بازار پيش به سوي 30 هزار واحدي!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 8 مهر 91
بازار سرمايه اين روزها هر روز در حال ركورد شكني ميباشد ديگر اينروها روند صعودي بازار در بازه ميان مدت براي همگان مسجل شده به طوري كه برخي انتظار شاخص 30 هزارواحدي و برخي ديگر انتظار شاخص 32هزارواحدي و جتي برخي ديگر انتظار سطوح بالاتر را دارند
البته با توجه به ركورد شكني دلار اگر اين ركورد شكني ادامه پيدا نمايد شاهد ركورد شكني بازار سرمايه نيز خواهيم بود دلاري كه در هفته گذشته سطوح 2700 تومان را نيز به خود ديد و بازار اعتقاد دارد به زودي شاهد دلار 3000 توماني خواهيم دلاري كه اين روزها پاشنه اشي بازار شده است زيرا همين دلار است كه موجب رشد شديد و تصاعدي سوداوري شركتها ميشود
اما براي شنبه انتظار داريم بازار همچنان مثبت باشد البته دو ديدگاه اين روزها در بازار سرمايه حاكم ميباشد ديدگاه اول اعتقاد به يك پولبك يا همان اصلاح قيمتي كوچك دارد و سپس رشد شاخص تا سطوح 30 هزارواحدي
اما ديدگاه دوم اعتقاد دارد با توجه به افزايش شديد نقدينگي در بازار سرمايه و تزريق روزافزون پول دربازار شاخص يك سره تا سطوح 30 هزارواحدي رشد كرده و سپس به استراحت خواهد پرداخت
به هر حال همچنان چشم انداز بازار صعودي و رو به جلو ميباشد و اين روزها همگان به بازار صعودي اعتقاد دارند توصيه بسيار مهمي كه ما ميتوانيم انجام دهيم پرهيز شديد از نوسانگيري و سهامداري كردن بر روي سهام پرپتانسيل ميباشد بازار گين خوبي را در ماه جاري در پيش خواهد داشت
اين روزها سهام دلار محور يا همان صادراتيها بيشتر مورد توجه هستند همچنان سهام صنايع پتروشيمي و معدني ميتوانند در كانون توجهات باشند و از مابقي سهمها بازدهي بيشتري به همراه داشته باشند
در گروه پتروشيمي تعديل مثبت مارون قطعي شده است به زودي تحليل بنيادي اين سهم در سايت قرار خواهد گرفت ما انتظار سود بالاي 500 تومان را براي مارون را داريم
در اين گروه تعديل مثبت كرمانشاه و فن اوران و شازندو شپديس نيز قطعي شده است احتمالا زاگرس و خارك نيز پوششهاي بسيار بالايي در عملكرد 6 ماهه خواهند داشت چه بسا شايد شاهد تعديل مثبت سود اين شركتها نيز با توجه به قيمتهاي فعلي دلار باشيم
مخابرات نیز فعلا باید از سد 233 تومان عبور کند با عبور از این محدوده احتمال رشد بیشتر قیمت تا 240 الی 250 تومان نیز وجود دارد احتمالا فردا نیز مخابرات در عبور از 233 تومان شاهد حجم معاملات بالایی خواهد بود
در گروه معدني نيز با بسته بودن نمادهاي رويي ملي مس و سنگ اهنيها همچنان به پيشتازي خود ادامه خواهند داد همچنان اعتقاد داريم روند ميان مدت معدنيها نيز مثبت خواهد بود
در گروه قندی نیز خبر افزایش نرخ شکر به 1300 تومان باعث رونق مجدد این گروه شده است بودجه اکثر قندی ها با شکر 1300 تومانی تنظیم شده است لذا با این افزایش نرخ نمی توان انتظار تعدیلی در نمادهای قندی داشت هر چند بازار به هیچ دلیل بنیادی در این گروه توجه ندارد قشیر فردا در عبور از 1320 تومان کار سختی را در پیش دارد عبور از 1320 تومان نوید بخش قشیر 1500 تومانی خواهد بود قپیرا نیز فردا در عبور از 1300 تومان باید حجم معاملات بالایی داشته باشد عبور از 1300 تومان نیز برای قند پیرانشهر نوید بخش قیمتهای 1500 تومانی می تواند باشد لذا فردا بازار چشم انتظار حجم معاملات بالایی در نمادهای لیدر گروه قندی است یقینا پابرجا ماندن صف های قشیر و قپیرا می تواند تمام سهم های قندی را مورد توجه قرار دهد
اما موضوعی که این روزها در بعضی خبرگذاری ها مطرح می باشد رشد هیجانی بازار می باشد یقینا پتانسیل های رشد بازار در شرایط فعلی بسیار می باشند اما اگر سرعت رشد شاخص به همین نحو ادامه یابد شاید شاخص با تمام پتانسیل های فعلی خیلی زود به نقطه اشباع خود نزدیک شود لذا بهتر است سرعت رشد شاخص را کمی ارامتر کرده تا فرایند رشد بازار در طول سال 91 ادامه دار باشد بازار ما ثابت کرده است که همیشه بعد از هیجانات دچار مشکلاتی شده است که اگر به تجربه گذشته بازار توجه نشود هیچ بعید نیست در این شرایط حوادث قبلی به نحو دیگری تکرار شود شاید به ان شدت شاهد ریزش نباشیم اما خرید بعضی سهم ها در قیمتهای فعلی نیز خیلی دور از مشکل نمی تواند باشد
اما فعلا بهتر است زودتر از بازار به استقبال منفی بافی نرویم و سهم های خود را با دید میان مدت تری همراهی کنیم بهتر است در فروش نیز حتما پله ای و تدریجی و در چند روز متفاوت اقدام کنیم شاید بازار یک روزی مثبت تر و یک روز هم کمی منفی باشد اما باید توجه داشت از این به بعد شاید گزارشات 6 ماهه باشند که تعیین کننده روند سهم ها باشند باز هم تاکیید می کنیم از سهم هایی که پتانسیل خوبی ندارند و فقط در جو مثبت بازار در حال رشد هستند دوری کنید یقینا رشد همگانی فعلی روزی تمام خواهد شد و انوقت است که باید یک حساب کتاب ساده کنیم و ببینیم که ایا فلان شرکت با دلار 2700 تومانی اصلا سوده خواهد بود یا نه؟؟ لذا حتما به شرکتهای وارداتی و مصارف ارزی انها توجه کنید دلار 2700 تومانی یقینا برای خیلی از سهم ها نابود کننده است تفکیک سهم های دلاری و غیر دلاری مرز موفقیت و شکست در میان مدت می تواند باشد
جمعه 7 مهر 91


