جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار دوشنبه 28 مرداد 92

گزارش بازار دوشنبه 28 مرداد 92

نوید خاندوزی
آگوست 19, 2013
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار دوشنبه 28 مرداد 92

چشم و گوش به وزرا!

گزارش بازار – بتاسهم 15:30  امروز ، دو.شنبه ، بازار سرمايه را در حالي آغاز كرئيم  كه  چشم  و گوش سهامدارن  به وزراست تا  ببنيد در مورد  مواردي كه در بازار اثر گذار است چه گارد و نظريه اي صادر مي شود . از سوي ديگر بورس هم  منتظر است تا مديران  جدي خود  را  بشناسند  و به  طور كلي همه  منتظر هستند  تا تغييرات در 10  روزه دوم كه  پيش از ان  صحبت  كرده  بوديم  رخ دهد و با  قطعيت  بيشتري خريد كنند .

امروز بازار در ابتدا  با  شرايط خوبي مواجه  شد و در 1 ساعت  اول ان  موج  خريد مناسب و بهتر بود اما  رفته  رفته  بازهم  موج  عرضه  شدت  گرفت كه  البته اين  بار تسويه  اعتباري ها  كمتر نقش داشته و بيشتر شرايط بيروني پر رنگ  تر بود . اين  كه  بازار ريزش انچناني را برنمي تابد  منطقي است  چرا كه هنوز خبر خاصي كه  بخواهد اورا  منفي كند نيامده و ابهاماتي كه  در مورد  بازار داشتيم  هنوز هم وجود دارد .  بازار امروز بيشتر يك ترس دورني را در دل خود داشت كه در مورد  ان  صحبت  مي كنيم اما  پايه اصلي اين  ترس در نرخ ارز نهفته  است  . بازار مي ترسد كه  سياست هاي دولت  پايئن  اوردن  دستوري نرخ  ارز باشد  كه در اين  صورت ريزش بازار مي تواند رخ  دهد كه ديروز در گزارش بازار نيز به ان  پرداختيم  .  البته  خرد  خرد  برخي سياست ها اعلام مي شود كه در همين  گزارش ها و درروزهاي پس از انتخابات روحاني به برنامه  دولت  براي كاهش تورم و حتي صفر كردن  تورم نقطه اي نسبت  به  ماه  قبل تاكيد كرده  بوديم  كه اين  رويداد در حال تحقق است  و دولت  روي ارزاق عمومي دست  گذاشته و تاكيد كرده  ارز 1226 براي ان لحاظ مي شود . حال  اين كه به توليد كننده  داخلي يارانه  پرداخت مي شود و يا هر صحبت  ديگر و اين  ارز يارانه اي است بحث ديگري بوده  .

خيلي جالب نيست كه  پاشنه  اشيل اين  روزهاي بازار عوامل بيروني است و نرخ ارز عامل اثر گذاري شده است اما  به هر حال  ريسك  تغيير و تحولات  اساسي سياسي نيز اين موضوعات  را در دل خود دارد .

بازهم در مورد  نرخ  ارز حرف داريم و ديروز در مطلبي مفصل در مورد ان  صحبت كرديم  .

هيچ  كس در اين  شكي ندارد كه  بازار سرمايه  به واسطه نرخ ارز مناسب بود  كه جان  گرفت و حالا  دولت جديدي وارد شده است و قصد دارد سياست هاي جديد خود را اعمال  كند  . بي پرده و شفاف حرف مي زنيم . اگر دولت اقدام  به  افزايش نرخ  سود  بانكي و سپرده ها و در كنار ان  كاهش نرخ  رسمي و غير رسمي ارز به  سمت  2500 و 2600  كند بايد يك  افت حداقل 20% را در اكثر نماد ها متصور بود و نسبت  به اين مورد  از همين حالا  هشدار مي دهيم  . امروز صحبت  نعمت  زاده  كه كالاها  يا با ارز 1226 وارد مي شود و يا  2500  كمي نگران  كننده  بود اما  بازهم منتظر مي مانيم  تا  اخر هفته سياست ها  اعلام  شود .

