خبر
در نماد شپارس …
تحلیل خبر
بتا سهم – 7:00 پيگيري سهامداران بافق در جهت تسعير ارز جواب داد و حالا نوبت به يك شركت ديگر رسيده است . محصولات پارس كه ديروز متوقف شده بود حالا با تعديل اندكي براي سال 92 و كاهش سود سال 93 به بازار امده است . شركت سود سال 92 را از 1005 ريال به 1132 ريال افزايش داده است كه شرکت دلائل تغيير را کاهش مبلغ فروش، کاهش قيمت تمام شده و اصلاح زيان تسعير ارز بدهي ارزي شرکت براساس استاندارد حسابداري شماره 16 (تجديد نظر شده سال 91) مبني برانتقال به قيمت تمام شده دارايي ثابت اعلام نموده است. در سال 93 نيز سود شركت با رشد هزينه ها به 813 ريال رسيده است . تا بدين جاي كار كاهش قيمت تا 9000 ريال منطقي است .
اما يك نكته غير منطقي وجود دارد . 9 ماه از فعاليت سال مالي شركت مي گذرد و سال مالي شركت 31/06 است . شركت در اين 9 ماه بيش از 9 ميليون دلار صادرات و 3.2 ميليون دلار واردات داشته است . يعني نزديك به 6 ميليون دلار مازاد درامد ارزي . شركت درامد فروش ارز را 2450 در نظر گرفته است در حالي كه نرخ دلار كمتر از 3000 نبوده . نكته جالب ديگر اين است كه اگر نرخ دلار را 3200 در نظر بگيريم حدود 4 ميليارد تومان به سود شركت اضافه مي شود و اين يعني 40% تعديل مثبت . ببنيد در برخي شركت ها رقم صادرات و واردات كوچك است و هزينه تسعير ارز خود را نشان نمي دهد ولي در چنين شركت هايي مشهود است و به نظر شركت بايد در مورد فروش نرخ ارز توضيح بدهد .
گروه تحلیل گری بتا سهم
8 آبان 92


