بازار در فكر بازگشت!!!
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 5 شهریور 92
اين روزها فعالان بازار با خود اين سوال را ميپرسند ايا بازار برميگردد؟ در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم بازار در شرايط حساسي قرار دارد حساس از ان جهت كه اكثر سهام بزرگ و به قول معرف شاخص ساز بر روي حمايت قرار دارند حمايتي كه احتمال واكنش مثبت به ان زياد و ميتواند زمينه ساز برگشت روند سهام شاخص ساز شود البته پشت اين فرضيه يك دليل بنيادي قوي وجود دارد و ان هم چشم انداز شركتها است براي مثال در صنايع فولادي همچنان شركتهاي فولادي در حال فروش محصولاتشان با نرخ هاي بالايي ميباشند كه اين فروش با نرخ هاي بالا زمينه ساز رشد عايدي اين شركتها در عملكرد 6 ماهه خواهد شد حال طرح هاي توسعه اي و ساير پتانسيلهاي فولادي ها به كنار همين چشم انداز مثبت مانع از افت قيمتي قابل توجه در فولاديها خواهد شد به خصوص اينكه نسبت پي بر اي سهام اين گروه نيز در كف قرار دارد پس بايد كم كم شاهد برگشت روند فولاديها باشيم البته نه تنها فولاديها بلكه اكثر صنايع تاثير گذار چنين وضعيت مشابهي را دارند
هر چند باید قبول کرد کل نقدینگی بازار خدا را شکر یا متاسفانه در بین 3 الی 4 سهم بازار تزریق شده است و دیگر سهم های بزرگ و بنیادی بازار به عبارتی نخودی هستند و برای بازار فرق چندانی ندارد که انها باشند یا نباشند این روزها بازار در 3 یا 4 نماد خلاصه شده است و 400 نماد دیگر بازار که خیلی از انها هم سهم های بنیادی بازار هستند مورد بی مهری هستند این کم لطفی در مورد خیلی زا نمادها واقعا طولانی و خسته کننده شده است ولی باید عرض کرد وقتی جریان نقدینگی بازار پشت نمادی نباشد اگر ان سهم بهترین گزینه بنیادی هم باشد رشدش غیر ممکن خواهد بود
اما براي فردا در گروه پتروشيمي ها كم كم بايد خود را براي عرضه اوليه پتروشيمي جم اماده سازيم عرضه اوليه پتروشيمي جم ميتواند جو پتروشيمي ها به خصوص پتروشيمي مارون و شازند را مثبت نمايد هر چند شنیده ها از تعویق افتادن مجدد عرضه جم می باشد شاید این برای دهمین بار است که سریال امدن یا نیامدن جم را می بینیم جالب توجه این است که سهامداران عمده جم در حال چاق کردن شدید سود جم می باشند و از هر ترفندی برای افزایش سود جم دریغ ندارند از یک طرف دنبال اصل 16 حسابداری هستند از طرف دیگر دنبال بررسی انباشته جم هستند به هر ترتیب همانطور که در جلسه معارفه مدیران جم علنا و با صداری رسا اعلام کردند جم مفت عرضه نخواهد شد و قیمتهای نزدیک 2 هزار تومان در کمین عرضه این سهم خواهد بود با این شرایط واقعا بعید است سهم بازده بیش از 5 الی 10 درصدی را داشته باشد قبلا بازار انتظار قیمتهای 1500 را داشت که فعلا هیچ امیدی به این عددها نیست بهر عنوان عرضه جم به هر ترتیبی بود به هفته بعد موکول شده است
خریداران محترم باید توجه داشته باشند عرضه اولیه ای با محدودیت هر کد 1000 عدد سهم واقعا ارزش این همه نقد شدن و سپس التماس کارگزاران محترم و شریف را ندارد
