بازار و ابعاد بودجه!!!
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 18 اذر92
بازار سرمايه امروز حمايت قاطع و جانانه روحاني رييس جمهور را شاهد بود حمايتي كه امروز حجم معاملات سنگيني را در بر داشته و با توجه به ارائه بودجه معقولانه و مهمتر از ان موكول شدن اجراي فاز دوم طرح تحول در قالب كارشناسي شده در نيمه دوم سال 93 باعث افزايش تقاظا در بازار سرمايه شد
اما در بازار فردا پتروشيمي ها با خبر تعويض افزايش نرخ حاملهاي انرژي به نيمه دوم سال 93 كماكان صدرنشين بازار خواهند بود انتظار افزايش پي بر اي سهامي كه اين مدت با عدم رشد قيمت و پي بر اي مواجه شده اند مانند اوره سازان و شيران را داريم به نظر ميرسد متوسط پي بر اي سهام اين شركتها به سطوح 6 مرتبه برسد
در گروه پالايشي امروز خبرهاي خوبي را شاهد بوديم از عرضه بلوكي سهام پالايش نفت بندرعباس تا عرضه بلوك مديريتي سهام پالايش نفت لاوان اخبار مثبت پيرامون اين شركتها بود كه ميتواند بر روند فرداي انها تاثير گذار باشد
در گروه خودرويي به نظر ميرسد سهامداراني كه ريسك اين گروه را قبول ميكنند فردا در قيمتهاي منفي زامياد و گروه بهمن و حتي سهام وابسته مانند رايان سايپا گزينه هاي بدي نباشند
در گروه سرمايه گذاريها اخبار بسيار مثبت از مجمع پارسان باعث شده تا سهامداران همچنان به غدير به عنوان گزينه طلايي بنگرند به خصوص اينكه اين روزها پتروشيمي ها نيز به رنگ طلا درامده اند
در نمادهاي معدني افزايش بهره مالكانه به سطوح 1800 ميليارد تومان چندان جو رواني براي سنگ اهنيها رقم نخواهد زد پينشهاد ميشود فعلا سنگ اهنيها با گزينه هاي مناسبتر كه هم جهت بازار نيز ميباشند تعويض شوند
در گروه بانکی نیز پاسارگارد و ملت را در منفی ها هنوز با دید میان مدت گزینه های خوبی می توان مدنظر داشت در شرایط فعلی این دو سهم در گزارش 9 ماهه می توانند تعدیل مناسبی داشته باشندلذا خریداران هر چقدر بتوانند در نقاط منفی تری خرید کنند بازده مناسب تری را در کوتاه مدت می توانند داشته باشند با قطعی شدن نرخ دلار در بودجه 93 و قطعی شدن نرخ 2600 تومانی تعدیل بانک ملت و تجارت به میزان 11 الی 13 تومان در این دو بانک قطعی به نظر می اید لذا سود بانک ملت با تراز ارزی 2860 میلیون دلار حداقل در سال 93 می تواند 50 تومان باشد لذا پی به ای بانک ملت در شرایط فعلی اصلا بالا نیست خرید بانک ملت در قیمتهای فعلی و با دید چند ماهه ریسک چندانی نخواهد داشت
اخابر نیز فعلا درگیر نوسانات روزمره می باشد بهتر است در محدوده های نزدیک به 360 تومان خرید های بیشتری داشت سهم نیاز به کمی استراحت و اصلاح دارد شاید تبلیغات زیادی روی سهم باشد اما بهتر است در زمانی که هیجان کمتری روی سهم است خرید داشته باشیم
با توجه به اینکه بودجه نکات منفی زیادی برای بازار سرمایه ندارد بازار به نظر به مرور با رشد بیشتری روبرو خواهد بود به نظر اکثر نمادها در چند ماه اینده به مرور مورد توجه خواهند لذا سهامداری در اکثر نمادها می تواند نتیجه خوبی داشته باشد
یکشنبه 17 اذر 92


