نگاهی به بازار فردا دوشنبه 30 دی 92
ریزش همگانی حق بازار ما نیست همه سهم ها حباب ندارند برخی سهم ها حباب منفی هم دارند !!!
روند نزولی بازار سرمایه امروز هم ادامه داشت و شاخص با افت ۷۲۷ واحدی به کانال ۸۴ هزار واحدی بازگشت. کانالی که ورود به آن زنگ خطری جدی برای بازار است. ممکن است روزهای آتی خبرهای خوب موجب جلوگیری از ادامه روند نزولی هفته قبل شوند اما ظاهرا باید منتظر یک ریزش جدید نیز باشیم. ریزشی که به نظر می رسد باعث محتاطتر شدن سهامداران و در نتیجه منطقیتر شدن بازار شود . خوشبینی به مذاکرات هستهای موجب رشد بیوقفه بازار طی ماههای گذشته شد و اکنون که موعد رفع این تحریم ها فرارسیده است شاهد چربش عرضه بر تقاضا هستیم. اتفاقات این یک هفته باعث ناامیدی برخی افراد تازه وارد علی الخصوص فعالین بازارهای سکه، ارز و مسکن شده است به نحوی که با مشاهده روی دیگر بورس و دریای خونی که به راه افتاده فرار را بر قرار ترجیح می دهند و قصد خروج از این بازار را دارند. اما افراد با تجربه تر که در این روزها به دقت معاملات را زیر نظر دارند به خوبی می دانند که اصلاح شاخص را باید به فال نیک گرفت و برای روزهای خوب و خرید در قیمت های جذاب آماده شد.
شاید این شرایط بار دیگر به سهام داران یادآوری کند که انفجار، سرنوشت محتوم حبابها است! و باعث شود خرید و فروش ها بیش از پیش بر اساس تحلیل های علمی و منطقی و با در نظر داشتن میزان ارزندگی واقعی سهام شرکت ها انجام شود. همچنان مسیر پیش روی بورس روشن است اما به نظر می رسد صعود پس از ریزش اساسی در بازار آهسته تر و پیوسته تر خواهد بود.
این روزها بازار در فاز اصلاحی قرار گرفته است و دلایل زیادی برای این اصلاح ذکر می شود که هر یک مهم و تاثیر گذار می باشد سعی می کنیم به چند عامل اصلی اشاره کنیم تا با توجه به این عوامل ببینیم شرایط بازار در 2 ماه اینده خصوصا تا قبل از سال نو به چه نحوی باید باشد گلایه ای این روزها به باید به اهالی حرفه ای بازار سرمایه داشت که دوستان تحلیلگر، دوستان مطلع بازار؛ اهالی فعال در شرکتهای حقوقی ، مدیران صندوق ها این روزها باید رسالت خبری خود را بیشتر کنید سکوت کسانییکه سابقه علم و دانش در بازار دارند سکوت من و شمایی که می دانیم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است ظلم به سهامداران جز است بزرگان بازار مدتی است کنار کشیده اند و در عبارت اصلاح حق ذاتی بازار است گیر کرده اند من شخصا می خواهم عرض کنم اصلاح حق سهمی است که رشد کرده است نه سهمی که رشد نکرده است حباب در همه سهم ها وجود ندارد لطفا بزرگان بازار اگر عبارت حباب یا مشکل یا ترس را در مصاحبه های خود بکار می برند مصداق ان را عینا ذکر کننداگر می گوییم بازار حبابی شده است ایا همه بازار حباب دارد لطفا مسایل روز بازار را به نحوی ارایه کنیم که هر سهامداری فکر نکند سهم پی به ای 5 هم حباب می تواند داشته باشد
هر چند باید از تخریب عمدی بعضی از حقیقی و حقوقی ها هم گفت که بنابر دلایلی از قبل ها نقد شده بودند و الان ارزوی یک ریزش اساسی را در بازار دارند این طیف از سهامداران حقوقی و حقیقی هر روز در مصاحبه های خبری جو یاس و نامیدی را به مردم تزریق می کنند بهر عنوان بیان حقایق با تخریب عمدی فرق می کند و سهامداران شک نکنند از ضرر زدن به دیگران عاقبت خوبی در زندگی نخواهند داشت یادمان نمی اید در تاریخ کسی یادش باشد از ظلم و بدی به دیگران عاقبت به خیر شده باشد بهر عنوان دقت کنیم با کلاممان به زندگی یک سری سهامدار ضربه نزنیم اینکه ما چون نقد شده ایم نباید دلیلی شود هر روز با بوق تبلیغاتی خودمان دم از حباب و وریزش بازار بزنیم ارزوی ضرر به دیگران و همکاری عمدی در تخریب بازار سرمایه یک فکر پلیدی است که این روزها دامن بازار را گرفتار است اینکه ما نقد باشیم بد نیست بهر عنوان سیاست ها ی ما در هر مقطعی متغییر است اما اینکه نقد شویم و هر جا رسیدیم بگیم بازار باید بریزد و همش منفی بافی کنیم بعد زیر زیری در منفی ها خرید کنیم کار زشتی است که این روزها خیلی باب شده است
حیف است بازار سرمایه به این روزها بی افتد واقعا حق بازار این نیست که در بهترین شرایط سیاسی دچار این شرایط همراه با یاس و نامیدی شود اگر به مردم سیگنال درستی بدهیم شک نکنید بازار به زودی مسیر درست را انتخاب خواهد کرد چند دلیل اصلی را فعلا توضیح می دهیم انشالله مورد توجه باشد
1- زمان تصویب بودجه و داستان همیشگی بازار سرمایه
هر سال در زمان تصویب بودجه دو صنعت سنگ اهنی و پتروشیمی تحت تاثیر نرخ بهره مالکانه و قیمت خوراک گازی دچار فاز اصلاحی می شوند سهامداران اصلی این دو گروه نیز بنابر مصالح شخصی خود تلاش در منفی کردن نمادهای اصلی ومعادن چادرملو گل گهر غدیر پارسان پتروشیمی ها دارند تا با این کار بتوانند شاخص را منفی کنند و اثرات منفی بودن ان را به دولتی ها نشان دهند که بله کل بورس بر پاشنه سهم های معدنی و پتروشیمی ها هست یقینا یکی از دلایل اصلی و عمده ریزش بازار همین تلاش مدیران ارشد معدنی ها و پتروشیمی ها می باشد که با تخریب بازار اجازه ندهند مجلس مصوبات سنگینی را روی سهم های زیر مجموعه انها بگذارند در یک اقدام کلی این حرکت توسط معدنی ها و پتروشیمی ها در جهت حفظ منافع سهامدارانشان کاری است که در حال رخ دادن است فعلا هم این سیاست جواب داده است و اثراتش در بورس مشخص است و شاید از این طریق بتوانند منافع بلند مدت سهامداران خود را تامین کنند بر این دو سهامدار عمده نمی توان خرده گرفت چون اگر الان صدای اعتراض خود را بلند نکنند بعدا که مصوبه ای تصویب شود تا سال ها اثراتش برگردن این دو صنعت مهم باقی خواهد ماند و دیگر اعتراض فایده ای نخواهد داشت لذا مدیران دو گروه پتروشیمی و معدنی چاره ای ندارند خود زنی کنند و سهم های خود را قربانی منافع بلند مدت خود کنند ایرادی هم بر این رفتار نمی توان داشت امیدواریم سیاست درستی در قبال دو صنعت اصلی و مهم بازار سرمایه که 50 درصد بازار ما را تحت تاثیر دارند گرفته شود بنابر اعتقاد عده ای گروه معدنی و پتروشیمی فعلا تا نهایی شدن بودجه شرایط خوبی نخواهد داشت
2-در سود بودن اکثر سهامداران
وقتی خیلی از حقوقی ها و حقیقی ها سهم های خود را در قیمتهای پایین خرید داشته اند فروش در شرایط فعلی برای انها ترسی ندارد شدت عرضه حقوقی ها در این مدت اخیر باعث شد خیلی ها مطمین شوند بله حقوقی ها به بهانه جلوگیری از حباب خود در صف اول خروج از بازار هستند نمی شود شک نکرد چرا خصوصی سازی عرضه می کند واقعا الان کم کم می فهمیم خصوصی سازی چرا اینقدر در تلاش برای عرضه بانکی ها بود گزارش سه بانک خصوصی در این چند روز روی کدال امد یکی از یکی بدتر و خراب تر بود بانک سینا با اون همه ادعا اخر سر 2 تومان پوشش داشت بعد بانک دی بدتر از اون گزارش داد همه 6 ماهه و هم 9 ماهه بانک دی خراب بوده است و هنوز عده ای در حال توجیح کردن هستند که نه بانک دی در 12 ماهه همه مشکلاتش را حل می کند ببینیم در 12 ماهه چه می شود همانطور که بیمه دی یکشبه ورشکسته شد و صداش در امد و سهم بسته شد رفت تا سال های اتی بانک دی نیز اخر سال ببینیم با این وضعیت چه تعدیلی خواهد داشت شدیدا در مورد بانک دی باید محتاط بود
گزارش زیان بانک گزدشگری نیز که کسی بهش دقت نکرد همه چشمشان را به صف 50 میلیونی سهم بسته بودند ما هم نوشتیم این بانک گردشگری اگر فروش زمینش نبود 43 تومان در 6 ماهه زیان داشته است کمی به گزارش سهم نگاه کنید در ان جو خوب کسی نگاه نکرد اما الان حداقل یک نگاهی به این زیان 43 تومانی بانک گردشگری کنید سود فعلی بانک گردشگری عملیاتی نیست این بانک به زیان نشسته است و فروش یک زمین فقط باعث شده است سود بسازد
1- مزید اطلاع، با توجه به این مضوع که معادل 88 درصد سود خالص پیش بینی سال 92 ناشی از سرفصل سایر درآمدها (به مبلغ 000ر660 میلیون ریال) است، درآمد مذکور ناشی از فروش دارایی ثابت (فروش سه دانگ ملک نیایش) می باشد. شایان ذکر است که ملک نیایش به شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان (از شرکت های گروه) فروخته شده است که بررسی صحت این معامله منوط به بررسی بیشتر و دریافت مدارک و مستندات تکمیلی در این خصوص می باشد.
2- مزید اطلاع، با توجه به ستون مقایسه ای اطلاعات اخیر به استحضار می رساند زیان انباشته شرکت تا پایان عملکرد 9 ماهه منتهی به 31/06/92 مبلغ (166ر1) میلیارد ریال می باشد.
