ریزش تا کجا؟؟؟
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 12 اسفند92
عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا بازار سرمایه امروز افتی قابل توجه را در قیمت ها و شاخص کل تجربه نماید. بازار در حال شناسایی کف های جدیدی می باشد با ادامه روند فعلی احتمالا طی روزهای آتی شاهد افت بیش از 2هزار واحدی شاخص و قرار گرفتن آن در سطوح 77هزار خواهیم بود. کاهش ارزش معاملات نشان دهنده حاکم شدن رکود بر بورس است. از سوی دیگر می بینیم خروج تدریجی سرمایه ها از این بازار و آثار تحولات بین المللی از جمله اتفاقات اوکراین بر بازارهای رقیب بورس، موجب افزایش رونق آن ها گشته است.
جو ترس و بی اعتمادی بر بورس حکم فرما شده است و از این بابت نمی توان بر رفتارهای انجام شده از سهام داران حقیقی که شاهد آب شدن سرمایه های خود هستند خرده گرفت. نکته قابل تامل امروز عرضه های سنگین حقوقی ها پس از بازگشایی وبملت در یکی از کم ریسک ترین شرایط بازار بود که تا حدی جو کلی بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد.فروش 100 میلیونی رضوی پدر هر چی سهامدار را در اورده است
تمامی نمادهای پتروشیمی به زودی بازگشایی خواهند شد و فعلا هم خبری از حمایت های جدی از بازار سرمایه نیست. دولت و صدا و سیما نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم مردم را به سوی بازارهای رقیب بورس هدایت می کنند در روزهای فعلی که بازار مجددا تک و تنها رها شده است تنها کاری که می توان انجام داد نشستن و نظاره گر بودن است. امید است در هفته پایانی سال جاری و تقریبا از 20 اسفند فشار عرضه ها کاهش یابد و بازار شرایطی مثبت را تجربه نماید.با توجه به صف های فروشی که امروز تا اواخر وقت باقی ماندند بازار فردا نیز منفی پیش بینی می شود و بازگشایی پتروشیمی ها نیز باعث ریزش بیشتر خواهد شد
هر چند از دید خیلی از تحلیلگران بازگشایی پتروشیمی ها اخرین فاز منفی بازار است بهر عنوان هر بلا و مصیبتی قرار بود سر بازار بی اید امد و یقینا دیگر بامبول خاصی برای ریزش بیشتر دیده نمی شود لذا بازگشایی پتروشیمی ها هر چقدر سریع تر و بدون محدودیت انجام شود برای بازار بهتر است این طولانی کردن مرگ و شیون ها از بعد فرسایشی اثار مخرب بیشتری خواهند داشت فرضا غدیر امروز بهتر بود بدون محدودیت باز می شد همین که مردم صف 30 میلیونی غدیر را مشاهده نکنند به مراتب بهتر از یک اصلاح جانانه است
در حوزه اخبار سیاسی نماینده ایران در آژانس اظهارات منتسب به وی درباره تمدید 6 ماهه مذاکرات ایران و 1+5 را تکذیب کرد.
رضا نجفی با تکذیب اظهارات منتسب به وی مبنی بر این که مذاکرات هستهای ایران با 1+5 برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد توضیح داد در نشست غیرمتعهدها در آژانس که پشت درهای بسته انجام شد در تشریح تحولات اخیر در بحث هستهای گفتم که “مذاکرات در ابتدا برای شش ماه است ولی در توافق ژنو پیشبینی شده که در صورت دست نیافتن به توافق طی 6 ماه امکان مذاکره برای 6 ماه دیگر وجود دارد”.
پیش از این الحره به نقل از نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی از احتمال تمدید مذاکرات هستهیی ایران با 1+5 برای شش ماه دیگر خبر داده بود.
امروز همچنین اوباما نیز با بیان این که ایران، کره شمالی نیست و تحریم جدید، تیراندازی در اتاق مذاکرات است اظهار کرد اقدام نظامی همیشه عواقبی غیرقابل پیشبینی دارد که میتواند از کنترل خارج شود و حتی در صورت درست انجام دادن آن نیز هزینههای بالایی خواهد داشت.
