بازار زير سايه توافقات!!!
بازار سرمايه اين هفته كار خود را در حالي اغاز ميكند كه از دو ناحيه با اخبار مثبت مواجه بوده و ميتواند زير سايه همين اخبار وضعيت مثبتي را اغاز نمايد
اول مذاكرات مثبت هسته اي و راضي بودن دول غربي از نحوه مذاكرات و خبرهايي در خصوص موافقت غربيها با چهارچوب پيشنهاد ايران كه خود ميتواند سراغاز وارد شدن به راه توافقات بيشتر هسته اي و در نتيجه كاهش تحريمها باشد
دوم گزارشات شركتهاي در كدال ميباشد تعديل مثبت فولاي و شازند و شبهرن ميتواند سراغاز گزارشات مثبت و تزريق جو مثبت در بازار سرمايه باشد
اما از نگاه دیگر صحبت هایی از حبابی بودن بازار و اظهار نگرانی بزرگان بورس از شرایط فعلی بازار را شاهد هستیم در اینکه بازار در بعضی از نمادها دچار حباب است شکی نیست اما باید به این موضوع دقیق تر نگاه کرد ایا تمام سهم های بازار در این 7 ماه اخیر رشد کرده اند ایا همه سهم های بازار در این 7 ماه حبابی شده اند ؟؟ همگان می دانند رشد شاخص در این ماه ها فقط با یک سری از سهم های بازار همراه بوده است و در خیلی از نمادها ما حتی شاهد رشدی نبوده ایم که هیچ خیلی از سهامداران در زیان های بالای 20 الی 25 درصد هم می باشند بنابراین اینکه رشد شاخص و رشد سهم ها را در همه نمادها حبابی تصور کنیم برداشت کاملی نیست باید قبول کرد رشد شاخص همراه با رشد همه سهم های بازار نبوده است و در این روزهایک سری از گروه ها فقط رشد داشته اند لذا خوب است متولیان بازار به حبابی بودن هر گروه جداگانه فکر کنند و همه گروه ها را حبابی فرض نکنند رشد شاخص را یک گروه رقم می زنند و کاهش شاخص را نیز گروه های دیگر … این عدم تقارن و عدم یکنواختی در بازار باعث حباب در بعضی از نمادها شده است که مسولین باید به ان توجه کنند و منافع کلی سهامداران را در یک مسیر مدیریت شده دنبال کنند
اما در گروه سيماني گزارش 6 ماهه سيمان نيريز ميتواند نشان از پتانسيل بالاي سهام صادراتي اين گروه در كزارش 6 ماهه باشد براي اغلب شركتهايي كه صادرات قابل توجهي در اين گروه دارند انتظار چنين گزارشاتي را داريم
در گروه پتروشيمي گزارش شازندو صورت هاي مالي خارك كه وعده سود 700 توماني را براي اين شركت ميدهد ميتواند جو مثبتي در پتروشيمي ها به خصوص متانوليها را رغم بزند البته ابهامات نرخ خوراك و اختلافات در اين گروه اجازه رشد سنگين را در اين گروه نخواهد داد
در گروه سرمايه گذاريها تاپيكو اين روزها به طلاي ناب تبديل شده است ظاهرا سهامداران خاصي در اين سهم فعال شده اند روز شنبه و قيمتهاي مثبت سد محكمي بر سر راه اين سهم ميباشد
در نمادهاي بانكي اخباري در خصوص عدم پرداخت و لغو ايين نامه پرداخت سهم صندوق سپرده ها باعث جو مثبت در اين گروه شده است به نظر ميرسد بانكيها رشد قيمتي 10 درصدي را تجربه نمايند در اخر وقت سه شنبه تماد نمادهای بانکی همراه با صف خرید بودند به نظر این گروه نیز بعد از اصلاح مناسبی که د ر این یک ماه اخیر داشته اند بار دیگر بتوانند به قیمت های چند هفته گذشته خود بازگشت داشته باشند دی 190 تومانی پاسارگارد 215 تومانی پارسیان 340 تومانی ملت 266 تومانی کارافرین 280 تومانی قیمتهای قبلی این گروه در گذشته بوده اند که بازار انتظار دارد این سهم ها به مرور به انها برسند شاخص این گروه نیز نشان از برگشت این سهم ها را می دهد بنابر شنیده ها افزایش سرمایه بانک صادرات نیزتا اخر مهر ماه ثبت خواهد شد و به زودی نیز این سهم بازگشایی خواهد شد بازگشایی صادرات می تواند گروه بانکی را بار دیگر با رشد بیشتر همراه کند خصوصا اگر صادرات در قیمتهای نزدیک 100 تومان بازگشایی شود فرصت خوبی برای خریداران ایجاد خواهد کرد
در ساير نمادها در گروه تجهيزاتيها مپنا كم كم در حال اماده سازي گزارشات 6 ماهه نيروگاه عسلويه براي عرضه اولين سهم نيروگاهي در بازار سرمايه ميباشد كه ميتواند رشد خوبي را براي مپنا رغم بزند مپنا احتمالا فردا به سطح شکسته شده 740 پولبکی خواهد داشت و مجدد به سمت اهداف بالای 800 تومان گام برخواهد داشت هدف اصلی مپنا 900 تومان می باشد
حفاری نیز مدتی است در عبور از 620 تومان ناموفق می باشد به نظر این سهم نیز با کمک گزارش 6 ماهه بتواند از سد 620 تومان عبور کرده و به سمت 700 حرکت کند
در گروه خودرویی نیز به نظر ایران خودرو در تلاش برای عبور از 290 و حرکت به سمت 315 تومان می باشد حرکت گروه خودرویی نیز واقعا بی منطق و ناهمگون است ایران خودرو در این گروه رشد می کند در حالیکه دیگر سهم هیا خودرویی در حال نوسان منفی هستند یقینا سفته بازان عامل اصلی رشد ایران خودرو هستند وگرنه اینکه یک تک سهم در گروه خودرویی رشد کند و دیگر نمادها درجا زنند هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت گروه خودرویی نیست سهم های زامیاد سایپا خبهمن نیز شرایط بنیادی مشابه ایران خودرو دارند یقینا با بهبود شرایط سیاسی و کم شدن تحریم ها باید شاهد رشد تمام سهم های خودروی باشیم در مقطع فعلی به نظر زامیاد 115 تومانی رنا 110 تومانی وساپا 120 تومانی گزینه های بهتری برای خریداران با دید میان مدت تر باشد
این روزها همه نمادها تحت تاثیر گزارش های 6 ماهه می باشند یقینا هر شرکتی که گزارش مناسب تر ی ارایه کند توانایی بهتری برای رشد خواهد داشت هر چند جریان نقدینگی در بازار خیلی کانالیزه شده است و در گروه های خاصی جریان دارد با بهبود شریاط سیاسی زمینه برای رشد اکثر سهم ها فراهم خواهد شد لذا چشم انداز بازار در میان مدت مثبت و همراه با رشد خواهد بود
جمعه 26 مهر 92


