اعتقاد راسخ بر برگشت!!!
بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته علی رغم اخبار منتشر شده در رابطه با جلسه برگزار شده در سازمان بورس و اخذ تصمیماتی مانند دست به کار شدن صندوق حمایت و همچنین توقف عرضه های سنگین، امیدهای بسیاری از سهام داران را نقش بر آب نمود و به روند نزولی خود ادامه داد. شاید مسئولین نیز گمان نمی کردند که سیاست هایشان برای کنترل هیجانات بورس به چنین وضعیتی منجر شود. فشار عرضه ها که حدودا از دو هفته پیش آغاز شد امروز تبدیل به بهمنی شده که لحظه به لحظه سنگین تر شده و با سرعت از سراشیبی این قله بلند به پایین سقوط می کند. بسیاری از تازه واردهای بازار که با رویای ساختن سودهای زیاد در مدت زمانی کوتاه با هیجان وصف ناپذیری وارد بورس شده بودند و اغلب صرفا از روی شنیده ها، بدون توجه به وضعیت بنیادی سهام شرکت ها و ارزش واقعیشان اقدام به خرید می کردند امروز با تعجب و حسرت شاهد از دست دادن سرمایه های خود هستند. در این چند ماه گذشته که بازار سرمایه روزهای بسیار خوبی را پشت سر می گذاشت همواره افراد باتجربه به سهام داران توصیه می کردند که خرید و فروش هایشان را بر مبنای تحلیل های علمی و منطقی انجام دهند و با رفتارهای هیجانی و تصمیمات نادرست بازیچه دست عده ای سفته باز نشوند. هر چند این هشدار از بس که به وقع نپیوست بازار کم کم به فاز خوشبینی محض رفت نمودارها همگی بیانگر الگوهای ریزشی بودند ولی بازار باورش نمی شد که ایا ریزشی درکار است یا نه؟؟ بهر عنوان این خوشبینی و خوش خیالی که ناشی از رفتار 9 ماهه گذشته بازار بود اخر سر باعث یک بهمن عظیمی در بازار سرمایه شد دقیقا در زمانی که هیچ کسی امادگی اصلاح را نداشت و اصلا فکرش را نمی کرد بازار با اصلاح روبرو شد و مسیولین ترمز بورس را کشیدند و سهامداران در اوج ناباوری در فاز اصلاحی قرار گرفتند
این روزها سرمایه های بیشتری در حال خروج از بازار سرمایه است، اما “اعتماد” مهمترین سرمایه ای است که دارد از دست می رود. کار به جایی رسیده که مسئولین نیز احساس خطر کرده اند؛ حتی برخی حقوقی های بزرگ بازار تصمیم به انتشار اوراق تبعی در برخی سهم ها گرفته اند تا سهام داران را در مقابل ریسک و افت بشتر قیمت ها “بیمه” کنند! همانطور که هجوم همه جانبه به بازار بورس ممکن است چرخه تعادل اقتصادی جامعه را بر هم زند، خروج بی حساب و کتاب سرمایه نیز میتواند موجب ایجاد نگرانیهایی برای سایر بخشها و بازارهای اقتصادی کشور شود. باید توجه داشت طبق اماری که این روزها مشاهده می شود در بخش مسکن نیز هیچ خبری نیست بازار مسکن اینقدر در فاز رکود فرورفته است که وام 50 میلیونی در شهرهای کوچک هم تاثیری ندارد خانه ای که بالای 200 الی 300 میلیون پولش است 50 الی 35 میلیون وام در خریدش تاثیری ندارد
خصوصا که این وام 50 میلیونی به زن و شوهر داده می شود یعنی مردها باید ابتدا 50 درصد خانه میلیونی خود را به نام خانمشان بزنند تا بعدا مشمول این وام 50 میلیونی تومانی شود یقینا مردان ایرانی زیر بار این وام نمی روند چون قرار است 35 تومان وام بگیرید کلا این فرهنگ با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد لذا کم کم اثرات مثبتی که در مورد وام 50 الی 35 میلیونی دیده می شد در حال کم شدن است و مردم تازه متوجه شدن این وام کمکی به انها در خانه دار شدن نخواهد کرد در ایران سیکل رشد خانه 5 سال یکبار است یعنی همه مردم می دانند خانه در یک فاز بلند مدت رشد می کند لذا پس از رشد اخیر ملک هیچ کسی نمی تواند انتظار داشته باشد که خانه به سرعت بار دیگر در فاز رونق قرار گیرد قدرت خرید مردم اینقدر کم است که در دوران رونق خانه نیز خرید و فروشی رخ نمی داد و بیشتر تعویض و معاوضه ها بود که باعث تعیین نرخ می شد
بهر عنوان با نبود فضای مناسب دیگری برای جایگزینی با بورس نباید به اینده بازار خیلی بد بین بود بازار نیاز به یک زلزله داشت خصوصا در سهم های کوچک و غیر بنیادی که یک عده سفته باز در انها رخنه کرده بودند فرضا شفارس یک نمونه از این حبابی ها است که با پی به ای 30 روبرو هست شسینا نمونه دیگر کپشیر نمونه دیگر اکثر نمادهای کوچک بازار سرمایه واقعا سرتا پا حباب هستند کخاک نمونه دیگر بهر عنوان کمتر سهم کوچکی را در بازار می توان پیدا کرد که واقعا حبابی نباشد این سهم ها همانطور که رشد سریعی داشتند در ریزش نیز باید ریزش زیادتری را شاهد باشند این سهم های کوچک تا زمانی که پی به ای معقولی نداشته باشند و در رنج 7 الی 6 در نوسان نباشند هر زمان امکان اصلاح بیشتری خواهند داشت در شرایط فعلی باز توصیه می کنیم دنبال نمادهای کوچک نباشید این سهم ها تا زمانی که یک اصلاح جانانه نداشته باشند اصلا مناسب خرید نیستند در سهم های کوچک نیز شاهد هستیم گزارش خاصی را هم نداشته اند لذا حضور در این نمادها در جویی که دید بسیار بدی روی این سهم های کوچک ایجاد شده است ممکن است با ریسک بالایی همراه باشد
وضعیت گزارش های 9 ماهه هم به جو منفی بازار دامن زد. سازمان بورس نیز در این چند وقت گذشته شرکت ها را یکی از پس دیگری ملزم به ارائه اطلاعیه شفاف سازی می کرد. اما تاکنون هیچ شرکتی در رابطه با علت کاهش قیمت سهم خود اطلاعیه ای منتشر نساخته است.
