نگاهی به بازار فردا شنبه 31 اردیبهشت 90
اين روزها بازار در مرحله برگزاري مجامع شركتها ميباشد فصلي سنتي و داغ كه البته امسال به دليل برخي مسائل سياسي پيش امده از گرمي اين فضا تا حدودي كاسته شده است اما به نظر ميرسد به خصوص از معاملات روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشت بازار در فكر شروعي دوباره و باز كردن اغوش خود براي استقبال از فصل مجامع ميباشد پس احتمالا هفته پيش رو هفته اي بهتر را خواهيم داشت ابتدا نگاهی به شرایط سیاسی پیش رو داریم:
اول اینکه شورای نگهبان با سرپرستی رییس جمهوری در وزارت نفت موافقت نکرده است و همین امر احتمال تنش های بیشتری را در هفته اتی برای سهامدارن مدنظر دارد از طرفی حجم مطالب انتقادی از رفتار بعضی دولتمردان بیش از گذشته شده است و تمام این موارد در کنار نبود وزیر صنایع و نبود سیاست متمرکزی در این زمینه، همگی باعث شک و تردید در بین سهامداران شده است لذا تا زمانییکه شرایط پیش رو به هیمن نحو در جریان باشد نمی توان انتظار رشد بالایی از تغییر قیمتها را داشت لذا بازار بیش از اینکه نیاز به دلایل بنیادی خوبی برای رشد داشته باشد نیاز به امنیت و ارامش دارد سرمایه گذار ترسو می باشد وبا کمترین تشنج در بازاری که سهام ها در این دوسال اخیر چندین برابر شده است سریعا فراری می شود شاید به قول عده ای تازه کارهای بخت برگشته در همین مدت کوتاه از بازار فرار کرده اند و رفتند ولی حرفه ای های بازار نیز در مقطع کنونی نیز زیاد صبور و اهل سهامداری نیستند چون ریزش اخیر به همگان ثابت کرد در صورت درگیری های داخلی کسی قصد حمایت از بازار را ندارد و به چالش کشیدن فضای اقتصادی شاید یکی از اهرم های فشار باشد
در هفته قبل وزیر اقتصاد حمایت خود را از بازار اعلام کرد و رییس جمهور نیز بر سیاست حمایت از بورس در مصاحبه تلویزیونی خود اذعان داشت ولی هنوز بازار به ان اطمینان لازم نرسیده است و همگان منتظر اتمام بحث ادغام وزارت خانه ها و مسایل حاشیه ای دیگر می باشند بنابراین تازمانییکه ارامش واقعی به صحنه داخلی بر نگردد هر روز یک بهانه ای برای تغییر جهت بازار خواهیم داشت
در بعد دیگر بازار قیمت های جهانی در دو روز اخر هفته از رشد مناسبی برخوردار بوده است قیمت بیلت از محدوده 540 دلار به محدوده 550 دلار رسیده است شاید همین رشد اندک نیز از جو منفی سهم های گروه فولادی و سنگ اهی بکاهد قیمت مس خود را بار دیگر به محدوده 9000 دلار رساند اما روی بر خلاف انتظار برای عبور از 2200 دلار ناموفق بوده است عبور از 2200 دلار برای روی بسیار مهم می باشد قیمت نفت نیز در محدوده 110 دلار در حال معامله می باشد
در مورد قیمت فولاد و شایعات مربوط به افزایش نرخ فولاد مباحث زیادی مطرح است در این که قیمت میلگرد نسبت به هفته های قبل حداقل در بازار ازاد 10 درصد رشد داشته است شکی نیست اما تغییر محصولات فولاد مبارکه و خوزستان و ذوب اهن اصفهان هنوز اتفاق نیافتده است و رشد قیمت محصولات این سه شرکت به خاطر اینکه از حساسیت بالایی برای خریداران محصولات فولادی برخودار می باشد با مخالفت های بالایی از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان روبرو میباشد هر چند شاهد رشد قیمت شمش خصوصی ها می باشیم به طوریکه شمش داخلی از 700 به محدوده 750 تومان در حال معامله می باشد از طرفی در قیمتهای جهانی شاهد کاهش قیمت فولاد می باشیم و این تنقاص بین تمایل افزایش نرخ محصولات داخلی فولاد و کاهش قیمتهای جهانی مسیر را برای افزایش نرخ توسط تولیدکنندگان با مشکل روبرو کرده است و در این بین فقط خصوصی ها به دلیل عدم نظارت شدیدتر توانسته اند محصولات خود را بالاتر به فروش برسانند رشد قیمت میلگرد از 810 تومان به محدوده 900 تومان می تواند جو گروه فولادی ها را بار دیگر بیش از گذشته داغ کند و در این بین سنگ اهنی ها نیز از این جو نهایت استفاده را خواهند داشت چادرملو در 8 خرداد به مجمع خواهد رفت و در مجمع نیز 50 تومان تقسیم سود خواهد داشت و نهایت در محدوده 700 الی 680 بازگشایی خواهد شد این سهم در قیمتهای نزدیک 700 با دید مجمع و نگهداری میان مدت یکی از گزینه های کم ریسک همیشگی بازار می باشد چادرملو در گزارش خود بیان داشته است سود سهامداران حقیقی از ابتدای تیرماه پرداخت خواهد شد
ومعادن نیز در قیمتهای 900 تومان از شرایط میان مدت خوبی برخودار می باشد رشد قیمت مس می تواند ملی مس و ومعادن را باردیگر در مثبتهای بازار جا دهد برای قیمت جهانی مس ریزش زیادی مدنظر نمی باشد و احتمالا قیمت مس به تدریج خود را به محدوده 9000 دلار خواهد رساند و به مرور شاهد اخبار بهتری از مس خواهیم بود
فولاد نیز احتمالا از محدوده 314 تومان عبور خواهد کرد سطح 314 تومان بیشترین قیمت سهم در این مدت اخیر بوده است که در صورت عبور قیمت از این محدوده انتظار بر رشد بیشتر قیمت تا محدوده 350 تومان تا مجمع سالیانه شرکت در خرداد ماه وجود خواهد داشت سود سال 89 فولاد 40 تومان می باشد که احتمالا شرکت طبق روال سال های گذشته 90 درصد ان را تقسیم خواهد کرد و با توجه به پرداخت سریع سود توسط شرکت تمایل به حضور در مجمع شرکت برای سهامداران وجود دارد
در گروه رویی نیز کالسیمین در محدوده 920 تومان مورد توجه بازار قرار گرفت این سهم در بازه میان مدت با رشد قیمت جهانی روی برگ های برنده خوبی برای رشد قیمت خود دارد که رشد قیمت روی به 2400 دلار و تثبیت ان یکی از این نکات می باشد رشد قیمت روی تا 2400 دلار واقعا کار سختی نمی باشد و اگر ما قیمت 2700 دلار و یا بالاتر را مدنظر داشتیم شاید تصور ان با خیال بافی همراه بود اما کالسیمین با تثبیت قیمت روی در همین محدوده ها در قیمت 1000 تومان مشکل خاصی نخواهد داشت و ریز ش اخیر قیمت کالسیمین ترس از ریزش بیشتر قیمت جهانی روی بود که با برگشت فعلی قیمت جهانی روی شاهد برگشت استقبال بازار به این سهم می باشیم در گام اول انتظار برگشت کالسیمین به محدوده 1050 الی 1100 می باشد
اما براي فردا در گروه خودرويي با نزديك شدن به فصل مجامع ، سهام اين گروه بايد كم كم به فكر رشد و داغ شدن باشند تا روند منفي فعلی که بیشتر به خاطر معاملات درون گروهی ایران خودرو وسایپا بوجود امده است در این گروه سرمایه گذاری سایپا به دلیل حساسیت بالایی که بر روی گروه انحرافی ایجاد شده است احتمالا توان رشد چندانی نخواهد داشت احتمال کاهش بیشتر وساپا تا 320 و سپس در صورت وخامت اوضاع کاهش تا 300 تومان نیز دور از ذهن نمی باشد هر چند تجربه نشان داده است این مسایل سریعا حل خواهد شد اما وساپا برای اینکه اوضاع سهم خود را خیلی خوب نشان ندهد و بهانه دست مجلس و سایر طرف های درگیر این قضیه ندهد چاره ای ندارد از ریزش قیمت تا حدودی حمایت کند وساپا برای ریزش فعلا جا دارد چون در این مدت اخیر فقط با حمایت های شدید سهامداران عمده توانسته است بدون پشتوانه بنیادی فقط با فرض اینکه ناو سهم 500 است به بالا برود لذا چنانچه این حمایت ها برداشته شود بازار یقینا با محاسبات منطقی تری روبرو می شود لذا باید منتظر حمایت یا عدم حمایت از سهم بود؟؟ . در اين گروه خبهمن پر پتانسيل در موقعيت ويژه اي قرار دارد البته طبق برخي شنيده ها علت كم توجهي بازار به اين سهم تقسيم سود 30 درصدي در مجمع ميباشد كه چندان مورد رضايت سهامداران شركت نميباشد زامیاد نیز در محدوده 310 تومان می تواند بار دیگر برای بازار جذاب تر بشود جو بد گره خودرو یقینا بر روی زامیاد نیز تاثیر خواهد داشت متاسفانه سیاست تقسیم سود زامیاد هنوز توسط شرکت اعلام نشده است و در صورت مشخص بودن مقدار سود تقسیمی شرکت شرایط زامیاد راحتتر قابل پیش بینی بود
اما براي فردا در گروه سرمايه گذاريها استارت اكثر سهام اين گروه زده شده است اين روزها در اين گروه غدير در حال درو كردن سطوح قيمتي و مقاومتهاي خود ميباشد در صورتيكه غدير بتواند از سطوح قيمتي 460 تومان به سلامت بگذرد قيمتهاي 500 تومان انتظار غدير را ميكشند ورود سریع پتروشیمی زاگرس باعث سرعت رشد بیشتر غدیر خواهد شد به اعتقاد اهالی بورس غدیر زاگرس را در شرایطی که قیمت نفت رو به پایین باشد عرضه نخواهد کرد و منتظر یک جهش بیشتر در قیمت نفت و محصولات نفتی می باشد که بتواند زاگرس را با بالاترین قیمت به بازار عرضه کند
در اين گروه همچنين سهام پر پتانسيل اميد نيز در مجمع خود 50 تومان سود نقدي تقسيم كرد و قصد دارد سرمايه خود را به سطح 1000 ميليارد تومان از محل صرف سهام افزايش دهد
اما براي فردا در گروه تجهيزاتي ها انتظار تعادل روند را داريم انتظار افت بيشتر قيمتي براي سهام اين گروه چندان محتمل به نظر نميرسد مپنا كه بازگشايي نسبتا خوبي را پشت سر گذاشت و به نظر ميرسد رشد قيمتي ارامي را تا شب مجمع داشته باشد اولین هدف قیمتی مپنا 415 تومان می باشد که در صورت عبور قیمت از این محدوده انتظار رشد بیشتر قیمت تا 450 تومان به مرور ایجاد خواهد شد
از طرف ديگر حفاري نيز حسابي مورد توجه حقوقي ها قرار گرفته است به نظر ميرسد حفاري نيز از فردا جهتش را تغيير داده و با روندي مثبت مواجه شود
در نماد فولاد الياژي ايران كه مالك 25 درصدي طرح فولاد 800 هزارتني غدير نيز ميباشد برخي شنيده ها حكايت از تعديل عايدي براي سال 90 از طريق فولادد غدير براي فولاژ دارد
تعویق یکسان سازی کدهای مخابراتی استان تهران می تواند باعث تثبیت روند حرکتی مخابرات شود مخابرات و همراه اول در این مدت اخیر به اندازه کافی کاهش قیمت داشته اند و نیاز به یک محرک برای رشد قیمت دارند رشد مخابرات تا 350 تومان هدف خیلی بالایی برای اینسهم نمی باشد
پتروشیمی خاک به زودی به مجمع خواهد رفت و در مجمع شرکت قصد دارد از سود 230 تومانی خود 185 تومان را تقسیم کند شرکت سود سهامداران حقیقی خود را از تیرماه وعده داده است پرداخت خواهد کرد لذا با توجه به سود انباشته بالای این شرکت احتمال تقسیم سود بیش از 185 تومان در مجمع وجود دارد لذا مجمع این شرکت بنظر از اشتقبال خوبی برخودار خواهد بود
احتمالا فردا شاهد بازگشایی داملران خواهیم بود این شرکت سود سال 90 خود را حدود 200 تومان اعلام کرده است چنانچه قیمت در محدوده 1000 بازگشایی شود خرید اینسهم گزینه مناسبی برای افراد کم ریسک می باشد
لطفا فیش های واریزی خود را تا اتمام زمان اشتراک ، برای اطمینان از زمان دقیق اتمام اشتراک خود نگهداری نمایید
جمعه 30 اردیبهشت 90


