بازاري شاخص مدار!!!
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 13 ابان 92
در بازار امروز شاهد رسيدن شاخص به محدوده 74 هزارواحدي بوديم شاخصي كه به نظر ميرسد فردا با افزايش عرضه ها روند متعادلي را دنبال نمايد البته در اكثر صنايع فعلا شاهد نوسانات ضعیفی هستیم اما اين منفي ها به ندرت به صف فروش ختم ميشود سقف قبلی شاخص 74500واحد بوده است شاخص در حال حاضر فاصله چندانی با این محدوده ندارد لذا امیدواری های زیادی بین تحلیلگران تکنیکال وجود دارد که شاخص به زودی از سطح 74500 واحد عبور خواهد کرد و به سمت اهداف بالای 80 هزار واحد حرکت خواهد کرد اگر از مذاکرات اخر هفته ایران با 5+1 شاهد باشیم باید منتظر رشد شاخص و عبور از 75 هزار واحد و رشد تا 80 هزار واحد باشیم بنابراین بازار در مقطع فعلی نیاز به یک محرک قوی دارد محرک قبلی بازار دلار بود که با تثبت نرخ دلار بازار با چالش شدیدی روبرو شده است یقیننا رشد تورم و دلار در این سال های اخیر باعث رشد بورس شده بود و با تثبیت نرخ دلار تمام برگ های بنرده بازار از بین رفته است بهر عنوان بازار تمام امیدش به اینده مذاکرات است اگر فرجی در باب مذاکرات داشته باشیم یقینا با رشد پی به ای بازار شرایط برای اینده بهرت خواهد شد
در شرایط فعلی شاید تغییر جهت بازار از سهم های لیدر قبلی به سمت سهم های دیگر به مذاق عده ای خوش نیامده باشد و هنوز عده ای تمایل دارند گروه های قبلی به صورت سنتی همیشه در مدار رشد باشند اما بازار این روزها خیلی هوشمندتر از قبل شده است و تنها به امید دلار و رشد تورمی وسود سازی های تورمی به سهم ها نگاه نمی کند لذا تغییر جهت بازار از گروه های لیدر قبلی به روی سهم های خودرویی بانکی انفورماتیکی و برقی و تجهیزاتی بیانگر این مطلب می باشد که بازار دیگر مثل گذشته تک بعدی و دلاری نیست اگر در این چند مدت اخیر سبد اکثر صندوق های سرمایه گذاری را بررسی کرده باشید می بینید درصد مخابرات بانکی ها در این صندوق ها رو به رشد و افزایش است و درصد این دو گروه به بالای 8 درصد رسیده است شادی 8 درصد عدد بالایی نباشد اما باید قبول کرد این عدد در گذشته زیر 4 هم نبوده است و این روزها شاهد هستیم صندقو های سرمایه گذاری تمایل مشابهی بین سهم های دلاری و غیر دلاری پیدا کرده اند که نکته قابل اهمیتی می باشددر حالیکه در مقاطعی درصد گروه های غیر دلاری در صندوق ها شاید حتی به چشم هم نمی امد در اخر باید عرض کرد گروه های دلاری هنوز هم برای ما جذابیت دارند و لی ان تک بعدی بودن بازار و تمایل یک بعدی بازار به انها به خاطر فروکش کردن تورم دیگر نمی تواند وجود داشته باشد
امروز در صحبت های یکی از نمایندگان شاهد خبری بودیم که اذعان می کرد قیمت دلار در بودجه 93 همانند امسال در محدوده 2450 تومان باقی خواهد ماند این خبر برای سهم های پالایشی خبر خوبی نخواهد بود نرخ ارز مرجع برگ برنده پالایشی ها بوده است ثابت ماندن نرخ ارز مرجع و کاهش قیمت نفت دو عامل منفی برای این گروه ها می باشد لذا تردید بازار تا حدود زیادی این روزها ناشی از اینده نرخ دلار است در گروه پالايشي براي فردا همچنان