بازار در این دو هفته به اندازه دو ماه عقب گرد داشت، حالا چشم همه به هفته آتی است تا ببینند آیا یک شوک می تواند شاخص را از این خواب زمستانی بیدار کند یا نه! اما به هر حال باید قبول کرد که این اتفاق یعنی بازگشت بازار شاید دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد؛ بالاخره ریزش شاخص و افت قیمت ها در یک جا متوقف خواهد شد، آن زمان است که سهام داران باید از چنین تجاربی استفاده کنند با رها کردن رویای سودهای غیرمنطقی و رویایی در کوتاه مدت بر اساس ارزندگی اقدام به خرید نمایند. با تجربه های بازار همواره چنین فرصت هایی را غنیمت شمرده و در قیمت های بسیار جذاب سهم های ارزشمندی را به سبد خود می افزایند.
از نظر تکنیکالی هم شاید عدد 80هزار نقطه بازگشت شاخص باشد. در صورت از دست دادن این مقاومت باید منتظر سطوح 77 تا 78 هزار، یعنی افت 10 درصدی قیمت سهم ها باشیم.
مطلبی که باید به ان اشاره داشت این موضوع است که بازار در شاخص شاید 10 درصد اصلاح داشته باشد شاخص فعلی مقیاس مناسبی برای ارزیابی ریزش بازار نیست شاخص 10 درصد ریزش داشته است اما اکثر سهم های بازار بیش از 30 درصد ریزش داشته اند کم کم صدای اعتراض و ناله و اه و نفرین ها داره زیاد می شود باید قبول کرد ریزش بازار دیگر منطقی نیست اگر تا دیروز سهامدار بیچاره با هزاران فشار عصبی دوزاری در سود بود و حسودان و بخیلان از این دوزار سود شب خوابشان نمی برد باید قبول کرد در مقطع فعلی هیچ سهامداری در سود نیست همان دوزار سود را نیز تقدیم دلالان ازر و سکه کردند و الان در حال حسرت خوردن هستند لذا باید قبول کرد شاخص ملاک انحرافی برای میزان بازده اهالی بازار است اهالی بازار در این یکسال گذشته بعید است بالای 60 درصد به طور میانگین سود کرده باشند نظر سنجی های بورس نیوز به عنوان یک سایت پر بازدید نشان می داد که اکثر اهالی حرفه ای بازار در سال 92 بازده بسیار کمتری از افراد عادی داشتند دوما بازده اکثر افراد کمتر از 50 درصد بوده است نظر سنجی سایت یکی از کارگزاری ها نیز همین موضوع را تایید می کرد بنابراین اهالی بازار باید اش نخورده و دهن سوخته را اینه عبرت کنند که علاوه بر اینکه سودی نداشتند و در حسرت سود بودند این روزها مثل اب خوردن در زیان هم فرورفته اند
این روزها جو نامیدی زیادی دیده می شود ولی یکی از سیگنال های رشد بازار در این سال های که من در خاطرم است این بوده که هر زمان حقیقی ها خارج می شوند یکی از نشانه های خوب برگشت بازار دیده می شود برعکس هر وقت شاهد بودیم حقوقی ها به بهانه عرضه و حباب ترکانی در حال خروج هستند باید ترسید در شرایط فعلی خروج حقیقی بیشتر شده است و خرید حقوقی به مراتب نسبت به گذشته بیشتر شده است که این سیگنال را باید بیشتر مورد توجه داشت یقینا بازاری که بیش از 30 الی 50 درصد ریزش داشته است زمان مناسبی برای فروش بیشتر نیست حتی اگر بازار بیشتر هم ریزش داشته باشد باز هیچ فردی نمی تواند پس از این ریزش کسی را توصیه به خروج کند لذا ما توصیه داریم خیلی تحت تاثیر جو فعلی قرار نگیرید برگشت قیمتها از نقاط فعلی کار سختی نخواهد بود فروش در قیمتهای فعلی کم کم ازحالت منطقی خارج شده است اکثر اهالی بازار معتقدند بازار در قیمتهای فعلی هم اصلاح کرده هم خروج حقیقی های کم صبر را به همراه داشته است هر دو مورد نشانه های خوبی برای بازار است در کنار این موضوع نبود بازار جایگزین نیز قابل بررسی است باید قبول کرد در شرایط اقتصادی فعلی هیچ جایی به عبارت ساده تر هیچ جایی و به عبارت ساده تر هیچ جایی برای سرمایه گذاری وجود ندارد شاید بانک ها در مقطع فعلی با سود 23 درصد تنها جایگزین رقابت بازار ما باشد که با انتشار اوراق تبعی این موضوع نیزمنتفی شد اوراق تبعی یعنی اینکه شما نیازی نیست سهم تان را بفروشید و اوراق بخرید ما همان سود اوراق مشارکت ر ا تضمیمن می کنیم
اوراق اختیار فروش تبعی سهام در بازار سرمایه ابزاری حمایتی از سهام داران شرکت است که می تواند اطمینان را نسبت به آینده سهم ایجاد کند. سهام داران عمده با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به امنیت سهام و نرخ واقعی آن تاکید می کنند.از همین رو، اوراق اختیار فروش تبعی جذابیت های بازار سهام را افزایش داده و سرمایه گذاران را برای خرید سهام ترغیب کرده و باعث جذب سرمایه گذاران بیشتری در بازار سهام می شود.
این در حالی است که هرچه تعداد نمادهایی که این اوراق ر ا منتشر می کنند بیشتر شود، افراد بیشتری وارد بازار سرمایه خواهند شد و سرمایه گذاری در آن رونق بیشتری می گیرد.
سرمایه گذاران این روزها به دلیل نگرانی از ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه، سهام با ارزش خود را فروخته و از بازار سهام خارج می شوند، اما با انتشار اوراق اختیار فروش و ایجاد اطمینان از آینده قیمتی سهم، این سرمایه گذاران از بورس اوراق بهادار خارج نشده و بازار سرمایه به راحتی می تواند با سایر بازارها به رقابت بپردازد. در عین حال، انتشار این اوراق برای سهام دار عمده نیز مزیت هایی را در پی دارد، برای مثال، سهام دار عمده در شرایط منفی بازار، برای حمایت از سهم اقدام به خرید سهام می کند که با این کار، منابع خود را برای حمایت از سهم از دست می دهد اما با فروش این اوراق علاوه بر حمایت از سهام، هزینه حمایت از سهم برای سهام دار عمده کاهش می یابد. از سوی دیگر، با انتشار اوراق اختیار فروش، سهام داران خرد از وضعیت مساعد سهم اطمینان یافته و اقدام به خرید سهام می کنند به همین دلیل قیمت سهام نیز کاهش نمی یابد و نیازی نیست تا سهام دار عمده با صرف هزینه اقدام به حمایت از سهام کند.
یادآور می شود اوراق اختیار فروش تبعی شهریور ماه پارسال و در زمان کاهش قیمت برخی سهام ارزنده به عنوان ابزاری جدید وارد بازار سرمایه شد و توانست با جذب اطمینان سرمایه گذاران از آینده قیمت سهم، اعتماد را به بازار برگرداند و بورس اوراق بهادار را به محلی امن برای سرمایه گذاران تبدیل کند.
بر همین اساس، سهامداران عمده حقوقی بزرگ از جمله ساتا، غدیر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک ملت و گروه سرمایهگذاری امید آمادگی خود را برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از فردا، با هدف تضمین قیمت سهام تحت مدیریت خود اعلام کردند. تاپیکو اولین سهمی است که اوراقش عرضه خواهد شد
در اخر باید به فاکتور دیگری دقت داشت این روزها هیچ کارشناسی دیگر اسمی از حباب نمی برد کم کم همه می گویند حبابی وجود ندارد و ریزش هیجانی در بازار دیده می شود دید اهالی حرفه ای بازار این است که حقوقی هایی که در زمان قبل خوب توانستند در جو مثبت به بهانه روان سازی سهم های خودر ا خالی کنند و فرار کنند الان دقیقا در حال خرید هستند و همه افراد مطلع اذعان دارند که بازار فعلی به جز در نمادهای کوچک که هنوز 100 درصدی حباب دارند در نمادهای بزرگ هیچ گونه حبابی ندارند و حتی در نمادهای بزرگ ما شاهد حباب منفی هم هستیم همین که هیچ فردی در مصاحبه هایش اعلام نمی کند بازار حباب دارد نشانه خوبی می باشد
حمایت از بازار، دائمی و قطعی است / حقیقی ها صبور باشند!
اما اخبار منتشر شده از وجود اراده ای جدی برای حمایت از بازار در آستانه دهه فجر خبر می دهد. ظاهرا جلساتی نیز در این راستا در حال برگزاری است. شایان ذکر است هر سال با نزدیک شدن به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بازار شرایط خوبی را تجربه می کند که به نظر می رسد امسال نیز همزمان شدن این ایام با تصمیم حقوقی ها و مسئولین به حمایت از بازار سرمایه شرایط بسیار مساعدی را رقم خواهد زد و قطعا حرکت مجدد بازار با بازگشت سرمایه هایی که این روزها به وجه نقد تبدیل شده و در نتیجه تقاضاهای بسیار قوی برای خرید همراه خواهد بود.
امروز خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بازارها از قطعی بودن حمایت از بورس خبر داد و گفت همانطور که در روزهای مثبت برای ثبات بازار و جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها مدیریت هایی انجام گرفت در روند منفی نیز سیاست هایی اتخاذ می شود که مانع بی اعتمادی به بازار سرمایه به خصوص برای سهامداران تازه کار شود.
وی شائبه هر گونه حباب در بازار سرمایه را رد کرد و افزود سهامداران با صبوری بازدهی مورد انتظار خود را به دست می آورند پس سهم های ارزنده خود را حفظ کنند و در روزهای منفی به صف های فروش نپیوندند که جز سنگینن کردن صف های فروش و کاهش ارزش دارایی شان حاصلی ندارد.
ظاهرا مجلس هم به دلیل ملتهب شدن بازار سرمایه قصد دارد در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن تجدید نظر کند.
اما در حوزه اخبار سیاسی رئیس جمهور که برای شرکت در اجلاس داووس به سوییس سفر کرده در سخنرانی خود با بیان اینکه “ریسکهای مختلف سیاسی و اقتصادی ایران در حال کاهش و اقتصاد ایران در حال طلوعی دوباره است و فرصتهای کمنظیری برای سرمایهگذاریهای پرسود در ایران در حال پدیدار شدن است”، از تمام سرمایهگذاران و صاحبان صنایع دعوت کرد تا با حضور و سرمایهگذاری و فعالیت در تمامی شاخههای صنعتی بویژه انرژی و خودرو، در تجربه توسعه اقتصادی ایران مشارکت کنند.
وی افزود در کنار ثبات سیاسی، دستور کار من برقراری ثبات اقتصادی است؛ در ماههای گذشته تمام تلاش ما این بوده تا با اتخاذ اقداماتی عاجل، بازارها و اقتصاد کلان را از یک شرایط پرنوسان به سمت ثبات هدایت کنیم.
جک استراو نیز که چند روز قبل برای دیدار با روحانی به ایران سفر کرده بود از پتانسیل های بسیار بالای ایران برای فعال سازی هر چه بیشتر بخش اقتصادی و فرصت سرمایه گذاری خارجی ها در ایران خبر داده است.
نماینده ایران در آژانس با اشاره به نشست ویژه شورای حکام درباره اجرای توافق ژنو گفت که همه اعضا از اجرای “برنامه اقدام مشترک” استقبال و آن را گامی مهم برای حل و فصل مسالمتآمیز مساله هستهای عنوان کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در چهلوچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر میبرد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سیانان گفت: کاخ سفید سعی میکند این توافق را اساسا برچیدن برنامه هستهای ایران جلوه دهد. این واژهای است که آنها از آن استفاده میکنند.
وی با اشاره به متن توافق ژنو با عنوان اقدام مشترک تاکید کرد: اگر شما حتی یک کلمه در کل متن توافق پیدا کردید که حتی به واژه منهدم کردن شبیه باشد یا به عنوان منهدم کردن تعریف شود، من اظهارات خود را پس میگیرم.
رنو اعلام کرد که قصد دارد ارسال قطعات به ایران را از سر بگیرد. همچنین اعلام شد که هیاتی از مسوولان شرکت پژو ابتدای فوریه (11 بهمن) وارد ایران خواهند شد.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: جامعه تجاری اروپا با لغو شماری از تحریمها علیه ایران، مملو از تدارک برای بازگشت به این کشور است که یک قدرت اقتصادی در خاورمیانه به شمار میرود. ایران نیز در مقابل برای تقویت رشد اقتصاد کشور که از سالها تحریم بین المللی صدمه دیده است، از این علاقمندی استقبال میکند.
از جمله نخستین نشانههای آمادگی شرکتهای اروپایی برای بازگشت به ایران، افزایش تقاضا برای پرواز بوده است. شرکت هواپیمایی اتریش هفته گذشته اعلام کرد پنج پرواز هفتگی به تهران را از سرمیگیرد و لوفتهانزا، شرکت مادر این ایرلاین نیز اعلام کرد در حال بررسی افزودن صندلیهای بیشتری به پروازهای روزانه اش است. ترکیش ایرلاینز که به شش مقصد در ایران پرواز دارد، به دنبال دریافت اجازه برای افزایش پروازهایش است.
ولکر ترییر، رییس روابط تجاری در انجمن اتاقهای بازرگانی آلمان میگوید: این خوش بینی غالب است که با بهبود روابط سیاسی، روابط تجاری نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
رویترز هم در گزارشی از صف کشیدن شرکتهای بزرگ اروپایی برای آغاز مجدد همکاری با ایران و سفر مدیران شرکتهایی مانند توتال فرانسه،انی و ساراس ایتالیا به این کشور در هفتههای گذشته خبر داد و نوشت، ایرانیها علائم خوشبینی ارسال میکنند و معتقدند درها برای احیای معاملات نفتی با اروپا تا آخر سال جاری باز خواهد شد.
می بینیم که تمامی اخبار منتشر شده سیاسی و اقتصادی در حوزه بین الملل خبر از آینده ای روشن، آرام و امیدوارکننده می دهند که قطعا تاثیرات مثبت آن متوجه بخش های مختلف اقتصادی کشور خواهد شد.
اما امروز پازل بودجه 93 تکمیل شد، با وجود اینکه هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از مهمترین پیش بینی های بودجه، در سال های اخیر همواره در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس گنجانده می شد اما با تغییر دولت، خبری از بند یا تبصره ای که بیانگر سیاست های دولت مبنی بر میزان درآمدها و مصارف مربوط به ادامه اجرای این قانون باشد نبود چرا که دولت یازدهم معتقد بود نحوه اجرای کنونی هدفمند سازی یارانه ها با قانون مصوب آن فاصله زیادی داشته و باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.
هدفمندی در بودجه 93
تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها در بودجه 1393 که با تاخیر به آن ملحق شد ظرف سه ماه توسط معاونت برنامهریزی و باهمکاری وزارتخانههای اقتصاد، نفت، نیرو و صنعت تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد اما بنابر بند (الف) تبصره تهیه شده از سوی معاونت برنامه ریزی درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده تا مبلغ 63هزار و 200 میلیارد تومان تعیین شد. بر این اساس تا مبلغ 51 هزارو 900 میلیارد تومان از مجموع درآمد بیش از 63 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده، از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع ماده (1) و (3)قانون هدفمندی یعنی اصلاح قیمت حامل های انرژی و تعیین قیمت آب و کارمزد جمع آوری و دفع فاضلاب همچنین تا 11 هزار و 300 میلیارد تومان نیز از محل یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون تامین می شود.
در بند(ب) از تبصره دولت تاکید شده که به منظور تقویت منابع صنعت برق و حضور فعال بخش خصوصی، منابع حاصل از افزایش قیمت برق در سال 1393 از شمول ماده 12 قانون هدفمندی خارج و در اختیار صنعت برق قرار میگیرد.
بند (ج) این تبصره نیز جزییات هزینه و توزیع درآمد 63 هزار میلیاردی را تشریح می کند به طوری که طبق آن تا مبلغ 10 هزار میلیارد تومان در اجرای ماده ( 8 ) قانون هدفمندی با اولویت کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی، بهینهسازی انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی هزینه خواهد شد. همچنین مبلغ 53 هزار 200میلیارد تومان به عنوان پرداخت نقدی و غیرنقدی و تقویت نظام سلامت موضوع ماده (7 ) قانون هدفمندی توزیع می شود.
اما نکته قابل توجه در این بند به این موضوع بر می گردد که جابهجایی هزینه در موارد مذکور تا 20 درصد مجاز خواهد بود.
در عین حال بند (د)تبصره هدفمندی یادآور می شود که در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر، عوارض خاص توسط هیات وزیران برای مقابله با آلودگی محیط زیست و کمک به توسعه حمل و نقل عمومی وضع میشود تا به صورت درآمد و هزینه به مصرف برسد.
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نیز گفت که پیشنهاد دولت در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارانهها در سال 93 در جلسه علنی یکشنبه، ششم بهمن ماه مجلس اعلام وصول خواهد شد و کمیسیون تلفیق از بعدازظهر یکشنبه بررسی خود را در این باره آغاز خواهد کرد.
اما در مورد نرخ خوراک…
یکی از نماینده های مجلس امروز در گفتگو با ایرنا گفت: شنیده ها حاکی از آن است که برخی از فعالان حوزه پتروشیمی در حال رایزنی برای کاهش قیمت ١٥ سنتی خوراک پتروشیمی ها هستند در صورتی که این نرخ کاهش یابد موضوع را در صحن علنی مطرح می کنیم.
این در حالی است که دو روز پیش پیشنهاد واگذاری تعیین نرخ خوراک به دولت نیز مطرح شده است.
معاون وزیر نفت :قیمت “خوراک گازی” واحدهای “پتروشیمی” تا پایان سال نهایی شود
معاون وزیرنفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی گفت: خوراک گازی پتروشیمی هم اکنون در کمیسیون های مجلس در حال بررسی است پیش بینی می شود تا پایان سال جاری قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی نهایی شود اما تا این لحظه هیچ قیمتی برای خوراک واحدها نهایی نشده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که نرخ خوراک گاز باید کمی افزایش پیدا کند، افزود: در حال حاضر همه در انتظار اعلام نرخ خوراک هستند. قیمت 2.7 سنت نرخ بسیار ارزان و غیرمنصفانهای است که باید افزوده شود، بنابراین هم قیمت گاز باید افزایش پیدا کند و هم قیمت خوراک مایع باید کمی پایین بیاید تا دو نرخ بهم نزدیک شده و فضا رقابتی شود.
فارس با توجه به تعدیل 53 درصدی اش می تواند یکی از گزینه های مناسب در گروه پتروشیمی باشد. به نظر می رسد این سهم برای سال آتی نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. گزارش پتروشیمی پارس برای فارس بسیار حائز اهمیت است.
شاراک گزارش اخیر خود را با تعدیل مثبت 10 درصدی به بازار ارائه کرده علت را به شرح زیر توضیح داده است:
1- افزایش تولید پیش بینی شده سال مالی 1392 نسبت به پیش بینی قبل، ناشی از تغییر در ترکیب تولید و افزایش تولید محصول هیدروکربور آ – 80 بجای محصول هیدروکربورهای هیدروژنه شده بدلیل مزیت سودآوری این محصول
2 – افزایش در پیش بینی حجم فروش بدلیل تغییر در ترکیب فروش محصولات و افزایش فروش محصول هیدروکربور آ – 80
3- همچنین بدلیل افزایش درآمدهای عملیاتی (عمدتاً مربوط به افزایش سود ناشی از تسعیر ارز) و افزایش درآمدهای غیرعملیاتی (عمدتاً ناشی از درآمد بسته بندی محصولات فروش رفته شرکت، سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ها، سود اوراق مشارکت و سایر درآمدهای متفرقه
این سهم سود هر سهم پيش بيني شده براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1392 مبلغ 422 ريال افزايش داده بنابراين سود پيش بيني شده هر سهم جهت سال مالي مذکور به مبلغ 4،652 ريال افزايش مي يابد.
قیمت های محدوده 2600 تومانی برای این سهم کم ریسک محسوب می شوند.
پارسان در این روزهای منفی عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت كه نشان از پتانسيل بالاي او دارد. همچنین در اواخر وقت معاملات روز چهارشنبه نیز با اقبال همراه بود که می تواند در صورت مساعد بودن بازار یکی از گزینه های مورد توجه باشد.
در این گروه گزارش جم حرفی برای گفتن نداشت. خبر خاصی نیز در کوتاه مدت وجود ندارد اگر قصد حضور در نمادهای گروه پتروشیمی را دارید جم شاید یکی از آخرین گزینه ها باشد.
تاپیکو که سطوح قیمتی 500 تومان در این چند وقت از افت بیشتر آن جلوگیری کرده یکی دیگر از سهم هایی است که در صورت متعادل شدن جو بازار مستعد رشد قیمت می باشد. فردا اوراق اختیار فروش تبعی سهام این شرکت در نماد معاملاتی جدیدی تحت عنوان هپیکو302 و با قیمت هر سهم 5650 ریال عرضه خواهد شد.
این اوراق بعد از 7 ماه دیگر با نرخ 565 تومان باز خرید می شوند یعنی اگر امروز تاپیکو 500 تومانی خرید شود در عرض 7 ماه اینده بازده 14 درصدی خواهد داشت به عبارت ساده تر خرید تاپیکو به اندازه اوراق مشارکت حداقل بازده خواهد داشت اوراق تبعی تفسیری بیش از این ندارد
ساتا، غدیر و پارسان دیگر سهم های این گروه هستند که اوراق تبعی آن ها در این هفته عرضه می شود.
اوراق اختیار فروش تبعی، اختیار معاملهای است که بر اساس آن، اختیار فروش تعداد مشخصی از سهم به قیمت پابه به قیمت اعمال تعیین شده در اطلاعیه عرضه در تاریخ اعمال به خریدار آن داده میشود.
کرمانشا نیز به دلیل افزایش جهانی نرخ اوره می تواند مورد توجه باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه واردات در سال 93 برای هیچ کالایی دنبال نخواهد شد، گفت: تعرفه واردات خودرو در سال آینده کاهشی خواهد بود
در گروه خودرو به نظر این گروه تاز مانی که به سطوح حمایتی مناسبی نرسند نباید توقع برگشت قابل اتکایی داشت تحول خاصی در کوتاه مدت در این گروه رخ نخواهد داد این گروه با زیان انباشته های بالا تا دو سال اتی نیز شاید سود قابل تقسیم نداشته باشند لذا از دید عده ای از تحلیلگران گروه خودرو بعد از رشد 400 الی 500 درصدی در سال 92 واقعا رشد بیشترش خیلی منطقی نیست ایران خودرو از 80 به 400 رسیده است پارس خودرو 50 تومانی شده 250 تومان زامیاد 50 تومانی شده 200 تومان خکاوه 30 تومانی شده 170 تومان خگستر 110 تومانی شده 650 تومان خشرق ختوقا و سایر قطعه سازها نیز به همین نحو رشد نجومی داشته اند واقعا گروه خوردویی روی هر چی سهم پالایشی را کم کرده اند یک زمانی تحلیل گران می گفتند شبندر حباب است واقعا شبندر با سود 230 تومانی حباب است یا خپارس با 200 تومان زیان انباشته؟؟؟ یکی از عوامل اصلی حبابی شدن بازار مقایسه سهم های خودرویی با دیگر نمادها بود وقتی مردم می دیدند ایران خودرو با 50 تومان زیان قیمتش 400 است وقتی پارس خودرو با 140 تومان زیان قیمتش 250 تومان است کم کم قبح زیان ده بودن و رشکسته بودن سود ده نبودن نداشتن سود تقسیمی پی به ای بالای 100 در بین اهالی بازار از بین رفت در بازار جا افتاده بود وقتی پارس خودرو با 200 تومان زیان 250 تومان قیمتش است پس هر سهم دیگری هم حتی ورشکسته هم باشد ایرادی ندارد بازاری که خط کشش ایران خودرو و سایپا زیان ده باشد و مرجع تقلیدش سهم های زیان ده باشد یقینا باید حبابی شود
بهر عنوان گروه خودرو چون یک تیم بزرگی بودند با الگو شدن در بازار دیدگاه های اهالی بازار را عوض کردند کسی دیگر در بازار دقت نداشت کمباین سازی ورشکسته است یا نه؟؟ ایا اصلا ارزش خرید دارد یا ندارد می گفتند پارس خودرو 250 تومان کمباین هم 500 تومان به عبارتی چشمی عدد می دادند حجم نقدینگی هم انقدر بالا بود که حد و وصف نداشت از طرفی افراد تازه وارد طمع کار نیز در اتش بازده های قبلی بازار چنان غرق تعاریف شده بودند که هر سهم زیان دهی را تحت هر شرایطی می خریدند اما فعلا جو فروکش کرده است و هیچ کسی دیگر این داستان ها را قبول ندارد بازار منطقی شده است چرا سهمی که قرار است یک سال دیگر متحول شود قیمتش از همین الان باید چندین برابر شود به هیچ عنوان بازار در کوتاه مدت دیگر فریب این الگو قبلی را نخواهد خورد
حضور افراد زیادی در یک گروه نیز عامل دیگری است که کنترل این گروه را سخت تر می کند در مجموع معتقدیم گروه خودرو راه زیادی در پیش دارد نباید در کوتاه مدت انتظار تحولات بزرگی بود این صنعت در یک بازه میان مدت تری می تواند با سود سازی همراه شود حتی اگر این خودرو در دوسال دیگر 50 تومان هم بسازد با پی به ای 8 قیمتش می شود 400 تومان واقعا ایا دیگر نمادهای سود ده بازار چه کم از ایران خودرو دارند که هر سال 50 تومان هم تقسیم می کنند ولی پی به ای 7 هم ندارند
شخصا معتقدم گروه پالایشی را وقتی با گروه خودرویی مقایسه می کنیم می بینیم بازار در حق شبندر و شپنا ظلم زیادی کرده است همین موضوع را به وضوح می بینیم که یک سهمی مثل خکاوه یا خپارس قرار است بعد از 3 سال دیگر سود ده شوند و امروز با پی به ای 200 معامله می شوند قیمتهای فعلی گروه خودرو بعد از رشد 400 درصدی فعلی واقعا از هیچ بعدی قابل توجیح نیست بازار هم این موضوع را درک کرده است و خیلی در این گروه محتاط شده است گروهی که دلیل بنیادی قویی ندارد وقرار است در طول 2 سال اینده رشد داشته باشد دلیل ندارد همین الان قیمت 2 سال اینده اش را داشته باشد
بعضی ها در مورد گروه خودرو چنان با اب و تاب از طرح های خودرو ساز صحبت می کنند که فکر می کنند خودرو چند صد سال پیش تحریم شده است و مردم دوران غیر تحریمی را اصلا ندیده اند در حالیکه همین 2 سال پیش خودرو سازها تحریم نبودند ایا خاذین بیش از 150 قیمت داشت در مقطعی که خاذین سود ده هم بود الان خاذین بدون هر گونه سودی فقط با تبیلغات 500 شده است ایران خودرو در اوج سود سازی بیش از 350 نبود سایپا بیش از 310 نبود لذا صنعت خودروی ما قبل از تحریم نیز اش دهن سوزی نبوده است که الان فرض کنیم تحریم ها برداشته شود شرایطش خیلی روایی خواهد بود
مورد دیگر اینکه بگوییم این گروه در دو سال اینده منفجر می شوند باید عرض کرد اگر در دو سال اینده این گروه متحول شود ایا بقیه بازار پنجر خواهند شد و فقط این رشد متحول گرانه فقط فقط در صنعت خودرو سازی رخ خواهد داد ایا بقیه شرکتهای ما در دو سال اینده تعطیل خواهند شد و فقط خودرو سازی رشد می کند اگر در دو سال اینده خودروسازها قرار باشد رشد کنند بقیه صنایع هم همان شرایط را خواهند داشت در مجموع رشد گروه خودرو بدون هر گونه پشتیبانه ای در شرایط فعلی خیلی سخت شده است تبلیغات و شایعه درمانی هم بعد از رشد 400 درصدی واقعا خیلی سخت است کمی در مورد گروه خودرو باید واقع بین باشیم این گروه نیاز به استراحت بیشتری دارد قیمت سایپا دیگر 90 تومان نیست که بشینیم برایش سناریوهای زمان بر بسازیم زامیاد دیگر 50 تومان نیست که بگوییم زمینش را می فروشد خکاوه دیگر 20 تومان نیست که بگوییم فلان قدر ملک دارد
در گروه خودرو کارشناسان محترم میزان زمین های ایران خودرو را خوب می شمارند ولی هیچ کسی میزان بدهی های ان را بیان نمی کند داشتن یک میلیون کارگر و پرداخت حق و حقوق و سنوات انها را کسی گوشزد نمی کند ولی 10 متر مغازه یا دکه خاور این قدر بزرگ نمایی می شود که حد و وصف ندارد
در گروه خودرویی نیز باز عرض می کنیم افزایش سرمایه از تجدید دارایی عاملی برای سود ده شدن نخواهد بود هیچ شرکتی با اعمال افزایش سرمایه زیانش پاک نمی شود زیان انباشته به هیچ عنوان با هیچ افزایش سرمایه ای از بین نخواهد رفت لذا بحث افزایش سرمایه از تجدید دارایی ها هیچ کمکی در پاک کردن زیان انباشته این سال های خودرویی نخواهد داشت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه واردات در سال 93 برای هیچ کالایی دنبال نخواهد شد، گفت: تعرفه واردات خودرو در سال آینده کاهشی خواهد بود خوب خبر اخر بحث کاهش تعرفه واردات خودرو است که رقیب اصلی خودروسازان داخلی خواهد بود
در گروه خودرویی سایپا به مصاف حمایت 220 تومانی خود رفته است، فردا اگر این حمایت از دست برود و قیمت سهم به بالای 220 باز نگردد به احتمال قوی شاهد افت هر چه بیشتر در این نماد خواهیم بود. در مورد سایپا تحلیل تکنیکالی را بر روی سایت زدیدم در ان تحلیل نیز اشاره داشتیم 218 تومان حمایت مهمی است اگر شکسته شود شرایط سایپا وخیم تر خواهد شد
چهارشنبه صف فروش خبهمن چندین بار جمع آوری شد و حمایت نسبتا خوبی از آن صورت گرفت. معاملات روزهای آتی در گروه بهمن و انتشار گزارش 9 ماهه می تواند وضعیت آن را مشخص سازد. سهم اگر در 260 تومان حمایت شود باید نسبت به بازگشت آن امیدوار بود.
در این گروه اگر گزارش ایرانخودرو مساعد باشد و اخبار خوبی از معامله بلوکی بانک پارسیان منتشر شود حضور در نمادهای ورنا، خودرو و خبهمن جزو گزینه های خوبی برای بررسی خواهند بود.
در این گروه خکاوه و خپارس سهم های زیان ده هستند که به ترتیب 250 و 200تومان ضرر به ازاء هر سهم روی میز گذاشته اند. حضور در این نمادها را توصیه نمی کنیم.
چهارشنبه با وجود این که صف چند صد میلیونی تیپیکو عرضه شد اما مجددا شاهد صف شدن این نماد بودیم. به نظر می رسد فردا عرضه ها شدت بیشتری داشته باشد.
فردا نماد سبحان دارو که چهارشنبه با اقبال بازار همراه بود می تواند مورد توجه باشد. البته فراموش نکنید این قیمت ها برای سهم بسیار بالاتر از سطوح ارزندگی آن است.
در این گروه دفارا با تعدیل مثبت 18 درصدی روبرو شده و 70% بودجه خود را پوشش داده است.
دتماد هم گزارش خود را با تعدیل مثبت 22 درصدی به بازار ارائه کرده و علت آن را افزایش فروش ناشي از تغيير در ترکيب محصولات، خارج کردن محصولات با سود پایين، افزايش در فروش محصولات با سود بالا و افزايش در راندمان توليد وخريد مناسب اعلام نموده است.این شرکت دارویی برای فروش صادراتی 12 درصدی محصولات و خرید وارداتی مواد اولیه 71 درصدی نرخ دلار را 24 هزارو 826 ریال در نظر گرفته است.
در گروه سیمانی فردا سفارس همچنان درگیر با مقاومت 360 تومانی خود خواهد بود. سفارسي كه همچنان سهامدارانش در انتظار تعيين و تكليف واگذار سهام سيماني در مالكيت سيمان تامين به اين شركت سيماني مي باشند. 360 حمایت خوبی برای برگشت سفارس است
سیمان سپاهان سود هر خود را از 35 تومان به 38 تومان افزایش داده و در دوره سه ماهه اول واقعی 22 درصد آن را پوشش داده است
سصوفی نیز سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری بیش از 7درصد افزایش داده است و در گزارش خود از پوشش 90 درصدی خبر داده است.
شنیده ها از عرضه اولیه “سیدکو” در ماه جاری حکایت دارد.
در گروه بانکی ها علی رغم وضعیت مناسب بنیادی همچنان شاهد نوسانات منفی هستیم. همانطور که در گزارش چهارشنبه اشاره کردیم باید منتظر گزارشات 9ماهه وبملت، وتجارت و وبصادر باشیم. همچنین اگر عرضه های بی موقع و وقفه خصوصی سازی و رضوی متوقف شود می توانیم شاهد بهبود در شرایط این گروه باشیم.
در این گروه وبملت هم قصد دارد اوراق اختیار فروش تبعی عرضه کند که خبر خوبی برای سهام داران محسوب می شود. وبملتی که در قیمت های بسیار مناسبی قرار دارد و در این مدت اخیر در آن شاهد افت به زیر سطوح قیمتی 260 نبوده ایم. انتشار اوراق تبعی بانک ملت دلیلی بر خوب بودن دیگر نمادهای بانکی نیست هر بانکی که گزارش خوب نداشته است از دید ما مستحق اصلاح است بانک سینا با 32 تومان سود و پی به ای 7 ارزش بیشتر از 230 تومان را ندارد یک نمونه از سهم های حبابی در گروه بانکی بانک سینا می باشد یک بانک با پی به ای بیش از 10 باید عرض کرد واقعا نوبر است نمادهای گردشگری و دی نیز واقعا شرایط بنیادی خوبی ندارند این سه نماد در گروه بانکی فعلا نیاز به اصلاح بیشتری دارند و ورود به این سه بانک ریسک بالایی دارد
در نماد بانک اقتصاد نوین هم باید معاملات را زیر نظر داشت و دید آیا محدوده حمایتی 320 تومانی می تواند موجب متعادل شدن سهم بشود یا خیر. خیلی ها نسبت به گزارش اقتصاد نوین مشکوک هستند اگر گزارش ونوین مناسب نباشد سهم هایی که با رویایی ونوین رشد نجومی داشتند یک ریزش دیگر خواهند داشت خصوصا وساخت و ثنوسا که الحق نیازمند یک اصلاح بیشتر هستند هر دو سهم بدون هر گونه سود خاصی فقط در جو مثبت رشد بالایی داشتند گروه وبهشهر و وصنا و وبانک نیز همانطو رکه در رشد ونوین ادعای سهامدار عمده بودن ان را داشتند اگر ونوین به سمت 290 برود باید همراه با ونوین در فاز اصلاحی قرار گیرند لذا دیر شدن گزارش ونوین و نیامدن ان روی کدال از دید عده ای ناشی از اثرات سنگین ان بر روی 6 سهم اصلی بازار است
در گروه بانکی فعلا وکار وانصار و پاسارگارد و پارسیان گزارش های معقولی داشتند ولی گزارش پاسارگارد واقعا عالی و جالب بود بانک پاسارگارد با سود 50 تومانی که دیگر کسی شکی در ان ندارد الان با فرض سود تقسیمی سال 92 پی به ای 5 دارد که بیانگر ریسک بسیار کم این سهم است پاسارگارد با دید بلند مدت یکی زا بهترین گزینه هاست
سه سهم ملت تجارت و صادرات هنوز گزارش نداده اند ملت که اوراق تبعی اش قطعی شده است لذا کف سهم 260 است صادرات و تجارت هنوز گزارش نداده اند باید عرض کرد نمودار هر دو سهم الگوی سرو شانه سقف را نشان می دهند که بیانگر یک اتفاق بد در این سهم ها است واقعا ایا صادرات به زیر 110 راه پیدا می کند یا نه معلوم نیست تجارت نیز بحث افزایش سرمایه اش باید در ابتدای اسفند اجرایی شود این هم دلیل دیگری است که خیلی ها به نمودار ریزشی تججارت و صادرات دقت نکند
در مورد بانک ملت نیز قانونا این سهم دو ماه اعمال افزایش سرمایه اش در حال تمام شدن است و سهم باید تا 26 بهمن این موضوع را نهایی کند
در سنگ اهنی ها شاهد انتشار اخبار خوبی بوده ایم. معاونت صنایع معدنی وزارت صنعت با بیان اینکه افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن قطعی است اما هنوز میزان و چگونگی آن معین نشده است،گفته است: بهره مالکانه که در کمیسیون تلفیق ۳۰ درصد مصوب شده عملاً از ۵ درصد سال گذشته کمتر است. قیمت سنگ آهن نبر آزاد میشود و اعتراضات به افزایش بهره مالکانه معقول نیست احتمال دارد این گروه در هفته آتی بار درگیر مورد توجه بازار واقع شود، چرا که از نظر تکنیکالی هم منطق بیشتری برای کاهش قیمت وجود ندارد.
ومعادن با توجه به این که با تعدیل مثبت خود بازار را که انتظار تعدیل منفی داشت را سورپرایز کرد احتمال دارد در قیمت های 920 تومانی بار دیگر مورد توجه واقع شود. البته همه چیز به جو کلی بازار بستگی دارد.
در مقطع فعلي نمادهاي سنگ اهني و فولادي فعلا چندان مورد توجه نميباشند شايد خبر احتمال ازاد سازي نرخ فروش سنگ اهن بتواند باعث كاهش فشار فروش و تحركات مثبت در سنگ اهني ها شود اما فعلا پتانسلي چنداني براي سهام سنگ اهني و فولادي متصور نيستيم
ساختمانی ها هم بی اعتنا به اتفاقات و اخبار چند وقت اخیر در مورد رونق احتمالی بازار مسکن غالبا صف فروش بودند. سودهای تقسیمی پایین هم مزید بر علت شده. ظاهرا بار دیگر نقدینگی از این گروه خارج گشته و نمادهای آن در حال بازگشت به قیمت های قبلی خود هستند.
در این گروه ثنوسا پیش بینی در آمد هر سهم را 18 درصد کاهش داده و در گزارش اخیر خود 276 ریال زیان اعلام کرده است سنگین ترین صف فروش در گروه نیز متعلق به ثتران است.
در گروه انفورماتیکی دو روز است که حجم مبنای رانفور داده می شود. در این گروه افرانت نیز مثبت بود.
نماد مخابرات و همراه نیز با منفی معاملات خود را پایان دادند. جا دارد بار دیگر تاکید کنیم قیمت های فعلی همراه برای حضور افراد ریسک گریز گزینه مناسبی است.
در گروه فلزی فاسمین به زودی متوقف خواهد شد. این سهم 90درصد سود عملیاتی اش را پوشش داده و دلار را 2800 و روی را 1900 در بودجه لحاظ کرده. فاسمین در حال حاضر در کمترین سطوح قیمتی خود معامله می شود.
اما در نماد مپنا خریدهای حقوقی نتوانست حریف عرضه های سنگین شود و سهم با صف فروش به معاملات خود پایان داد. سود 9 ماهه امسال مپنا نسبت به سال قبل 26 درصد کاهش داشته اما دلیل توجه به این سهم میزان سودآوری آن نیست. مپنا قراردادهای بسیار خوبی را به امضا رسانده و شرایط مساعدی در پیش دارد. همچنین در این ماه شاهد عرضه اولیه برق عسلویه نیز خواهیم بود که تاثیر بسیار مثبتی بر روی سهم به جای خواهد گذاشت. بد نیست در هفته آتی معاملات در این نماد با دقت بیشتری زیر نظر گرفته شود.
بازار سرمايه اين روزها تحت عواملي قرار گرفته است كه برگشتش را قويتر كرده است اول انتشار اوراق بيمه سهام كه در سري قبل هم باعث برگشت و اطمينان بازار به بازار سرمايه شده و شاهد رونق گرفتن بازار بوديم باز هم انتشار اين اوراق كمك شاياني به برگشت روند بازار سرمايه خواهند كرد
دوم صحبتهاي مثبت روحاني در اجلاس داوس و نشان از بهبود روابط خارجي و احتمال احيا شدن اقتصاد كشور و روند رو به رشد اقتصاد دارد امري كه ميتواند جو رواني مثبتي را در بازار ايجاد نموده و شاهد بازگشت روند بازار باشيم
اما عامل سوم و نهايي افت شديد شاخص و قيمت سهام برتر و رسيدن به سطوح حمايتي اخر خود ميباشد كه اين امر ميتواند سبب برگشت و حمايت حقوقيها از سهام متبوع خود و كاهش فشار فروش شود
اما در بازار فردا انتظار داريم تا شاهد روند مثبتي در بانكيها باشيم اولين گروهي كه مستعد رشد قيمتي و برگشت روند ميباشد همين گروه بوده توصيه ميشود در اين گروه سهامي را خريداري نماييد كه پتانسيل افزايش سرمايه دارند و گزارش مناسبی داشته اند
در نمادهاي معدني كالسيمين پتانسيل تعديل مثبت خوبي به همراه افزايش سرمايه را خواهد داشت خريد اين سهم در سطوح قيمتي 980 تومان با ديد سال 93 ميتواند گزينه كم ريسكي باشد
در اخر باید عرض کنیم فردا هم ممکن است خیلی از نمادها منفی باشند ولی با انتشار اوراق تبعی در نمادهای بانکی و پتروشیمی تا حدودی جو این دو گروه می تواند بهتر باشد ولی باز هم باید توصیه کرد هر گردی گردو نیست و هر سهمی بانک ملت نیست اوراق تبعی به معنی بالا رفتن هیچ سهمی نیست بلکه با اوراق تبعی کف ان سهم را مشخص می کنند ولی با کنترل سهم هیا شاخص ساز و برگشت بعضی از نمادها می توان به برگشت کلیات بازار کم کم امید داشت شاید این بار نیز در محدوده 22 بهمن و هم زمان با انتشار گزارش های سال 93 شاهد شرایط بهتری باشیم
جمعه 4 بهمن 92


