بازار بين التعطيلين!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 4 شهریور 91
بازار روز شنبه در حالي اغاز خواهد شد كه از اواسط هفته بازار به منظور نشست سران بسته شده و تعطيلات تابستاني بازار سرمايه اغاز خواهد شد بنابر شنیده ها احتمالا تهران از دوشنبه تعطیل خواهد بود و شاید شاهد دو روز کاری بیشتری در بازار نباشیم امروز شاهد برگزاری نشست اژانس و ایران نیز هستیم اگر اخبار خوبی از این مذاکرات داشته باشیم می توانیم هقته بعد را مصون از حوادث بد دانست انتظار داريم در صورت نتايج مثبت نشست ، بعد از نشست سران نیز شاهد بازاري مثبت باشيم بازاري كه به نظر ميرسد شهريور خوبي را پشت سر بگذارد
اما بازار به نظر ميرسد از گردنه هاي خطرناك عبور كرده است به خصوص اينكه شاهد بوديم شاخص نيز از سطوح 24300 واحد عبور كرد به نظر ميرسد اين روزها بيشتر شاهد روزهاي مثبت بازار باشيم البته در اين بين فشار عرضه ها را نيز شاهد خواهيم بود اما روند كلي همچنان مثبت ارزيابي ميگردد
همانطور که در شکل می بینیم شاخص از میانگین 20 روزه عبور کرده و خط مقاومت کوتاه مدت خود را نیز شکسته است لذا حجم معاملات بالای اکثر
سهم ها در روز چهارشنبه بی دلیل نبوده و این حجم مناسب معاملات که در حدود 56 میلیارد تومان بوده نوید بخش امیدواری های بیشتری در بازار سرمایه می باشد هدف بعدی شاخص رشد تا میانگین 50 روزه می باشد که احتمالا سطح 25 هزار واحد خواهد بود
اين روزها مثل اينكه همه چيز دست در دست هم داده اند تا بازار را مثبت كنند از شرايط نسبتا ارام سياسي تا افزايش قيمتي در ارز و بازارهاي جهاني باعث شده تا اين روزها همه دست در دست هم دهند تا بازار مثبت را شاهد باشيم
در زمينه سهام صادراتي افزايش شديد قيمت نفت و فلزات جهاني از يك طرف و افزايش نرخ ارز داخلي از طرف ديگر توانسته چشم انداز بسيار مثبتي را در زمينه سهام صادراتي ايجاد نمايد دلار 2200 تومانی برای شرکتهای صادراتی برگ برنده خوبی است از طرفی شرکتهای وارداتی و مصرف کننده ارز نیز با این شرایط باید روزهای بدی را در پیش داشته باشند
در بين سهام صادراتي شركتهاي پتروشيمي كم كم در حال جلب توجه بازار ميباشند سهام شركتهاي اوره و امونياكي كه با مشكلات صادراتي كمتري مواجه هستند بيشتر مورد توجه بازار قرار گرفته اند اما فراموش نكنيم تا بدينجا امار صادرات متانوليها با رشد خوبي به نسبت 3 ماهه اول سال همراه بوده است پس ميتوانيم به مدد افزايش صادرات اين شركتها و افزايش نرخ ارز جهش خوبي در سوداوري و قيمت سهام شركتهاي متانولي شاهد باشيم هر چند به زودی باید شاهد امار 5 ماهه امار گمرک باشیم و این امار می تواند خیلی از مسایل را شفاف تر کند
اما در گروه دوم صادراتيها يعني شركتهاي معدني به خصوص روييها با برگشت قيمتهاي جهاني روي به سطوح بالاي 1800 دلار و رشد قيمت دلار ميتوانيم روند خوبي را از سهام اين شركتها در بازار شنبه شاهد باشيم رویی ها نیز در بورس فلزات محصولات خود را با دلار کمتر از 2000 تومان به فروش نمی رسانند احتمالا به زودی باید منتظر اوراق تبعی کالسیمین نیز باشیم
