جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار چهار شنبه 2 بهمن92

گزارش بازار چهار شنبه 2 بهمن92

نوید خاندوزی
ژانویه 22, 2014
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار چهار شنبه 2 بهمن92

ناله بورس؛به دادم برس!

گزارش بازار – بتاسهم 16:05 نمي دانم چي مي خواهم  بگويم  . زبانم در دهان  باز بسته است . واقعاً هواي بازار زمستاني شده و ترس اور .سهامداران  قيافه هاي عجيبي دارند . همه اخمو ،كسي لبخند نمي زند ، چراغ  بورس يكي يكي در حال  خاموش شدن  است  و ان  شادابي قبل در ان ديده نمي شود . سرمايه ها  نااميد در حال خروج از بازار هستند . خلاصه  توصيف صحنه دلخراش وضعيت  سهامداران  كم  از صحراي كربلا  نيست  . تقريباً همه جا خون و خونريزي  و همه چيز قرمز است  . لشكر قرمزها  زياد و سبز پوشان  كم …

اما  صحنه ديگر اگر بخواهيم  توصيف كنيم  صحنه  شركت ها هستند كه وضعيت  انها نيز چه  روي تابلو  وچه در گزارش ها درام  است ! از بخت  بد  بازار بدترين گزارش ها  راهي بازار مي شوند و نااميدي در انها موج مي زند  البته  با  زيركي خاصي برخي از انها  محافظه كارانه نيز نوشته  شده و تعديل پنهان  شده است .

و اما  صحنه  سوم  را در سطوح  بالاتر بايد جستجو كرد  كه  همه  به  تكاپو افتاده اند كه جلوي اين  ريزش را  بگيرند  . مدير بورس از يك  سو مصاحبه مي كرد ، طرح  بيمه  سهام  رو شد ، صندوق حمايت از بازار دست  به كار شده و خلاصه همه در تلاش براي جمع و جور كردن  بازار هستند . وقتي اين  صحنه ها  را مي بينيم  متوجه مي شويم  كه همه در تلاش براي برگشت  بازار هستند و ازاين وضعيت خسته  شدند اما موح  فروش دست بردار نيست  .

برخي از كساني كه طرفدار تئوري توطئه هستند مدام مي گويند اين خروج  پول توسط اقاي معروف صورت مي گيرد  كه دستگر شده و حال در حال  برهم  زدن نظم  بازار است  . بنده نظر شخصي را مي گويم  ان طور كه اطلاعات  به دست ما هم  رسيده است  بين 60 تا70% فروشندگان در اكثر بازار حقيقي  و 30% فروش حقوقي نيز توسط برخي صندوق ها   كه با فشار ابطال مواجه  شدند صورت مي گيرد . پس نبايد بدبين  بود . اين موجي كه  به راه  افتاده  بيشتر جو بدبيني برخي بازار است و البته  اماتور بودن  برخي عزيزان  تازه وارد كه چنين موج هايي را نديده اند .

خداي نكرده  فكر نكنيد زخم  زبان است . اما وقتي در مطالب از 30 تا35% نقد بودن مي گفتيم  برخي ما را  مسخره مي كردند كه عقب افتاده فكر مي كنيد و در بازار صعودي پول نقد نگه داشتن  يعني حماقت . هنوز پيغام  برخي افراد كه از لزوم اعتباري خريد كردن در چنين  بازارهايي براي ما مي گفتند داريم … و يا وقتي از سهم هاي بنيادي مي گفتيم و عزيزاني مطالب ما را  به شديدترين  شكل ممكن پاسخ مي دادند . از زمان  ريزش بازار تا  به  امروز برخي سهم ها حتي تا 20 و 25% نيز كم  شدند افت  12 تا15% براي اكثر سهم ها  رخ داده  اما همين  پارسان كه  به خاطرش برخي عزيزان ما را  به فحش مي بستند كاهشي نداشته و يا غدير كاهش نهايت 5 الي6% را داشته تازه در عين لحظه نقد شونده هستند . و يا  فولاد نهايت افتش 8% بوده  ببنيد تفاوت هاي سهم هاي بزرگ و كوچك  اينجا  مشخص مي شود .

