بازار توافق ميكند؟؟؟
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 21 ابان 92
بازار سرمايه فردا اخرين روز از هفته كاري را در حالي پشت سر خواهد گذاشت كه امروز اخبار خوبي در خصوص اجازه ايران مبني بر بازرسي و بازديد از تاسيسات اب سنگين اراك و معدن گچين شنيده ميشود خبر سياسي كه ميتواند تاثيرات رواني مثبتي بر بازار فردا بگذارد
هیگ:علاقمند به توافق با ایران هستیم/توافق روی میز و قابل دسترس است/تحریمها محدود و متناسب کاهش مییابد
برخلاف منفی بافی های عده ای در مورد مذاکرات صحبت های بعد از مذاکرات همگی بیانگر خوش بینی مفرط جهت یک توافق می باشد توافق ایران با ازانس نیز یقینا خبر بسیار خوبی برای دور بعدی مذاکرات خواهد بود بهر عنوان امروز شاهد رونق سهم های بانکی خودرویی و دارویی و تا حدودی سیمانی بودیم بازار فعلا نسبت به گروه های غیر دلاری کمی خوش بین تر است
نمایندگان مجلس از جمله مطهری و بروجردی نیز نسبت به توافق ایران و غرب ابراز خوش بینی کرده اند لذا خیلی از ایرانی ها امیدواری های بالایی جهت این توافق دارند
سیف امروز بار دیگر در مورد نرخ سود بانکی و نرخ دلار صحبت کرد تلاش بانک مرکزی افزایش نرخ سود اوراق مشارکت حداقل به اندازه 2 الی 3 درصد می باشد و از صحبت های سیف و بعضی از افراد دیگر می توان فهمید که افزایش نرخ سودب انکی حداقل در حد 2 الی 3 درصد رخ خواهد داد خصوصا اینکه بحث افزایش وام دهی بانک ها و وام 6 برابری خرید مسکن نیز مطرح است که این گونه وام دهی بانک ها یقینا با سود های پایین ممکن نخواهد بود
سیف امروز بار دیگر در مورد نرخ دلار نظر خود را عوض کرد و عرض کردکه نرخ دلار اگر شرایط اجازه دهد می تواند کاهش بیشتری نیز داشته باشد لذا همه چیز وابسته به تامین منابع دلاری کشور است دولت نیز تلاش دارد متناسب با افزایش منابع درامدی خود دلار را به سطح پایین تری هدایت کند ولی شرط اصلی دولت تامین منابع دلاری بیشتر است یقینا باید فروش نفت و صادرات بیشتر باشد تا بتوان به کاهش قیمت دلار امید داشت بدون رفع تحریم ها دلار یقینا نمی تواند کاهشی را شاهد باشد ازاد شدن منابع دلاری ایران در جهان می تواند حدود 20 الی 40 میلیارد دلار جدید را وارد کشور کند که خود پتانسیل کاهشی خوبی در نرخ دلار خواهد داشت هر چند نرخ دلار یقینا زیر 2500 نخواهد امد و نرخ دلار ازاد نیز کمتر از 2700 نخواهد شد
اما در بازار فردا و در نمادهاي سرمايه گذاري پارسان 1050 توماني ميتواند خريد خوبي باشد در اين گروه بازار بر روي تاپيكو هم با ديد ميان مدت مثبت ميباشد
در گروه پتروشيمي جم در قيمتهاي منفي با ديد ميان مدت ميتواند گزينه مناسبي تلقي شود پتروشيمي جمي كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي و در سال 93 فعاليت با 100 درصدي ظرفيت و رشد بيشتر سودش را دارا ميباشد
در گروه خودروييها زامياد به سوي قيمتهاي 180 توماني گام برميدارد در اين گروه ايرانخودرو به زودي با اعلام زيان براي سال 92 به بازار باز خواهد گشت
گروه بهمن و خگستر نیز شرایط بنیادی خوبی را دارند خصوصا که خگستر که مالک 15 درصدی پارسیان است و با رشد بانک پارسیان رشد خگستر سریع تر خواهد شد
مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندر عباس از موفقیت این شرکت پالایشی در پایان بردن پیش از موعد عملیات تعمیرات اساسی خطوط تولید بنزین سازی و گاز ترش خبر داده است.ولی در عین حال گفته که در گزارش عملکرد حسابرسی شده شش ماهه امسال انحرافی وجود ندارد. این خبر بیانگر این موضوع است که در گزارش حسابرسی شده 6 ماهه هیچ تعدیلی در کار نخواهد بود این خبر برای شبندر خبر خوبی نبود چرا که بازار حس می کرد شبندر در گزارش 6 ماهه گزارش محتاطانه ای داشته است و حسابرس در گزارش 6 ماهه یقینا تعدیل شبندر را رو می کندولی این صحبتهای مدیر عامل فعلا این امیدواری را نیز از بین برد 1435 تومان کف قبلی شبندر بوده است اگر این سطح شکسته شود ریزش بیشتر قیمت ممکن خواهد بود