ادامه جو منفي را شاهد خواهيم بود تحقيق و تفحص مجلس قرار است جز به جز و تمامي موارد پالايشي ها را در بر بگيرد امري كه باعث نگراني سهامداران اين گروه شده است یکی از بندهای تحقیق و تحفص از پالایشی ها نرخ خرید فراورده ها توسط پالایش و پخش می باشد در بین پالایشگاهی ها نیز ما شاهد تبعیض هایی هستیم به طوریکه یک پالایشگاه یک محصول را ارزان تر و یک پالایشگاه دیگر همان محصول مشابه را گران تر می فروشد این مورد باعث شده است حاشیه سود یک پالایشگاه بالای 8 باشد و از سوی دیگر پالایشگاه های دیگر حاشیه سود پایینی داشته باشند بهر عنوان این موضوع باید بررسی شود و در نهایت نظر کارشناسی شده ان را مشاهده کنیم ولی حاشیه سود بندرعباس در گروه پالایشی بالاتر از بقیه است و این مورد از ابتدا برای اهالی بازار جای شک و تردید را باقی گذاشته بود شاید نرخ های فروش بالاتر شبندر باعث حساسیت های بیشتر مجلس شده است و گرنه در سایر پالایشگاه ها ما نکته متمایزی را شاهد نیستیم
بهر عنوان گروه پالایشی به نظر نیاز به استراحت بیشتری دارند و به نظر بودجه 93 برای این گروه خیلی تاثیر گذار خواهد بود و باقی ماندن نرخ ارز در 2450 تومان شاید منفی ترین خبر ممکن برای این گروه باشد
در صنايع بانكي همچنان نمادهاي اين گروه مورد توجه خواهند بود اما نكته مهم اينجاست كه بانكيها به مقاومتهاي خود رسيده فعلا نميتوان از انها انتظار رشد قيمتي بالايي را داشت بازار چشم انتظار گزارش 6 ماهه بانک ملت می باشد انتظار بازار از بانک ملت بالا رفته است و اگر گزارش ملت قوی باشد این سهم به زودی بالای 300 خواهدب ود بانک ملت 2860 میلیون دلار در صورت های مالی اش دلار دارد که این میزان را اگر با نرخ 2500 تومان تسعیر می کرد باید سودی بالای100 تومان می ساخت بهر عنوان بانک ملت به هر طریقی بوده است این سود را مخفی کرده است
بنابر شنیده ها بانک ملت در گزارش 6 ماهه خود به افزایش سرمایه 21 درصدی خود اشاره خواهد داشت و تعدیل اصلی خود را نیز ممکن است به بعد از افزایش سرمایه موکول کند لذا گزارش 6 ماهه ملت اگر با تعدیل یا خبر افزایش سرمایه همراه باشد می تواند باعث رونق بیشتر این سهم شود پاسارگارد نیزامروز با حجم بالایی از 220 تومان عبور کرد این سهم پس از 2 سال توانست 220 را بشکند هدف بعدی پاسارگارد 240 است که بسته به جو گروه بانکی باید منتظر رشد بیشتر پاسارگارد بود
در دیگر نمادهای بانکی تجارت این روزها کم و بیش مورد توجه است به نظر در گروه بانکی نمادهایی که در این مدت اخیر رشد چندانی نداشته اند باید بیشتر مورد توجه باشند ملت و پاسارگارد پس از 3 ماه فاز اصلاحی هنوز در نقطه صفر مرزی هستند و سهامداران قبلی این دو نماد پس از 3 ماه هنوز سودی در چنته ندارند لذا توجه بازار به این دو سهم بی دلیل نیست هر چند فعالیت های بانکی بالای این دو سهم نیز قابل توجه است که در قیاس با دیگر بانک ها از جمله صادرات و سینا و دی نیست
