خبر
بین بانکی ها بازهم …
تحلیل خبر
دیروز و دیشب 2 گزارش خاص از بانکی ها رسیده که ملت و تجارت بودند در ملت در حالی که انتظار از سهم زیاد بود در گزارش 12ماهه تلفیقی 991 و در سود اصلی 784 ریال بوده است شنیده می شود علت اصلی تفاوت ، کاهش باهمیت سود تسعیر در صورت مالی حسابرسی نشده است. (در افشای قبلی سود ناخالص 81 همت گزارش شده بود ولی در گزارش فعلی به 31 همت رسیده)
با توجه کاهش سپردهها در ماه اسفند 1402 و کاهش سود تسعیر به نظر طلب از شرکت نفت تسویه شده و کاهش سود به این موضوع مربوط است.
در سوی دیگر وتجارت با گزارش اخیر خود همه را سورپرایز کرد و این روند ادامه دارد وتجارت در سود 12ماهه تلفیقی به عدد 1256 ریالی رسیده است در سود اصلی نیز به ازای هر سهم 1,021 ریال سود محقق کرده است. در مورد تجارت شنیده می شود بعد از این افزایش سرمایه و فروش اسناد خزانه کفایت سرمایه بانک عدد ۸ را هم رد خواهد کرد و این ظرفیت وجود دارد که از سال آینده سود بیش از ۱۰ درصد سود خالص را میان سهامداران توزیع کنیم. گفته می شود اعداد خوبی را در وتجارت داریم . برای همین منفی های سهم خریداران خوبی دارد
در اخر هم وپارس واقعا گزارش نامفهومی زده و نمیدانیم تسعیر را کم کرده یا زیاد ولی در هر صورت توضیح داده است که این عدد کم شده گویا درآمد ناشی از تسعیر از مبلغ 210 هزار میلیارد ریال (موضوع نامه شماره 8575 مورخ 1403/01/20 ) به مبلغ 135 هزار میلیارد ریال تعدیل می شود ایم برای وپارس خبرخوبی نیست ولی در هر صورت خاص است
همچنان بین گزینه ها ونوین ووتجارت اگر کمی اصلاح کند وتجارت را گزینه های بهتری می بینیم . وبصادرهم اگر عرضه شد امروز با دید خرید یک سهم بانکی میتواند جالب باشد
23 خرداد 1403