در حوزه اخبار اقتصادی نیز شاهد نوسانات افزایشی در بازار طلا، سکه و هستیم که این روند در هقته جاری همچنان با شیب ملایمی ادامه دارد. در ادامه این روند قیمت سکه حدود 25هزار تومان افزایش یافت
گروه فلزی و معدنی
رشد دلار به 3125 تومان این روزها باعث افزایش اندکی در قیمت میلگرد و محصولات فلزی شده است شاید به مرور محرک دلار باعث رونق اندکی در گروه فلزی شود ذوب 380 تومانی یکی از گزینه های خرید تدریجی می تواند باشد در نمودار ذوب نیز شاهد تشکیل الگوی سرو شانه می توانیم باشیم اگر قیمت از محدوده 380 تومان برگشت داشته باشد می توان به رشد ذوب امید داشت ولی شکسته شدن 380 سیگنال ریزش بیشتر خواهد بود
کمنگنز در گزارش پیش بینی سود سال آتی مبلغ 482 ریال اعلام کرده است که نسبت به سود سال 92 با افت 21 درصدی همراه شده است. سود عملیاتی این سهم نیز 71درصد رشد داشته است.
محدوده قیمتی 380 تومان فولاد فرصت خرید مناسبی با دید میان مدت و بلند مدت خواهد بود. این شرکت فولاد هرمزگان را در بازار عرضه خواهد کرد. حضور در این نماد با توجه به سود تقسیمی مناسب و پی بر ای پایین کم ریسک محسوب می شود و می تواند در نیمه نخست سال آتی بازده خوبی را نصیب سهام داران خود نماید. احتمالا فولاد نیز در سال 93 به دنبال اعمال افزایش سرمایه دیگری خواهد بود
فاسمین نیز به زودی برای افزایش سرمایه 110 درصدی بسته خواهد شد بعید است در جو فعلی به این افزایش سرمایه اهمیتی داده شود
طرح تحول نیز فعلا با افزایش 20 درصدی برق و اب کلید خورده است اگر گاز نیز نهایت 20 الی 40 درصدی رشد داشته باشد طرح تحول روی صنایع بورسی باید عرض کرد کاملا بی اثر خواهد بود
گروه بانکی
وبملت امروز پس از بازگشایی با حمایت خوبی مواجه شد. ریسک سهم به حداقل رسیده است. قیمت های فعلی برای بانک ملت منطقی است اما باید صبور بود. با افزايش سرمايه سود سال ۹۲ شركت تغيير نكرده است و باز همان 40 تومان اعلام شده است لذا سود 92 حدود 20 درصد رشد داشته است در سود سال ۹۳ نيز ما شاهديم كه سود با ۱۰% رشد به ۴۵۰ريال رسيده است لذا سود 93 نسبت به 92 حدود 30 درصد رشد داشته است . خرید های خوبی در دقایق پایانی بازار در این نماد انجام شد. در شرایط فعلی بانک ملت کمترین پی به ای را در گروه بانکی شاهد هست پی به ای سهم به زیر 5 رسیده است
امروز رضوی 100 میلیون بانک ملت فروخت و به سهامدار زیر یک درصد رفت فعلا رضوی 200 میلیون دیگر بانک ملت دارد و هنوز نمی توان از فروش های رضوی در امان بود
بازگشایی امروز وبملت فشار موجب افزایش فشار فروش بر روی وتجارت شد. این سهم چند روز دیگر برای افزایش سرمایه 161 درصدی متوقف می شود. وتجارت، وبملت و وبصادر کم ریسک ترین های گروه بانکی هستند.
وبصادر در این قیمت ها ی 100 تومانی می تواند بازدهی حدود 10درصدی را برای نوسان گیران در پی داشته باشد. خبر مزایده مجدد نیروگاه قائم توسط بانک صادرات نیز تاثیری در جلوگیری از افت قیمت آن نداشت.
وکار نیز در قیمت های فعلی با دید میان مدت و حضور در مجمع تقسیم سود می تواند بازده مناسبی را نصیب خریداران نماید.