در نمادهاي معدني به خصوص روييها رالي صعودي سهام اين گروه با رشد بیشنری ادامه خواهد يافت تغيير و تحولاتي در گروه توسعه معادن روي و شركتهاي زير مجموعه در حال روي دادن ميباشد كه به نفع اين گروه تمام خواهد شد
در گروه تجهيزاتيها خبر امروز در خصوص نزديك شدن به زمان نهايي عرضه سهام نيروگاه عسلويه و قرارداد مشترك شركت در تاجيكستان ميتواند اهداف صعويد سهم را تا سطوح 1000 تومان بعد از بازگشایی افزايش دهد
این روزها در مورد افزایش نرخ برق و اب و گاز صحبت هایی از طرف دولت شنیده می شود این موضوع کمی در جو فعلی باعث گمراهی بازار شده است خیلی از تحلیلگران بازار متاسفانه بر خلاف انتظار بدون هر گونه برررسی بیشتر صرفا بابت اجرای طرح تحول صنایع انرزی بر را می کوبند باید توجه داشت فخوز بالاترین مصرف برق را دارد این شرکت که انرزی بالایی مصرف دارد حتی با افزایش 100 درصدی برق نیز کاهش سود چندانی نخواهد داشت لذا اگر طرح تحول با فرض افزایش 40 درصدی اجرا شود که روی خیلی از صنایع اصلا تاثیر نخواهد داشت شرکت های بورسی ما این قدر بزرگ شده اند که طرح تحول نمی تواند روی سود خیلی از شرکتها تاثیر گذار باشد فرضا چادرملو و گل گهر با سرمایه 12 میلیارد سهمی یا ملی مس و مبارکه با سرمایه 35 میلیارد سهمی با طرح تحول مگر ممکن است کاهش چشمگیری در سود داشته باشند لذا باید از خیلی از افراد گلایه کرد که بدون هر گونه بررسی منطقی هر گونه افزایش نرخ برق و گازی را فاجعه می خوانند سرمایه خیلی از شرکتهای بورسی اینقدر بالا است که واقعا طرح تحول و یا مسایل دیگر به این راحتی نمی تواند تاثیر گذار باشد با اطمینان گفت که افزایش 40 درصدی حامل های انرزی روی اکثر سهم های بورسی تاثیر گذار نخواهد بود صورت های مالی تمام شرکتها در کدال ریز مصرف انرزی را بیان می کنند که براحتی می توان تاثیر افزایش حامال ها را روی هر سهم بررسی داشت
در گروه بانکی امروز شاهد دو دستگی بین بعضی از نمادها بودیم پاسارگارد و سینا لیدران امروز بودند سینا مثل همیشه می تواند قیمتش در حد بانک کارافرین باشد این موضوع را سایت بتاسهم بارها عرض کرده بود که قیمت سینا نباید کمتر از انصار و کار افرین باشد و در شرایط فعلی شاهد هستیم قیمت سینا در حال نزدیک شدن به قیمت کار افرین می باشد سطح اصلی برای سینا 280 است ولی باید مواظب شدت عرضه ها در قیمتهای فعلی نیز بود پاسارگارد نیز هدف 260 تومانی را در پیش دارد
بانک ملت نیز اعلام گزارش 6 ماهه اش خیلی طولانی شده است دلیل این طولانی شدن موضوع تسعیر ارزی سهم می باشد بانک ملت 2860 میلیون دلار دارد که در تراز نامه انها را با نرخ 2450 تومان تسعیر کرده است اثر این تسعیر حدود 100 تومان می باشد ولی سود ملت هنوز 35 تومان است حداقل سود بانک ملت همانند تجارت باید 45 تومان باشد که بنابر شنیده ها ملت به زودی سود 48 تومانی خود را اعلام می کند فروش خصوصی سازی در نماد بانک ملت نیز به زودی تمام خواهد شد خصوصی سازی قصد فروش 150 میلیون سهم را داشت که این عدد در حال تمام شدن می باشد ملت نیز باید به محدوده 300 تومان حرکت کند
پارسیان ینز تحرک خوبی را شاهد بود به نظر پارسیان نیز کم کم به سمت 360 تومان یعنی سقف تاریخی خود در حرکت خواهد بود عبور از 360 تومان مسیر صعودی جدیدی را در این سهم رقم خواهد زد
دوشنبه 20 ابان