حرف اخرمان این است حقوقی ها بی دلیل نمی فروشند وقتی بهشت اینده توسط حقوقی فروخته شد سهم با صف هر روز ریخت و ریخت.. اخرین نمونه از بی توجهی به فروش حقوقی و خارج شدن و منفی 5 درصد خوردن هر روز بهشت اینده که به جهنم اینده تبدیل شد و یک سری سهامدار در این جهنم باید تاوان صف گرایی را بدهند
لردگان و ممسنی و زنجان نیز روزهایی که توسط حقوقی ها عرضه می شد کسی دقت نمی کرد این سهم های طرح کاغذی دارند بادبادکی بالا می روند درست است بالا بالا و بالاتر برای یک عده خوب بود اما الان کسانی که هر روز در سایت می امدند و ادعا می کردند بتاسهم ترسو است بتاسهم محتاط است بتاسهم پر ریسک نیست بی ایند جواب سهامداران بهشت و جهنم را بدهند بی ایند جواب ممسنی و لردگان و زنجان رابدهند
سایت بتاسهم الان خیالش راحت است که بیش ازحد اینسهم های طرح کاغذی را تبلیغ نکرد و در ان مطقع هم شدیدا اشاره داشت اوره ساز ها ی طرح کاغذی 10 سال دیگر هم به کرمانشاه و خراسان نمی رسند همین سهم های کرمانشاه و خراسان و شیراز و پردیس بهترین سهم های ممکن هستند اگر این سهم ها بد بودند شک باید کرد چرا غدیر و پارسان در سبدشان داشته باشند
3-فاز اصلاحی و کمین برای خرید در نقاط پایین تر توسط قدیمی ها باعث تاخیری در رشد بازار شده است
اکثر افراد بدون شک و تردید می دانستند این بازار با اینسرعت تا ابد نمی تواند رشد کند موشک هم باشد یک جا فرود می اید تا الان هم بازار مثبت بوده است باید به شاخص سازان دست مریزاد گفت فرضا شاخص امروز اصلاح نمی کرد فردا اصلاح نمی کرد پس فردا اصلاح نمی کرد بالاخره ما یک نقطه اشباع داریم نمی شود که یک شاخصی را توقع داشته باشیم همیشه بالا برود عرضه و تقاضا یک جایی متعادل می شود الان بعد از 15 الی 20 ماه هنوز عده ای معتقدند بازار باید هر روز رشد کند واقعا توقعات سهامداران بیش از حد غیر منطقی شده است و انتظارات انها بیش ازظرفیت بازار سرمایه شده است هیچ گاه در طول 10 سال گذشته بازار اینقدر افسارگسیخته رشد نداشته است و این رشد سریع در شرایط فعلی باید منطقی شود و بازار بر یک فاز رشد منطقی و درست به راه خود ادامه دهد
4-حضور سفته بازان و دلالان ارز و سکه با هم یک جماعت تخریبی خوبی را ایجاد کرده است سفته بازان بازار سرمایه قبلا پول زیادی نداشتند و براحتی نمی توانستند اهالی بازار سرمایه را با حرف هایشان همراه کنند بهر عنوان در گذشته تحلیلگران کمی در بازار عزت و احترامی داشتند و حرفشان کمی خریدار داشت لذا ما در گذشته شاهد رشد نجومی سهم های زیان ده نبودیم ولی طیف سفته بازان بازار سرمایه وقتی دیدند جماعت دلال ارز و سکه پولشان نقد است و می توانند اینها را وارد بازیشان کنند با همکاری هم یک جریان نقدینگی خوبی را وارد سهم های کوچک کردند دلاربازها فرضا دلار را می خریدند 3000 تومان می فروختند 3150 تومان از خوشحالی سکته نمی کردند جای تعجب بود.. یعنی دلار باز اینقدر بنده خدا ادم قانعی بود که وقتی می دیدید 5 درصد در خرید دلار سود می کند هر ان غش نمی کرد جای تعجب داشت خوب این طیف مردمی که واقعا دنبال سود های کم بودند وقتی توسط حرفه های بازار سرمایه جذب و سامان دهی شدند و امدند تیمی با هم کار کردند یک اشی برای حرفه ای های بازار پختند که الان ما شاهدش هستیم پول دلالان ارز و دانش سفته بازان بازار سرمایه همه و همه وقتی با هم جمع شوند نتیجه اش چی می شود؟؟
نتیجه اش این می شود که سهم های بنیادی بازار به دلیل بزرگ بودن و داشتن حجم مبنا با داشتن پی به ای 5 هم رشد نمی کنند ولی سهم های کوچک و زیان ده و با شناور پایین هر روز بدون هر گونه دلیلی رشد می کنند خوب اهالی بازار هم نگاه به تابلو می کنند می بینند صندوق اساس یا صندوق اطلس در حال پذیره نویسی است مدیران ارشد بازار هم عرض می کنند مردم بروید صندوق بخرید مردم سهم بنیادی بخرید مردم با دید میانمدت خرید کنید مردم مواظب باشید دنبال سهم های کوچک نباشید مردم مردم مردم گوشمان کر شد اینقدر نصیحت شنیدیم
طرف با اطمینان به حرف بزرگان وارد سهم های بنیادی و صندوق ها می شود اما می بیند هر روز این گروه از سهم ها درجا می زنند اما سهم های کوچک مثل جت رشد می کنند خوب در این حالت یک فرد چه برداشتی می کند یقینا برداشتش این است که تحلیل در این بازار هیچ ارزشی ندارد باید دنبال جریان سفته بازی بود خوب اکثر افراد از سهم های بزرگ خارج می شوند صندوق ها ابطالی دارند و می بینیم هر روز صندقوهایی که اعلام می کردند ما جا نداریم مثل سینا اگاه توسعه صادرات تدبیرگران فردا جای خالی پیدا می کنند مردم از بازار خارج می شوند و می روند به سمت سهم هایی که رشد نجومی دارند
سهم های کوچک بازار ما طبق قانون باید شناور بالای 20 درصد داشته باشند اگر بازار واقعا جذب سهم های کوچک است پس سازمان از شرکتها بخواهدعرضه کنند و شناورشان را به 20 برسانند چرا باید یک سهم کوچک پی به ای 150 داشته باشد زیان انباشته داشته باشد و بعد قیمتش هر روز رشد کند ولی سهم های بزرگ بازار پی به ای 5 داشته باشند یقینا این روند باید تغییر کند هر سهم خوب و بهتر و بزرگتر و مطمین تر باید پی به ای بالاتری داشته باشد و باید بیشتر مورد توجه باشد اما برعکس این روند در این مدت شاهد رفتار های خاصی بودیم ملی مس بعد از یک سال رشدش صفر درصد بوده است شپدیس سوده نبوده است اما 4 عدد سهمی که ادم و عالم می دانند حبابی است هر روز رشد می کنند در هر گروهی نگاه می کنیم باز عرض می کنم در هر گروهی نگاه می کنیم بدترین سهم ان گروه بالاترین بازده را داشته است بهترین سهم ان گروه نیز رشد نمی کند اخر الزمان شده است هر چی درست است در چشم مردم غلط تر می اید!!! و هر چی غلط است در چشم مردم زیبا شده است این یعنی اینکه باید تقلید چهار تا سفته باز را کنی .. شاید 4 تا تازه وارد این بازی شود و قمار کند ولی بچه های تحصیل کرده بازار افرادی که در این دوران درس خوانده اند بدون شکی وارد این بازی ها نمی شوند و برعکس خود را کنار می کشند و می گویند تا بازار منطقی نشود وارد بازار نمی شویم و فضا را برای سفته بازی باز تر می کنند و شرایط هر روز بدتر از قبل می شود در این مقاطع بهتر است حداقل در بخش رسانه ای بیشتر شرایط را بررسی کنیم و اثرات این اقدامات سفته بازی را تشریح کنیم
خکاوه با 450 تومان زیان انباشته خپارس با 200 تومان زیان انباشته شده اند لیدر بازار بعد سایپا با این همه دارایی با این همه زیر مجموعه با این برند معروف و دارایی ها رشد نمی کند بازده سایپا در گروه خودرویی کمترین مقدار بوده است زامیاد بدون هر گونه زیانی هر روز منفی است بعد برعکس خاور و خکاوه با این زیان انباشته های زیاد با مشکل تولید کشنده لیدر گروه خودرویی هستند خاذین بازده 800 درصدی داشته است سایپا هنوز در قیمت 220 تومان گیج می زند
نتیجه این سیگنال های غلط به مردم اخرش چه خواهد شد اخرش این است که مردم می فهمند کنترل بازار بر مبنای علم و داشن نیست این بازار شبیه قمار شده است لازم نیست ما 500 میلیون تومان پول در بازار بذاریم و بعد از 6 ماه خوابیدن روی سهم بانک ملت و درجا زدن سهم و جا ماندن از 11 درصد سود بانکی منتظر فرجی در نماد اصلی و بزرگ بازار باشیم بهتر است به جای 500 میلیون تومان و صبر ایوب داشتن و چشم به رفتار خصوصی سازی و رضوی و مالی ملت داشتن 50 میلیون تومان در بانک حکمت و گردشگری و خاورمیانه بذرایم یا می بریم یا می بازیم نهایت این قمار 50 میلیون هم نیست 450 میلیون تومان را هم در بانک می ذاریم فقط سود بانکیش کفایت این 50 میلیون تومان ما را می کند یعنی ماهی 9 میلیون سود بانکی می گیریم و در 6 ماه می شود 45 میلیون تومان.. خوب این 50 تومان بانک حکمت یا می شود 100 میلیون یا می شود 25 میلیون تومان ..