وسینا باز هم به محدوده زیر 300 بازگشت. احتمالا شاهد افت بیشتر سهم از 280 خواهیم بود. بانک ملت با 45 تومان سود و پی به ای 5 را اگر با سینا با سود 38 تومانی مقایسه کنیم می بینیم در شرایط فعلی قیمت سینا گران است و از هیچ بعدی قیمت فعلی سینا قابل دفاع نیست
در شرایط فعلی مخابرات از بانک سینا ارزنده تر است و خرید مخابرات به دلیل سود تقسیمی 40 تومانی و پی به ای معقول تر ش نسبت به وسینا از ریسک کمتری برخوردار است
گروه خودرویی
در گروه خودرو شرایط سختی را شاهد هستیم بزرگترین ایراد این گروه باج گیری ایران خودرو هست یک سهم مثل ایران خودرو می خواهد کل گروه خودرویی را درگیر خود کند واقعا این باج گیری ایران خودرویی ها باعث شده است کل گروه خودرو به ورطه اصلاح و نابودی بروند چه ارتباطی بین ایران خودرو و دیگر سهم های خودرویی وجود دارد واقعا هیچ ارتباطی بین ایران خودرو و دیگر نمادهای خودرویی وجود ندارد تا زمانی که این بازی وجود دارد و قرار است هر روز صف ایران خودرو باعث حرکت گروه خودرویی شود باید فاتحه گروه خودرو را خواند و کل این گروه را مچل یک سهم دانست سهامداران خودرویی نباید از ایران خودرو تقلید کنند هر سهمی شرایط خودش را دارد و سهامداران هیچ سهمی نباید اجازه بدهند ایران خودرو مرجع تقلید همه نمادها شوند واقعا برای تحلیلگران و سهامداران بازار باید تاسف خورد که ایران خودرو می خواهد لیدرش شود
اگر ایران خودرو بعد از 5 سال دیگر قرار است تازه به 40 تومان سود برسد الان بانک ملت با 45 تومان سود قیمتش کمتر از ایران خودرو است
از هر بعدی به ایران خودرو نگاه می کنیم می بینیم این سهم واقعا هیچ نکته بدرد بخوری ندارد و این قیمتها نیز برای سهم واقعا گران است اگر قرار است کسی منتظر فرجی در ایران خودرو باشد شاید تنها برگ برنده این گروه فروش بانک پارسیانش باشد وگرنه نکته بنیادی دیگری در گروه خودرو دیده نمی شود
در این گروه خبهمن به قیمت های چند هفته گذشته بازگشته است سطوح قیمتی 200 تومان شاید بتواند موجب متعادل شدن خودرو شود. همه چیز به جو کلی بازار و گروه بستگی دارد.
خزامیا با صف فروش سنگین در حال حرکت به سمت حمایت 120 تومانی خود است. ارائه گزارش 12 ماه شاید بتواند سهم را از شرایط فعلی رهایی بخشد. متاسفانه مشکلات فروش محصولات این شرکت باعث عدم تعدیل مثبت عایدی زامیاد شده است
خمهر برای سال آتی 125 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده و زیان 87 ریالی سال جاری خود را به سود 1 ریال کاهش داده است.
گروه خودرو بیش از اندازه تحت تاثیر ایران خودرو است این موضوع باعث شده است همه خریداران گروه خودرو فقط روی ایران خودرو متمرکز شوند و روی هیچ یک از دیگر نمادهای خودرویی شاهد هیچ گونه توجهی نباشیم برای هیچ یک از سهم های خودرویی هیچ کفی نمی توان تخمین زد تا زمانی که ایران خودرو صف فروش باشد تمام خودرویی ها باید تاوان این موضوع را بدهد به عبارت ساده باید تمام نمادهای خودرویی را در ایران خودرو ادغام کرد چون دیگر نمادهای خودرویی از خودشان یک ذره هم استقلال ندارند
گروه پتروشیمی
وغدیر امروز با صف فروشی سنگین بازگشایی شد و در اواخر وقت شاهد خرید های خوبی در این نماد بودیم. شرکت سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 1186 ریال به 1208 ریال افزایش داده و سود هر سهم سال مالی 93 را نیز با 8تومان کاهش 122 تومان اعلام کرده است. مجمع سالیانه وغدیر 25 اسفند ماه خواهد بود و تقسیم سود 100 تومانی کمترین میزان پاداش به مجمع رفتن خواهد بود
فارس در صورت ادامه شرایط فعلی در بازار تا قیمت های زیر 1600 افت خواهد کرد. حضور در این نماد در وقت مناسب و با دید بلندمدت فکر بدی نخواهد بود.
