بازار در فكر برگشت!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 28 اردیبهشت 92
براي شنبه با توجه به رسيدن قيمت سهام شركتها به خصوص شركتهاي شاخص ساز به سطوح حمايتي انتظار برگشت روند معاملاتي را داريم شركتهايي كه طي اين مدت با اصلاح قيمتي زیادي به سطوح قيمتي جذابي رسيده اند
اين روزها از يك طرف ريزش قيمت طلا و ركود در بازار مسكن و خودرو و دلار همچنان ادامه دارد اينده طلا همچنان نزولي و با توجه به چشم انداز احتمال افت قيمت اونس جهاني به سطوح 1200 دلار براي سكه نيز قيمتهاي 1،1 ميليون توماني تخمين زده ميشود همين امر باعث برگشت بخش قابل توجهي از نقدينگي از بازار طلا به بازار سرمايه خواهد شد که اگر حمایتهای بیشتری از بازار سرمایه صورت گیرد شاهد جذب این نقدینگی سرگردان به بورس خواهیم بود اما امار ریزشی این سه روز اخیر و کاهش 1600 واحد شاخص تن هر تازه واردی را به لرزه در می اورد لذا بورس هم فعلا محل امنی برای تازه واردان نخواهد بود
اما در هفته اتي انتظار بازار براي اسامي تاييد صلاحيتها توسط شوراي نگهبان نيز تاثير بسزايي در روند بازار دارد تاييد هاشمي به عنوان كانديد پيش رو ميتواند بار مثبت رواني خوبي در بازار ايجاد نمايد شوری نگهبان اعلام کرده است 31 اردیبهشت نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد شاید بازار در سه روز اتی شرایط بهتری را داشته باشد و در نزدیکی های سه شنبه شاهد برگشت مجدد منفی ها به بازار باشیم
اما براي فردا در گروه پالايشگاهي جمع اوري صفوف فروش و متعادل شدن روند قيمتي پالايشيها بعيد نميباشد البته اگر چه تكنيكاليستها انتظار اصلاح 5-6 درصد ديگر در پالايشگاه ها را انتظار دارند براي مثال در نماد شبندر به عنوان ليدر اين گروه قيمتهاي 700 توماني را به عنوان سطوح حمايتي و سطح تعادل اين سهم ارزيابي ميكنند در مقطع فعلی تنها مشکل بازار صف فروش شبندر است بقیه پالایشی ها با یک حمایت اندکی براحتی جمع اوری می توانند شوند اما شبندر بار منفی زیادی روی کلیات بازار دارد و هر گونه صف فروش اینسهم روی تمام بازار اثرات زیادی خواهد داشت لذا باید این روزها دست به دعا شد که فقط شبندر صف نباشد وگرنه بقیه بازار مشکل خاصی ندارد برای همین باید از سازمان بورس خواست که قبل از اینکه کل بازار به ورطه منفی های بیشتری کشیده شود شبندر را برای شفاف سازی های بیشتر همانند ماه های قبل ببندد
در ساير نمادها در گروه فولاديها به دليل بحث بهره مالكانه و احتمال ازاد سازي نرخ سنگ اهن فعلا وضعيت مبهم شده است سنگ اهنيها نيز از همين قاعده تبعيت ميكنند و فعلا تا ابعاد بهره مالكانه روشن نشود نميتوان براي سنگ اهنيها نيز علي رغم تعديل مثبت در عملكرد 12 ماهه انتظار رشد قيمتي داشت
بهره مالکانه اگر 600 میلیارد تومان تخمین زده شود 40 درصد ان یعنی 240 میلیارد ان به سنگ اهنی ها می رسد یعنی سهمی 20 تومان بر روی چادرملو و گل گهر تاثیر منفی دارد این مبلغ عدد قابل توجهی بر روی سهم های سنگ اهنی نیست خصوصا که از قبل سنگ اهنی ها مبالغی را در هزینه ها تحت همین عنوان تخمین زده بودند که می تواند اثرات این سهمی 20 تومان را بار دیگر کمتر می کند بهر عنوان مصوبه فعلی مجلس نیز هنوز برای بازار شفاف نیست اگر کل این داستان ها 600 میلیارد تومان باشد باید عرض کرد مبلغ زیادی نخواهد بود و نه روی فولادیها و نه روی سنگ اهنی ها تاثیر بالایی نخواهد داشت
در ساير گروه ها در نمادهاي پتروشيمي برگشت روند سهام اين گروه بسيار محتمل ميباشد در اين گروه شنيده ميشود خارك با توجه به بازگشايي در قيمتهاي بسيار پايين و در پيش بودنمجمع با احتمال تقسيم سود 700-750 توماني تا شب مجمع ميتواند روند صعودي در پيش بگيرد
همچنين در نماد شيميايي ايران نيز شنيده ميشود شركت تعديل مثبت 20 درصدي را در عملكرد 6 ماهه خود اعلام خواهد كرد شيران سبب رشد قيمتي خوبي در نماد واتي خواهد شد سهمي كه پتانسيل رشد قيمتي خوبي هم از جهت ارزش ان اي وي بالا و هم تعديل مثبت احتمالي دارد
در گروه پتروشیمی نیز بازار تمام حواسش به مصوبات روزهای اتی مجلس خواهد بود تا زمانییکه شاهد نرخ نهایی نرخ خوراک نباشیم نمی توان امید زیادی به این گروه در کوتاه مدت داشت اگر نرخ خوراک مایع نیز با تخفیف های بیشتری روبرو باشد سهم های فارس شیران امیرکبیر اراک اصفهان می توانند وضعیت بهتری در گروه خود داشته باشند
عرضه بلوک 17 درصدی فارس نیز اگهی شده است حداقل قیمت پایه بلوک 1300 تومان خواهد بود که برابر با قیمت روز معامله بعلاوه 30 درصد خواهد بود
جمعه 27 اردیبهشت 92


