نگاهی به بازار فردا شنبه 23 فروردین 93
بازار سرمایه روز چهارشنبه با افت شاخص مواجه شد تا نشان دهد فعلا خبری از استارت برای رشد در کار نیست و ظاهرا همچنان باید پس از یکی دو روز معاملات مثبت شاهد شناسایی سود سهام داران و معاملاتی منفی باشیم. این دامنه نوسانی روز به روز در حال پایین آمدن است تا جایی که بسیاری از سهام داران به سود های کمتر از 5الی 10 درصد نیز رضایت می دهند و اقدام به فروش می نمایند. مشخص نیست این روند تا کی ادامه پیدا خواهد کرد اما آن چه که مشخص است تا عدم تزریق اخبار مثبت و اعتمادسازی شاهد خروج بازار از این سیکل نخواهیم بود.
حمایت اصلی شاخص فعلا همان کف قبلی ان یعنی 76400 واحد می باشد شکسته شدن این سطح سیگنال ریزش بیشتر بازار خواهد بود تا زمانی که شاخص این سطح را نشکسته است بهتر است نسبت به بازار خیلی بدبین نباشیم
خوشبختانه قرار گرفتن سهام اغلب شرکت ها در نقاط مناسب و کم ریسک برای خرید از افت بیشتر بازار می تواند جلوگیری می کند اما فعلا آنقدر انرژی برای قرار گرفتن بازار در مسیر رو به رشد وجود ندارد. برخی ادعا می کنند که لیدرهای بازار و اخبار و نگرانی های موجود در رابطه با هدفمندی موجب ایجاد این شرایط شده است اما به نظر می رسد این موارد تنها بهانه است و دلیل اصلی رشد نکردن بازار نیست. گزارش های 12 ماهه و اخبار مثبت از مذاکرات به مرور می تواند شرایط بهتری را برای بازار رقم بزند.
در حوزه اخبار سیاسی ظریف اعلام کرده ما درباره 50 تا 60 درصد پيشنويس نهايي توافق داريم. اما بخشهاي باقيمانده بسيار مهم هستند و شامل موضوعات مختلفي ميشوند.طبق اعلام او از 23 ارديبهشت با ديدار پايان کار، نگارش مشترک پيش نويس توافق نهايي آغاز خواهد شد.
سری به بازار بزنیم..
ابتدا به ایران خودرو باید نگاه کرد که این روزها طرفداران خود را بدجوری درگیر نوسانات خود کرده است از یک بعد سهم با سود 77 ریالی پی به ای بالایی دارد و بازار دیگر مثل گذشته دنبال سهم هایی که پی به ای نجومی دارند نیست از طرفی جو زیادی از بازار درگیر این سهم هستند و با تبلیغات و ایجاد شایعات و اخبار زیادی سعی می کنند بهر عنوان هر جوری شده است ایران خودرو را نوسان دهند بهر عنوان عده ای در این بازی موفقند و عده ای هم مثل همیشه دنباله رو این افراد هستند و ریسک این دنباله روی را قبول می کنند . رشد قیمت خودرو جو کلی گروه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
خبهمن نیز مجددا به قیمت های جذابی برای خرید نزدیک می شود. تعدیل مثبت شرکت در گزارش 12 ماهه می تواند موجب رشد سهمشود. چهارشنبه خرید های خوبی در ورنا نیز انجام شد. هر دو سهم از کم ریسک های گروه خودرو هستند. حمایت اصلی خبهمن 217 تومان می باشد ورنا نیز سطح حمایتی اصلیش 125 تومان می باشد
خزامیا نیز حمایت اصلیش 140 تومان می باشد خریداران بهتر است در نقاط حمایتی معتبری در سهم وارد شوند زامیاد برخلاف پارس خودرو حامی خوبی ندارد و سهم با هر خبر منفی ایی در گروه خودرو سریعا به فاز فروش می رود
سایپا فعلا در محدوده 200 تومان در نوسان خواهد بود . ولی حمایت اصلی 180 تومان می باشد
در گروه خودرویی بهر عنوان باید دقت داشت این گروه در غیاب ایران خودرو بیش از 30 درصد در این بازار خراب رشد داشته است رشد بیش از 30 درصد برای هر گروهی در این وضعیت سخت است لذا خریداران باید د خرید سهم های خودرویی دقت داشته باشند و مواظب خروج نوسان گیران باشند
پالایشی ها
در پالایشی ها شایعه کاهش دوره تسویه این شرکت ها با شرکت ملی پخش به ماهیانه تکذیب شد. در کوتاه کیفی سازی محصولات پالایشی نیز ظاهرا در کوتاه مدت اجرا نخواهد شد.