امروز هلدینگ پتروشیمی پترول نشان داد با حمایتها حتی میتواند قیمتهای مثبت را هم به خود دید پترولی که تعدیل مثبتش حتی با توجه به افزایش نرخ خوراک پتروشیم ها به دلیل دریافت بلوک ۱۷ درصدی پتروشیمی پردیس از یک طرف و دریافت سهام پتروشیمی زاگرس قطعی بوده و حمایتهای خوبی را هم تجربه می کند. اين سهم در ۲۰۰۰ و ۲۰۵۰ ريال قيمت بدي نيست . ولی بحث افزایش سرمایه شرکت بزرگترین فشار روی سهم است افزایش سرمایه 100 درصدی و زیاد بودن تعداد حق تقدم ها یقینا مدتها سهم را درگیر خواهد کرد
امروز گزارشات پتروشیمی ها بر روی کدال آمد. برخلاف ادعای شرکتهای پتروشیمی که نرخ گاز ۱۳ سنتی باعث کاهش شدید سود انها می شود مشاهده می کنیم گاز ۱۳ سنتی تاثیر زیادی در سود ۹۳ انها نداشته است
شفن سود ۹۳ را با ۴۳۰ تومان اغاز کرده است در حالیکه سود ۹۲ حدود ۶۲۰ تومان می باشد نرخ متانول فروشی شفن کمتر از زاگرس دیده شده است
پتروشیمی خراسان سود ۹۳ را ۱۸۱ و سود ۹۲ را ۲۱۵ تومان اعلام کرده است
کرمانشاه سود ۹۳ را ۱۷۰ تومان اعلام کرده است در حالیکه سود ۹۲ را ۲۰۵ تومان اعلام کرده است شپدیس سود ۹۳ را با اندکی تعدیل از ۴۵۱ به ۴۰۲ تومان رسانده است
پتروشیمی شیراز سود ۹۲ و ۹۳ را ۱۴۵ تومان اعلام کرده است واقعا عالی است زاگرس نیز ۴۰۰ تومان برای ۹۳ اعلام کرد.
فردا پتروشیمی ها باز خواهند شد بعید است این سهم حتی با این گزارشات خیلی بد باز شوند با پی به ای 5 به پتروشیمی ها اگر قیمت بدهیم همه انها بدون کمترین اصلاحی باز خواهند شد
سیاه نمایی هایی که پتروشیمی ها بابت گاز 13 سنتی داشتند این روزها مشخص می شود که همگی ادعاهایی خلاف واقع بود و تمام این تخریب های بازار جهت عدم تصویب مجلس بود ولی این موضوع کار ساز نشد و فقط شاهد تخریب سرمایه سهامداران حقیقی هستیم
دیگر سهم های بازار…
در نمادهای پالایشی تا خبر خوب قابل توجهی منتشر نشود وضعیت به همین روال خواهد بود و شاهد حرکت نمادها در یک سیکل نوسانی خواهیم بود.
شپنا پس از رشد قیمتی اندک بواسطه خبر افزایش سرمایه 300درصدی مجددا در حال بازگشت به قیمت های قبلی خود است.
شبندر در صورتی که حمایت 1400 تومانی را از دست دهد به 1350 خواهد رسید. این سهم در محدوده قیمتی فعلی ریسک پایینی دارد.
پالایش نفت تبریز علی رغم ارائه بودجه مثبت برای سال ۹۳با نوسانات ارام منفی به روند فرسایشی خود ادامه میدهد شبریزی که پتانسیل افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را داشته و شنیده میشود به زودی خبرهای خوبی از سرمایه گذاری پارسان از طریق این شرکت در طرح پالایشگاه شهریار به گوش میرسد
در اين گروه امروز بهران نيز بسته شد . به نظر شپاس نيز براي پس از مجمع عادي خود بارديگر رشد كند .