خیلی ساده اهالی قدیمی بازار به این نکته رسیده اند پول زیاد در این بازار کارساز نیست و دیگر با پول زیاد برگ برنده ای نخواهیم داشت فعلا ریسک پذیری و بی پروا عمل کردن بهتر از پول زیاد داشتن است لذا هر روز شاهد هستیم میزان سرمایه گذاری ها در نمادهای اصلی بازار کم و کمتر می شود و مردم دیگر با سرمایه های سنگین کار نمیکنند و عده ای هم عرض می کنند ما نمی توانیم کار کنیم حالا چرا ؟؟؟بهر عنوان بازار کشش پول های سنگین را ندارد از ان طرف می گوییم صندوق های بورسی بخرید می بینیم انها نیز به گل نشستن و انها نیز هیچ کدام در یک ماه اخیر سود ده نبودند پس سیاست فعلی این می شود با پول کم وارد می شویم روی سهم های خاص تری کار می کنیم که جریان سفته بازی وجود دارد پس همه مثل هم دنبال سهم های بزرگ نیستیم و همه دنبال سهم های کوچک هستیم و همه هم 10 الی 20 تومانی در بازار داریم و حجم معاملات و ارز شمعاملات هر روز کمتر و کمتر می شود این ایا نتیجه سیگنال های غلط به بازار نیست که یک سهم مثل کسرا با فروش 40 میلیارد تومانی ارز شبازار 360 میلیاردی دارد یعنی این کسرا ی حبابی اگر 9 سال دیگر فقط فروش کند نمی تواند به ارزش بازار امروزش برسد ولی چه کنیم کسرا در چشم بازار با پی به ای 20 ارزنده تر از غدیر با پی به ای 5 است خدایا اخرالزمان بورسی رسیده است باید منتظر منجی باشیم ؟؟
همه این چند فاکتور را می ذاریم کنار هم نتیجه اش این می شود که اهالی بازار کم کم از بازار بنابر دلایل غیر قابل باورشان خسته شده اند اینکه تحلیل درستی کنیم بهترین سهم بازار را بخریم و جواب نگیریم این اشتباه من کارشناس یا تحلیلگر یا سهامدار نیست این جریان غلط بازار سرمایه است که مسیر را به سمتی برده است که ملی مس بهترین شرکت بورسی ما با سود منطقی و مناسبش در یک سال گذشته بازده ش صفر بوده است
اینکه مردم از سهم های بزرگ روی برگردانند و بروند دنیال سفته بازی باعث کوچک شدن بازار می شود اینکه سهامداران بفهمند هر فاز اصلاحی ایی قرار است در بازار رخ دهد تاوانش را باید سهامداران بی گناه و سهم های بنیادی بدهند سیگنال بسیار خطرناکی است که مردم می فهمند این بازار دیگر تحلیلی نیست بلکه الله بختکی است هر کی رانت داشت هر کی خبر نهانی داشت برنده است
خیلی از دوستان را می بینم که هر روز دنبال یک سهم کوچک شناور پایین و خصوصا زیان ده هستند چرا حالا زیان ده ؟؟
ببینید سهم های زیان ده دست مردم با سواد و مطلع بازار نیست یعنی کسی سهم زیان ده را ندارد اگر هم کسی داشته است فروخته است و ان جماعتی که سهم های زیان ده را دارند با این خبرها از سهم خارج نمی شوند لذا شناوری سهم های زیان ده خیلی خاص است
پس کسی که سهم های زیان را دارد اوصلا یا خبری دارد یا رانتی دارد یا دل پر جرات تری دارد وقتی صف 22 میلیونی برای سهم زیان ده تشکیل می شود کی می خواهد عرضه کند باید گفت هیچ کی ؟؟ چرا ؟؟ چون کی خریده بوده که بخواهد عرضه کند پس همان جماعتی که سهمو از قبل داشتند خیلی راحت کنترل می کنند ولی شما فرضکن چادرملو بخواهد 4 درصد رشد کند ادم و عالم این سهم را در سبدشان دارند تمام صندوق ها 100 ملیون عرضه می کنند
کاهش حجم مبنای سهم های بزرگ و منطقی کردن ان و افزایش حجم مبنای سهم های کوچک و افزایش شناوری انها نیز سیگنال دیگری استکه باید بهش توجه شود چرا باید حجم مبنای بانک صادرات 17 میلیون سهم باشد چرا باید حجم مبنای سهم های بزرگ ما یکی از یکی دیگر بزرگ تر باشد بعد حجم مبنای رتکو و کسرا و کفرا 20 هزار سهم باشد خوب وقتی طرف می بیند حجم مبنیا بانک صادرات 17 میلیون سهم است هر چی به مخش فشار می اورد باورش نمی شود این سهم رشد کند چاره ای برای مردم نمی ذاریم بروند دنبال کمباین سازی کسرا خاذین و خکاوه و هر چی سهم زیان ده و کوچک به غیر از خود ما چه کسی این روش های یک شبه پولدار شدن را به مرد یاد داده است
4- در اخر اشاره می کنیم سهم های بزرگ ما هیچ حبابی ندارند روی عبارت هیچ حبابی شدیدا تکیه دارم هیچ حبابی در سهم های بزرگ و بنیادی بازار نیست پی به یا 10 و حتی 20 هم برای بازار خطرناک نیست بازار ما حقش این است پی به ای اش 20 باشد همانطور که قبلا بود وقتی دولت تدبیر و امید است وقتی همه می دانیم شرایط سیاسی خوب است وقتی می دانیم بازار با دید سهامدارای و بلند مدت عالی است چرا نباید به پی به ای بالای 20 فکر کرد اگر هر سهمی به حقش برسد مشکلی وجود نخواهد داشت مشکل این است که سهم های بنیادی پی به ای 5 دارد سهم غیر بنیادی پی به ای 20 این مشکل بازار است سهمی که حباب منفی دارد مثل همراه اول با سود تقسیمی و نزدیکی مجمع خریدار ندارد و این سهم هر سال تعدیل منطقی هم دارد ولی بازار بهش توجه ندارد ولی فلان سهم زیان ده مثل کمباین سازی که ورشکسته است و سودی تقسیم نمی کند هر روز مثبت است این یعنی توهین به شعور سهامدار و خریداران بنیادی که هیچگاه منطقشان به نتیجه می رسد و هر زمان یک خلق الههی می اید بنیادی کار می کند باید با اعصابش بازی کند و اخر سر هم بعد زا مدتها صبر خسته شود و سهمش را در کف بفروشد برعکس شما هر سهم کوچک را ببین خیلی راحت بازی دارند و جشم هر ادم عاقلی را از حدقه در می اورند که بله تحلیل دیگر در این بازار بی فایده است باید سفته باز شوی تا برنده شوی !! بوق سخن سفته بازی وقتی نتیجه بخش باشد کلام حق هر تحلیلگری را خاموش می کند
اگر سهم های بزرگ را به ارزش واقعی خودشان نرسانیم اگر به هر کسی متناسب با پتانسیل هایش وزن ندهیم با 4 تا سهم کوچک پولی در بازار نخواهد ماند این سهم های بزرگ هستند که بازار را هدایت می کنند وگرنه 4 تا سهم کوچک و زیان ده مگر کلا چقدر پول جذب کرده اند کدام ادم عاقلی بیش از 10 میلیون تومان در اینسهم ها پول گذاشته است همه پول خردهاشون را در این نمادها برای تفریح می گذارند وگرنه هیچ فردی پیدا نمی شود یک میلیارد از پولش را که سال ها جون کنده و جمع کرده است را ر وی لردگان و ممسنی طرح کاغذی قمار کند
برای برگشت بازار باید سهم های حبابی را سوزن بزنیم باید باور کرد سهم های بزرگ هیچ حبابی ندارند چرا باید بازار را به سمتی ببریم که این عبارت حباب را برای هر سهمی به کار ببرند واقعیت امر این است سهم های بزرگ زیر ارزش ذاتی هم هستند حباب ها زمانی به وجود امدند که ما سهم های بزرگ را پنچر می کنیم بعد مردم را به سمت سفته بازی تشویق می کنیم فکر می کنیم راهکار فعلی برای برگشت بازار این است دست از تخریب سهم های بزرگ و اصلی بازار برداریم و باید توجه داشت پی به ای سهم های بزرگ در حد بسیار پایینی است برعکس پی به ای سهم های کوچک بسیاربالا می باشد
شک ندارم صدای اعتراض اهالی بازار نسبت به این وضعیت وارونه کم کم زیاد و زیادتر خواهد شد و به زودی دامنه سفته بازی نمادهای کوچک برچیده خواهد شد و دیگر کسی در بازار نیست که نداند این وضعیت سهم های کوچک خیلی خیلی حبابی شده اند و جهنم اینده را باید هر روز دید تا عبرتی برای دیگران شود که بهشت اینده ما هر ان می تواند به جهنم اینده تبدیل شود در مقطع فعلی باید مواظب بود که خیلی ها ممکن است در دون و دام خیلی از این سفته بازها گیر کنند و سهم های باد کرده انها را در اوج قیمت بخرند
سهم های حبابی هر روز چهره شان برای مردم نمایان تر می شود و این چهره سفته بازی به زودی برای همه اشکار می شود در این وضعیت هنوز توصیه شدیدتر از قبل داریم که دنبال سهم های بنیادی باشید دنیال نمادهایی باشید که سود تقسیمی خوبی دارند شک نکنید اینده برای سهم های بزرگ و اصلی خواهد بود سهم های کوچک حساسیت زیادی را ایجاد کرده اند و همه تحلیلگران به حباب در این نمادها اذعان دارند حضور در نمادهای کوچک در این مقطع اصلا قابل توصیه نیست و خریداران سهم های طرح کاغذی باید دقت کنند 4 تا خبر مثبتی هم که از سهم های لردگان و ممسنی می اید بیشتر فاز برگشتی موقتی است و باید از هر فرصتی برای خروج از نمادهای طرح کاغذی و سهم های کوچک استفاده کرد اگر قرار است سهم طرح کاغذی بعد از 48 ماه دیگر تازه فاز اولش راه بی افتد خوب شپدیش نیز در عرض 5 سال دیگر طرح 2 و 3 اش نیز راه می افتد و سهامدار علاوه بر چشم انداز شفاف شپدیس سالی 500 تومان نیز سود نقدی می گیرد واقعا کی تا 4 سال دیگر زنده و مرده است که بی اید یک شرکت طرح کاغذی را به امید 48 ماه دیگر بخرد ایا در بازار قحط السهم امده است این سهم خوب چرا باید وارد جهنم اینده شد واقعا اینس هم بهشت اینده را چک کنید هر روز صف خرید 10 میلیونی دارد و هر روز با یک سهم ریزش دارد شک نکنید عده ای در این سهم تا 100 درصد تاوان ندهند صف جمع نمی شود سهمی که معلوم نیست سیب موز خیار صادر می کند نمی کند شده پاتوق سهامدارن طمع کاری که الان باید تاوان دهن بینی و چشم و همچشی های بی مطنقی دلالان سکه و ارز را بدهند
از حاشیه خارج شویم و برویم سر شاخص کل این شاخص کف قبلیش در ریزش 2300 واحدی روز شنبه هفته گذشته محدوده 85400 واحد بود در روز شنبه جاری نیز شاهد بودیم این کف شکسته شده و بازار از دید تکنیکالی ها الان مستعد یک ریزش 3000 واحدی دیگری است حرف این دوستان کاملا درست است که شاخص کف قبلی را شکسته است و باید یک ریزش دیگر داشته باشد و عددش هم فرضا 3000 واحد است ولی باید دقت داشت این 3000 واحد اصلا ترسناک نیست چرا ؟؟
شاخص ما الان 84000 واحد می باشد فرض کنیم یک روز بازار 3 درصد بریزد پس شاخص 2400 واحد ریزش خواهد داشت لذا اگر این ریزش در کلیات بازار و در تمام سهم ها رخ دهد یک ریزش 2400 واحدی عدد بالایی نیست بازاری که بزرگ می شود هم رشدش هم ریزشش باید بزرگ باشد صرفا نباید در رشد بزرگ باشد ریزشش هم یقینا متناسب با رشدش خواهد بود لذا ریزش شاخص منطقی است ولی این ریزش برای هیچ گروهی خطرناک نیست ما یک ریزش 5 درصدی دیگر در کلیات بازار را انتظار داریم 5 درصد دیگر اگر نمادهای بازار اصلاح شوند شاهد برگشت خوبی می توانیم باشیم
میانگین 50 روزه شاخص در نزدیکی ابرهای ایچیموکو قرار دارد 84 هزار واحد بهر عنوان سطح حمایتی معتبری برای شاخص است و خیلی ها معتقدند شاخص براحتی به زیر 84 واحد و میانگین 50 روزه نخواهد رفت و امیدواری های زیادی برای برگشت شاخص از 84 وجود دارد اگر شاهد ریزش بیشتری باشیم باید منتظر تماس شاخص با ابر باشیم سطح تماس شاخص با ابر نیز حدود 82 هزار واحد است
باید توجه داشت به ابتدای ماه نزدیک می شویم و شروع اعتبار های جدیدتر می تواند باعث تزریق نقدینگی به بازار شود لذا اگر ما در روز دوشنبه و سه شنبه شاهد اخبار خوبی از دنیای سیاست و رفع تحریم ها باشیم می توان امید به رشد بازار به مرور زمان را داشت
کلام اخر از این همه مطالب این بود بازار دچار حبابی نشده است بلکه این سفته بازان و دلالان ازر و سکه و هجوم به سهم های کوچک و خصوصا زیان ده هست که تعادل بازار را بهم زده است وگرنه بازار با کمی کنترل بیشتر براحتی باید در یک فرایند ارام و منطقی رشد بیشتری داشته باشد
فارس :نقدینگی جدید در راه ورود به بورس/ لزوم آموزش فرهنگ سهامداری به سرمایهگذاران
کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه ورود هلدینگهای بورسی نوید افزایش نقدینگی جدید در بازار سهام را میدهد، تأکید کرد سال آینده نقدینگی بیشتری وارد بورس خواهد شد لذا آموزش فرهنگ سهامداری لازم است.