اما در شق دوم كه  حقير به اين موضوع  اميدوار تر است و البته منطق اقتصاد نيز همين حكم را مي كند   و به نظر ميرسد با  برخي اخبار و شايعات نيزاين  موضوع محقق مي شود  شاهد  افزايش نرخ  سود  به ميزان  3 الي 4%  و نهايت  نرخ سود 24% در بازار هستيم  و البته  ممكن است نرخ  سود  رقابت پذير را  شاهد  باشيم كه در نهايت در سقفي متوقف شود . از سوي ديگر نرخ ارزنيزدر جايي حدود  3000تومان مديريت  شود  كه  گفته مي شود  اقايان نوبخت و نهاونديان طرفدار اين  نوع  سياست هستند . بايد كمي صبر كرد و ديد چه مي شود .

اما  فارغ  از بحث هاي بازار از روز شنبه  به  طور خاص و از دو هفته  قبل به  طور نكته اي از احتمال  استراحت  بازار و استراتژي هاي جديد صحبت كرديم  . امروز به دليل آزاد بودن گزارش كمي بيشتر در مورد  اين  مطالب صحبت كرده  تا با  تضارب اراي قوي تري اين  مطالب شكل بگيرد و عزيزان ديگر نيز نظرات  خود را  بيان كنند . طي روز هاي گذشته  به  طور خلاصه  بيان  شد كه   :

اگر دقت  داشته  باشد در در تحليل هاي تكنيكال  بسياري از نقاط بالاي 60  هزار به عنوان  مكاني براي استراحت شاخص صحبت مي كردند . به نقطه  كاري نداريم  به  بحث استراحت مي پردازيم . يعني حتي تكنيكاليست ها نيز اعتقاد جدي به ريزش  و يا استراحت  دارند . از سوي ديگر بازار سرمايه  در اين مدت  با پديده اي به نام خريد و فروش هاي اعتباري مواجه  بود كه در 15 روز پاياني شهريور دوران  اوج  آن است كه بايد تسويه  شود . درست است كه پول سنگين در بازار اين  نگراني را  كم  كرده است  اما به هر حال  يك  شوك نقدينگي وارد مي كند  . سال  مالي سرمايه  گذاري هانيز رو به  پايان  است و آنها نيزدر فكر عرضه و شناسايي سود . اين  مختصات بيروني را در ذهن داشته  باشيد .

در كنار اين  موارد بازاري كه  در رشد بوده  هميشه  منتظر فرصت  براي اصلاح  مي گردد و افرادي كه در سود هستند  بهانه اي براي نقد كردن مي خواهند . از سوي ديگر در دولت  جديد 2 تصميم كمي نگراني را مي تواند  براي بازار ايجاد كند  1- افزايش نرخ  سود به  بالاي 24% كه ريسك  بازار را  افزايش مي دهد  2- كاهش نرخ ارز و تك نرخي كردن  ان  كه اين  هم  براي بازار چالش است  .

وقوع  هر يك ، يك  شوك  منفي را  به  بازار وارد مي كند . از سوي ديگر برخي گروه ها  با جو و چشم  انداز رشد كرده اند و شايد خبري بنيادي در دل ان  نيست .

بهتر است در طول اين  چند ماه خود را  به جاي دولت  بگذاريد كه قرار است  تصميم گيري كرده و وعده هاي انتخاباتي را به مردم  اثبات  كند . به نظر هر گونه  افزايش نرخ  كه موجب تورم  شود فعلاً سركوب مي شود . اين موضوع  را حتي 2 هفته  پس از انتخابات  روحاني نيز گفتيم  كه  البته نه از قول خود  بلكه از قول نزديكان به ايشان بوده است . حالا هم  به عزيزان مي گويم از خريد سهم هايي كه نقش اساسي در سبد كالاي خانودار دارند  بايد پرهيز كرد  .

نكته  بعددر سود  بودن  است  از سهم هايي كه  بازدهي بالايي را ظرف 6 ماه  گذشته  به  بازار دادند پرهيز كرده و به  سراغ  سهم هايي برويم درجا  زده اند  .

