نگاهی به بازار فردا یکشنبه 11 اسفند
بازار و شروعی مثبت!!!
بازار با شروع مثبت امروز نشان داد پشت گرمی خوبی داشته و میتواند با دید سال 93 ارام و ارام به سمت سطوح از دست داده خود بازگردد البته در این بین افزایش نرخ دلار به سطوح 3 هزار تومان و بالاتر که منجر به ایجاد انتظار بازار از افزایش نرخ محصولات شرکتها و خروج نسبی از رکود فعلی شده است نیز در این امر دخیل بوده است تا اینجا هم گزارشات منتشره ازسوی شرکتها نسبتا متعادل بوده و در اغلب شرکت ها جا برای رشد عایدی وجود دارد
بازار سرمایه امروز با رشد همراه بود و شاخص مجددا به محدوده 80هزار بازگشت. بازار رفته رفته از جو گزارشات سود سال 93 خارج می شود و از سوی دیگر با بازگشایی سایر نمادهای پتروشیمی توجه ها بیشتر معطوف گزارش های 12 ماهه خواهد شد. به نظر بازار با افت سنگینی در روزهای آتی مواجه نخواهد شد. در صورت ادامه روند اصلاحی که از چند هفته پیش آغاز شده است شاخص با حمایت بسیار مهمی در منطقه 77هزار مواجه خواهد شد. اما با توجه به حمایت های خوبی که از جم و تاپیکو پس از بازگشایی صورت گرفت سقوط شدید شاخص چندان محتمل نخواهد بود.
ولی نکته دیگر سیستم معاملاتی اعمال شده از سوی سازمان بورس است که موجب جلوگیری از افت بیشتر قیمتی در نمادها شده است. در صورتی که این تصمیم اتخاذ نمی شد می توانستیم شاهد مواجهه با شرایطی بحرانی در بورس باشیم. رفتار هیجانی برخی حقیقی ها همانگونه که در صف فروش تاپیکو پس از بازگشایی مشاهده شد و همچنین عرضه های سنگین و بی وقفه عده ای از حقوقی ها می توانست بازار را با فشار فروش غیر قابل کنترلی مواجه سازد.
به هر حال این قوانین نیز به زودی و احتمالا پس از بازگشایی کامل نمادهای پتروشیمی و تاثیر منفی احتمالی آن ها بر شاخص، لغو خواهند شد و بازگشت معاملات به روال سابق به همراه برخی سیاست های تشویقی نهاد ناظر از جمله عرضه های اولیه فراوان با قیمتی مناسب موجب تعادل بازار و قرار گرفتن آن در مسیر صعودی شود.
در بازار فردا نیز شاهد معاملاتی مثبت و متعادل با حجم بیشتر خواهیم بود. عرضه ها نیز در قیمت های مثبت شدت بیشتری نسبت به امروز خواهند داشت.
در حوزه اخبار سیاسی سید عباس عراقچی با بیان اینکه موضوعات پیچیده و دشواری در دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 قرار دارد که به نتیجه رسیدن در آنها سخت است، گفت با توجه به بدبینی نهادینه شدهای که در ما نسبت به غربیها وجود دارد نمیتوانم بگویم خوشبینیم.
وی افزود این بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آنها از سوی دیگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفتوگوها خوشبین بود.
ضرغامی به درخواست منتقدان توافق ژنو پاسخی منفی داده است که خبر خوبی برای تیم هسته ای محسوب می شود.
همچنین امروز موعد واریز دومین قسط از پول های بلوکه شده ایران است. قسط بعدی که بالغ بر 550 میلیون دلار است نیز 18 اسفند آزاد خواهد شد.
گروه معدنی و فلزی
محصولات این گروه با استقبال خوبی در بورس کالا مواجه شده اند. امروز جمعی از معدن داران طی نامه ای سرگشاده از محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن درخواست کردند تا در عوارض وضع شده بر صادرات سنگ آهن تجدید نظر کند. در بین نمادهای معدنی و فلری سود سال 93 فولاژ 28 تومان برای هر سهم اعلام شد که نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.