در شبندر به نظر محدوده 1200 تومان جلوی افت بیشتر قیمت سهم را خواهد گرفت. سهم از نظر بنیادی در وضعیت بنیادی مبهمی قرار دارد فعلا تا زمانی که گزارش های 9 ماهه و 12 ماهه سال 92 به بازار ارایه نشود هیچ فردی نمی تواند وضعیت این گروه را پیش بینی کند
طبق اخبار منتشر شده شبهرن یکی از برندگان مناقصه خرید نیروگاه زنجان از خصوصی سازی است. مدیرمالی نفت بهران اعلام کرد حدود 15 درصد از مبلغ مذکور معادل 120 میلیارد تومان می بایست از سوی “شبهرن” در صورت برنده شدن در این مناقصه پرداخت شود که در مرحله اول و به منظور مشارکت در مناقصه 20 درصد این رقم یعنی 24 میلیارد تومان به صورت نقد طی سال گذشته پرداخت شده است.درصد سهام نیروگاه زنجان تحت تملک شبهرن تاکنون مشخص نشده است. با همه این موارد بهران ممکن است در کوتاه مدت برگشتی به سمت 2600 تومان داشته باشد سود فعلی سهم 440 تومان است که با پی به ای گروه خود قیمتهای فعلی برای سهم کمی پر می باشد هر چند سهم در این مدت اخیر توانسته است از سقف قبلی خود یعنی 3050 تومان عبور کند و الگوی کاپ در نمودار سهم مشهود است ولی در خرید باید دقت داشت که محدوده 2600 و پایین تر برای خرید مطمین تر است
شراز نیز در نزدیکی میانگین معبتر 200 روزه خود یعنی 1500 قرار دارد احتمال حمایت های بیشتر در این محدوده وجود دارد شکسته شدن 1500 تومان نهایت می تواند سهم را تا 1300 تومان اصلاح کند
پتروشیمی ها
در پتروشیمی ها وزیر نفت بر خوراک 10 سنتی تاکید کرد و گفت در صورت تلفیق قیمت خوراک و سوخت برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی قیمت همان 265 تومان یا 10 سنت تعیین می شود.
در نمادهای این گروه تاپیکو به محدوده حمایتی 445 تومانی خود رسیده است. به نظر افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد و به زودی شاهد بازگشت آن به سطوح قیمتی بالاتر خواهیم بود.
پتروشیمی بندرامام که از زیرمجموعه های فارس است موفق شده تولید خود را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 4درصد افزایش بخشد. زیرمجموعه های فارس کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می کردند و حالا با رفع تحریم ها از قابلیت افزایش تولید برخوردارند.
