بازار تحت تسلط تاپيكو!!!
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 24 اردیبهشت 92
بازار سرمايه با توجه به عرضه 5 درصدي سهام تاپيكو براي فردا با فشار عرضه ها مواجه شده است بازاري كه ميرود تا با يك نوسان تاپيكو را در بازار پاگشا نمايد سهمي كه اگر در سطوح قيمتي 220-250 تومان عرضه شود گين خوبي خواهد داشت اما ظاهرا قصد عرضه سهم در سطوح بالاي 300 تومان توسط سهامدار عمده اين سهم يعني تامين اجتماعي وجود دارد كه به نظر ميرسد تنها به يك نوسان چند درصدي در صورت عرضه سهام با قيمتهاي بالاي 300 توماني قانع بود
اما براي فردا باامدن تاپيكو وضعيت فارس و پارسان هم بهبود پيدا خواهد كرد براي فارس انتظار رشد قيمتي تا سطوح 1200 تومان در بازار دیده می شود هرچند شرایط بازار این هدف را سخت کرده است و باید مواظب فاز اصلاحی سهم در کوتاه مدت نیز بود سهم در این مدت اخیر رشد خوبی داشته است وو کمی برگشت قیمتی در سهم لازم می باشد اما جو منفی بازار باعث شده است سهم بنابر تاثیر بالایش بر روی شاخص در فاز اصلاحی قرار نگیرد بهر عنوان خریداران جدید فعلا هدف 1100 و سپس 1200 تومان را باید مورد توجه قرار دهند که هر دو هدف با فراز و نشیب های خاصی همراه خواهند بود به نظر تازمانییکه پالایشی ها منفی باشند چاره ای نیست با فارس اثر منفی سهم های شاخص ساز را خنثی کنند که فعلا گزینه ای بهتر از فارس دیده نمی شود ولی در خرید در قیمتهای فعلی نیز باید به جو کلی بازار توجه بیشتری داشت بازار در چند روز اینده دستخوش اخبار سیاسی زیادی است خبر تایید صلاحیت ها و ترس و دلهره از عکس العمل غیر قابل پیش بینی احمدی نزاد باعث شده است خیلی از خریداران فعلا وارد بازار نشوند از طرفی پا قدم هاشمی به انتخابات نیز خیلی بد بود و سهامداران بر خلاف انتظار فعلا باید در رویای رییس جمهور شدن ایشان تحمل روزهای سخت تری را داشته باشند باید توجه کرد که انتخاب شدن هاشمی کار راحتی نیست و نباید از الان کسی را برنده نهایی دانست هیچ بعید نیست قالیباف و یا افراد دیگر رییس جمهور بعدی باشند
پارسان نيز احتمالا با برگشت روند قيمتي همراه خواهد شد پارساني كه همچنان بازار چشم انتظار تعديل مثبتش ميباشد محدوده 880 برای پارسان مهم می باشد که به ظنر اگر شکسته شود باید منتظر یک فاز اصلاحی بیشتر در این نماد بود در اين گروه همچنين شنيده ميشود وبانك نيز با توجه به پتانسيل رشد سوداوري شركتهاي زير مجموعه و احتمال افزايش سود تقسيمي شازند در مجمع پيش رو ميتواند به سود بالاي 100 تومان به ازاي هر سهم دست يابد
در گروه پالايشگاه روند فردا پيشبيني ميشود منفي دنبال شود البته پالايشگاه ها به حمايتهاي خود نزديك ميشوند و انتظار براي برگشت روند سهام اين گروه انتظار بعيدي نميباشد خصوصا که شپنا و شبریز و شراز از مصوبه 26 درصدی اثری نمی پذیرند جای تعجب است که همه پالایشی ها باید چوب شبندر را بخورند مصوبه اخیر حتی اگر هم تایید می شود روی شپنا کلا 6 تومان اثر مثبت داشت در حالیکه شپنا در گزارش اخیر خود برای سه ماهه اخر سال حدود 854 میلیارد تومان ذخیره گرفته است بازار به این ذخیره اصلا توجه نمی کند بعد به 6 تومان که حدود 30 میلیارد تومان می شود این همه اهمیت می دهد جای تعجب دارد
بهر عنوان امیدواریم بازار دلایل خود را برای صف نشینی بررسی کند وقتی شبریز شراز شپنا با پی به ای 5 قیمتهای بالایی ندارند نباید برای اینکه شبندر صف فروش است همه پالایشی ها را با چالش روبرو کنیم یقینا بازار به زودی پی به رفتار خود خواهد برد و مسیر خود را از شبندر جدا خواهد کرد هر چند بنابر شنیده ها شبندر به زودی باید بسته شود و اثر این مصوبه را بر روی سود سال 92 خود اعلام نماید باید توجه داشت مصوبه مجلس هنوز برای بازار شفاف نیست و نیاز به تفسیر بیشتری دارد فعلا حواشی این مصوبه در بازار دیده می شود و سهامداران مختلف بنابر صحبتهای افراد دیگر این مصوبه را تفسیر می کنند یقینا بسته شدن نماد و اعلام نظر نهایی شرکت بهترین اقدام در مقطع فعلی می باشد
هر چند مشکل اصلی دیگر بازار بحث مشخص نبودن نرخ ارز در بودجه است مجلس امروز در تعیین نرخ ارز با صحبتهای خاصی روبرو بود قیمت دلار از 2500 الی 3000 تومان در بودجه شنیده می شود یقینا افزایش نرخ ارز برای بازار ما خبر بهتری می تواند باشد
اما مشکل دیگر این روزهای بازار ما بحث نرخ خوراک گازی ها است وقتی مجلس از 26 درصد عوارض پالایشی ها صرف نظر نمی کند هیچ بعید نیست نرخ گاز نیز باشرایط مشابهی روبرو شود و برخلاف انتظار ها قیمت خوراک گازی نیز تغییرات بیشتری از حد معمول داشته باشد بنابراین اگر گروه های پتروشیمی نیز این روزها در منفی ها سیر می کنند بی دلیل نمی باشند
از طرفی بحث بهره مالکانه نیز هنوز برای بازار حل نشده است و مصوبات فعلی مجلس می تواند سنگ اهنی ها و فولادی ها را تحت تاثیر قرار دهد
در نمادهاي سيمانی ظاهرا افزايش نرخ سيمان به پس از انتخابات موكول شده است البته وضعيت سيمانيهاي صادراتي در اين گروه بهتر است زيرا انجمن صنفي سيمان قصد افزايش قابل توجه و تنظيم بازار سيمان صادراتي را دارد كه از تصميمات اخير افزايش20 دلاري نرخ سيمان صادراتي ميباشد كه ميتواند سود سال 92 سيمانيهاي صادراتي را با رشد خوبي همراه سازد
اما در نماد شيميايي ايران هم پتانسيل تعديل مثبت و اعلام سود 700 توماني باعث اقبال بازار به اين سهم شده است شيراني كه اهدافقيمتي 3000 توماني را دربازه ميان مدت دنبال ميكند به زودي تحليل بنيادي شيران در سايت قرار خواهد گرفت
به نظر تا زمانییکه بودجه نهایی نشود و ابهامات سهم های مرتبط با بازار سرمایه مشخص نشود شرایط برای ارامش بازار مهیا نخواهد شد و باید روزهای اتی را نیز چشم انتظار اخبار مجلس و خبرهای سیاسی بود که روند بازار بسیار به این خبر ها وابسته شده است
دوشنبه 23 اردیبهشت 92