می بینیم اهالی بازار شفاف عرض می کنند فرهنگ سهامداری خوبی رد بین تازه واردین وجود ندارد توقع سود های کوتاه مدت و نوسانی باعث شده است با 2 الی یک درصد هم خیلی ها نوسان گیری کنند
هاشم بوذرجمهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به افت روزهای اخیر بازار سرمایه افزود: مشکل خاصی در روند بازار سهام وجود ندارد اما آنچه این روزها برای بازار خطرناک شده است افزایش حضور سفته بازان است که باعث بی ثباتی روند بورس شده است.
وی با بیان این که گزارشهای 9ماهه شرکت ها خوب و قابل قبول بوده است، ادامه داد: رفع تحریمها تاثیر خوبی بر شرکت ها و صنایع بازار سرمایه خواهد گذاشت.
وی در پاسخ به این سوال که چه صنعتی در دو ماهه پایانی سال لیدری بازار را بر عهده خواهد گرفت،گفت: نمی توان روی صنعت خاصی دست گذاشت در حال حاضر در همه صنایع بازار شرکت های خوب و پرپتانسیلی که جا برای رشد داشته باشند، وجود دارد.
مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات به سرمایه گذاران توصیه کرد با تشکیل سبد های سهام تخصصی از همه سهام ارزشمند بازار بهره مند شوند .
بوذرجمهر همچنین درخصوص ایجاد حباب در بازار سرمایه و این که گروهی معتقدند افت اخیر بازار به دلیل وجود حباب در بورس است،گفت: کلیت بورس با حباب مواجه نیست. شاید برخی از سهام شرکت های کوچک به دلیل سفته بازی دچار این عارضه شده باشند.
وی با اشاره به سهام شرکت ها در بازار پایه که فقط بر اساس طرح و پروژه هستند و در هفته های گذشته با رشد قیمت های زیادی مواجه شدند،افزود: این رشدها بی دلیل بود که سازمان بورس نیز سریع مانع آن شد .(سهم های طرح کاغذی )
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: سهامداران باید شرکت های بزرگ و سودآور را انتخاب کنند و برای خرید سهام به وضعیت بنیادی سهم توجه کنند.
مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات با تاکید بر اینکه سهام بنیادی خوب و بزرگ در حال حاضر در بازار وجود دارد،افزود: سرمایه گذاران نباید به سمت سهام کوچک و سفته بازی بروند چراکه این گونه سهام ضرر و زیان سنگینی برای سهامداران به همراه خواهد داشت.
وی خرید واحدهای سرمایه گذاری در صندوق ها را بهترین گزینه برای سرمایه گذاران غیر حرفه ای دانست و ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری با مدیریت حرفه ای بازدهی بالایی برای سرمایه گذاران به همراه خواهند داشت.
بوذرجمهر از دیگر مزیت های صندوق های سرمایه گذاری به نقدشوندگی بالای این صندوق ها اشاره کرد و گفت: با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری ، سهامداران ریسک خود را در سرمایه گذاری بازار سهام به حداقل می رسانند.
پس از ماه ها انتظار و کش مکش بالاخره فردا توافقات ایران با 5+1 اجرایی شده و بخش قابل ملاحظه ای از تحریم های اعمال شده علیه کشورمان لغو می شود.
امروز رئیس جمهوری در مراسم دیدار جمعی از مسئولان کشور، میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و گروههایی از مردم با رهبر معظم انقلاب در سخنانی گفت: باید امروز در جهان اسلام به ریشه های اختلاف پرداخته و آنها را از بین برد و با تبعیض و توسعه نایافتگی و فقر مقابله کرد. باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم امت واحده اسلامی را از نو بسازیم و تمدن بلند اسلامی را بار دیگر احیا کنیم.
این سخنان همزمان با انتشار خبر موافقت مخالفان سوری برای حضور در ژنو2 از آینده ای آرام و روشن در منطقه خبر می دهد. همچنین ایران با ایفای نقشی پررنگ در تحولات سوریه و پیشنهاد طرحی که با موافقت بشار اسد مواجه شده می تواند بار دیگر به عنوان قدرت برتر سیاسی در منطقه مطرح شود.
همچنین روز گذشته ظریف اعلام کرد ایران از روز 20 ژانویه همزمان با شروع رسمی توافقنامه ژنو آمادگی دارد تا مذاکرات پیرامون رسیدن به راه حل جامع پرونده هسته ای را آغاز کند. وی در عین حال اضافه کرد که در تماس تلفنی با دبیر کل سازمان ملل، حضور ایران در مذاکرات ژنو 2 پیرامون بحران سوریه را منوط به عدم وجود پیش شرط از سوی طرف های غربی اعلام نموده است.
ظریف درباره حضور ایران در نشست ژنو 2 از تماس تلفنی شب گذشتهاش با بانکیمون دبیرکل سازمان ملل خبر داد و افزود: در این تماس تلفنی بار دیگر موضوع ایران را تشریح کردم که ما از ابتدا و روز اول بحران سوریه خواهان راه حل سیاسی در این زمینه بودیم و تاکید داشتیم که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد. از اقدامات مختلفی که برای رسیدن به راه حل سوریه در قالب تشکیل نشست ژنو 1 و 2 بوده است استقبال کردیم و آن را به عنوان راهی برای رسیدن به راه حل سیاسی ارزیابی کردیم و تاکید میکنیم که تنها راه حل سیاسی بحران سوریه تفاهم بین مردم این کشور بدون مداخله خارجی است و دیگران تنها میتوانند طرفها را برای رسیدن به تفاهم تشویق کنند. من به ایشان تاکید کردم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در مذاکرات نمیپذیریم و اگر از ایران بدون پیش شرط دعوت شود ایران در مذاکرات شرکت خواهد کرد و این موقعی است که از ابتدای دولت جدید به صورت شفاف و بدون هیچ ملاحظهای مطرح کردهایم، کماکان هم این موضع را داریم و هیچ ارتباطی هم به محتوای شرط ندارد بلکه ما با اصل شرط مخالفیم. ایران نقش برجستهای در این منطقه دارد و کسانی که نمیخواهند از این نقش برجسته بهرهبرداری کنند به ضرر خودشان است و از این نقش محروم خواهند بود.
یوکیا آمانو رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی در یک گزارش چهارصفحهای که عصرروزجمعه منتشرشد، بااشاره به توافق ایران وشش کشورعضوگروه 1+5 در ژنواعلام کرد که براساس این توافق آژانس مسوول راستیآزمایی اقدامات هستهای (ایران) طبق طرح اقدام مشترک است.
بخشی از متن منتشر شده گزارش آژانس به این شرح است:
1نظارت و راستیآزمایی در جمهوری اسلامی ایران 2 طرح اقدام مشترک
1. در تاریخ 24 نوامبر 2013، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا (E3+3) در زمینه طرح اقدام مشترک با جمهوری اسلامی ایران در ژنو به توافق رسیدند. مدیرکل از طرح اقدام مشترک استقبال کرد و به شورای حکام آژانس اطلاع داد که دبیرخانه در حال بررسی روشی است که با آن آن دسته از عناصر توافق که به آژانس مربوط است بتواند اجرایی شود، از جمله تامین بودجه و پرسنل.
در آغاز طرح اقدام مشترک آمده است که «هدف از این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع و درازمدت بر اساس توافق دوجانبه است که اطمینان حاصل می کند برنامه هستهای ایران منحصرا صلح آمیز خواهد بود». به عنوان بخش اول برای رسیدن به این راه حل درازمدت، ایران باید در مدت 6 ماه مجموعه ای از «اقدامات داوطلبانه» («اقدامات کوتاه مدت») را در رابطه با برنامه هستهای اش اتخاذ کند.
3. طبق طرح اقدام مشترک، «یک کمیسیون مشترک از E3/ EU+3 تاسیس می شود تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت و حل مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، نظارت داشته باشد، در حالیکه آژانس بینالمللی انرژی اتمی مسوول راستیآزمایی اقدامات هستهای است. این کمیسیون مشترک با آژانس برای تسهیل حل مسایل نگران کننده گذشته و حال همکاری میکند.»