هر چند از دید تکنیکالی فارس با شکستن 1575 تومان الگوی ریزشی بیشتری را رقم زده است و ممکن است سهم تا 1350 تومان نیز اصلاح داشته باشد
شنیده می شود غدیر ممکن است بخاطر خرید پتروشیمی پارس اقدام به فروش پارسان به ساتا بزند. این اتفاق موجب تعدیل مثبت سهم خواهد شد. همچنین خرید بلوک وپارس و افزایش سرمایه از محل اندوخته از دیگر پتناسیل های پیش روی سهم هستند هر چند اخبار بنیادی پیش روی سهم خوب هستند اما از دید تکنیکالی نمودار سهم چندان زیبا نیست و الگوی سقف دوقولو به وضوح مشخص است لذا باید در کنار اخبار مثبت بنیادی به نمودار سهم و تکنیکال ان نیز دقت داشت
در این گروه زاگرس و پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر مثبت را از خبر نرخ خوراک 10 سنتی خواهند پذیرفت. در زاگرس از پتانسیل تعدیل مثبت سود سال جاری برخوردار است. حمایت اصلی زاگرس 2300 تومان می باشد حمایت اصلی پردیس نیز 1620 تومان می باشد
در این گروه حضور در کرمانشا با توجه به قرار گرفتن در قیمت های مناسب برای خرید و همچنین شرایط بنیادی و سود تقسیمی مناسب در مجمع پیش رو می تواند کم ریسک باشد
در دارویی ها زهراوی بالاترین صف خرید را به خود اختصاص داده بود. در این گروه دالبر در گزارش 12 ماهه خود با اعلام سود 2248 ریالی برای هر سهم با افزایش 11درصدی نسبت به گزارش قبلی خود مواجه شده است.
با توجه به این که دسبحا مالک 65 درصدی این سهم است و سود تقسیمی آن 20 تومان بیشتر از سود تقسیمی در نظر گرفته شده است، حدود 5 تومان به سود هر سهم دسبحا اضافه خواهد شد.
والبر در قیمت های فعلی از ریسک پایینی برخوردار است. این سهم و تیپیکو گزینه های خوبی برای افراد ریسک گریز محسوب می شوند. قیمت عرضه اولیه تیپیکو600 الی 620 بوده است لذا خرید سهم در نزدیکی های قیمت عرضه اولیه نباید ریسک زیادی داشته باشد
خبر افزایش 10درصدی واردات شکر نسبت به سال قبل موجب توجه بازار به نمادهای این گروه شده است. نمادهایی که می توانند با نوسانی 8تا 10درصدی دیگر همراه شوند. البته باید به ریسک بالای حضور در این سهم ها توجه داشت. این گروه همیشه فاز نوسانی داشته اند لذا اگر در قیمتهای مناسبی خرید نشوند در زمان هایی که قیمتها مثبت هستند ریسک سهامداری بیشتر است
منفی های فردای گروه بانکی می تواند فرصت خوبی برای کسب نوسان کمتر از 10 درصدی باشد. در این گروه شنیده می شود وتجارت و وپاسار در گزارش های 12 ماهه خود با تعدیل مثبت همراه خواهند شد.
باید دید میان مدت وبملت در صورت مثبت شدن جو کلی گروه بانکی توان عبور از محدوده پر عرضه 250-260 را دارد
در این گروه وکار با توجه به شایعه تعدیل مثبت به محدوده حمایتی خود واکنش نشان داد و رشد قیمتی اندکی را تجربه کرد. 250 حمایت اصلی وکار است
خرید وبصادر در منفی های فردا خصوصا د محدوده 100 تومان با دید حضور در مجمع با توجه به تقسیم سود 100درصدی می تواند بازده حداقل 10 درصدی را در پی داشته باشد. البته هدف قیمتی سهم بالاتر است و از پتانسیل رشد 20 درصدی قیمت نیز برخوردار می باشد که در صورت اتمام عرضه ها توسط حقیقی ها رشد اصلی سهم شروع خواهد شد
ذوب آهن معدن ذغال سنگ البرز شرقی را با قیمت پایه یعنی 1830 ریال خریداری کرد. این قیمت مناسب ارزیابی می شود. همچنین شنیده ها حاکی از این است که ذوب خرید دو معدن دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است.محدوده 390 الی 380 حمایت خوبی برای ذوب است ااگر قیمت بتواند در این محدوده ها مقاومت کند توان برگشت قیمت تا 420 تومان در گام اول وجود دارد
جمعه 22 فروردین 93