در طرح و توسعه دقت  كنيد  دولت اولويت  را  روي به  بهره برداري رسيدن  طرح هاي توسعه  شركت ها گذاشته است پس به  سمت  شركت هايي برويم  كه  طرح و توسعه  بالاي 50% دارند .

به  سراغ  شركت هايي برويم كه  پي به اي كمتري دارند آنهادر فضاي اصلاح و استراحت كمترين  ريزش را خواهند داشت .

و به  طور كلي و در جمع  بندي نظر حقير اين  است كه از اين  پس استراتژي ما در خريد و فروش سهام  بايد محتاطانه تر باشد . سنگين خريد نكنيم و بي مهابا به  سهمي نزنيم . از گروه هايي كه  در طول اين مدت در بازار رشد بالايي داشتد و همچنين شركت هايي كه  رشد كردند  دوري كنيم.حداقل 25% پرتفوي را طي 2 هفته  آتي به  سمت نقد بودن ببريم .  اگر قصد خريد سهم  را داريم شركت هاي ما  بايد  چند ويژگي مهم  را داشته  باشند : در نرخ دلار محافظه كارانه  بودجه  بسته  باشند – در طول اين  6 ماه  اخير رشد انچناني نكرده و حتي افت كرده  باشد  . تا حدودي تحولات  ارزي روي انها  بي تاثير باشد –  طرح و توسعه  قوي داشته  باشند – ترجيحاً سال  مالي متفاوت و رو به مجمع  باشند . ظرفيت هاي خالي براي رشد انها  بالا  باشد  . چشم  انداز واقعي مناسبي را داشته  باشند  و عوامل ديگر …

 

بحث ما  بر سر اين  نيست كه  بازار با سقوط مواجه مي شود خير بحث بر اين  است كه  در يك  مقطع  1 ماهه  پر چالش و پر خبر هستيم  و نبايد بي گدار به  آب زد .

اما براي بازار فردا  …

تا  به  امروز خبري كه  بخواهد  بازار را بيش از اندازه  مثبت كند به  بازار نرسيده و عرضه هاي اخر وقت نيز حكايت از بازار پر عرضه  در معاملات فردا  را داشت  . به نظر ميرسد اگر خبر محكمي از نرخ ارزو يا خبرهاي ديگر به  بازار نرسد ريزش مجدد به  سراغ  بازار مي ايد . البته  صحبت هاي مديران و وزرا همه  با تاكيد بر بخش خصوصي  و كارامدي و حرف هاي مثبت است  اما بازار با حرف اقناع نمي شود و به دنبال  سياست هاست عملي و اجرايي است .

در مورد  شاخص نيز برخي معتقدند طي 20  روز كاري آينده  نهايت  رشد شاخص جايي بين  61500 و نهايت  افت ان نيز 58800 است و در اين  سطوح در نوسان خواهد بود . هر چند برخي ديگر معتقدند  شاخص رشد مرحله بعدي خود را از اوايل مهر با شتاب بيشتري از سر ميگيرد .

مقدمه ما  طولاني شدو  سر شما عزيزان  را  به درد اورديم  . سريع به  سراغ  حاشيه بازار مي رويم.

در حاشيه خبرهاي سياسي ديدار احتمالي اشتون  و ظريف مي تواند جالب توجه  باشد . امروز اشتون با  ظريف ارتباط تلفني داشت و ظريف به ايشان تاكيد كرد كه جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به از سر گیری مذاکرات است و  می خواهد کار به سمت حل برود نه این که صرفا مذاکره صورت گیرد . مهم ترين نكته  اين است كه  شنيده مي شود پرونده هسته اي ايران  از شوراي امنيت ملي  به وزارت خارجه امده و ظريف تقريباً همه كاره خواهد بود از همين  رو ديگر انتصاب دبير شوراي عالي امنيت از نظر داخلي براي بازار مهم  است  . در تحولات  سياسي هنوز ان اتفاقي كه همه منتظر آن هستند  رخ نداده و درواقع  شايد 2 ماه ديگر براي روشن تر شدن  فضا  زمان  ببرد اما  پس لرزه هاي ان از همين حالا  قابل لمس است .