میدکو پیش بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 را مبلغ 278 ریال اعلام کرده که در مقایسه با سال مالی قبل با رشدی 66 درصدی مواجه شده است. این شرکت دلايل تغيير را افزايش توليد کارخانجات کنسانترهو آهن اسفنجي فولاد سيرجان ايرانيان و کک سازي و کنسانتره فولاد زرند ايرانيان وبه بهره برداري رسيدن فروسيليس همدان اعلام نموده است.
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای هر سهم در سال مالی 93مبلغ 1048 ریال سود خالص پیش بینی کرده که نسبت به سال مالی گذشته کاهشی معادل 26 درصد داشته است.
این شرکت با توجه به بند الف تبصره 10 لايحه بودجه سال1393در خصوص حق انتفاع پروانه بهره برداري از معادن، شرکت به ماخذ 30 درصد قيمت فروش محصولات خود (کنستانتره،دانه بندي و کنستانتره هاي تحويلي به واحد گندله سازي) را به عنوان حق انتفاع محاسبه و در قيمت تمام شده محصولات لحاظ نموده و این امر را علت عمده کاهش سودآوری شرکت عنوان نموده است.
فایرا و فراوری نیز امروز شرایط مثبت تری را شاهد بودند خبر افزایش 25 درصدی نرخ برق باعث شده است بازار ترس زیادی از فایرا نداشته باشد مصرف برق در فایرا خیلی زیاد است که با افزایش 25 درصدی خیال بازار از کاهش شدید سود 93 فایرا راحت شد
فولاد خوزستان نیز همانند فایرا تحت تاثیر افزایش حامل های انرزی می باشد هر چند خوزستان بر خلاف فایرا تا حدودی اثر طرح تحو ل را در گزارشخود دیده است ذوب به دلیل اینکه خود دارای نیروگاه برق است و افزایش نرخ برق برایش مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد نسبت به دیگر نمادهای فولادی از شرایط بهتری روبرو می باشد
مبارکه نیز کف محکمی در محدوده 400 تومان دارد ریزش بیشتر به زیر 400 تومان برای مبارکه کمی سخت است فملی نیز در فاز نوسانی است سهم در محدوده 340 تومان حمایت اولیه خود را دارد که اگر این سطح نیز نافذ نباشد محدوده 310 تومان حمایت بعدی سهم خواهد بود
گروه پالایشی
در این گروه اخبار از لغو معامله بلوکی شاوان حکایت دارد. این معامله می توانست باعث شود تا سهم شرایط بهتری را تجربه کند.
افزایش سرمایه شپنا به مذاق بازار خوش آمده است و شاهد توجه بیشتر به گروه و همچنین این سهم هستیم. خرید شپنا با دید بلندمدت و حضور در افزایش سرمایه می تواند یکی از گزینه های خوب گروه باشد. البته باید توجه داشت که احتمالا سود سال آتی این شرکت با افتی هر چند اندک همراه خواهد بود.3000 تومان هدف اولیه شپنا است و به نظر رشد بیشتر سهم به بعد از مجمع افزایش سرمایه موکول خواهد شد
در پالایشی های شایعاتی در مورد احتمال انجام بخشی از افزایش سرمایه شتران قبل از پایان سال جاری نیز به گوش می رسد. در این گروه شبهرن را هم زیر نظر داشته باشید.که افزایش سرمایه ان نیز به زودی اعمال می شود
در گروه پالایشی واقعیتش همه چشم ها به شبندر است اگر شبندر رشدی نداشته باشد هیچ یک از سهم های دیگر گروه پتانسیل رشد بالایی نخواهد داشت
گروه خودرویی
مهمترین خبر این گروه افزایش سرمایه 60درصدی ایرانخودرو از محل آورده است. سود سال آتی این سهم نیز برای گروه خودرویی بسیار حائز اهمیت است. حرف های ضد و نقیضی در بازار راجع به این گزارش به گوش می رسد. برخی معتقدند سود سال آتی شرکت رقمی برابر با 15 تومان خواهد بود و برخی دیگر نیز از سود 7 و یا 9 تومانی صحبت می کنند.هر چند شرکت در گزارش توجیهی افزایش سرمایه سود چمد سال اینده خود را کاملا شفاف تخمین زده است که حدودا 10 تومان می باشد
اما افزایش سرمایه خودرو خبر خیلی خوبی برای سهامداران نخواهد بود پرداخت 60 تومان به شرکت بابت افزایش سرمایه یعنی بار مالی 20 درصدی دیگری که سهامداران باید متقبل شوند بازار از مدتها قبل خواب افزایش سرمایه از تجدید دارایی ها را در سر داشت لذا این افزایش سرمایه 60 درصدی ان مطلوب بازار نخواهد بود و بازاری که منتظر افزایش سرمایه 400 درصدی ایران خودرو بود با یک خبر دیگری روبرو است امروز نیز شاهد حجم فروش بالایی بر روی سهم بودیم بعید است رشد زیادی در این نماد شاهد باشیم
خساپا زیان 435 ریالی خود را به سود 11 ریالی رسانده است. سایپا به نظر فعلا در محدوده 180 تا 200 در حال نوسان خواهد بود.