امروز در نماد پردیس شاهد عرضه های زیادی بودیم عده ای این عرضه را ناشی از ثبت سهم های ناشی از افزایش سرمایه می دانند همچنین خبر هایی از بازگشایی پارسان در رورز چهارشنبه به گوش می رسد که برای غدیر خبر خوبی می باشد غدیر بدون پارسان قدرت چندانی برای رشد ندارد حضور پارسان به عنوان لیدر اصلی گروه پتروشیمی می تواند جو کلی گروه پتروشیمی را نیز بهبود بخشد
در گروه خودروييها امروز شاهد خبر واكنش وزير صنعت مبني بر خارج كردن قيمت گذاري خودرو از دستان شوراي رقابت و احتمال ازاد سازي قيمت خودرو بوديم امري كه ميتواند به رشد و رونق مجدد سهام خودروييها منتج شود وزیر صنعت در گفتارش شدیدا حمایت بالایی را از خودروسازها دارد و این حمایت کلامی اقای نعمت زاده باعث امیدواری های زیادی در بین سهامداران خودرویی شده است خصوصا ایران خودرو که همه سهم های دیگر گروه منتظر رفتار ان هستند
در نماد لیزینگ رایان این روزها شاهد افزایش درصد دو سهامدار عمده یعنی وساپا و وصنعت می باشیم خصوصا که وصنعت بعد از مدتها بار دیگر در ولساپا حضور پیدا کرده است عرضه بلوک5 درصدی رایان در قیمت 190 تومان نیز 4شنبه انجام خواهد شد
در گروه سرمايه گذاريها قيمتهاي منفي وصندوق فرصت خوبي براي يك خريدمطمئن ارزيابي ميشود در اين گروه فارس هم با شايعه احتمال انتشار گزارشات 3 ماهه مثبت سهام شركتهاي زير مجموعه بار ديگر گارد صعودي با هدف قيمتي 1000 توماني را در پيش گرفته است
در اخر به سراغ صحنه سیاست خارجی می رویم این روزها بازار ما از ترس حمله به سوریه تا حدودی لرزان شده است سوریه که موضوعش تا حدودی باید گفت تکراری شده است ولی کسانییکه حمله به افغانستان و یا عرق را به یاد دارند از نزدیک تجریه منفی بودن بازار را داشته اند اما این منفی بودن شاید در حد 2 الی سه روزی بوده است و بعد از چند روز منفی بودن شاهد رشد بیشتر بازار نیز بوده اند لذا حمله به سوریه و تمام شدن داستان ان برای هیمشه از یک بعد خوب است که این داستان پایان می یابد و اینقدر کش دار باقی نمی ماند که هر روز سایه شک و تردید ان بالای سر بازار سرمایه باشد
در اخر باید به گره رفتن مخابرات در فردا اشاره داشت مخابرات فردا می تواند یک تنه شاخص را 200 واحد یا حتی بیشتر به پایین بکشد ولی به نظر بعید است مخابرات فردا فقط در 255 تومان معامله شود احتمال افزایش میانگین قیمت معاملات در فردا وجود دارد که می تواند اثرات کاهشی شاخص را کمرنگ کندبترانس نیز با خبر افزایش سرمایه 66 درصدی با صف خرید روبرو می باشد احتمال رشد بترانس تا 550 در کوتاه مدت وجود دارد
اما از طرف دیگری کاترین اشتون امرو زاعلام کرد
وی در جمع خبرنگاران در پایتخت استونی افزود، جهان باید برای پایان دادن به خونریزی در سوریه راهکاری سیاسی پیدا کند.
وی گفت، این برای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مشکل خواهد بود تا به جمع بندی مشترکی در خصوص سوریه دست یابند ولی اتحادیه اروپا گزینه های مختلفی را بررسی خواهد کرد.
وی در ادامه تاکید کرد، در مذاکرات خود با مقام های روسی و چینی بر لزوم پایان یافتن خشونت ها در سوریه تاکید کرده ام.
اشتون گفت، این مهم است که بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داشته باشند تا شواهد و اسناد مربوط به استفاده احتمالی از سلاح های شیمیایی را مورد بررسی قرار دهند و هر چه زودتر به جمع بندی مشخصی برسند.
دوشنبه 4 شهریور 92