در خبرهاي اقتصادي در اولين  گام  قيمت مرغ كاهش داشت  . دولت اعلام  كرده به  كالاهاي عمومي اجازه  رشد قيمت نمي دهد و بايد ديد تكليف شكر و روغن در اين  بين چه مي شود .

امااز اين  خبرها  به  سراغ بازار دلار برويم كه اين روزها كابوس شب و روز بازار ما شده است . اگر قرار باشد دلار با  كاهش به محدوده  حتي 2600 و 2700  هم  برسد در ميان مدت و بلند مدت  براي بازار خوب  خواهد بود اما در كوتاه مدت  فشار عرضه  را رقم مي زند . هر روز در پي چك كردن  صحبت هاي مسولان  اقتصادي هستيم  تا  نكات مهم  آن را  برداشت كنيم  كه اين نرخ ارز يكي از آنهاست .

امروز در بازار نرخ  دلار 3150 تومان  بود و و كاهش داش  . دوستي هم  كه  ارتباطي تنگاتنگي  با بانك مركزي داشت  از برنامه  اين  بانك  براي ثبات  نرخ در 3000 صحبت  مي كرد  كه  اميدواريم اين  طور باشد .

در بازارهاي جهاني وضعيت متفاوت است و با افت اكثر كالاها  آغاز كرديم  . هر چند نفت و طلا  هنوز تغيير قيمت  آنچناني نداشته اند اما مس  و روي با كمي كاهش مواجه  شده و مس به 7310  و روي نيز به 1960  رسيده است و فردا ممكن است  فشار روي فلزاتي ها  بيشتر باشد .

در پايان  به  شاخص ميرسيم  كه  امروز با  رشدي 113 واحدي حالتي نرمال  را  به خود گرفته  بود و از همه مهم  تر بارديگر 60  هزار را  پس گرفت  . شبريز  و خليج  فارس در افت  شاخص اثر بسزايي داشتند و از سوي ديگر اين  بار تاپيكو و بانكي ها نظير ملت ، تجارت و صادرات در رشد شاخص موثر بوده و اين  وضعيت خوب را  رقم  زدند .

بازهم  تاكيد مي كنيم كه همين كه  60 هزار را  بارديگر پس گرفتيم خود دستاورد بزرگي براي بازار است و البته  احتمالاً شاهد  بند بازي روي اين نقطه خواهيم  بود .

برگشت نصف و نيمه معادن…

در بازار امروز سهام معدنيها با حمايت مواجه و به تعادل رسيدند تحليلگران اعتقاد دارند نمادهاي معدني از همين سطوح بايد برگشت قيمتي را تجربه نمايند به نظر ميرسد معدنيها با ديد ميان مدت برگشت روند قيمتي را تجربه نمايند.

امروز حمايت 280 توماني مانع از ريزش بيشتر قيمت توسعه معادن روي هلدينگ رويي شد معادن رويي كه هم پتانسيل افزايش سرمايه را دارد و هم با پتانسيل تعديل مثبت مواجه ميباشد اثرات ملي سرب و روي كمتر از 5 درصد ميباشد كه ان هم با افزايش قابل توجه سود شركتهاي رويي زير مجموعه به خصوص كالسيمين خنثي خواهد شد در صورت برگشت روند قيمتي كروي كه احتمالش بالا ميباشد قيمتهاي 320 و 360 توماني در انتظار كروي خواهد بود

در نماد ملي مس شايعاتي در خصوص مديرعامل شركت باعث جو منفي در اين سهم شده است فملي با توجه به قيمتهاي فعلي مس جاي تعديل مثبت احتمالي را در عملكرد 6 ماهه را خواهد داشت فعلا نوسان قيمتي اين سهم در سطوح 380-420 توماني را پيشبيني ميكنيم اما  براي ميان مدت اين  سهم نيز مسير صعودي دارد .