در اين گروه شركتهايي كه توانايي رشد سوداوري بالايي دارند مانند كالسيمين ميتوانند مورد توجه باشند در بين معدنيها به نظر ميرسد فملي تا سطوح قيمتي 400 تومان عرضه اي نداشته باشد تغییر مدیریت ملی مس و امدن پوستین دوز یقینا از چشم تحلیلگران بدور نخواهد بود عملکرد پوستین دوز در ساپا بر همه مشخص است امیدواریم حضور پوستین دوز در ملی مس باعث مشکلات مشابهی در سایپا نشود بهر عنوان امدن پوستین دوز یک فاکتور منفی می باشد که به زودی باید منتظر عکس العمل بازار به ان باشیم
در ساير نمادهاي معدني سنگ اهنيها نيز همچنان با پتانسيل رشد سوداوري كه در پيش رو دارند جاي رشد قيمتي را خواهند داشت دو نماد سنگ اهنيها يعني كچاد و كگل با تعديل مثبت خوبي همراه ميباشند اما باید توجه داشت قیمت این دو سهم در همین مدت اخیر از محدوده 500 تا 600 رشد داشته است که در حدود 20 درصد بوده است لذا در کوتاه مدت نمی توان رشد بالایی را از انها توقع داشت محدوده 550 تومان برای هر دو سهم محدوده حمایتی مناسبی می باشد
در ساير نمادها بازار همچنان منتظر افزايش نرخ شكر داخلي ميباشد امري كه در صورت اجرايي شدن ميتواند تحولي در نمادهاي قندي ايجاد نمايد اما همچنان بازار در افزايش يا عدم افزايش نرخ شكر توسط دولت ترديد دارد افزایش نرخ به بالای 1300 تومان برای قندی ها می تواند منجر به تعدیل های بیشتری شود اگر در این روزها بازار جو منفی بیشتری به خود بگیرد سهم های این گروه نیز جای نوسان مثبت بیشتری خواهند داشت
سیمانی ها نیز که این روزها در حاشیه های بازار هستند با گزارش مناسب سیمان کردستان می توانند رونق تازه ای بگیرند ابتدا اینکه سیمان کردستان از نیمه دوم سال 10 درصد افزایش نرخ در محاسبات خود فرض کرده است از طرف دیگر شرکت نرخ دلارهای صادراتی خود را 2000 تومان فرض کرده است اگر این روند تبدیل دلارهای صادراتی به نرخ ازاد در سیمانی ها ممکن شود این گروه جای یک حرکت خوب را پیدا خواهد کرد سیمان غرب و دیگر سیمانی های صادراتی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند
اما در مورد سهم های پالایشگاهی گزارش اخیر شبریز و تعدیل 100 درصدی ناشی از دریافت یارانه حمل و نقل می تواند نوید بخش تعدیل های دیگر در سهم های پالایشگاهی باشد هر چند پالایشگاه شیراز این بند را قبلا در صورتهای خود مدنظر داشته است لذا باید در دیگر سهم های پالایشگاهی منتظر اثرات این بند بود بهر عنوان شیراز توان رشد تا 370 و سپس تا 430 تومان را خواهد داشت بهتر است کسانی که سهم را دارند بیشتر با سهم همراهی کرده و از فروش در محدوده زیر 400 خود داری کنند
ایرانترانسفو نیز با استقبال زیادی این روزها روبرو می باشد اگر حمایتهای بیشتری از سهم صورت گیرد احتمال رشد قیمت تا 200 الی 210 تومان وجود دارد باید توجه داشت رشد اخیر ناشی از عرضه بلوکی سهم می باشد و تغییرات بنیادی خاصی در سهم رخ نداده است که بتوان از اینده بنیادی سهم مطمین بود
در گروه فولادی نیز مبارکه احتمالا به فکر گره معاملاتی خواهد بود اولین هدف سهم 220 می باشد اما رشد بیشتر سهم می تواند با رشد قیمت محصولاتش باعث حرکت تا 230 و سپس 250 نیز شود اما ذوب اهن در محدوده 170 الی 175 تومان کار سختی را در پیش دارد به نظر سهم در این محدوده ها کمی استراحت داشته باشد و برگشتی هم به سمت 150 الی 155 داشته باشد تا زمینه رشد بیشتر ان در هفته های اتی تا 190 و بالاتر ایجاد شود
جمعه 3 شهریور 91