و اما در به  وجود  اوردن  اين فضا  بايد عواملي را در نظر گرفت . برخي عزيزان همكار ما  كه  بي ملاحظه  نسبت  به موج خبرهاي خود هر روز مطلب منفي مي زدند نيز در به وجود امدن اين  فضا  موثر بودند  بنده  به حقوقي هايي كه عرضه  كننده  سهم  هستند  ايرادي نمي گيرم ولي به خصوصي سازي چرا . چرا كه  بي حساب و كتاب عرضه  كرد در صورتي كه  با مديريت  صحيح مي توانست  اين  چشمه  را  نخشكاند .

به هر حال  يك نكته  را نيز داشته  باشيد  كه هميشه  پس از ريزش هاي سنگين دوران  رشد آغاز مي شود و افراد حرفه اي ازاين دوران  به خوبي استفاده  مي كنند . روزي هم مي شود كه مطالب امروز گزارش بازار را ارجاع بدهيم كه  بايد شكار كرگدن مي كرديد و نكرديد !!

اما در مورد  استراتژي هاي بازار يك  بارديگر در مورد بازار مطالب قبل را مرور مي كنيم …

دونظر وجود دارد يكي خوشبينانه و ديگري بدبينانه  . نظر خوشبينانه معتقدند  است  شاخص و بازار ديگر جاي افتي نداشته  و از محدوده  82800 و 83 هزار برگشت  قيمتي را  تجربه خواهد كرد . و ممكن است  افت  بعدي كه در انتظار بازار باشد به دوره  اعلام  سود  سال 93 بازگردد . اما بدبين ها  كه عمدتاً تكنيكاليست هستند معتقدند شاخص ابتدا  به  80 هزار رسيده  و سپس پس از يك .واكنش بارديگر مسير حركت  به  سمت 78 و 77  هزار را در پيش مي گيرد . از نظر انها  اتفاقات ديروزو امروز تكميل كننده همين  پازل است كه در بهترين حالت  شاخص در 80  هزار متوقف شود و در بدترين حالت  جايي بين 77 و 78  هزار خواهد بود .

فرض كنيم  قرار است  بدبينانه  نگاه  كنيم . خوب اين  يعني در بهترين حالت  بازار دو روز ديگرو در بدترين حالت  7  الي8% ديگر منفي شود . اين  چيزي است كه از فرايند  بازار درك مي كنيم  . البته  منفي 7 الي8% ممكن است  افت  10 تا15% برخي سهم ها باشد  . حال  ما چه كنيم  .

اين  نظر شخصي است و شما مي توانيد  هر كاري انجام  دهيد  اما از ديد  تحليل سهم هاي بنيادي منطقي براي افت  ندارند اما  بسيار ياز شركت ها  كه در تحليل ها نيز به ان اشاره  شد به خصوص روي سهم هاي كوچك  ريزش منطقي است  . اما  روي سهم هاي بزرگ  خير مي بينيم  كه  بازار 10% و برخي سهم ها 20% كم  شدند اما  پارسان نسبت به دو هفته  قبل افتي نداشته و حتي كمي رشد كرده است  . شما مي توانيد در منفي ها  خريد كنيد منته نه  با اين ديد  كه امروز بخريد  و فردا  بفروشيد ، خير به نظر دوره نوسان گيري هاي اين  چنيني حداقل براي 3 ماه  به  پايان  رسيده  است  در حال حاضر بايد قانع  بود و با چشماني باز سهم خريد . اين سهم  را  بايد براي بازه  زماني 4 الي 5 ماهه  انتخاب كرد  كه احتمال  بازدهي 40 تا50% براي 4 الي 5 ماه  پيش رو  وجود دارد  . پس اگر كاري مي كنيد با اين ديد  باشد  .

