بازار چشم انتظار ژنو!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 3 اذر 92
بازار سرمايه اين روزها بر مدار ژنو ميگردد بازاري كه چشم انتظار نتايج نشست در خصوص توافق يا عدم توافق وزراي 5+1 ميباشد ظاهرا خبرها تااينجا مثبت بوده و تاثير خوبي بر بازار داشته است اما نتيجه نهایی مهم است توافق در اين دوره ميتواند همچنان سبب ادامه رشد بازار و عدم توافق ميتواند زمينه ساز فشار عرضه ها واحيانا روند منفي بازار باشد
اما بازار فردا و در نمادهاي پتروشيمي رشد 10 دلاري قيمتهاي جهاني اوره و احتمال رشد بيشتر قيمت اوره سبب شده تا نمادهاي اوره ساز مورد توجه بازار قرار بگيرند در اين گروه انتظار رشد قيمتي پتروشيمي خراسان تا سطوح 1100 توماني را داريم پردیش کم کم به سمت اهداف بالای 2300 تومان گام بر می دارد نزدیکی به مجمع سالیانه و تقسیم سود حداقل 450 تومانی باعث شده است پی به ای سهم کم کم به سمت 6 در حال حرکت باشد
اما متانوليها به دليل رشد قيمتي كه تجربه كرده اند فعلا توان شد بالايي ندارند دراين گروه زاگرس به دليل خبر توقف يكماهه يكي از خطوط توليديش با عدم رشد قيمتي همراه شده است
در نمادهاي بانكي به نظر ميرسد سهام اين گروه به استقبال توافق احتمالي رفته اند توافق احتمالي و كاهش تحريمها ميتواند به سود بانكها تمام شود ملت و پاسارگارد دو گزینه مورد توجه هستند ملت در این مدت اخیر بازده خاصی نداشته است سهم در سه ماهه گذشته 266 بوده است و الان بعد از سه ماه هنوز 285 هم نمی باشد لذا بر خلاف دیگر نمادهای بانکی ملت از بازار خیلی عقب می باشد اهداف ملت بعد از عبور از 305 تومان 330 تومان خواهد بود تجارت و پاسارگارد نیز هر حجم معاملات بالایی را شاهد هستند پاسارگارد در محدوده 280 تومان اولین هدف مهم خود را در پیش دارد پارسیان نیز بار دیگر شایعه فروش بلوکی اش از طرف خودروسازها شنیده می شود خودروسازها به دلیل وضعیت مالی بسیار خرابشان چاره ای ندارند اخرین دارایی خود را نیز به هر طریقی شده است بفروشند
خگستر نیز فعلا به مدد جو خوبی خودرویی ها در حال عبور از محدوده تاریخی خود یعنی 320 تومان می باشد
در گروه خودروييها يكي از بندهاي مهم كاهش تحريمها كاهش و حتي برداشته شدن تحريم خودروسازي كشور ميباشد امري كه موجب احيا مجدد خودروسازان ميشوند كه با اين قيمتهاي بالا ميتوانند سال 93 خوبي داشته باشند خبهمن به دلیل عدم رشد در این مدت اخیر صف خرید بیشتری را شاهد است محدوده 230 و 250 دو هدف اصلی سهم می باشند
در گروه سرمايه گذاريها خوارزمي به سمت سطوح 280-300 تومان گام برميدارد همچنين سهامداران پارسان در انتظار بودجه سال 93 اين شركت ميباشند
در بين نمادهاي دارويي همچنان رشد قيمتي داروييها ادامه دارد نمادهايي كه در عملكرد 6 ماهه تعديل مثبت سنگيني اعلام كرده اند باز هم جاي رشد 20-30 درصدي عايدي را دارند و نمادهايي كه تعديل مثبت قابل توجهي اعمال نكرده اند همچنان با احتمال تعديل مثبت همراه ميباشند
بازار امروز نشان داد در دو گروه بانکی و خودرویی توجه بیشتری را دارد دیگر گروه های بازار نیز کم و بیش مثبت بودند ولی تمرکز اصلی روی دو گروه خودرو و بانک بوده است احتمالا فردا نیز در این دو گروه شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود در نمادهای پالایشی نیز شرایط گروه احتمالا اصلاحی خواهد بود تثبیت نرخ دلار در 2500 تومان در بودجه 93 می تواند باعث تثبیت سود این گروه شود لذا بازار اعتقاد زیادی به پی به ای اندک بعضی از سهم های این گروه حتی شپنا وش بندر نیز ندارد بهر عنوان این گروه ممکن است اصلاح 10 درصدی دیگری را نیز در پیش داشته باشد و خریداران باید در ورود به این گروه عجله چندانی نداشته باشند
برخلاف اینکه بازار اعتقاد داشت توافق برای کلیات بورس ما خوب خواهد بود اما امروز شاهد بودیم بازار استقبال خوبی از مذاکرات نداشت و خیلی از نمادها برخلاف انتظار در صف فروش نیز فرورفتند بهر عنوان چرا بازار در زمانی که باید شرایط مثبتی داشته باشد این شکلی رفتار می کند جای سوال دارد بازار فعلی خیلی خودش را با نرخ دلار گره زده است و دلار در حالیکه کاهشی نداشته است نباید این قدر حسایت ایجاد کند
مطلبی که باید به ان دقت شود این است که فرضا دلار از3000 تومان 2800 نیز شود یعنی 200 تومان کاهش قیمت را شاهد باشیم این کاهش 200 تومانی یعنی 6 درصد کاهش نرخ ارز باید قبول کرد این 6 درصد کاهش نرخ ارز روی هیچ سهمی اثرگذار نیست لذا حتی دلار 2700 نیز شود باز تغییر 10 درصدی نرخ دلار هیچ تاثیری روی سهم های دلاری نخواهد داشت کمی بازار در توجه به قیمت دلار بیش از اندازه هم در بالا رفتن غلو و بزرگ نمایی داشت و خیلی از سهم های هیجانی رشد کردند و الان در کاهش نرخ دلار نیز خیلی از سهم ها بی دلیل مورد بی مهری هستند
یقینا وقتی ما تحریم می شدیم و دلار بالا می رفت سهم های بانکی و خودرویی کاهش پیدا کردند و در مقطع فعلی که دلار کاهش پیدا کرده است و تحریم ها نیز کمتر شده است به جاست سهم های خودرویی و بانکی رشد کنند ولی تغییر زیادی در شرایط سهم های دلاری نیز رخ نداده است 80 درصد بازار ما دلاری است یقینا بزرگان بازار یک راهکاری برای رشد منطقی یا غیر مطنقی دارایی هایشان پیدا خواهند کرد حتما نباید برای رشد سهم ها دلیلی داشته باشیم با رشد پی به ای می توان هر سهمی را رشد داد لذا نباید در مقطع فعلی بابت کاهش نرخ دلار خیلی نسبت به شرایط سهم های دلاری ترسید
کسانیکه در مقطع فعلی سبد خود را دلاری و غیر دلاری کرده اند و چینش مناسبی را در پیش گرفته اند به نظر موفق تر خواهند بود تمرکز بیش از حد روی سهم های دلاری در این مقطع منطقی نیست مگر اینکه مذاکرات به شکست بی انجامد در غیر این صورت لازم است از هر دو گروه دلاری و غیر دلاری حتما در سبدمان سهم های مناسب را داشته باشیم
شنبه 2 اذر 92