اما كالسيمين نيز امروز بر سر حمايت 740 توماني خود به تعادل رسيد .در اين  گروه شفاف سازي فسرب ديروز امد و ما نيز تاكيد كرديم بر خلاف برخي شايعات كه معتقدند توقف فعاليت  سرب و روي در كروي اثر انچناني دارد بايد گفت  اثر اين موضوع  بر كروي بسيار ناچيز و در حد5% هم نمي باشد . طبق اخرين اخبار بخش سرب كارخانه تعطيل شده است كه اثرات  آنچناني در سود ندارد  و بخش روي همچنان  مشغول به كار است  .

قابليت تعديل سود مناسب در فاسمين  وجود دارد اما نه در كوتاه مدت  . به نظر ميرسد در ميان مدت و طي 8 ماه  آتي فاسمين ابتدا در 8800 و سپس در 12000 ريال  قرار مي گيرد  اما بازهم  تاكيد مي شود نه در كوتاه مدت  . خريد اين  سهم در قيمت هاي زير 7400  و كمتر مي تواند  مناسب باشد  و توصيه ما  اين  است كه  در اين  سهم نيز پلكاني خريد كنيد . امروز كاهش قيمت جهاني و قرمز شدن رنگ نمودار در اين  وضعيت موثر بود .

در كنار اين شركت ها از كچاد  و كگل هم  بايد گفت  كه  چشم  انتظار اظهار نظر ها در مورد خودهستند . گفته مي شود بهبود فروش و رشد فروش آنها در گزارش 6 ماهه  جدي تر بوده و هم كچاد  و هم كگل يك تعديل در گزارش 6 ماهه خود دارند  كه  البته  به نظر ميرسد زير 20% باشد اما  پوشش آنها  قطعاً مناسب است  .

اتش زير خاكستر!

در بازار امروز سيمانيها پس از رسدين به حمايت خود همانطور كه در گزارش ديروز اشاره شد امروز برگشت روند قيمتي را تجربه كردند با توجه به افزايش 5 دلاري نرخ سيمان صادراتي در جلسه مديران شركتهاي صادر كننده سيماني انتظار ادامه روند كند .  10 درصدي از سهام سميانيها در بازه كوتاه مدت ميرود. اما اين كه در ميان مدت  وضعيت  آنها چه مي شود  به نظر ميرسد ان  را گزارش هاي 6 ماهه  آنها  روشن مي كند  . تا  زماني كه  گزارش 6 ماهه سيماني ها نرسد يعني اواخر مهر احتمال در تب و تاب و ركود  بودن  آنها مي رود  به خصوص اين  كه تغييرات  بودجه اي را نيز داريم  .

امروز سيمان غرب درست از حمايت 820 توماني با برگشت روند قيمتي همراه شد رشد قيميت سغرب را تا سطوح 900 توماني را به دليل افزايش نرخ فروش صادراتي را انتظار داريم سغرب در عملكرد 6 ماهه با تعديل مثبت قابل توجهي مواجه خواهد شد

اما كوچكترين سيماني بورسي يعني سيمان قائن كه هم پتانسيل تعديل مثبت را داراست و هم با افزايش سرمايه سنگيني مواجه ميباشد امروز نوسانات مثبت را تجربه كرد فعالان اين سهم انتظار تعديل مثبت و افزايش سود اين شركت تا سطوح 1100 تومان و رشد قيمتي سهام شركت تا سطوح 9000 توماني را دارند

تجهيزاتيها ارام ميشوند

در بازار امروز تجهيزاتيها كه خوشبيني بسيار بالايي با توجه به احتمال وصول مطالبات و اخذ قراردادهاي جديد نفتي و گازي پيدا كرده اند با فشار عرضه ها بالاخره متعادل شدند روند اتي تجهيزاتيها بستگي به اخبار پيش رو به خصوص در صنايع نفت و گاز دارد. صحبت هاي خوبي بر نگاه  به  سمت داخل انجام شده است و بايد ديد  وزير چه نگاهي به  آنها  دارد . شنيده مي شود در جلسه اي قبل از با  وزارت رسيدن  زنگنه  مطرح  شده  بود كه اگر اين  شركت ها  حتي كيفيتي كمي پائين تر از نمونه خارجي را داشته  باشند كار به  آنها  سپرده مي شود .