4. در تاریخ 12 ژانویه 2014، E3/ EU+3 و ایران توافق کردند که طرح اقدام مشترک از تاریخ20 ژانویه 2014 اجرایی شود. در نامه مشترکی به مدیرکل مورخ 13 ژانویه 2014،E3+3 و ایران درخواست کردند که آژانس «فعالیتهای لازم هستهای در زمینه نظارت و راستیآزمایی» را در رابطه با طرح اقدام مشترک «بر عهده بگیرد». آنها علاوه بر آن اعلام کردند که نقش در نظر گرفته شده برای کمیسیون مشترک در رابطه با راستی آزمایی اقدامات هستهای این است که «به عنوان نهادی برای گفتوگو به منظور تسهیل کار آژانس عمل کند.»
5. با توجه به آنچه در بالا ذکر شد مدیرکل آژانس درخواست کرد که یک نشست شورای حکام در تاریخ 24 ژانویه 2014 برگزار شود تا او بتواند با اعضای شورای حکام درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات هستهای در که طرح اقدام مشترک ذکر شد، مشورت کند.
اما ظاهرا رفع تحریم ها تاثیری بر بودجه 93 نخواهد داشت. عضو کمیسیون عمران مجلس در این رابطه گفت لغو تحریمها موجب رونق اقتصادی و بهبود سرمایهگذاری و تسهیل در صادرات خواهد شد اما تأثیری در درآمدهای بودجهای کشور نخواهد داشت و مجلس پیشنهادات درآمدی دولت را به طور معمول کم نمیکند، هرچند که کارشناسان اقتصادی و نمایندگان معتقدند 30 تا 40 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نخواهد شد.
وی در عین حال ادامه داد: لغو تحریمها موجب رونق اقتصادی و بهبود سرمایهگذاری و تسهیل در صادرات خواهد شد، اما؛ تأثیر چندانی در بودجه ندارد؛ البته باید به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشیم که در صورت لغو تحریمها، در بودجه93 تجدیدنظر نمی شود. معادل دلارهای نفتی بلوکه شده از سوی بانک مرکزی پول چاپ و خرج شده است؛ بنابراین دلارهای وارداتی در حساب بانک مرکزی بابت اسکناسهای خرج شده بلوکه میشود از این رو تأثیری در بودجه نخواهد داشت.
نمایندگان از عدم انگیزه دولت برای اجرای طرح تحول خبر می کنند، همچنین ردیف های هزینه ای از روز دوشنبه در مجلس بحث شده و شنیده می شود تا قبل از آغاز دهه فجر بودجه می تواند در صحن مطرح شود. به هر حال بودجه چالشی است که باید از سر بازار رفع شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه ای اعلام کرد که با توجه به حرف و حدیث های روزهای اخیر پیرامون تصمیم کمیسیون تلفیق پیرامون بهره مالکانه،این کمیسیون آمادگی لازم برای بررسی مجدد موضوع مذکور را با توجه به گزارشات کارشناسی شرکت های سنگ آهنی و کارشناسان بازار سرمایه دارد.
شرکتهای اروپایی از فرصت احتمال پایان انزوای اقتصادی ایران استفاده کرده و آماده از سرگیری فعالیت تجاری با ایران هستند. رویترز به تازگی گزارش داده است که شرکت بلژیکی تسندرلو ظرف چند هفته آینده با کاهش تحریمهای مالی غربی، به ایران کود شیمیایی صادر خواهد کرد. تحریمهای وضع شده آمریکا و متحدانش علیه برنامه هسته ای ایران شامل عرضه کود نمیشود اما این تدابیر به دلیل ممانعت ایران از دسترسی به سیستم بانکی جهانی، انجام تجارت، ارسال کالا و پرداخت پول را طی دو سال گذشته دشوار و به میزان قابل توجهی محدود کرده اند.
بر اساس گزارش رویترز، غولهای نفتی اروپایی آخرین شرکتهایی بودند که تجارت با ایران را در سال 2012 متوقف کردند و ممکن است جزو نخستین شرکتهایی باشند که به ایران باز میگردند. گروهی از نمایندگان انگلیسی ماه جاری به ایران سفر کردند و قرار است هیاتی از مقامات ارشد صنایع فرانسوی ماه فوریه به ایران سفر کنند.
آلمان و ایتالیا دو شریک تجاری بزرگ ایران پیش از تشدید شدن تحریمها بودند و در قبال نفت، ماشین آلات و مواد شیمیایی میفروختند.
امروز رئیس بانک مرکزی اعلام کرد این بانک با هرگونه نوسان که خلاف جهت گیریها و اصول اقتصادی باشد و با ثبات تلقی نشود، توافق ندارد حال جهت حرکتی قیمتها کاهشی باشد یا افزایشی. بانک مرکزی تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد دارد. نباید اجازه بدهیم اقتصاد ما که طی ماه های اخیر خوشبختانه آرامش و ثبات خوبی را تجربه کرده است، دوباره متلاطم و دچار شوکهای زودگذر شود.
همچنین اخبار منتشر شده در داخل کشور از عزم بانک مرکزی برای فعال ساختن بخش های مختلف اقتصاد کشور خبر می دهد.
دبیر کل بانک مرکزی با تاکید بر این که برنامه بانک مرکزی این است که سیاستهای کاهش نقدینگی به تشدید رکود منجر نشود از تشکیل کارگروهی برای کمک به بخش تولید و خروج اقتصاد از شرایط رکود خبر داد.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به این که بنا به آخرین آمار حجم نقدینگی به 537 هزار میلیارد تومان رسیده است و پیشبینی میشود میزان رشد نقدینگی تا پایان امسال بین 23 تا 25 درصد باشد، اضافه کرد: رشد نقدینگی در آبان ماه به 23 تا 24 درصد رسیده و بنا به آمار آخرین میزان نقدینگی موجود در جامعه 530 هزار میلیارد تومان است.
وی در ادامه به اعطای تسهیلات از سوی شبکه بانکی به بخش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات به بخشهایی که تعطیل شدهاند و می توانند با دریافت این تسهیلات مجددا فعال شوند را در بانک مرکزی دنبال می کنیم.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با بیان این که بازار مسکن در شرایط فعلی راکدترین بازار در 10 سال گذشته است پیش بنی کرد سه ماه ابتدایی سال آینده با ثبات نسبی همراه با افزایش حجم معاملات همراه شود.
عقبایی در تحلیل خود از بازار مسکن سال آینده گفت: تغییر قیمتی در فروردین 93 دیده نمیشود اما شاید با شوک وارد شده شورای پول و اعتبار و برنامههای وزارت راه و شهرسازی، انگیزه خرید مسکن در بازار مهیا شود.
وی گفت: در حال حاضر ابزار خرید مسکن ضعیف است اما پیشبینی میشود بهار 93 با رونق حجم معاملات مسکن همراه باشد.
دیروز هر یک گرم طلای ۱۸ عیار در بازار امروز ۸۸ هزار و ۹۹۰ تومان و هر مثقال طلا بدون تغییر قیمت ۳۸۶هزار تومان و هر دلار آمریکا با ۳ تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه به ۲۹۵۵ تومان فروخته می شد.
بازار هاي جهاني نسبتاً مثبت به كار خود پايان دادند . قيمت طلا با رشد به ۱۲۵۴ است و نفت در ۹۴ دلار قراردارد كه اخبار خوبي براي بازار است
در فلزات مس به ۷۳۹۰ رسيده و رشد داشته و روي در قيمت هاي ۲۰۸۱ و سرب در ۲۱۸۶ است . الومينيوم نيز در قيمت هاي ۱۷۷۵ است كه البته لغو تحريم فلزات يكي از مهم ترين اتفاقات فعلي است .
اتفاقات خوبي را در بازار فلزات و بازارجهاني داريم . رشد قيمت متانول به بالاي ۶۰۰ و رشد اوره تا مرز ۴۰۰ و حتي ۴۲۰ دلار شرايط جالبي را رقم زده است .
دیروز زمان قطعی عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین مشخص شد. طبق اعلام معاونت بازار شرکت بورس، این عرضه در روز دوشنبه پیش رو صورت خواهد گرفت. بر این اساس قرار است 290 میلیون سهم برابر با 10 درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بازار دوم بورس تهران عرضه گردد. ناو تیپیکو بین 800 الی 700 تومان تخمین زده می شود منطقا با سود 74 تومانی قیمت 500 تومان برای سهم باید مدنظر باشد امیدواریم قیمیت سهم عرضه شود که در این شرایط باعث مشکلات بیشتری برای بازار نشود حدود 150 میلیون نقدینگی برای خرید تیپیکو لازم است فردا نیز خیلی از انلاینی ها چاره ندارند دست به فروش بزنند و مبلغ خرید خود را تهیه کنند افراد با سرمایه اندک همیشه در روز اخر سعی در نقد شدن می گیرند و خیلی از قدیمی ترها به این فاز فروش در روز عرضه های اولیه اشنایی پیدا کرده اند و کسی در روز عرضه دنبال خرید در قیمتهای بالای دیگر سهم ها نمی ماند
همچنین روابط عمومي بورس تهران اعلام کرد، با توجه به اعلام آمادگي مسئولين شركت نفت سپاهان به منظور برگزاري جلسه معارفه عمومي براي عرضه سهام، جلسهي معارفهي شركت نفت سپاهان به منظور تشريح برنامههاي جاري و آتي، روز دوشنبه مورخ 30/10/1392 راس ساعت 14 در محل هتل هما واقع در ميدان ونک، خيابان شهيد خدامي، شماره 51 برگزار ميشود.
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.10.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 621 واحد افت به رقم 63917 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 963 واحد کاهش عدد 159159 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 727 واحد افت به رقم 84973 واحد رسید.همچنین در این روز پتروشیمی تبریز با 34 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گروه مپنا با 97 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.بیشترین ارزش معاملات بورس به نماد وبصادر با 69 میلیارد تومان و مپنا با 19.2 میلیارد تومان اختصاص داشت.بیشترین ارزش معاملات در فرابورس نیز به نماد حسینا با 5.6 میلیارد تومان تعلق داشت
شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 831 واحد رسید.ارزش کل معاملات امروز برابر با 2369 میلیارد ریال بود. که عدد بسیار پایینی در قیاس با گذشته است قبلا ارزش بازار به بالای 500 میلیارد می رسید اما الان شاهد اعداد حول و حوش 200 الی 300 میلیارد تومانی هستیم
شنیده ها حاکی از این است که شرکت ذوب آهن اصفهان به تازگی اقدام به خریداری معدن زغال کک شو در کشور مالزی با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت نموده است.