خزامیا با توجه به گزارش منتشر شده فعلا در مسیر نزولی است هر چند قیمت پارس خودرو اگر ملاکی برای زامیاد باشد می بینیم که زامیاد واقعا در قیمتهای نازلی قرار گرفته است
در این گروه گزارش سال 93 پارس خودرو نشان دهنده این نکته است که با رفع تحریم ها سال بعد سال خوبی برای خودرویی ها خواهد بود. از دلایل سوددهی پارس خودرو می توان به افزایش فروش و تولید اشاره کرد.
جو گروه لیزینگی نیز وابستگی شدیدی به خودرویی ها پیدا کرده است صف خرید خودرویی ها باعث رشد لیزینگی ها می شود هر چند ارتباطی برای این حالت وجود ندارد ولی بازار فعلا منطقی را دنبال نمی کند اگر صنعت خودرو به تولید بیشتر دست پیدا کند یقینا صنعت لیزینگ خیلی راحت تر به سود سازی بیشتر دست خواهد یافت در این گروه رایان با توجه به سابقه سال های گذشته اش توان ساختن سود های بسیار بیشتری را خواهد داشت
گروه پتروشیمی
در این گروه پارسان در مجمع سود 172 تومانی تقسیم کرد. همچنین در این مجمع اخبار مثبتی از شرکت اظهار شد. در سایر نمادهای تاپیکو امروز متعادل بود و به نظر در روزهای بعد بسته به جو کلی بازار می تواند با روندی رو به رشد همراه باشد.
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تأمین با خرید11 درصد از سهام شرکت ستاره خلیج فارس مالک 49 درصد این شرکت نفت و گازی می شود تا از پس سهامدار عمده این شرکت باشد.
وحیدباقری مدیر مالی تاپیکو طی مصاحبه ای اعلام کرد یکی از برنامه های توسعه ای شرکت در سال مالی آینده خرید 11 درصد از سهام شرکت ستاره خلیج فارس استتا با در اختیار داشتن 38 درصد سهام این شرکت، تاپیکو سهامدار عمده این شرکت نفت وگازی شود.
وی ادامه داد میزان دقیق تأثیر این بلوک بر درآمد شرکت مشخص نیست اما بعد ازقطعی شدن معامله ، محاسبات دقیق برای میزان اثرگذاری این معامله در سود سال مالی31/2/94 شرکت اعلام می شود. امروز همچنین شاهد بازگشایی نماد پتروشیمی جم با محدودیت دامنه نوسان بودیم. سود سال آتی سهم با کاهشی 9درصدی همراه بوده است.
شپترو برای سال آتی 2502 ریال اعلام کرده که نسبت به سال جاری افت 11 درصدی را نشان می دهد.سهم بازگشایی شد ولی در قیمت های بالاتر از آخرین قیمت معامله شده در تاریخ 19 بهمن رقابت می شد
فردا همچنین بلوک 17درصدی فارس نیز واگذار خواهد شد.
در گروه بانکی
اما برای فردا در گروه بانکی همچنان حقوقیها در نمادهای مهم بانکی مانند تجارت و صادرات عرضه کننده هستند عرضه های بی حساب و کتابی که ترمز این دو سهم را کشیده و باعث میشودسایر نمادهای بانکی نیز به تبعیت از این دو نماد ترمز رشد قیمتی خود را بکشند تجارت امروز شاهد صف بسیار خوبی در محدوده 370 تومان بود بر خلاف اینکه تا ساعت 12 صف تجارت بیش از 11 میلیون نبود اما سهم بیش از 19 میلیون معامله شد
اگر حقوقی ها در فروش سهم این قدر عجول نبودند یقینا فردا نیز سهم شاهد صف بود محدوده 410 تومان مهمترین مقاومت پیش روی تجارت است مجمع افزایش سرمایه 161 درصد تجارت 20 اسفند خواهد بود
پاسارگارد نیزاین روزها از هیجان بالایی روبرو نیست نبود نقدینگی بالا در بازار باعث شده است بازار توان حرکت سهم های بزرگی چون پاسارگارد را نداشته باشد ونوین و سینا نیز درگیر پی به ای های غیر نرمال خود رد گروه بانکی هستند
سینا کلا 5 درصد مخابرات را دارد یعنی به ازای هر سهم حدود 120 تومان از ارزش بانک سینا مخابرات است این یک واقعیتی است که همه ما می دانیم ولی باید دقت کرد هنوز بانک سینا 2 سال دیگر باید اقساط مخابرات را پپرداخت کند لذا این 120 تومان با کسر بدهی های مخابرات شاید بیش از 100 تومان هم روی بانک سینا تاثیر گذار نباشد لذا بانک سینا از اسم مالک مخابرات بودن خیلی بیش از ظرفیتش استفاده کرده است و در شرایط فعلی بانک سینا و انصار هر دو سرمایه یکسانی دارند در یک حالت یکسان انصار 54 تومان سود ساخته است اما سینا 38 تومان سود ساخته است پاسارگارد با توجه به اینکه 5 برابر بانک سینا می باشد 46 تومان سود ساخته است اما سینا سودش 38 تومان است
از هر جهتی به سینا نگاه می کنیم می بینیم سینا ارزش این قیمتها را ندارد و پی به ای این سهم باید به رنج نرمال گروه بانکی یعنی زیر 7 برسد
اما به انصار و وکار و سرمایه می رسیم هر سه سهم پی به ای خوبی دارند و به نظر برای خرید در گروه بانکی با دید بلند مدتری جالب توجه خواهند بود
دیگر سهم های بازار…
بمپنا که دیروز عرضه اولیه شد در کوتاه مدت با رشد خوبی مواجه خواهد شد. در خبرها نیز آمده است قیمت برق از شروع سال بعد 25% افزایش می یابد.
از 15 اسفند افزایش 2 دلاری در نرخ فروش سیمان صادراتی اعمال می شود و هر 10 روز یکبار در افزایش نرخ فروش بازنگری خواهد شد. در سیمانی ها شرکت سيمان شاهرود برای هر سهم در سال مالی 93 مبلغ 1328 ریال سود خالص پیش بینی کرده که درمقایسه با سال مالی قبل 30 درصد افزایش داشته است. احتمالا سهم به 680 تومان خواهد رسید ولی رشد بیش از 680 تومان در مقطع فعلی کمی سخت خواهد بود
مجمع عمومی عادی سالانه سرمایه گذاری توسعه ملی تقسیم سود 80 درصدی به مبلغ 550 ریال را از تصویب گذراند. فواد فتح الهی مدیرعامل وتوسم در مجمع امروز اعلام کرد: صنعت سرمایه گذاری 2 درصد از ارزش بازار سهام رابه خود اختصاص داده است ،این حالی است که سهم وتوسم از صنعت سرمایه گذاری به سطح 10.38 درصد رسیده و همچنین پرتفولیو چینی تخصصی شرکت در یک سال گذشته به کسب بازده قابل توجه و رشد 155 درصدی این سهم منجرشده است. وی افزود ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی شرکت نسبت به سال گذشته بیش از 180 درصدرشد داشته است،در حالی که بهای تمام شده سرمایه گذاری های مزبور فقط معادل 50 درصد رشد داشته است. این عملکرد مناسب رضایت سهامداران وتوسم از عملکرد مدیریت شرکت را در پی داشت.
روز 21 اسفند هم مجمع تقسیم سود ونیکی خواهد بود و هم مجمع فوق العاده برای تصمیم گیری برای افزایش سرمایه 100 درصدی از اندوخته که هر دو عامل باعث صف شدن این سهم در امروز شد
در غذایی ها تثبیت نرخ شیر و لبنیات در دستور کار دولت قرار گرفته است. مدیرعامل صنایع شیر ایران از رایزنی دولت با دامداران و صنایع لبنی برای تثبیت قیمت این محصولات در سال آینده خبر داد و به همشهری گفت: افزایش نیافتن قیمت لبنیات در سال آینده نیازمند پرداخت هزارو 45 میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان شیر، اتخاذتدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت تمامشده لبنیات با افزایش قیمت حاملهای انرژی در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها و حذف مالیات بر ارزش افزوده 8درصدیاز صنایع لبنی است.
در قندی ها قثابت سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیر ماه 93 خود را از 35 تومان به 30 تومان کاهش داده است
توریل به ازای هر سهم در سال مالی 93 مبلغ 646 ریال عایدی خالص پیش بینی کرده که نسبت به سال مالی قبل 30 درصد افزایش داشته است.
اما در اخر باید به جو این امروز های بازار بیشتر دقت داشت بازار امروز تا ساعت 12 با صف های خرید بیشتری روبرو بود و خیلی از نمادها مورد توجه بودند اما یک ثانیه از ساعت 12 نگذشته بود صف 12 میلیونی تجارت عرضه شد اول از همه سهامداران شروع به نفرین رضوی کردند و همه می گفتند باز این مجموعه بازار را خراب کرد اما در ساعات اخر امروز هر چی کدال را گشتیم اسمی از رضوی بیچاره نبود و دیدیم که انگار تقصیر رضوی نیست اگر این بنده خدا نفروشد خیلی ها زودتر از رضوی دست به اینتر هستند و یک ثانیه رضوی دیر جنبید ما شاهد عرضه دیگر حقوقی ها خواهیم بود لذا دوستان دست از نفرین کردن رضوی بردارید بهر عنوان رضوی عرضه نکند مالی ملت عرضه می کند اگر مالی ملت عرضه نکند خصوصی سازی عرضه می کند بهر عنوان اگر قانون جدید محدودیت فروش در بازار وجود نداشت یقینا شاخص حداقل 5 الی 10 هزار واحد دیگری اصلاح داشت وقتی ساعت 12 به بعد تابلو را نگاه می کنی و فشار فروش حقوقی ها را نگاه می کنی معنی خیانت و از پشت خنجر زدن را مثل روز می توانیم مشاهده کنیم حقوقی هایی که گرد هم جمع می شوند و هم قسم و هم پیمان می شوند که در فروش عجله نکنند و از زیر مجموعه های خود حمایت کنند این روزها مثل روز نشان می دهند که چقدر برای فروش و سیراب کردن هر خریداری چقدر عجله دارند واقعا باید دست اقای صالح ابادی را بوسید که اگر این قانون جدید را اعمال نمی کرد واقعا چه وضعیتی در انتظار بازار بود خدا می داند ولی یقنا ریزش 5 هزار واحدی امر سختی نبود
با این شرایط و با این فشاری که حقوقی ها برای تخریب بازار دارند سوال این است اگر قانون محدودیت فروش را برداریم چه بلایی سر بازار می اید خدا می داند ؟؟ لذا تحلیلگران محترمی که هر روز در بورس نیوز و دنیای اقتصاد به نکات منفی این قانون اشاره می کنند یک نگاهی به خنجر از روی بسته شده حقوقی ها هم کنند و بعد به این قانون ایراد بگیرند
یقینا اختلاف زیادی بین بعضی از حقوقی ها و مدیران سازمان وجود دارد که این قدر شاهد ناهماهنگی بین انها هستیم وگرنه اگر خیلی از صف ها امروز عرضه نمی شد بازار در فردا شرایط بسیار بهتری را شاهد بود این قدر عجله وش تاب حقوقی ها برای فروش نکته قابل تاملی شده است که پاسخ مناسبی برای ان واقعا نمی توان یافت
شنبه 10 اسفند 92