در بين نمادهاي سرمايه گذاري نيز سرمايه گذاري نفت و گاز پارسیان مجدد به سطوح قيمتي 1050 توماني خود حال نزديك شدن ميباشد پارساني كه فعلا تحت تاثير احتمال افزايش نرخ خوراك پتروشيمي هاي گازي زير مجموعه خود قرار دارد هر چند کاهش شبریز و شراز نیز نباید از چشم ها دور باشد حجم شبریز در سبد پارسان کم نیست و کاهش بیشتر شبریز باعث کاهش ناو پارسان خواهد شد
بحث افزایش نرخ خوراک گازی ها باعث شده است بازار هر روز تمایل بیشتری به فارس داشته باشد خریداران بهتر است در خریدهای خود به سطح 1620 که قله قبلی سهم بوده است توجه بیشتری داشته باشند
در نمادهای انفورماتیکی نیز رکیش و رتاپ نیز به مدد دستور العمل جدید درگاه های پرداخت اینترنتی شاپرک مورد توجه هستند این خبر باعث افزایش سود دو سهم رتاب و رکیش خواهد شد و استقبال این روزهای بازار از این دو سهم بابت همین موضوع می باشد
در نماد مپنا سهامداران اين گروه فردا جدال سختي بين عرضه كنندگان و خريداران مپنا را شاهد خواهند بود علاوه بر شايعات مثبت اين سهم شنيده ميشود بانك پاسارگاد قصد كسب يك كرسي هيئت مديره در اين بانك را دارد محدوده 900 مدتی است توسط خیلی از سایتها بر سر زبان افتاده است وقتی همه سایتها یک عدد را هدف یک سهمی ذکر می کنند باید مواظب رفتار سهم بود هرچند حجم معاملات مپنا این روزها خیلی بالاست و بیانگر هجوم نقدینگی به سمت این نماد می باشد واگذاری نیروگاه ها شاید به واقعی شدن ارز شذاتی مپنا بی انجامد خریداران تازه وارد باید به نقطه ورود خود دقت بیشتری داشته باشند هر چند صحبت از رشد قیمتی بیشتر مپنا می باشد ولی بهر عنوان خرید در این محدوده ها خیلی با حاشیه امنیت روبرو نیست
در نماد مخابرات نیز تلاش های زیادی از طرف حقیقی ها و حقوقی ها خصوصا چند صندوق بزرگ بازار را شاهد هستیم اگر مخابرات بتواند رشد بیشتری را داشته باشد باید قبول کرد صندقو ها با ارزش افزوده بیشتری روبرو خواهند نقش مخابرات در اکثر صندوق ها بالای 8 درصد است سهمی که در این دو سال اخیر باعث کاهش بازدهی صندوق ها شده است
تغیر هیت مدیره مخابرات وورود چند فرد از طرف دولت در بدنه مخابرات به نظر باعث کاهش تنش بین دولت و مخابرات خواهد شد مخابرات فعلا درگیر سطح 305 تومان است با عبور از 305 تومان هدف اصلی مخابرات 350 تومان خواهد بود بانک سینا و پارسیان مالکین 5 درصدی مخابرات هستند که به نظر بازار به مرور توجه بیشتری به این دو سهم خواهد داشت هم سینا و هم پارسیان هر دو در تقابل با سقف تاریخی خود هستند که نیاز به یک محرک قوی برای رشد بیشتر دارند که رشد بیشتر مخابرات تا حدودی می تواند باعث این عبور تاریخی شود
در نمادهاي خودرويي اما خبرهاي خوبي شنيده نميشود ظاهرا افزاي ش نرخ خودرو به سال 93 موكول شده است و مجلس نيز ميخواهد وزير صنعت را در خصوص اظهارات اخيرش در خصوص افزايش نرخ خودرو به مجلس فرابخواند در نماد زامیاد سهم احتمالا مدتی در محدوده 145 تومان نوسان داشته باشد سپس با بهتر شدن جو گروه خودرویی این سهم نیز توان رشد بیشتر تا 170 تومان را خواهد داشت باید قبول کرد این روزها بیشترین توجه در گروه خودرو بر روی زامیاد است رنا نیز به خوراک خوبی برای نوسان گیران تبدیل شده است خریدز یر 120 و فروش بالای 130 محدوده نوسان رنا شده است
یکشنبه 12 ابان 92


