بازار اصلاحي موقت!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 6 اذر92
بازار سرمايه پس از رشد اخيري كه به دليل كاهش تحريمها و موفقيت در مذاكرات ژنو حاصل شده بود امروز را پس از رشد قيمتي ترجيح داد با روند متعادل و در برخي از صنايع با روند اصلاحي طي نمايد بازاري كه به نظر ميرسد در قيمتهاي منفي به خصوص فردا كه مصادف با اخر هفته ميباشد فرصت خريد خوبي ايجاد نمايد
اما در بازار فردا در گروه بانكي انتظار وضعيت بهتري را داريم انتظار افت قيمتي بالايي از بانكيها نميرود به خصوص كه دو اتفاق مهم در حال وقوع ميباشد اولي شناسايي سود تسعیر ارز در صورت هاي مالي بانكها كه با بانكهاي تجارت و ملت اغاز شده و دوم شايعه افزايش نرخ وام هاي بانكي به سطوح بالاي 26 درصد كه هر يك ميتواند به تنهايي محرك نوسانات مثبت بيشتري در بانكها باشد گروه بانکی برای افرادی که توان سرمایه گذاری میان مدت تری دارند قابل توصیه می باشد هر چند باید توجه داشت بازار در این مدت اخیر خرید های بالایی در گروه بانکی داشته است اکثر صندوق های بازار نیز درصد سهام بانکی خود را حداقل 10 الی 25 درصد کرده اند به طوریکه در این مدت اخیر صندوق هایی که بانک بیشتری داشتند بالاترین بازده را در یک ماه اخیر داشته اند
گزارش 6 ماهه دو تا از زیرمجموعه های بانک پاسارگارد بر روی کدال قرار گرفت سود این دو زیر مجموعه نسبت به سال گذشته با رشد 100 درصدی روبرو بوده است هر چند این دو زیر مجموعه نسبت به سرمایه پاسارگارد بسیار ریزو کوچک هستند ولی اگر این روند سود سازی در زیرمجموعه های دیگر پاسارگارد دیده شود باید قبول داشت پاسارگارد در سال 92 یقینا سودی بالاتر از سال 91 یعنی 45 تومان خواهد داشت پاسارگارد در سال های گذشته و در بدترین شرایط اقتصادی سودش در هر سال با رشد حداقلی 25 درصدی روبرو بوده است بعید است پاسارگارد در سال 92 سودش کمتر از 45 باشد لذا سود 50 الی 60تومانی پاسارگارد در سال 92 واقعا دور از ذهن نخواهد بود هر چند سود پاسارگارد در سال 93 خیلی متفاوت تر از قبل می تواند باشد چرا که طرح های میدکو در سال 93 کم کم افتتاح خواهد شد و رشد اصلی سود پاسارگارد با افتتاح میدکو نمایان خواهد شد لذا در یک فاز سرمایه گذاری یک ساله پاسارگارد بازده خوبی خواهد داشت
مخابرات نیز فردا در مصاف 370 تومان می باشد سهم این روزها حجم بالایی را شاهد است در مورد مخابرات نیز باید عرض کرد همانند گروه بانکی خیلی از صندوق ها در حال افزایش درصد سهام خود می باشند حجم معاملات نیز بیانگر خرید های زیادی در این نماد می باشد هدف اصلی مخابرات 440 تومان می باشد که تدریجا انتظار داریم قیمت به ان برسد
در گروه دارويي شكار سهامي كه پتانسلي تعديل مثبتشان را حفظ كرده اند با ديد ميان مدت گزينه هاي مناسبي ميباشد در اين گروه داسوه و دجابر ميتوانند مناسب باشد
در گروه سرمايهگذاريها پارسان فردا جدال سختي بافروشندگان خواهد داشت پارساني كه انتظار متعادل شدنش ميرود در اين گروه همچنين وصنعت به قيمتهاي 300 توماني ميرسد رشد قيمتي ايرانخودرو كه جز سهام صدر نشين پرتفوي وصنعت ميباشد ميتواند همچنان به نوسانات مثبت سهم كمك نمايد
در گروه خودرويي فردا را روز عرضه نمادهاي اين گروه ميناميم خودروييهايي كه فردا را به مقاومت هاي خود رسيده و جدال سختي را پيش روي خود خواهند داشت در این گروه به نظر سایپا خیلی نسبت به همگروهی های خود از بازده اصلی خود جا مانده است زامیاد خبهمن و دیگر نمادهای خودرویی بازده بالای 30 درصد در این مدت داشته اند در حالیکه سایپا رشد چندانی نداشته است از طرفی ایران خودرو با سرمایه مشابه با شایپا رد مقطع فعلی قیمتی در حدود 320 دارد در حالیکه قیمت سایپا 200 است در مجموع سایپا نسبت به ایران خودرو قیمت بسیار پایین تری دارد نمودار سایپا نیز نشان می دهد که سهم فردا در تقابل با 212 خواهد بود با عبور از 212 تومان هدف بعدی سایپا 250 خواهد بود
بازار این روزها عمق اصلاحی زیادی ندارد لذا سهامداران بهتر است در فروش سهم های خود خیلی سریع اقدام نکنند اکثر نمادها شاید با کمی اصلاح پتانسیل بهتری برای رشد پیدا کنند بهر عنوان حجم نقدینگی زیادی که این روزها روانه بازار می باشد زمینه هرگونه اصلاح زیادی را از بازار گرفته است
نکته اخر که باید به ان توجه شود نرخ ارز است جای تاسف دارد سهامداران یا تحلیلگران بازار سرمایه با هر 50 تومان افزایش یا کاهش نرخ دلار تغییر جهت می دهند فرضا دلار 50 تومان بالا رفت پس فردا صادراتی ها مورد توجه هستند یا فرضا دلار 50 تومان کاهش پیدا کرد پس سهم های صادراتی بدبخت شدند بارها عرض کرده ایم و الان هم عرض می کنیم افزایش 100 تومانی نرخ دلار نه روی سهم های دلاری و نه روی سهم های غیر دلاری هیچ اثر قابل توجهی نخواهد داشت لطفا به این وازه توجه کنید 100 تومان افزایش دلار اصلا در محاسبات سود هیچ سهمی این قدر اهمیت ندارد که لازم باشدما هر روز نرخ دلار را بررسی کنیم
در مورد پالایشی ها نیز فرضا می شنویم در بودجه دلار 2800 تومان خواهد بود دلار 2800 تومانی با دلار 2500 تومانی حدود 10 درصد تفاوت دارد باید عرض کنیم این میزان افزایش نرخ نیز روی سهم های پالاشی از دید ما تاثیر قابل توجهی ندارد حتی دلار 3000 تومانی نیز کمکی به پالایشی ها نمی کند بهر عنوان با نرخ های فعلی دلار نه صنایع دلاری و نه صنایع غیر دلاری تاثیر چندانی از نوسان نرخ دلار نخواهند داشت و فاز های هیجانی که بعضی از افرد خصوصا تحلیلگران بازار سرمایه اشاعه می دهند برای ما جای تعجب دارد
سه شنبه 5 اذر92


