نگاهی به بازار فردا دوشنبه 8 فروردین 90
بازار و عرضه هاي سهمگين!!!
در بازار امروز شاهد عرضه اكثر صف هاي خريد سهام پر پتانسيل و پيشروي بازار بوديم حجم معاملات بسيار بالا جلوي رشد بيشتر سهام برتر بازار را گرفت مقاومتهاي سنگين پيش روي بازار مانع رشد بيشتر قيمتي سهام بازار شد رشدي كه افسار گسيخته از انتهاي سال 89 شروع و در ابتداي سال 90 نيز ادامه دار بود تا بالاخره امروز با عرضه هاي سنگين نشان داد شايد بازار به كمي استراحت و روند تعادلي براي جهش ديگري نياز داشته باشد جهشي كه به زودي با انتشار گزارش هاي 12 ماهه اتفاق خواهد افتاد … امروز خیلی از تحلیگران خوشحال بودند چرا که بازار از ان حالت هیجانی کمی خارج شد و به سمت عرضه و تقاضا تمایل پیدا کرد شاید از این به بعد باید به سمت دلایل بنیادی رفت و با خیال راحت بتوان حرکت سهم ها را متناسب با دلایل رشد احتمالی انها بررسی کرد احتمالا بازار در این روزها متعادل و ارام حرکت خود را ادامه خواهد داد باید دنبال دلایل گشت؟؟ از یک طرف قیمت جهانی را داریم قیمت مس و روی و سرب می توانند بار دیگر روح تازه ای در حرکت ملی مس و معادن و کالسیمین و فراوری ایجاد کند و از طرفی قیمت بیلت را داریم که می تواند موتور فولاد و سنگ اهنی ها را تقویت کند بیلت اگر پایین نیاید هم کفایت می کند و فعلا انتظار رشد چندانی از ان نیست.. قیمت جهانی نفت را داریم و متناسب با ان رشد قیمت محصولات نفتی را باید دنبال کنیم نفت بهران و متانولی ها ی خارک و شفن نیز راه خود را دارند لذا می بینیم که بازار خیلی هم بی منطق نیست رشد خیلی از سهم ها متناسب با دلایل بنیادی انها می باشد و بازار چه بخواهد چه نخواهد نمی تواند در برابر رشد قیمتهای جهانی واکنش نشان ندهد
سرمایه گذاری سایپا این روزها به قیمت جهانی مس نیز می تواند واکنش دهد هر چند سطح 380 تومان اولین محدوده مهم قیمتی می باشد که قیمت تا نزدیکی ان نیز رشد داشت اما جو عرضه ها سهم را از رشد بیشتر باز نگه داشت برای اینسهم هنوز هم دلایل بنیادی مناسبی برای رشد قیمت وجود دارد هر چند بهتر است خرید ها را اگر بتوانیم در زیر 360 و پایین تز اغاز کنیم
سر مایه گذاری سایپا با تقسیم سود بالای خودش در مجمع هنوز پی به ای بالایی ندارد و با توجه به داشتن سایپا در مجموعه خودش به نوعی خود سایپا می باشد و از طرفی دارایی های سرمایه گذاری سایپاچون فقط سایپا نیست می تواند از رشد بقیه سهم های خودش نیز تاثیر بپذیرد زامیاد و بهمن و سایپا نیز فعلا در تلاش برای تثبیت در محدوده 300 می باشند هر چند حق سایپا بیش از قیمتهای فعلی است این سهم با شرایط فعلی نباید قیمتش کمتر از زامیاد یا خبهمن باشد لذا احتمال رشد سایپا تا 330 خیلی هم دور از ذهن نمی باشد در مجموع انتظار این می باشد که رشد مجموعه خودرویی حداقل تا مجمع ارام و پیوسته باشد لذا روند نوسانی و برگشتی در این گروه جزیی از بازی انها می باشد پی به این گروه را در گام اول می توانیم حدود 6 فرض کنمی لذا با سود 60 تومان زامیاد و 55 تومانی سایپا و 55 تومانی بهمن براحتی می شود محدوده نوسانی این سه سهم را پیدا کرد