اما در بازار امروز چه خبر بود  . واقعاً جاي تعجب بود كه  بازار امروز برنگشت  . بازار امروز شبيه چاه ويلي شده است كه هر چه خبر مثبت  بود در دل ان  ريخته  شد بي اثر بود . اولين ان  جلسه  ديروز بوده  كه  بورس براي جلوگيري از ريزش تشكيل داده و به نظر تحولاتي را در بازار رقم  بزند كه  بتوان  روي ان مثبت  حساب كرد  اما هر چه  زدند  به در بسته  خورد . البته  برخي صفوف فروش جمع  شد اما نه همه  .  عامل دوم به ماهيت خود  قيمت ها  باز مي گردد  كه ديگر جايي براي ريزش نگذاشته البته  امروز ديديم  كه واقعاً بازار به اين موضوع نگاهي نمي كرد هر چند اين  قاعده  همه  ي بازار نيست و بزرگان  بازار و بنيادي ها  كمتر منفي بودند .  عامل سوم  به  برگشت  نرخ دلار بازمي گردد  كه امروز هم  به  2960  رسيد اما خبري از رشد بازار نبود .  . عامل چهارم  به قيمت هاي جهاني است  كه از ديشب تا  به امروز  رو به  صعود  گذاشته و اين  موضوع نيز خبر بسيار خوبي براي بازار بود اما تاثيري نداشت   . عامل پنجم  به  حل وفصل شدن  احتمالي بهره مالكانه  و برگشت  به نرخ قبلي  و دنبال  كردن  ازادسازي سنگ  اهن  و نرخ خهاي حمايتي براي فولاد و سيمان  باز مي گردد  كه او نيز بخشي از بازار را  مي توانست مثبت كند اما  نكرد  و دست اخر عامل ششم  حل و فصل نرخ خوراك  در دولت  است كه مجلس به نتيجه  نرسيده  و به نظر نرخ  بالاي 10  سنت  تصويب نميشود  اما اين موضوع نيز بي تاثير بود . شايد در دقايق اخر بازار طرح بيمه سهام  كمي موثر بود اما اثرش ضعيف بود .

واما  براي هفته  بعد .. واقعاً بازار نياز به  يك شوك دارد در طول اين چند روز هر خبري كه ممكن است  بايد از راه  برسد تا  بازار مثبت  شود . بازار نياز به  رسيدن موج خبرهاي مثبت دارد  تا از فاز فروش خارج  شود . از امروز بايدچشم  به  صفحه مانيتور داشت به اميد اين كه  شايد خبر خوشحال  كننده اي براي بازار برسد .

و اما سري به شاخص بزنيم …

ابتدا  حاشيه هاي بورسي … در روز هاي گذشته جلسات  متعددي تشكيل شده  كه بتوانند  جلوي ريزش اخير را  بگيرند تا  به  خروج  سرمايه از بازار منجر نشود . تحولات خوبي در جريان  است و نتايج  ان  را بايد در بازار شاهد  باشيم  كه از همه مهم تر حمايت از بازار و سهم هاي بزگ در قالب برخي صندوق هاست  . البته  امروز طرح بيمه  سهام هم مطرح شد  كه بازهم  دست غدير و ساتا و اين دوستان درد نكند كه دست  به كار شدند . سهام‌داران عمده حقوقی بزرگ ازجمله ساتا، غدیر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک ملت و گروه سرمایه‌گذاری امید آمادگی خود را برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به‌منظور تضمین قیمت سهام تحت مدیریت خود اعلام کردند. این اوراق از هفته آینده در بورس منتشر خواهد شد. انتشار اين اوراق و قيمت انها نشان مي دهد كف سهم ها  بسته مي شود  . نكته  جالب اين  است كه درست در مقطع گذشته نيز اين امر تكرار شد .

اما در خبرهاي سياسي چه خبر است  …

موج خبرهاي مثبت تمام  شده و حالا خبرهاي واقعي تري در حوزه  اقتصاد و سياست  وجود دارد در حوزه  سياسي تماس پوتين و اوباما  بر سر ايران ، پس گرفتن دعوت ژنو ، تندروي ها در امريكا و توپيدن مطبوعات  اين  كشور به تندرو ها  نكات جالب حاشيه بازار امروز است .

اما موج هاي مثبت از امريكا نيز فرستاده مي شود . در حالی که فشار کنگره آمریکا و سناتورهای تندرو برای اعمال تحریم های جدید بر علیه ایران و به گونه ای کشیدن مسیر دیپلماسی به بن بست جنگ طی هفته های اخیر افزایش یافته است؛ اخباری از داخل کاخ سفید و کنگره حاکی از آن است که دولت اوباما به دنبال دور زدن کنگره و لغو یکجانبه تحریم ها بدون مجوز سنا است.

از سوي ديگر يكي از مهم ترين خبرها  رفتن روحاني به داووس است . رییس جمهور دقایقی پیش به منظور شرکت در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با بدرقه رسمی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری معظم انقلاب عازم داووس سوئیس شد.

خبر سياسي خاصي   كه  بخواهد  بازار را درگير كند نداريم .

در تحولات  اقتصادي اما  دلار بارديگر به  2960  رسيد كه خبر خوبي براي صادر كننده ها در بازار است  . در خبرهاي مثبت  سياسي و اقتصادي مدیر بخش فروش شرکت رنو تاکید کرد: ما در تلاش هستیم تا زمانی‌که مبادلات مالی با ایران لغو شد، چگونه فروش قطعات به ایران را از سربگیریم.

 در تحولات  بودجه اي اما محمد باقر نوبخت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: تبصره هدفمندی فردا از سوی دولت به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 تقدیم می‌شود. لازم به ذکر است قرار است در تبصره هدفمندی نحوه اجرای این قانون در سال آینده مشخص شود.در سوي ديگر لاريجاني گفت كه امیدواریم لایحه بودجه ۹۳ هفته آینده برای بررسی تقدیم صحن علنی مجلس شود. و از سوي ديگر گفته مي شود تا  22 بهمن  بودجه نهايي مي شود .  از سوي ديگر شنيده  شد كه براساس قول دولت قرار است امروز تبصره الحاقی هدفمندي به مجلس و کمیسیون تلفیق برای بررسی ارائه شود.

قرار است اگر تا روزیکشنبه 6 بهمن ماه  لایحه بودجه 93 به دست هیات رئیسه مجلس رسید از روز سه‌شنبه  8 بهمن ماه روند رسیدگی به آن در صحن علنی آغاز ‌شود. گفته مي شود  قبل از بررسي دولت  به مجلس مي رود و بارديگر در مورد  ان  توضيح خواهد داد .

در مورد نرخ خوراك نيز گويا  امشب نهايي مي شود .

در بازار جهاني شرايط كمي بهتر شده و رنگ  و رويي را  پيدا  كرده است  .  امروز وضعيت با  افت مجدد طلا  به  1239  دلار همراه  بود و در كنار ان نفت هم  در 95 قرار داشت . در فلزات  اما شاهد  رشد  قيمت در  مس بوديم كه مس در 7360 دلار ، الومينيوم  در 1745، روي در 2095 و سرب در 2188  بوديم  كه  نسبت  به  صبح كاهش  داشته اند .

و اما  امروز شاخص هم مسير نزولي هميشگي را در پيش گرفت  . شاخص امروز در يك  قدمي 81 هزار رفته  بود و در طي اين  مدت نزديك  به 7500  تا 8000 واحدد كاهش داشت  . امروز شاخص با افت 1223 واحدي در محدوده 82028 واحد قرار گرفت كه در اين  ريزش اخابر، مپنا، فولاد،تاپيكو،كچاد،همراه و واميد موثر بودند كه نقش اخابر و مپنا  بيشتر بود .

شاخص اگر به  81500  برسد مي تواند  يك حمايت  را داشته  باشد اما  برگشت  به  عقب بيش از 2 ماهه  زده است  .

اما در مورد  بازار …

واقعاً در مورد بازار چه  بگوييم  وقتي 15 الي 20  نماد مثبت  بودند …

تلاش براي جلوگيري از سقوط!

امروز حقوقيها تلاش داشتند تا از سقوط ازاد در نمادهاي خودرويي جلوگيري به عمل اورند خودرويي هايي كه اين روزها مهمان روند منفي به دليل ماهيت گزارش ضعيف 9 ماهه و خبرهايي در خصوص احتمال تغيير فرمول نرخ گذاري فروش خودرو ميباشند . البته در اين  گروه حجم خوبي در ايران خودرو  مورد  معامله قرار گرفت كه ناشي از زمزمه  گزارش خوب  واستفاده بورس از شوك  خبر معامله  پارسيان  است  . در اين  گروه  شايد با اصلاحات اخير 3 سهم  خبهمن ، ورنا و خودرو  بد نباشند اما همه چيز به دو موضوع  گره خورده  1-  گزارش ايران خودرو و 2- معامله  بلوكي پارسيان  . دردهه  فجر  و پس از معامله  بلوكي پتروشيمي پارس خبرهايي از اين معامله شنيده خواهد شد . در خپارس سهم  100 تومان  زيان  را  روي ميز گذاشت  . حضورنوسان گيران در خپارس مشهود  بود و به نظر گزينه جالبي نيست  .