منابع نزدیک به مدیریت این مجتمع صنعتی در گفتگو با یکی از سایت ها ضمن تایید خبر خریداری معدن زغال سنگ کک شو در کشور مالزی عنوان کردند که”علاوه بر این شرکت ذوب آهن در مناقصه ایی موفق به دریافت حق بهره برداری از فازهای 7 و 8 معدن زغال سنگ طبس شده که برای تامین زغال کک شو و کاهش بهی تمام شده تولید تاثیر بسزایی خواهد داشت.
در عین حال یک مقام ارشد در شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه خرید معدن سنگ آهن در دستور کار جدی مدیریت قرار دارد،عنوان کرد که در حال حاضر به دلیلی توانایی ذوب آهن اصفهان در تولید نورد مقاطع هم اکنون اقدام های لازم برای راه اندازی خط تولید ریل رآه آهن در این مجتمع صنعتی در حال انجام است.
به گفته وی راه اندازی تکنولوژی و ساخت ریل با توجه به نوع فعالیت تولیدی شرکت ذوب آهن براحتی میسر بوده و این در حالی است که سایر شرکت های فولاد ساز به دلیلی عدم تولید نورد مقاطع از چنینی امکانی برخوردار نیستند.
وی گفته که فولاد مبارکه از جمله این شرکت ها است که به تازگی کار مطالعات بر سر امکان تولید ریل در فولاد هرمزگان را آغاز کرده است.
شرکت ذوب آهن اصفهان طی عملکرد 9 ماهه حسابرسی نشده خود با ۳۹۰ ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که معادل ۸۱% آخرین سود پیش بینی شده توسط شرکت می باشد.شرکت ذوب آهن در گزارش ۶ ماهه پوشش ۵۳ درصدی داشته و انتظار برای تعدیل مثبت سود با این گزارش در سال جاری بدیهی است. راه اندازی طرح های توسعه شرکت و عدم وابستگی به شرکت های دیگر برای مواد اولیه حاشیه سود شرکت را افزایش خواهد داد.
در این گروه نماد زنگان با توجه به گزارش مثبتی که امروز از این نماد منتشر شد با رشد قیمت همراه بود. گفتنی است این شرکت در گزارش جدید 6.43 درصد تعدیل مثبت سود اعلام کرد.
امروز خبری در رابطه با آمادگی مجلس برای بررسی مجدد بحث حق انتفاع معادن منتشر شد که در این خبر یکی از نمایندگان کمیسیون تلفیق تصریح کرده اعتقاد ما در مجلس بر این است که مصوبه ای نگذاریم که باعث شود مجموعه ای عظیم از سرمایه گذاری ها دچار مشکل شوند. از همین رو آمادگی داریم تا دوباره مذاکراتی را با شرکت های سنگ آهنی در خصوص حق انتفاع داشته باشیم.
اما گروه سنگ آهن امروز مردد بود و در بين خبرهاي منتشر شده دنبال خبر قوي تري مي گشت. بورس هم فعلاً دست روي دست از انها شفاف سازي نمي خواست . بر مبنای مصوبه سال گذشته به ازای بهرهبرداری بخش خصوصی از معادن معادل ارزش ۵ درصد شمش فولاد خوزستان به عنوان حق انتفاع به دولت پرداخت میشد، با توجه به مباحث کارشناسی، این مبنا اصلاح و قرار شد ۳۰ درصد میزان فروش با عنوان حق انتفاع دریافت شود. عدد ۵ درصد ارزش شمش خوزستان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد شرکتهای سنگ آهنی و ارزش فروش آنان را شامل میشد که امسال مبنای محاسبه منطقیتر شد؛ بنابراین تعیین ۳۰ درصدی حق انتفاع به نسبت سال گذشته منطقیتر و کمتر است.
پس از گزارش منفي چادرملو و فشار براي تصويب بهره مالكانه ۳۰ درصدي كه مورد اعتراض شديد سنگ اهنيها قرار گرفته است گزارشات روييها نيز امروز چندان چندگي به دل نزده و حاوي تعديل مورد انتظار بازار نبود .
روز شنبه همه ي شركت ها صف فروش بودند و البته افت معادن نيز قابل توجه بود . واقعاً قيمت ها در اين گروه به كف رسيده اند .
بازار در نماد گلگهر از يك طرف نگران كاهش سود اين شركت ميباشد و از طرف ديگر نگران بهره مالكانه ۳۰ درصدي كه وضعيت اين شركت را مبهم كرده است البته با توجه به افزايش ظرفيت توليد گندله انتظار كاهش سود چنداني براي كگل را نداريم اما اين جو منفي به نظر ميرسد سهم را تا سطوح ۱۱۵۰ تومان پايين بكشد
شايعات در خصوص عدم تعديل ملي مس در عملكرد ۹ ماهه باعث شده تا اين سهم همچنان به روند درجا زدن خود ادامه دهد ملي مسي كه فعلا د سطوح قيمتي ۴۰۰-۴۲۰ تومان در نوسان خواهد بود سهمي كه با توجه به طرح هاي توسعه اي خود كه دو طرح مهم در سال ۹۳ به بهره برداري ميرسند باز هم مورد توجه بازار قرار ندارند اما به نظر به مانند باقي شركت ها بالاخره در كوچه فملي هم عروسي مي شود.
در این گروه کنور که در 9 ماهه امسال 1116 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است برای ارائه اطلاعات مهم سال مالی جاری متوقف شد.
بازي گروه پتروشيمي بسيار پيچيده شده است و همه بر مذاكرات فشرده اذعان مي كنند اين وسط برخي هم با نوشتن مطالب خاص در پي ربه زدن به سهام انها هستند . ابتدا به سراغ خبرهاي خاص برويم و سپس شركت ها . گفته مي شود در كميسيون ها طرح ۱۳ سنت بارديگر تاييد و در كميسيون ويژه نيز در حال بحث روي ۱۳ سنت هستند . اما رايزني هاي جدي براي نرخ هاي كمتر در جريان است . مديران چند هلدينگ جلسات خوبي را با نمايندگان داشته اند . نماينده سهامداران حقيقي هم همينطور اما اين بازي اينقدر پيچيده شده كه نمي توان هيچ چيز او را پيش بيني كرد .
رشد قيمت جهاني اوره تا ۳۹۲ و متانول تا بالاي ۶۰۰ به گوش ميرسد .
نماد زاگرس در كنار خراسان و پرديس جز مثبت ها بود. اين سهم به دليل مشكلات پيش امده در خط توليد با ۵۰% ظرفيت كار مي كند . زاگرس كه سود هر سهم خود را ۶۰۱۹ ريال اعلام كرده است در گزارش ۹ ماهه موفق شده فروش خود را ۷۰% پوشش دهد و سود عملياتي را با پوشش ۷۵% مواجه سازد . در نهايت پوشش سود ۷۱% را رقم زده است كه انتظار بازار بيسشتر بود .
توليد شركت افت كرده اما رشد فروش ملموس است. در حالي كه زاگرس متانول را در ۶ ماهه اول با نرخ ۳۵۰ دلار مي فروخت حالا به ۴۵۰ دلار رسيده است. دقت داشته باشيد طبق گفته يكي از مديران شركت زاگرس در حال حاضر ۶۴% ظرفيت كار مي كند و رشد قيمت متانول بهبود مشكل خط توليد روند سهم را تغيير مي دهد . همه منتظر تعيين قيمت متانول در سايت متانكس هستند جايي كه روند سودسازي شركت را در اتي نشان مي دهد .در این گروه خراسان می تواند تا پایان سال یک بازدهی بالای 20 درصدی را به همراه داشته باشد.
دعوت سهامداران پتروشيمي پرديس به مجمع و پوشش مناسب سود سال ۹۲ باعث شد تا اين سهم با نوسانات مثبت همراه شود شپديسي كه براي سال ۹۳ به خصوص با افتتاح طرح توسعه خود مي تواند اثرات منفي افزايش نرخ خوراك را جبران نمايد و در مجمع تقسيم سود ۴۳۰۰ ريالي را در پيش دارد .شپدیس سود هر سهم واقعی سال مالی منتهی به 30/9/92 خود را 4572 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش بینی اخیر 70 ریال افزایش یافته است. این شرکت در صورت افزایش نرخ گاز 70 تومانی به 350 تومان و نرخ اوره 400 دلاری و در صورت افزایش صادرات تعدیل منفی برای سال جاری نخواهد دادالبته دیروز كرمانشاه هم گزارش متعادلي داد این شرکت در گزارش 9 ماهه 79 درصد پوشش داشته و از 660 هزار تن فروشی که برای اوره پیش بینی کرده است در 9 ماهه 465،410 تن به فروش رسانده است. افزایش نرخ اوره خبر خوبی برای سهم است اما شرايط او هم با مشخص شدن خوراك مي تواند بهبود يابد .
شسینا در گزارش خود تعدیل منفی 19درصدی و پوشش 76 درصدی را اعلام کرد. شرکت دلایل کاهش سود را ، افزايش بهاي تمام شده بابت افزايش بهاي خريد متانول ، افزايش هزينه هاي مالي از بابت افزايش دريافت تسهيلات عنوان کرده است. ضمنا افزايش مبلغ فروش به علت افزايش نرخ هاي فروش فرمالين، رزين، پارافرمالدئيد و مقداري رزين مي باشد. فروش صادراتي به ميزان 4,030,000 دلار و با نرخ 30,000 ریال محاسبه گرديده است.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از توافق نهايي اخير سه جانبه سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه، هگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتخاديه اروپا و وندي شرمن نماينده آمريكا در ژنو، قرار است از 20 ژانويه برابر با 30 دي ماه جاري، فاز اول توافق ژنو ( توافق هسته اي گروه 1+5 با ايران) به صورت رسمي اجرايي شود.بر همين اساس، لغو تدريجي تحريمها از دوشنبه هفته آينده کليد ميخورد و بخشي از پولهاي بلوكه شده ايران در خارج از کشور هم به صورت گام به گام آزاد خواهد شد.حال دولت با محوريت بانک مركزي جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت امور خارجه ماموريت يافته است تا بانک ايراني براي واريز پولهاي بلوكه شده ايران در خارج معرفي کند.
در اين ميان، اسامي تعدادي از بانکهاي دولتي و خصوصي روي ميز دولت قرار گرفته است که باتوجه به رويكرد بانک مركزي و نحوه تعامل بانكها با خارج از کشور، به نظر ميرسد بانكي که قرار است معرفي شود، خصوصي خواهد بود.