اما براي فردا در گروه سرمايه گذاري ها انتظار روند متعادلي را داريم شايد وصنعت تا سطوح قيمتي 130 تومان اصلاح قيمتي را تجربه كند اما در نهايت با برگشت روند مواجه شده و اينبار تا سطوح قيمتي 140-150 تومان رشد خواهد كرد
اما در نماد پر پتانسيل سرمايه گذاري توسعه ملي كه با انتشار صورت وضعيت پرتفوي خود با ازاد سازي ذخايري خوبي مواجه ميباشد همچنين تعديل عملياتي سود شركت ميتواند تارگتهاي 170 تومان را در ماه های اتی براي اين سهم رقم بزند
در اين گروه بزودي مجمع غدير با افزايش سرمايه 96 درصدي برگزار ميشود چشم انداز 3-4 ساله اين سهم بسيار مناسبي ميباشد و اين شركت توانايي رشد حداقل 50 درصدي سالیانه خود را تا 4 سال اينده دارد
وبانک نیز در محدوده 290 الی 300 می تواند برای میان مدتی ها گزینه خوبی باشد ونیکی نیز همراه با رشد دیگر سهم ها گزینه مناسبی می باشد
اما براي فردا در گروه تجهيزات مپنا و حفاري شايد كمي درجا بزنند اما فاراك و فاذر همچنان صعودي خواهند بود فاذر 320 توماني و فاراك 250 توماني را بزودي خواهيم ديد در اين گروه حفاري با شايعه تعديل 10 درصدي در گزارش 12 ماهه خود مواجه ميباشد مپنا فعلا كمي مثل هميشه بازيش گرفته اين سهم مشكل بزرگي با سطوح قيمتي 420 -440 تومان دارد شايد تعديل مثبت احتمالي بتواند قفل سهم را باز كند
به سراغ داستان الکلنگی صدرا می رویم اپیزود اول این داستان را دیشب نوشتیم امشب قصد داریم اپیزود بعدی را توضیح دهیم خوب صدرا بسته شده است و همه صحبت از تعدیل سهم می کنند ؟؟؟ کسی می دونه این تعدیل بر چه اساسی می باشد ؟؟ ایا مشارکت در پل قشم فقط یک دعوت نامه بوده است یا واقعا قراره قطعیت یابد یا نه ؟؟؟ تا زمانیکه گزارشی از صدرا بیرون نیاید احتملا اذراب و فاراک بالا می روند اما احتمال اینکه صدرا خبر چندان دلچسبی را به بیرون ارایه نکند و یا اینکه تعدیل سود سهم ان چیزی که انتظارش بوده نباشد وجود دارد لذا نباید انتظار داشت فاراک و اذراب ان زمان شرایط خیلی رویایی داشته باشند لذا از همین الان باید بگیم که صدرا که بسته است و بازیش با ارایه گزارش جدید اغاز می شود اما اذراب و فاراک که از صدرا تقلید می کنند و دمشان به صدرا بسته است اگر تحت تاثیر اخبار ناامید کننده صدرا قرار گیرند یقینا ممکن است شرایط رشدشان فقط بنا به سفته بازی یک سری از افراد فعلا ادامه دار باشد لذا بهتر است برای این گروه حتما هدفی را جهت خرید و یا فروش مدنظر داشته باشیم هر چند ممکن است صدرا این بار از خود کمی غیرت به خرج بدهد و اقای مدیرعامل نیز راضی به ارایه گزارش بهتری باشد که در ان صورت شاید صدرا نیز به امید خدا و دعای خیر سهامداران گرفتار شب عیدی شاهد رشد این سهم نیز باشند .. بهر عنوان بهتر است دو طرف سکه را بدانیم و در اخر سر با چشم و گوش باز تصمیم نهایی را بگیرم ..
اما در گروه بانكي برخي شنيده ها حكايت از احتمال افزايش سرمايه پست بانك در ارديبهشت ماه داشت هر چند این مطلب فقط شایعه صرف است لطفا جدی نگیرید در اين گروه بانك ملت با تعديل عايدي 20 درصدي مواجه خواهد شد شايد در صورت عبور از قيمتهاي 220 تومان شاهد بانك ملت 240 توماني نيز باشيم . سود بانک ملت 35 تومان می باشد که در مجمع نیز شاهد تقسیم سود حدود 25 تومانی از سهم خواهیم بود لذا با پی به ای 7 و سود 25 تومانی به قیمت 270 و حتی بیشتر درنزدیکی مجمع می رسیم بانک تجارت نیز مدتهاست در محدوده 200 تومان توان عبور ندارد اگر این سهم نیز از 200 تومان عبور کند انتظار رشد قیمت در هفته های اینده نیز بیشتر میباشد فعلا باید منتظر واکشن قیمت به 200 باشیم بانک تجارت نیز سودش 30 تومان است و در مجمع نیز حدود 25 تقسیم خواهد کرد با فرض پی به یا 7 و سود 25 تومانی تقسیمی قیمت این سهم نیز در مجمع می تواند به 234 الی 250 تومان نزدیک شود در گروه بانکی بانک صادرات با سود 25 تومانی خود یکی از گزینه های جالبی می باشد که بنا به دلیل عدم استقبال مناسب از این سهم ،روند حرکتی این سهم در هاله ای از ابهام قرار دارد اما این سهم نیز در نزدیکی مجمع یقینا به پی به ای 7 خواهد رسد و قیمت تعادلی شرکت در نزدیکی مجمع شاید کمتر از 185 الی 190 نباشد روند سهم های بانک های دولتی خیلی نوسانی نمی باشد و نمی توان از انها انتظار حرکتهای خیلی سریعی را داشت اما در مورد بانک های خصوصی امید چندانی به انها نمی باشد بانک سینا به مدد سرمایه گذاری خود همیشه به نحوی از ورطه منفی بودن دور می شود اما بانک اقتصاد نوین و کارافرین متاسفانه به دلیل نداشتن حامی چندان شرایط مثبتی را در پیش ندارند بانک کارافرین با سود 45 تومانی خود و پی به یا 6 قیمت تعادلیش 270 می تواند باشد از طرفی شرکت در مجمع که به زودی و در یک ماه و نیم اینده خواهد بود حدود 55 تومان سود تقسیم خواهد کرد لذا قیمت سهم به 325 تومان فعلی می رسد امید است قیمت این سهم نیز با نزدیک شدن به مجمع به حدود پی به ای 7 نزدیک شود اما حق تقدم های اینسهم احتمالا در محدوده 170 تومان باز خواهد شد احتمالا حق تقدم این سهم نوسان خوبی را برای سهامدارن به ارمغان بی اورد باید منتظر بود و مشاهده کرد حق تقدم سهم در چه رنجی باز می شود و ایا مثل بسیاری از حق تقدم های دیگر سود جالبی همراه ان خواهد بود یا نه ؟؟؟ بنظر به حق تقدم های بانک کارافرین سود تعلق نخواهد گرفت و دلیل اختلاف زیاد بین حق تقدم و قیمت سهم ناشی از همین مورد می باشد
در اين گروه برخي شنيده ها حكايت از تعديل مثبت عايدي در وسينا به دليل تعديل احتمالي اخابر شنيده ميشود فردا روز مهمي براي وسينا ميباشد سطوح قيمتي 340 تومان مقاومت سنگيني براي اين سهم است
در نماد وايران برخي شنيده ها حكايت از تعديل عايدي 20 درصدي سود سال 90 كه محتاطانه اعلام شده دارد .
یکشنبه 7 فروردین 90