در دارویی ها دلقما سود سال آتی رشدی 5درصدی داشته و 521 ریال اعلام شده است. سود عملیاتی شرکت با رشد 17 درصدی نسبت به سال جاری مواجه شده است.
تیپیکو که شایعاتی در خصوص عرضه سهام برخی از شرکت های خارج بورسیش شنیده میشود امروز با صف فروش به روند منفی خود ادامه داد پیشبینی میشود فردا تیپکیو شرایط بهتری را تجربه کرده و حداقل صف فروش نداشته باشد
اخابر مجددا در حال رسیدن به سطوح کمتر از 300 تومان است. رئیس هیأت مدیره مخابرات اعلام کرده است میزان سرمایهگذاری شرکت مخابرات ایران در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده که در طول تاریخ مخابرات بیسابقه بوده است.
همراه در چنین بازاری مقاومت خوبی را از خود نشان داد در مورد سهم بسیار صحبت کرده ایم. قیمت های محدوده 5800 کم ریسک محسوب می شود و حضور در آن می تواند بازده خوبی در ماه های آتی در پی داشته باشد.
در نماد مفاخر باید به پی بر این سهم توجه داشته داشت. خرید سهم ریسک بسیار بالایی دارد.
بمپنا جای رشد تا قیمت های 1400-1500 را دارد. البته شرایط بد فردا می تواند موجب متعادل شدن سهم شود. شنیده ها از قصد حقوقی ها برای خرید سهم پس از متعادل شدن حکایت دارد.
این روزها بازار همچنان در حال افت قیمتی میباشد افتی که بیتشر به دلیل فروش های احساسی حقیقیی ها میباشد به نظر میرسد با انتشار گزارشات پتروشیمی ها و عدم کاهش جدی قیمت این شرکتها خیال بازار تا حدودی از بابت این امر راحت شده و شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم
اما صحبت از پتروشیمی ها شد به نظر میرسد فردا شاهد بازگشایی نمادهای این گروه باشیم افزایش نرخ خواک در صورت اجرایی شدن مفروضات شرکتهای پتروشیمی به خصوص اوره سازان مبنی بر فروش داخلی محصولاتشان با نرخ های جدید میتوان به شرکتهای این گروه امیدوار بود به خصوص اینکه بودجه فروش انها نیز برای سال 93 جای افزایش تولید و فروش محصولات را خواهد داشت در گزارش پردیس نرخ اوره داخلی 700 تومان دیده شده است اما در گزارش شسینا نرخ خرید اوره 900 تومان دیده شده است اوره سازان با افزایش نرخ اوره براحتی می توانند شاهد تعدیل های بیشتری باشند
اما افزایش نرخ ارز میتواند به سود معدنی ها به خصوص روییها تمام شود روییهایی که افت قیمتی معناداری را تجربه و با دید میان مدت میتوانند مورد توجه بازار قرار بگیرند
نرخ دلار امروز به 3100 الی 3125 تومان رسید این خبر برای سهم های دلاری تا حدودی مثبت است و می تواند جو روانی اندکی را ایجاد کند هر چند رشد دلار از 2950 به 3150 تومان بیش از 5 درصد رشد نیست و این رشد 5 درصدی در یک کلام روی سود هیچ شرکتی تاثیر مثبت یا منفی خاصی ندارد ولی از بعد روانی همین رشد 5 درصدی نرخ دلار نیز بد نیست در بین خودروییها اما اوضاع کمی فرق میکند افزایش نرخ ارز و بی اعتمادی بازار به نظر میرسد همچنان باعث افت قیمتی خودروییها شود
در اخر خبر ی از قوانین جدید سازمان برای اعتبار دادن کارگزاری ها شاهد هستیم طبق قانون جدید کارگزاری ها می توانند 10 برابر گذشته به مشتریان خود اعتبار دهند یقینا تزریق نقدینگی بیشتر به بازار می تواند محرک خوبی باشد بازار در این مدت اخیر شدیدا تحت تاثیر نبود نقدینگی دچار مشکلاتی شده بود با اعمال این قانون خریداران اعتباری می توانند کمک شایانی برای حرکت بازار داشته باشند
دوشنبه 12 اسفند 92