به نظر ميرسد حمايت 220 توماني سايپا در حال شكستن ميباشد امري كه منجر به افت بيشتر سايپا به سطوح 200 تومان خواهد شد روز شنبه در صورتي كه قيمت سهم به سطوح قيمتي بالاي 220 تومان بازنگردد انتظار افت قيمتي بيشتر براي سايپا ميرود

ايرانخودرو كه بازار انتظار گزارش 9 ماهه مثبت را به دليل افزايش تيراژ توليد و روند رو به احيااش را دارد امروز با حمايتهاي بهتري مواجه شد به نظر ميرسد ايرانخودرو بتواند در سطوح قيمتي 320 توماني به تعادل برسد . سهمي كه گفته مي شود  سمند و كروز در حال خريد هستند .

امروز گروه بهمن هم با حمايتهاي بهتري همراه شد خبهمني كه حمايت خوبي هم در سوطح قيمتي 260 توماني دارد به نظر ميرسد در صورت انتشار گزارش 9 ماهه مثبت از خبهمن بتوان به برگشت قيمتي سهم خوشبين بود . در اين  گروه با اين  كه  برخي روي قطعه  سازها  تاكيد دارند اما  به نظر قطعه  سازها از نيمه  دوم سال 93 بتوانند  رونق بگيرند .

امروز خبر ارسال قطعات رنو به ايران  خبرخوبي بود .

سرمايه گذاريها چشم انتظار بازار!

در نمادهاي سرمايه گذاري شاهد نوسانات منفي و ادامه داشتن افت قيمتي انها بوديم سرمايه گذاري هايي كه چشم انتظار متعادل شدن بازار براي برگشت روند و حتي صدر نشيني ميباشند

پارسان نمومنه حمايت بسيار خوب حقوقي ميباشد پارساني كه در اين بازار منفي كه اكثر سهم ها افت قيمتي 20 درصدي را تجربه كرده اند بدون افت قيمتي چنداني با خريدهاي خوب سهامداران حقوقي همراه شده است كه نشان از پتانسيل بالاي پارسان دارد به خصوص اينكه خبرهايي از احتمال بالاي واگذاري بلوك پتروشيمي پارس ابتدا  به غدير و سپس به پارسان به گوش ميرسد.

تاپيكو هم در قيمتهاي 500 توماني كه مصادف با حمايت رواني سهم ميباشد از فشار فروشش كاسته شد تاپيكو هم جاي افت قيمتي بالايي ندارد و در صورت بررگشت بازار ميتواند رشد قيمتي 10 درصدي را تجربه نمايد.

شايعه و زمزمه هايي از رشد سود شيران در گزارش هاي پيش رو  و رشد تقسيم  سود او حكايت  دارد كه باعث شده وصنعت هم در اين  چند وقت در خريد اتي همراه  شود . اين  سهم نيز مي تواند  شرايط جالب و خوبي را  براي روزهاي نزديك  به  مجمع  شيران  و مجمع خود داشته  باشد  .

در سرمايه  گذاري هاي ديگر خارزم  هم افت  قيمتي خوبي داشته  . در وبهمن و پرديس نيز به نظر افت خوبي صورت  گرفته  . منفي فرداي وسپه نيز قابل توجه و مناسب است  .

قيمتهاي 290 تومان سبب جمع اوري صف فروش سرمايه گذاري خوارزمي اين هلدينگ بانكي بازار شد خوارزمي كه پتانسيلهاي بنيادي خوبي داشته و نهايت افتش ميتواند قيمتهاي 280 تومان كه مصادف با كف قيمتي سهم ميباشد باشد

سيماني كه اب ميرود!