حال بايد منتظر ماند و ديد نام کدام بانک از قرعه دولت بيرون خواهد آمد، چون واريز پولهاي بلوكه شده به علاوه واريز پول فروش نفت در گام دوم، ميتواند تاثيرات خاصي در عملكرد آن بانک در آينده داشته باشد.
اما در بازار فردا انتظا داريم تا نمادهاي بانكي اوضاع بهتري را با توجه به خبر انتقال 4 ميليارد دلار پول ايران توسط اين بانكها باشيم از طرف ديگر اخبار افزايش سرمايه ديگر پتانسيل بانكيها ميباشد تنها در برخي از بانكها به خصوص بانكهاي خصوصي شاهد افزايش بهاي تامين مالي به دليل افزايش نرخ سود سپرده هاي اين بانكها هستيم كه اين امر باعث گزارشات ضعيف اين دسته از نمادهاي بانكي شده است
در گروه بانک نرخ بالاي جذب پول يا همان سپرده هاي با سودهاي بالا باعث شده تا حاشيه سود بانكها كاهش يافته و اين امر در گزاشات ۹ ماهه بانكيها به خصوص بانک سینا بانک دی بانک گردشگری كارافرين به خوبي نمايان شده و گزارشات نه چندان مناسبي را تا اينجا از بانكيها شاهد بوديم بانكيهايي كه اغلب به منظور جذب منابع اقدام به پرداخت سودهاي بالاي ۲۰ الی 22درصدي به سپرده هاي كوتاه مدت خود كرده و باافزايش بهاي تمام شده مواجه شده اند. در روزهاي قبل در مورد زمزمه تعديل سود صادرات، سود بالاي ۶۰ توماني ملت براي سال ۹۳ و افزايش سرمايه تجارت صحبت كرديم . همچنین از این سهمی اخباری مبنی بر تصمیم این بانک برای مطالبه خسارت ۸۲۰ میلیون دلاری از دولت انگلستان به دلیل تحریم غیر قانونی این بانک خبر داده. به نظر می رسد بانکی ها با اثرات مثبت لغو تحریم بر آن ها در بلند مدت سهام کم ریسکی هستند. اما بحث مهم در مورد بانكي است كه عامل رفع تحريم ها مي شود . شايعه شده يك بانك خصوصي و برخي بانك كارافرين را عامل اين موضوع مي دانند . البته دیروز همه چيز تكذيب شد و وكار نيز با يك گزارش ضعيف همه ي رشته هاي خود را پنبه كرد تا بازهم تجارت با خبرافزايش سرمايه پر رونق باشد.
گزارش ضعيف در بانك دي اين سهم را به سمت قيمتهاي ۲۰۰ توماني ميبرد بانكي دي كه بازار انتظار تعديل مثبت را از اين سهم داشت با پوشش بسيار ضعيف نشان داد سود ۱۹ درصدي به سپرده هاي كوتاه مدت براي اين بانك چندان گزينه مطلوبي نبوده است و شاهد روند اصلاحي اين سهم ميباشيم
بانك تجارت دیروز با مصاحبه مديرعامل اين بانك با يكي از سايتها مبني بر افزايش سرمايه دو مرحله اي بانك تجارت و رساندن افزايش سرمايه تا پايان سال اينده به سطوح ۷ هزا ميليارد تومان روند معاملاتي نسبتا مثبيت را داشت بانك تجارت با توجه به پتانسيل افزايش سرمايه جاي افت قيمتي چنداني نداشته و اتفاقا به مانند اتش زير خاكستر هر ان احتمال رشد قيمتي خوبي را نيز داراست
گزارش ضعيف بانك سينا و عدم تعديل مثبت عايدي اين سهم را با روند اصلاحي همراه ساخت بانك سينا در صورتي كه بتواند املاك اگهي شده خود رابه فروش برساند در عملكرد ۱۲ ماهه پتانسيل تعديل مثبت را خواهد داشت .در اين گروه گزارش هاي وكارو سينا رنگ از روي اين گروه پرانده و اگر خبرخوبي نرسد وضعيت انها را قرمزتر خواهيم بود .
دوپينگي كه بازار از دارويي ها در غالب گزارشات ۹ ماهه انتظار داشت محقق نشده و شاهد روند منفي در نمادهاي دارويي بوديم شركتهايي كه به واسطه انتظارات اتي بازار پي بر اي هاي بعضا دو رقمي گرفته و اين روزها در حال اصلاح پي بر اي خود ميباشند شايد عرضه موفقيت اميز هلدينگ دارويي تيپيكو بتواند اثرات مثبتي بر روند اين گروه بگذارد و كل گروه را بالا بكشد . دقت كنيد بازار در فضايي كه زير مجموعه هاي تپيكو منفي است به سهم اقبال نشان نمی دهد پس عرضه موفق او ضامني براي ادامه مسير مثبت دارويي هاست .
تعديل مثبت 2درصدی و بسيار اندك دارويي سبحان اين سهم را با صف فروش همراه ساخت. سبحان همچنین در گزارش 9 ماهه خود 14 ریال سود شناسایی کرده است اما با توجه به ماهیت شرکت و اینکه درآمد شرکت از فروش و سود سرمایه گذاری ها می باشد پوشش نامناسب 9 ماهه نمی تواند ملاک قرار گیرد. سبحاني كه با اين صف فروش به سمت سطوح قيمتي ۸۲۰-۸۴۰ تومان گام برميدارد
توليد دارو هم حمايت ۲۰۰۰ توماني را شكسته و در صورتي كه طي روزهاي اتي روند اصلاحيش ادامه يابد بعيد نيست قيمتهاي ۱۸۰۰ توماني را هم به خود ببيند توليد دارويي كه پتانسيل تعديل مثبت بيشتر و افزايش سرمايه را پيش رو دارداما فعلا چندان مورد توجه بازار قرار ندارد.
دراين گروه بزرگاني همچون وپخش ، رازك و زهراوي همچنان مورد توجه اند.
تیپیکو نیز فردا عرضه اولیه می شود. شنیده می شود تامین اجتماعی قصد عرضه سهم در 700 تومان را دارد. ناو سهم با قیمت های امروز دارویی ها در محدوده 800 تومان است و سود تلفیقی آن هم 100 تومان اعلام شده است. قیمت منطقی عرضه باید 60 الی 70 درصد ناو سهم باشد لذا 480 الی 560 قیمت منطقی عرضه است
دیروز سرمايه گذاريهاي حامي شاخص با روند منفي و اصلاحي به كار خودادامه دادند البته بايدبه اين نكته توجه داشت كه به زودي شاخص به حمايت خود رسيده و حتي ميتواند برگشت خوبي را تجربه نمايد امري كه ميتواند قيمتهاي منفي فعلي را براي خريد سهام شركتهاي فوق با ديد پايان سال جذاب نمايد
گروه توسعه ملي به سطوح قيمتي ۷۰۰ توماني رسيد وبانكي كه پتانسيل تعديل مثبت را در صورت تعديل مثبت پتروشيمي شازند خواهد داشت وبانكي كه در سطوح قيمتي حساسي قرار داردو در صورت برگشت روند قيمتي ميتواندتا سطوح ۷۷۰ تومان رشد نمايد.
پتانسيلهاي بنيادي غدير مانع از افت قيمتي جدي سهم ميشود غديري كه در حال تحول بوده و از يك طرف با شايعه شراكت با ساتا براي ورود به سهام بانك پارسيان مواجه ميباشد و از يك طرف خريد احتمالي بلوك پتروشيمي پارس توسط پارسان متحولش خواهد كرد مي بينيم كه به شدت در مقابل قيمت هاي ۷۴۰۰ و ۷۳۰۰ ريال ايستادگي مي كند .
تاپيكو هم روز گذشته به كف قيمتي ۵۰۰ توماني نزديك شد تاپيكويي كه فعلا پتانسيل رشد قيمتي چنداني نداشته و فعلا به نظر ميرسد در همين محدوده قيمتي ۵۰۰ تومان در نوسان باشد .
در اين بازار پارسان هم مثبت ماند . خيلي حرف است در بازاري سراسر منفي مثبت باشي .!! البته تحولات زير مجموعه ها نيز مهم است و اين كه شركت ۲۰ روز ديگر مجمع خواهد داشت .
دیروز سرمايه گذاري پرديس هم مثبت و صف خريد بود . اين شركت سود هر سهم خود را در اطلاعيه اخير ۱۱۱۴ ريال اعلام كرده است كه صف خريد شد . اما اعلام شده با سرمايه جديد ۷۲۵ ريال است و سود نيز بر همين مبنا تقسيم مي شود با اين حال حتي با اين سود قيمت هاي بالاي ۳۰۰۰ منطقي است .
در سال هاي گذشته مديران سياست تقسيم سود ۹۰% را داشته اند به نظر حتي اگر ۶۰۰ ريال تقسيم شود در اين قيمت ها مناسب است . به نظر شاهد رشد قيمت سهم تا ۳۲۰۰ و ۳۳۰۰ ريال باشيم اما بسيار كند . در بين سرمايه گذاري ها منفي وتوصا و خارزم نيز مي تواند جالب باشد .
سود وخارزم رشد خوبی داشته و به نظر می رسد خرید سهم با دید بلند مدت سود خوبی داشته باشد. شرکت آتی نگر سپهر ایرانیان، از زیر مجموعه های وخارزم، در سه ماهه منتهی به 30/9/92 از محل فروش سهام،مبلغ 6.4 میلیارد تومان سود کسب کرده است که به ازای هر سهم 32 تومان بر سود این شرکت موثر است.
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام وبیمه نیز با توجه به اینکه درصد سهامداران حاضر به حد نصاب قانونی خود نرسید، مجمع مذکور تشکیل نگردید.
وملت که در 9 ماهه 9 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود در 12 ماهه واقعی منتهی به 30/9/92 مبلغ 5 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است
دیروز شاهد روند منفي قنديها بوديم قنديهايي كه معمولا به واسطه بتاي منفي خود در اينطور بازارها مورد توجه قرار ميگرفتند به خصوص اينكه تعديل مثبت دو شركت قندي و افزايش سرمايه در دو شركت ديگر ميبايست توجه بازار را به سهام اين گروه حلب ميكرد اما ظاهرا مشكل فروش در قنديها و فروش با نرخ هاي بعضا زير ۱۸۰۰ تومان باعث بي اعتمادي بازار به قنديها شده است
در نماد قند پيرانشهر شاهد افت قيمتي و رسيدن قيمت اين سهم به سطوح حمايتي ۸۲۰ توماني بوديم قپيرايي كه پتانسيل تعديل مثبت از بابت كاهش قيمت خريد چغندر را دارا ميباشد به نظر ميرسد در صورت ارائه گزارش مناسب در قپيرا شاهد برگشت روند قيمتي اين سهم باشيم
اما قند مرودشت همچنان تحت تاثير افزايش سرمايه ۴۲۰ درصدي خود با صف خريد بدون عرضه مواجه مي باشد به نظر ميرسد قيمتهاي ۳۸۰۰ تومان و سپس ۴۲۰۰ توماني را براي اين سهم قندي شاهد باشيم. البته این شرکت اعلام کرده با وجود افزایش جذب چغندر و و افزایش تولید با توجه به کاهش نرخ فروش تعدیل با اهمیتی در شرکت رخ نمی دهد
در قند نیشابور میزان تصفیه شکرخاک 30هزار تن افزایش داشته و همین مساله باعث افزایش 56ریالی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31/6/93 و تعدیل مثبت 15 درصدی شده است. کاهش ميزان چغندر پيش بيني از 70.000 تن به 5.3582 تن در نتيجه کاهش ميزان شکر توليدي از 10.662تن به 8.181 تن و همچنين کاهش ميزان تفاله خشک توليدي و ملاس از نکات منفی در این گزارش می باشد.
همچنین قشیر با توجه به ابهام در اطلاعات ارائه شده ، متوقف گردید.
دیروز جو گروه غذایی نیز منفی بود.
غشاذر سود هر سهم سال 92 را بر اساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل منفی 64 درصدی از مبلغ 25 ریال به 9 ریال کاهش داده و در عملکرد 9 ماهه مبلغ 8 ریال زیان شناسایی کرده است. کاهش فروش محصولات این شرکت موجب این تعدیل منفی سنگین شده است.
غذایی ها گزارشهای 9 ماهه نسبتا قابل قبولی داشته اند. غصینو که هنوز گزارشی از پیش بینی شده سال 92 ارائه نکرده است در 9 ماهه 744 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است. که این رقم در مقایسه با گزارش 6 ماهه 421 ریال افزایش داشته است.
غنوش در گزارش 9 ماهه 259 ریال به ازای هر سهم یعنی چیزی معادل با 76درصد پوشش داشته است
گزارش های غپینو و غبهنوش نیز به ترتیب با پوشش های 89 و 86 درصدی همراه بودند.
از فردا ارائه خدمات بیمه ای برای ارسال محموله های نفتی ایران آزاد می شود. دیروز در نمادهای بیمه ای بیمه نوین و پاسارگاد مثبت و سایر نمادها منفی بودند.بیمه دانا در 9 ماهه 51 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است. پیش بینی اخیر شرکت 58 ریال برای سال جاری بوده است.بیمه آسیا نیز برای تعدیل عایدی مثبت متوقف شد به نظر می اید بیمه ای ها بتوانند گزارش های منطقی ایی بدهند در این گروه بیمه کارافرین نیز سود خوبی را داراست که با 23 تومان سود پی به ای منطقی تری از دیگر نمادهای بیمه ای دارد اگر پوشش خوبی را از این بیمه ای در 9 ماهه داشتیم این بیمه ای با دارا بودن 7 درصد بانک کارافرین بیش از هر فاکتور دیگری با بانک کارافرین ارتباط دارد سود تقسیمی کارافرین و تعدیل بانک کار افرین برای بیمه کارافرین مهم می باشد
در گروه سیمانی
در سیمانی ها سیمان بهبهان در 9 ماهه ضمن تاکید بر سود 925 تومانی اش توانسته 75 درصد آن را نیز در این دوره پوشش دهد
سیمان کرمان در 9 ماهه 1184 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است .اخرین پیش بینی شرکت در گزارش 6 ماهه بوده که 1447 ریال به ازای هر سهم بوده است.( پوشش 82 درصدی)
ایران با تولید 71 میلیون تن سیمان پس از چین و هند سومین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان است. اما متاسفانه شبکه بازرگانی خارجی تولیدکنندگان سیمان این مصحول را علی رغم این که یکی از با کیفیت ترین محصول های تولید شده در جهان است با قیمتی حدود یک پنجم قیمت سیمان در بازارهای جهانی به فروش می رسانند!
میانگین بازدهی این صنعت طی سال جاری در بورس به رقم 200 درصد رسیده است. در حال حاضر مهمترین نگرانی پیش روی این گروه مساله هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی است.
گزارش های منتشر شده گروه سیمانی با پوشش خوبی همراه بود به نحوی که سیمان نی ریز و هگمتان بیش از 85 درصد، سیمان قاین 81 درصد، سیمان کرمان 82 درصد و سیمان بهبهان 75 درصد از پیش بینی سود سال مالی جاری خود را پوشش داده اند.
همچنین بیشترین حجم معامله از ابتدای سال جاری تا کنون در این گروه به سفارس اختصاص دارد.
در انفورماتیکی ها رانفور در گزارش 9 ماهه ضمن افزایش سود هر سهم 3009 ریالی اش به 3189 ریال در 9 ماهه 37 درصد آن را پوشش داده است. پوشش پایین شرکت با توجه به ماهیت شرکت موجب نگرانی نیست. همچنین شرکت 91 درصد سود عملیاتی اش را نیز پوشش داده است.
در این گروه گزارش مداران با پوشش 74 درصدی همراه بوده و مفاخر نیز همچنان صف خرید است.
به نظر می رسد وضعیت گروه اتفورماتیکی در آینده بسیار مساعد باشد.
دیروز صف فروش مپنا قابل توجه بود نه به ان تقاضاي بدون عرضه چند روز پيش نه به اين عرضه هاي سنگين . با وجود قرارداد هاي خوب در مپنا و تحولات مثبت به نظر بايد به اصلاح سهم تن داد . برخي تكنيكاليست ها معتقدند كه مپنا تا ۱۱۵۰۰ ريال كاهش خواهد داشت و پس از ان با حجم معاملات بالا اين نقاط را بارديگر رد مي كند در مپنا نياز است تا در اين قيمت ها يعني ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰ ريال حجم سنگيني را شاهد باشيم . سهم به نظر يك شوك خبري قوي مي خواهد . مانند عرضه عسلويه در بازار. همچنین گفته می شود مذاکرات ساخت 3 نیروگاه 1000 مگاواتی در بصره نهایی شده است و قرارداد آن حداکثر 12 روز دیگر رسما به امضا می رسد که تاثیر خیلی خوبی بر مپنا خواهد داشت. علاوه بر این چند روز پیش ایسنا از قرارداد شرکت مناطق نفت خیز جنوب با این گروه برای ساخت 250 قلم از قطعات یدکی توربین رولز رویس خبر داده بود که قرار است این پروژه در مدت زمان 20 ماه به اجرا برسد.
دیروز نماد خفناور نیز متوقف شد.
در خودرویی ها گزارش های 9 ماهه که با افزایش زیان عملیاتی همراه شده اند،در حال انتشار است. خبر مثبت در این گروه کاهش زیان تلفیقی ایران خودرو ست که خبر مثبتی ست.
منابع غربی اعلام کرده اند هیئتی متشکل از مدیران بزرگترین شرکت های فرانسه قرار است به منظور جستجوی فرصت های همکاری با ایران ماه میلادی آینده به تهران سفر کنند که این برای خودرویی ها نیز خبر خوبی ست.
خاور امروز با افت قیمتی 10 درصدی روبرو شد و به 224 تومان نزول کرد. شرکت زیان خود را چند برابر کرده است اما افزایش سرمایه سنگینی که از آن صحبت می شود می تواند در سال آینده شرایط بهتری داشته باشد
خساپا اما دیروز مثبت بود. این شرکت با افزایش سود سرمایه گذاری ها از افزایش زیان خالص جلوگیری کرده است.
خرینگ سود هر سهم سال مالی جاری خود را بدون تغییر همان 141 ریال پیش بینی کرده است که البته موفق به پوشش 94 درصدی آن شده است.
گزارش ختراک به دلیل افزایش 3 درصدی نرخ فروش و کاهش بهای تمام شده به مبلغ 134.8 میلیارد تومان با تعدیلخوبی همراه بود، این سود هر سهم خود را به 125 ریال افزایش داده و در 9 ماهه نیز 86 درصد آن راپوشش داده است. به نظر می رسد این سهم تا پایان سال توانایی تعدیل بیشتر را نیز داراست.
خچرخش در 9 ماهه 21 ریال زیان محقق کرده است. زیان شرکت در شش ماهه 56 ریال به ازای هر سهم بوده است. این سهم که طی 8 ماه اخیر رشدی نداشته به احتمال زیاد در زمان بازگشایی با جهش قیمتی همراه می شود.
اما نکته جالب این گروه صف خرید خکاوه پس از زیان 450 تومانی به ازاء هر سهم بود که یکی از طنزهای تلخ این روزهای بازار است! خکاوه که با تعدیل منفی سنگین خود باعث منفی شدن جو گروه خودرویی شد اکنون مشخص نیست با چه منطقی شاهد به صف نشستن خریداران در این قیمت است. به نظر می رسد احتمال عرضه صف این نماد در روز دوشنبه بسیار بالا باشد.
5.01 درصد سهام سرمایه گذاری رنا شامل 150 میلیون سهم به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به شرط آن که از 2012 ریال کمتر نباشد در روز سه شنبه، یکم بهمن و 5 درصد سهام پست بانک شامل 28 میلیون سهم به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به شرط آن که از 11 هزار و 919 ریال کمتر نباشد را در روز چهارشنبه،دوم بهمن در بورس عرضه میشود.
در گروه پتروشيمي وضعيت بهتري را شاهد هستيم قيمتهاي جهاني در سطوحمناسبي قرار داشته و چشم انداز توليد و فروش سال 93 بسيار روزشن ميباشد به خصوص اينكه افتتاح فازهاي پارس جنوبي مشكل تامين خوراك اين شركتها را نيز حل خواهد كرد تنها ريسك پتروشيمي ها ابهام نرخ گذاري خوراك انها ميباشد
در گروه سرمايه گذاري ها پارسان به موعد معامله بلوكي پتروشيمي پارس نزديك ميشود ظاهرا چند شركت ديگر از جمله هلدينگ خليج فار سهم براي خريد اين بلوك ابراز تمايل كرده اند خريد اين بلوك توسط پارسان باعث تحول در اين شركت و غدير خواهد شد
در نمادهاي دارويي فعلا روند اصلاحي سهام اين گروه تحت تاثير عدم تعديلات مثبت مورد انتظار بازار دنبال خواهد شد ظاهرا داروييها تعديلات مثبت خود را براي گزارشات 12 ماهه ذخيره كرده اند
یکشنبه 29 دی 92




