل رشد بییشتری را دارد
در اخر باید عرض کرد فروش در منفی ها بازار کار خیلی منطقی نیست باید در فروش نیز خیلی هیجان زده نشد و منطقی عمل کرد باز تاکید می کنیم فروش خیلی از نمادها در -8 درصد اصلا کار درستی نیست اما خریداران باید دقت کنند که بهترین فرصت برای خرید در روزهای منفی است اگر در روزهایی که بازار منفی است و شرایط مناسب برای خرید در کف هاست استفاده نکنیم یقینا فرصت های اصلی بازار را از دست داده ایم خرید در روزهای مثبت و هیجانی بازار همیشه پر ریسک تر از روزهای منفی است بنابراین خریداران جدیدتر باید در روزهای اخر هر ماه زمان بیشتری برای خرید بگذارند چرا که با شروع ماه جدید و اغاز خرید های اعتباری سریع این فاز منفی و اصلاحی به نوعی جبران می شود خصوصا که از ابتدای ماه دیگر گزارش های 9 ماهه نیز ارایه می شوند و اوصلا کسی انتظار گزارش های بدی ندارد
شنبه 23 اذر92