اين روزها نمادهاي سيماني نيز هرروز كه ميگذرد شاهد كاهش قيمتشان در بازار سرمايه عل يرغم گزارشات مناسب خود ميباشند سيمانيهايي كه ظاهرا به دليل جو منفي بازار از كي طرف و احتمال افزايش تصاعدي نرخ حاملهاي انرژي با افت قيمتي همراه شده اند

امروز سيمان غرب در اين گروه علي رغم انتشار گزارش مثبت 9 ماهه كه حاكي از در پيش بودن تعديل مثبت تا پايان سال در اين سهم سيماني ميباشد با نوسانات منفي به قيمتهاي 800 توماني رسيد سغربي كه براي سال جاري تواناي يدست يابي به سود 160 توماني و براي سال اينده توانايي رسيدن به سود 180 توماني را دارا ميباشد

امروز صف فروش سيمان داراب هم در قيمتهاي 540 تومان جمع اوري شد سارابي كه به نظر ميرسد حمايت 540 توماني مانع جدي بر سر راه افت بيشتر اين سهم سيماني باشد

هلدينگ سيماني فارس و خوزستان هم مقاومت جانانه اي را از خود در سطوح قيمتي 360 تومان برجاي گذاشته است سفارسي كه همچنان سهامدارانش در انتظار تعيين و تكليف واگذاري سهام سيماني در مالكيت سيمان تامين به اين شركت سيماني ميباشند

البته  امروز در مورد نرخ گاز و سيماني ها  بحث هايي مطرح  شده  كه مي تواند جالب توجه  باشد .

اميد بانكها هم از دست رفت!

امروز روند منفي به اردوي بانكها بازگشته و تلاش هاي ديروز براي برگشت روند بانكيها به ثمر نشنست بانكهايي كه علي رغم پتانسيلهاي بنياديشان فعلا رمقي براي رشد قيمتي ندارند بايد ديد گزارشات 9 ماهه بانكهاي تازه خصوصي شده مانند ملت و تجارت و صادرات ايا مثبت بوده و ميتواند روند بانكيها را بهبود ببخشد يا همچنان شاهد نوسانات منفي بانكها هستيم. در مورد وبصادر و باقي اگثر قرار باشد خصوصي سازي  و رضوي عرضه  كننده  بناشند اين  سه  سهم  مي توانند  بهتر معامله  شوند .

امروز پست بانك جنجالي با افت قيمتي به سمت سطوح قيمتي 920 توماني حمايت خود گام برميدارد سهمي كه خواهان زيادي براي بلوك 5 درصديش وجود داشته .

اما بانك اقتصاد نوين كه سهامدارانش درانتظار تعديل مثبتش ميباشند بر سوطح حمايتي 320 توماني قرار گرفته است سطوحي كه به نظر ميرسد بتواند اين سهم بانكي را متعادل نمايد ونوين قصد افزايش سرمايه ديگري را براي سال 93 به منظور رساندن سرمايه خود به سطوح 2 هزار ميليارد توماني را دارد

مجوز افزايش سرمايه بانك پارسيان هم نتوانست اين سهم را به وادي قيمتهاي مثبت ببرد بانك پارسياني كه اگر چه افزايش سرمايه اش چندان چشمگير نيست اما همچنان پتانسيل معامله بلوكيش به طور كامل از بين نرفته است

دارويي با يك ويتامين سبز!

امروز تنها هلدينگ تيپيكو در بين مثبت هاي انگشت شمار بازار قرار داشت و به عنوان تنها نماد سبز گروه دارو مطرح شد داروييهايي كه شايد پس از اصلاح قيمتي با ديد گزارشات 1 2ماهه باز بتوانند مورد توجه بازار قرار بگيرند

روند منفي دارويي جابر همچنان ادامه داشت اين انتي بيوتكي ساز بازار توانايي تعديل مثبت خوبي را در گزارش 12 ماهه خود را خواهد داشت انتظار داريم دجابر در قيمتهاي 920 تومان به تعادل برسد

امروز قيمتهاي 1300 تومان باعث افزايش جذب عرضه ها در نماد البرز دارو شد سهمي كه بازار انتظار قيمتهاي 1200 تومانيش را براي خريد ميكشد البرز دارويي كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي را تا پايان سال به خصوص با توجه به توليدات جديدش خواهد داشت

عرضه هاي بسيار سنگين در تيپيكو نتوانست صف خريد اين سهم را برهم بزند تيپكويي كه شنبه در سطوح قيمتي 680 تومان جدال سختي با فروشنده هاي خود خواهد داشت هلدينگ دارويي كه در قيمتهاي مناسبي عرضه شد و شنبه احتمال دارد به منظور شناسايي سود توسط سهامداران ريز و درشتش مورد هجوم عرضه هاي بيشت قرار بگيرد . به نظر از هلدينگ تپيكو حمايت هاي خوبي به عمل مي ايد .

چهارگوشه بازار!

امروز تلاش براي متعادل نمودن مپنا به عنوان يكي از ليدران اصلي بازار كاملا مشهود بود مپنايي تلاش را را ناكام گذاشته و با صف فروش به روند منفي واصلاحي خود ادامه داد سهمي كه با انتشار صورتهاي مالي ضعيف خود اميدها را در خود كم رنگ و كم رنگتر نموده است. گزارش مپنا هم  حرفي براي گفتن نداشت و كاهش درامد ها  را نشان  ميداد اما  دقت كنيد  كسي حتي به دليلي سوداوري مپنا نمي خرد  بلكه  به دليل ماهيت ارزش دارايي ها  سراغ  سهم مي روند  .سود تلفيقي اين  سهم و گزارش احتمالي از عرضه  عسلويه در سهم موثر است  . امروز اكثر حقوقي ها در نماد مپنا خريدار بودند .

تعديل مثبت 10 درصدي در سود شازند هيچ تاثيري بر روند اين سهم پتروشيمي نداشته و شازند با افت قيمتي به حمايت 2600 توماني رسيد با توجه به پتانسيلهاي بنيادي شازند مانند تعديل مثبت بيشتر و افزايش سرمايه و طرح هاي توسعه اي به نظر ميرسد قيمتهاي 2600 تومان سطوح كم ريسكي براي اين سهم محسوب شود

در نماد معادن و فلزات كه انتظار تعديل منفي ميرفت شاهد تعديل مثبت بوديم امري كه باعث شد تا فشار فروش دراين نماد كاهش يابد در صورت برگشت بازار ومعادن ميتواند قيمتهاي 920 توماني را به خود ببيند. اين كه دولت نيز از مصوبه  مجلس راضي نيست  يك  خبر بسيار مهم  است  . مهدی کرباسیان در واکنش به تصویب بهره مالکانه 30 درصدی برای معادن سنگ آهن در کمیسیون تلفیق، اظهار داشته آنچه که دولت در این مورد به مجلس پیشنهاد کرد، حاصل یک اجماع در دولت بود ولی این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد تغییر اساسی قرار گرفت.  گويا  طي امروز و فردا قرار است در یک جلسه کارشناسی در کمیسیون صنایع مجلس حاضر شویم و با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی و معدنی‌ها در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن بررسی و تصمیم‌گیری شود. پس سهم  خود را در گروه  سنگ  آهن  مفت از دست ندهيد . در اين  گروه از نظر تكنكيالي نيز ديگر افت معنا ندارد .

گزارش كگل نيز با  وجود  كاهش سود پوشش خوبي داشت و او  نيز به مانند كچاد محافظه كاري را ديده  بود .

به نظر هفته  بعد  گروه  سنگ آهن  بارديگر به مدار بازار بازگردند .

شنيده مي شود  امروز جلسه اي برگزار شده و طي روزهاي اتي نتايج ان  به  بازار اعلام مي شود كه مي تواند  به  بهبود نسبي اوضاع كمك كند .

در نماد غبشهر به نظر حتي اگر سهم  در مجمع  2000 ريال  تقسيم  كرد با  توجه  به  قيمت  12000 ريالي  و سود  2000 ريالي فعلي به نظر گزينه  بدي نيست در ثاني غبشهر در گزارش هاي پيش رو تعديل مي دهد و مي توان  براي يك  بازه  زماني 4 الي 5 ماهه  با بازدهي نرمال  30% روي سهم حساب كرد . منفي هاي شنبه  سهم  گزينه  بدي نيست  .

