بررسی اخرین گزارش پالایشگاه شیراز
با رسمیت بخشیدن به نرخ ارز در اتاق مبادله ای خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاهی می تواند مورد توجه باشند
اگر نرخ ارز برای پالایشگاه شیراز از 1225 تومان به 2500 تومان تغییر کند قیمت خوراک این شرکت حدود 100 درصد افزایش می یابد اگر قیمت محصولات شرکت نیز 100 درصد افزایش یابد در این حالت بهترین حالت برای پالایشگاه شیراز خواهد بود
همانطور که مشاهده می کنیم 93 درصد بهای تمام شده مواد مستقیم می باشد
خوب در ابتدا فروش را دوبرابر می کنیم لذا 2933 میلیارد تومان به فروش ما اضافه می شود از طرف دیگر مواد مستقیم 93 درصد افزایش می باید لذا بهای تمام شده2636 میلیارد تومان اضافه می شود در مجموع با این شرایط حدود 238 تومان به سود 58 تومانی سهم اضافه خواهد شد و سود سهم نهایتا به 300 تومان می تواند برسد خوب این حالت بهترین حالت ممکن خواهد بود
محاسبات تخمینی بالا برای یک سال مالی کامل می باشد
فاصله بین مبلغ فروش و بهای تمام شده پالایشگاه ها بسیار کم می باشد لذا هر مقداری که خوراک افزایش یابد باید نرخ فروش محصولات نیز تا حدودی در همان رنج افزایش یابد یعنی اگر نرخ خوراک 100 درصد افزایش یابد نرخ فروش محصولات حداقل باید 90 درصد افزایش یابد تا شرکت به مرز زیان دهی نرسد
لذا این افزایش 100 درصدی نرخ فروش در مقابل افزایش 100 درصدی نرخ خوراک ایا واقعا در عمل می تواند محقق شود ؟؟ این افزایش نرخ 100 درصدی که خود دامن زدن به مشکلات تورمی فعلی کشور می باشد
لذا افزایش خوراک 100 درصدی حداقل در مورد پالایشگاه ها در عمل با نوعی چالش روبرو می باشد لذا دولت چاره ای ندارد به پالایششگاه ها خوراک را ارزان بدهد و محصولات را نیز ارزان عرضه کند بهر عنوان اگر هر گونه افزایش خوراکی صورت گیرد و متناسب با ان نیز نرخ فروش محصولات نیز افزایش یابد این مطلب برای پالایش گاه ها بسیار خوب می باشد به طوریکه مشاهده می کنیم با افزایش نرخ 100 درصدی نرخ خوراک و فروش ،سود شراز از 58 تومان به 300تومان می تواند برسد اما باز هم تاکیید می کنیم ترکیب افزایش نرخ خوراک و نرخ فروش محصولات باید مورد توجه گیرد به صرف افزایش نرخ خوراک نمی توان سود پالایشگاه ها را با تعدیل مثبت فرض کرد
سایت تحلیلی بتاسهم
دوشنبه 24 مهر 91