افزايش عرضه ها باعث متعادل شدن نماد حفاري در سطوح بالاي 600 توماني شد حفاري پتانسيل تعديل مثبت خوبي را دارد اما فعلا به نظر نميرسد توان رشد قيمتي بيشتري از سطوح 620 تومان را داشته باشد . به هر حال  نياز است  كه  شايد 20  تا25 ميليون  سهم در اين  محدوده  معامله  شده  تا  كف قيمت او در 5800 و 6000 بسته و به  سمت رشد برسد .

امروز اذراب سرانجام در سطوح قيمتي 720 توماني متعادل شد اذرابي كه سهامدارانش در انتظار افزايش سرمايه اين شركت و رسيدن سرمايه اذراب به سطوح 100 ميليارد توماني از محل تجديد ارزيابي داراييها ميباشند فعلا اذراب نيز در قيمتهاي فعلي روند نوساني را در پيش خواهد گرفت

اما ماشين سازي اراك هم امروز در قيمتهاي 620 توماني عرضه هاي سنگيني را تجربه و متعادل شد اين روزها صحبت از پوشش بالاي سود شركت در عملرد 6 ماهه فاراك و تعديل مثبت قابل توجه اين شركت به خصوص به واسطه تسعير قراردادهاي ارزيش به گوش ميرسد كه هنوز قطعي نيست  .

در صدرا نيز شنيده  شده 62% صدرا  به  اقاي قباد چوبدار رسيده است  كه قوي ترين  پيمانكار حوزه  راه بوده كه  با خاتم در پروژه هاي راه سازي شراكت داشته است  . نبايد در مورد  صدرا جو خوش بيني مفرطي را  پيدا  كرد .

در انتظار شاخص!

اين روزها سرمايه گذاريها در انتظار روند شاخص ميباشند سرمايه گذاريهايي كه در بهترين وضعيت خود قرار داشته و با يك جرقه ميتوانند مجددا روند صعودي به خود بگيرند

امروز هلدينگ خليج فارس تلاش داشت تا خود را به قيمتهاي مثبت برساند اما اين تلاشش نافرجام ماند فنر فارس در حال جمع شدن ميباشد و به زودي شاهد ازاد شدن اين فنر و رشد قيميت فارس تا سطوح 1000 و سپس 1100 توماني خواهيم بود

در نماد سرمايه گذاري سپه كه اين روزها با شايعاتي بسيار خوبي از ميزان سودش در سال جاري مواجه ميباشد با روند نوساني همراه بود وسپه هم نياز به يك پتانسيل بنيادي دارد تا بتواند بازدهي خوبي را نصيب خريدارانش نمايد

همه منتظر خوراك و دلار !

در بازار اين روزها پتروشيمي ها در انتظار ياري از سوي وزير جديد نفت هستند ظاهرا مديران پتروشيمي قرار است ديداري با وزير نفت در خصوص خوراك خود داشته باشند هر گونه مساعدتي از سوي وزير در خصوص خوراك پتروشيمي ها ميتواند موج صعودي خوبي در پتروشيمي ها ايجاد نمايد . حتي يك  خبر و اظهار نظر نيز براي اين  گروه  كافي است  . اين  روز ها  حكايت اين  گروه از تو به يك  اشاره و از ما  به  سر دويدن است  .

امروز پتروشيمي فناوران همچنان در سطوح قيمتي بالاي 2200 توماني به روند صعودي خود ادامه داد اين روزها شنيده ميشود شفن هم از طريق پتروشيمي فارابي و هم از طريق تسعير ارز با قيمتهاي ازاد پتانسيل اعلام سود500 توماني را دارا ميباشد به نظر ميرسد قيمتهاي 2400 توماني در انتظار شفن ميباشد

اما در نمااد پتروشيمي شيراز نوسانات ارام اين سهم ادامه داشت علي رغم پتانسلي رشد سوداوري شيراز تثبيت سهامداري پارسان در سطوح بالاي 50 درصدي ميتوان به افزايش حمايت پارسان از اين سهم دامن بزند قيمتهاي 1000 توماني را به عنوان هدف قيمتي سهم ارزيابي ميكنيم.

در اين  گروه  از شازند  بازهم  شايعه  تعديل به  گوش ميرسد .

برخي افراد كه  به  دنبال  سهم  ميان مدت هستند به خصوص حقوقي ها  روي تاپيكو و فارس بيشتر مي توانند  متمركز باشند .

البته حتي با دلار 2500  توماني و با  شرط برطرف شدن ابهامات خوراك و عدم  رشد جدي ان و البته  بهبود شرايط خارجي متانول سازها  يعني زاگرس و خارك ارزندگي بالايي دارند . فراموش نكنيد  زاگرس حداقل 400  هزار تن مي تواند به  ظرفيت  خود اضافه كند كه هر قيمت ارز و خوراكي را جبران مي كند .

چهارگوشه بازار!!!

در نماد قنديها امروز افزايش عرضه ها را شاهد بوديم قنديها منتظر تاثير شكر 1900 توماني در بودجه هاي خود ميباشند امروز قند لرستان نتوانست سطوح قيمتي 6 هزارتوماني را به خود ببيند و به تعادل رسيد قلرستي كه پتانسيل تعديل مثبت و افزايش سرمايه باعث شده تا اين روزها قيمتهاي بالايي را براي اين سهم شاهد باشيم. در اين گروه مانور اساسي وزير در ثبات  قيمت ها  ريسك گروه  را افزايش داده است . و بازهم تاكيد مي شود ريسك  روي گروه دارو  و غذايي بيشتر است  .

در نماد تاپيكو روند صعودي ارام اين سهم كماكان ادامه يافت . قبل از هر چيز بايد گفت  كه  در كوتاه مدت  تحولاتي در سود  رخ نمي دهد و اين  سهم نيز به مانند  غدير و پارسان به  نرخ دلار و نرخ خوراك وابسته است . اما اگر در سالهاي بعد ستاره  خليج  فارس به  بهره برداري برسد شايد سود 200 توماني نيز براي سهم  كم  باشد .گفته مي شود  وزير نفت در جلسه اي يك  بارديگر بر اين طرح تاكيد كرده است  . بهره برداری کامل از طرح ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین کشور را روزانه ٣٥ میلیون لیتر افزایش خواهد داد، در دولت جدید نیز تلاش برای به نتیجه رساندن و بهره برداری از بزرگترین پالایشگاه کشور در برنامه های کوتاه مدت وزیر نفت قرار گرفته است  .

 اما  تاكيد مي شود طرحي كه  قرار است حداقل 2 سال  ديگر به  نتيجه  برسد امروز نمي تواند  تحول شگرفي بر سود بگذارد و فقط پي به اي را  كمي افزايش مي دهد . قيمت  منطقي براي تاپيكو  قبل از مجمع  بين  4200 و 4400 ريال  است و سهم در مجمع نيز با  تقسيم  سود  مناسب پس از ان  افت به اندازه تقسيم  سود  را خواهد داشت .

در نماد پالايش نفت تهران همچنان فشار عرضه ها رو به فزوني بوده و بسياري از سهامداران حقيقي در حال خروج از اين سهم پالايشي ميباشند حتي با سود 8 هزارتوماني و اعمال پي بر اي 7-8 قيمت سهم نميتواند رشد بالايي را تجربه نمايد از همين  رو پيش ازاين نيز گفته  بوديم  برخي در صدد افت  قيمت  سهم  تا  55 هزار تومان  هستند .

در اين  گروه  شرايط شبريز كمي منطقي تر و احتمالاً در بازار فردا  جمع جور مي شود .