در گروه  فلزات  تلاش ها براي مثبت  كردن  فاسمين بي نتيجه ماند . فاسمين در فروش در 3 ماهه  گذشته  معادل كل 6 ماهه اول فروش داشته است  . 90% سود عملياتي را  پوشش داده  قطعاً سود  زير مجموعه نيز با  رشد مواجه مي شود . به نظر ميرسد براي اين  سهم  گزارش خوب بررسي نشد چرا  كه وضعيت توليد و فروش شركت نيز بسيار مثبت  است  . اين  شركت نزديك  به  2 هزار تن  موجودي شمش روي را  به دوره بعد  منتقل كرده . تحولات در سهم  خوب است  . گزارش افزايش سرمايه نيز نشان مي دهد سهم  به  زودي متوقف ميشود . بودجه  را نيز با دلار 2800 و روي 1900  بسته  كه همين حالا  روي بالاي 2000 و دلار هم  بالاي 2900  است.

گروه  پالايش هم با وجود  پي به اي كم  بازهم منفي بود .

در شبريز پوشش سود ضعيف بود كه  به دليل لحاظ نشدن  طرح و توسعه شركت  است  اما  به هر حال  پوشش 65% جالب نيست و  ريزش سهم از همين  بابت  است  . البته  شبريز در سال  بعد  مي تواند وضعيت  بهتري را براي اعلام سود داشته  باشد .

در اين  گروه  بايد اذعان داشت كه  گزارش شبندر بسيار مهم و حياتي  خواهد بود .

امروز خبر ميرسيد كه صادرات فخوز آغاز شده و براي اولين بار10700 تن  صادرات صورت  گرفته است  . به نظر منفي هاي سهم  براي افراد صبور بد نيست  .

در ان  سو  فولاد هم  بدجوري منفي شده است . در نماد  فولا مباركه و در گزارش پيش روي سهم در حالي كه  شركت واقعاً از طريق عملياتي در 3 ماهه  گذشته  200  ريال  سود محقق كرده  سود شركت  براي 3 ماهه پيش رو 90 ريال در نظر گرفته  شده است  . اين در حالي است كه  فولاد هرمزگان نيز قرار است  عرضه  شود . به نظر با عرضه  هرمزگان و تحولات  اخير بنيادي سود 950  ريالي براي فولاد قابل دسترس باشدحتي اگر 600  ريال  نيز تقسيم  شود  با  توجه  به  سود سال  بعد  بودجه  فولاد نمي تواند  كمتر از 800 ريال  باشد  كه  سهم  در بدترين  مقطع در قميت هاي فعلي در پي به اي 5 است  .

اما  گروه  پتروشيمي به نظر از شنبه  زير مجموعه هاي غدير و پارسان رشد  خواهند داشت  .

گويا مجلس به  11 سنت  رسيده است و حتي برخي ان  را نپذيرفته  اما  به هر حال  تعيين  قيمت نرخ خوراك  به عهده دولت گذاشته  شد و به نظر ميرسد دولت  مي تواند  منطقي تر تصميم  گيري كند و تعامل پتروشيمي ها  با دولت  قوي تر است  .

تعيين تكليف نهايي به  زودي انجام  شده و نكته جالب اين  است  فقط براي سال 93 به  بعد اعمال مي شود .

از نظر بنيادي و عملياتي گزارش جم  جالب نبود و حتي ممكن است  اندك  كاهش سود  را  شاهد  باشيم اما در سود  سال  بعد  به واسطه صادرات  بهتر و بيشتر شدن  نرخ خوراك از سود  4500 ريالي جم  هم  نبايد تعجب كرد اما در كوتاه مدت  خبر يدر سود شركت نيست  .

در اين  گروه بايد كمي صبوري كرد تا  اين  رقص نرخ ا  به  پايان  برسد .

در پايان  طي يك  خبر فوري و مهم  خبرميرسد كه سخنگوی دولت در خصوص ارقام تبصره هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: سقفی که برای اجرای قانون هدفمندی در سال 92 در نظر گرفته شده بود، 50 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای سال آینده به 63 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اين  يعني حداكثر افزايش نرخ ها 25% است كه اصلاً عددي به  حساب نمي رود و بيشتر روي بنزين  است تا  برق و گاز و از سوي ديگر از این رقم حداقل 10 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و قریب 12 هزار میلیارد تومان نیز برای بخش سلامت در نظر گرفته شده است كه خبرخوبي براي بازار است  .

گروه تحلیل گری بتا سهم

2 بهمن 92

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم