نگاهی به بازار فردا یکشنبه 29 اردیبهشت 92
روزهای سخت بازار
بازار سرمايه اين روزها با جو رواني منفي همچنان به روند منفي و سقوط ازاد خودادامه ميدهد بازاري كه به نظر ميرسد كم كم به كف خود رسيده و شاهد برگشت روندش باشيم قيمتهايي كه در گروه هاي مطرح به كف رسيده و احتمالا به زودي حمايتهاي مستحكم سهام شاخص ساز عمل كرده و شاهد برگشت برخي از گروه ها مانند پتروشيمي و ها و معدني ها و سرمايه گذاريها و فولاديها خواهيم بود هر چند باید توجه داشت هر شب ما این انتظار را داریم و هر شب دست به دعا می شویم که فردا بازار مثبت باشد اما تا زمانییکه شاهد حمایتهای مناسبی از سهم های لیدر بازار نباشیم رشدی که در بازار شاهد نخواهیم بود که هیچ….. بلکه هر روز اوضاع بدتر از قبل می شود و هیچ امیدی از حمایت هم دیده نمی شود باید از مسیولین عاجزانه خواست که به داد بازار برسند یقینا بازار در این مقطع فقط به دست حامیان همیشگی خود مثبت خواهد شد و رها کردن بازار در این شرایط نتیجه ای جز ریزش های سریالی نخواهد داشت
برخي از فعالان بازار انتظار برگشت روند بازار را از روز سه شنبه و مصادف با اعلام اسامي كانديداهاي تاييد شده توسط شوراي نگهبان را دارند و برخي ديگر فردا يا نهايتا پس فردا را كه مصادف با حمايتهاي مستحكم سهام و گروههاي شاخص ساز ميباشد را مصادف با برگشت روند بازار ارزيابي ميكنند
اما براي فردا در نمادهاي پتروشيمي انتظاری براي برگشت پتروشيمي كرمانشاه و خراسان و مارون نداريم سهامی كه با توجه به پتانسيل مجامع و تعديلات مثبت سودس ال 92 ميتوانند برگشت روند قيمتي را تجربه نمايند اما نرخ گاز مثل همیشه بر سر راه این گروه قرار گرفته است و این بار صحبت از 3 الی 4 برابری شدن نرخ گاز می باشدیقینا مجلس به زودی تکلیف نرخ گاز را مشخص می کند ولی انچه مشخص است پتروشیمی ها این بار در مجلس همانند پالایشی ها و معدنی ها قربانی بی پولی دولت خواهند شد و هیچ بعید نیست نرخ گاز بیش از 100 درصد رشد داشته باشد لذا فردا سهم های پتروشیمی از ترس رشد نرخ گاز ممکن است باز هم در منفی ها سیر کنند
در پتروشيمي خارك شرايط بهتري را شاهد خواهيم بود اين سهم نیز امكان رشد قيمتي تا سطوح 2700 تومان را دارا ميباشد شخاركي كه با پي بر اي پايين و پتانسيل مجمع مواجه ميباشد در مورد خارک نیز نرخ گاز تاثیر گذار است و افزایش تصاعدی نرخ گاز نیز می تواند این سهم را به فاز منفی کشاند لذا نباید این سهم را در مقطع فعلی خیلی تافته جدابافته ای بدانیم
در گروه پتروشیمی های خوراک مایع نیز شرایط مثبت نیست فارس در اطلاعیه شفاف سازی اخیر خود اعلام کرده است گاز فقط 3 درصد خوراک ان را تشکیل می دهد و 97 درصد خوراک ان میعانات و نفتا و دیگر محصولات مایع می باشد امابازار این مورد را هم فراموش کرده است و فارس نیز امروز صف فروش خوبی را شاهد بود بهر عنوان وقتی بازار منفی باشد و صف 45 میلیونی شبندر را ابتدای صبح کسی ببیند نباید تعجب کرد بقیه بازار نریزد
انچه باید تاکیید کرد این است که خوراک شیران فارس اراک مایع می باشد و خوراک این گروه علاوه بر اینکه افزایش نرخی نخواهند داشت می تواند از تخفیف بیشتری نیز در سال 92 بر خوردار باشند
در گروه سنگ اهنيها جا براي اصلاح قيميت 5-6 درصدي وجود دارد براي كگل قيمتهاي 900-920 توماني ميتواند سطوح مناسبي براي تعادل باشد هر چند باید توجه داشت گروه سنگ اهنی خود را به مشو مردگی زیادی زده اند با 600 الی 800 میلیارد تومان هیچ اتفاق بدی در گروه سنگ اهنی نمی افتد اما این گروه نیز دنبال باجگیری از فولادی هستند بهر عنوان 800 میلیارد را تقسیم بر 5 سهم مهم چادرملو فولاد مبارکه خوزستان ذوب اهن کنیم می بینیم که مبلغ زیادی از سود انها در سال 92 کسر نخواهد شد
در بين نمادهاي سيماني با تاييد افزايش نرخ 14-20 درصدي سيمان در سال 92 و بخشنامه در اين زمينه شاهد رشد قيميت و سوداوري و حتي توقف نمادهاي سيماني به منظور تعديل مثبت عايدي خواهيم بود
در اخر باید دعا کنیم تا مسیولین کمی به داد بازار برسند وگرنه در این شرایط امید خاصی برای تعادل بازار دیده نمی شود
شنبه 28 اردیبهشت 92