امروز حتايد  كه  يكي از سهم هاي بي رشد و بي بو بازار در اين مدت  بوده  است  با  صف خريد مواجه  شد . در اين  سهم  تصميمات  كميته هاي مربوط به حمل ونقل مي تواند موثر باشد  اما  نكات  مهمي در سهم وجوددارد .اگر وزير راه تعاملات اين  شركت  را حل كند قطعاً با بهبود وضعيت خارجي سهم مي تواند حتي 6000 ريال  را نيز لمس كند .

امروز اولين  زهر دولت به  يكي از بزرگترين شركت هاي بورسي رسيد . در نماد همراه ورود  شركت  به  بورس خبر خوبي براي شركت  بود اما  طولي نكشيد جشن  شركت  با خبر لغو افزايش قيمت ها ملغي شد و حالا  امروز صفوف فروش را در مخابرات داشتيم كه  به نظر ميرسد اگر تا  زير 2400 و 2300  رسيد بارديگر براي خريد جذاب  خواهد شد . همراه  زير 4 هزار تومان نيز براي افراد با طبع صبر ايوب مناسب است  .

پس از منتفي شدن  بلوك  شيران واتي با  صف فروش مواجه  شده است . سهم  امروز از نظر بنيادي بحث مي شود . از نظر تكنيكالي برخي معتقدند  سهم در حال  تكميل الگوهاي سرو شانه و به  طور كلي ريزشي است و البته  برخي نيز 6800  را  نقطه برگشت مي دانند .

اما از نظر بنيادي اگر سود  شيران  را  6500 ريال در نظر بگيريم و تقسيم  سود  ان  را نيز 4500 ريال بدانيم ( در حال حاضر سود 555 تومان و تقسيم 277 تومان  است ) سود واتي 1350  ريال  مي شود و تقسيمي ان نيز حداقل 800 ريال  خواهد بود . با توجه  به  سود و تقسيمي سهم  به نظر ميرسد همان  محدوده  6800 ريال منطقه  مناسبي براي جمع  اوري سهم  باشد . البته  ممكن است افت  سهم  بازهم بيشتر شود اما  اين منطقه  ايستگاه  قوي براي واتي است  .

ديروز هم  گفتيم  فعلاً خبري از افزايش نرخ خودرو  نيست  . امروز سايپا  نيز شفاف سازي داده است كه خبري در شركت نيست  . بي شك  اين  حرف سايپا مورد قبول است اما همه  به  دليل چشم  انداز به  سراغ  اين  سهم و ساير اعضاي گروه مي روند .

به نظر ميرسد در صورت  عرضه  سنگين خگستر اين سهم  مي تواند در گروه خودرو  قابل اعتماد تر باشد چرا  كه حداقل پشتوانه  سود بزرگ  بانك  پارسيان  را دارد  و همچنين در ايران خودرو  نيز سهامدار است  . بازهم  تاكيد ما  بر خريد عقلاني روي خگستر و خبهمن  است  .

برخي معتقدند نمودار هاي تكنيكالي برگشت فرداي گروه خودرو را نشان مي دهند اما ريسك در اين  گروه كمي بالاست .

گفته مي شود  فايرا توانايي تعديل سود خوبي رادارد. در كنار اين  سهم  ذوب نيز شرايط جالبي دارد . گفته مي شود اين  روز ها در بورس كالا  عرضه مي كند  و معمولاً محصولات شركت  پرطرفدار است  . گفته مي شود هفته  بعد و در هفته  دولت  از سهم و طرح و توسعه  آن خبرهاي خوبي ميرسد .

در گروه  ساختمان با  برگشت و صف ثباغ  شرايط تغيير كرد و ا.س.پ نيز صف شد و  شايد تنها همين دو سهم  گروه  ساختمان  به همراه  شاهد  كمي مورد  توجه  باشند  .

امروزگروه  بانك  مثبت  اما بازهم  عرضه شد  . تكليف بانك مركزي تاپايان هفته  روشن  مي شود اما  بهنظر ميرسد افراد سهامدار دراين گروه  با ديد  افزايش سرمايه  و ميان مدت  سهم بخرند و شايد در كوتاه مدت  ان  بازدهي قبل را نداشته  باشد .

گروه تحلیل گری بتا سهم

28 مرداد92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم