بازار و پايان اصلاح؟؟؟
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 14 اسفند 91
بازار سرمايه امروز با حمايتهای خوبي مواجه شد حمايتهايي كه به برچيده شدن صفوف فروش و متعادل شدن روند معاملاتي برخي از سهام مهم و شاخص ساز شد به نظر ميرسد از فردا شاهد متعادلتر شدن روند سهام شاخص ساز باشيم هر چند هیچ دلیلی برای برگشت بازار و مثبت شدن ان دیده نمی شود اما جمع اوری صف ومعادن و حجم معاملات بالای ان گویا ان است که بازار حامیان خودش را دارد داستان بهره مالکانه نیز بسیار پیچیده تر از ان است که دولت فعلی بتواند در مقطعی که تنها 5 ماه بیشتر از عمر تصدی گریش باقی مانده است کار خاصی بکند یقینا بودجه 92 با اگر و اماهای زیادی روبرو خواهد بود که دست همه تحلیل را خواهد بست تا زمانییکه بودجه در مجلس تصویب نشود این مباحث در حد فرضیه بیش نیستند با همه موارد ابهامات بودجه ای و کاهش نرخ ارز بالای جان بازار فعلی ما می باشد از طرفی فروش های بلوکی سهم ها نیز باعث شده است خریداران خواسته یا ناخواسته دست به فروش های عمدی و غیر عمدی بزنند تلاش های زیادی است ذوب اهن قبل از 23 اسفند قیمتش بیشتر از 320 نباشد چرا که با توجه به قیمت پایه بلوکی 480 تومان اگر قیمت در روز 22 اسفند بیش از 320 باشد ضرر های زیادی برای خریداران خواهد داشت
اما در بين نمادهاي پالايشگاهي به نظر نميرسد روند نزولي و اصلاحي شديدي در انتظار سهام اين گروه باشد و به زودي مجددا روند سهام پالايشگاهي به تعادل خواهد رسيد
در اين گروه همچنان سهام پالايش نفت لاوان از پتانسيل بالايي برخوردار ميباشد لاواني كه اگر فردا هم در مقابل عرضه ها تاب بياورد تا قيمتهاي 1000 توماني با رشد همراه خواهد شد
از طرف اطلاعیه عرضه های بلوکی لاوان و شیراز نیز در نوع خودش جالب توجه است قیمت بلوکی شیراز 1675 تومان است قیمت روز معامله 35 درصد قیمت روز بسته شدن است لذا اگر قیمت شیراز نیز بالاتر از 1200 باشد برای خریداران جالب نخواهد بود لاوان نیز با 50 درصد قیمت روز قبل در حدود 1200 تومان قرار است معامله شود لذا قیمت بیش از 800 سهم برای خریداران دردر سر ساز می تواند شود
فردا احتمالا باید شاهد بازگشایی شپنا باشیم سهمی که می تواند بعد از چند روز بسته شدن بازگشایی خوبی داشته باشد در این مدت اخیر پالایشگاهی ها بیش از 10 درصد رشد داشته اند و شپنا در این مدت رشد ی نداشته است لذا انتظار ها بر رشد بیشتر سهم می باشد باید دید ایا شپنا با اخبار خوبی که از تعدیل ان در مجمع شنیده ایم می تواند با صف خرید باز شود
انچه مشخص است بهداشت به دلیل داشتن کرسی هیت مدیره دیگر تمایل بالایی برای فروش سهم نخواهد داشت و این نکته می تواند از فروش های بیشتر سهم در قیمتهای بالای 2100 تومان بکاهد اگر شپنا سود 330 تومانی سال 92 خود را بتواند اعلام کند دست سهم برای رشد بالاتر از 2100 نیز باز خواهد بود در مجموع شپنا در گروه خود فعلا کم ریسک ترین می تواند باشد
اما براي فردا در نمادهاي تجهيزاتيها انتظار داريم تا همچنان شاهد ادامه يافتن روند صعودي باشيم سهام اين گروه باشيم در سهام تجهيزاتيها دو سهم مپنا و اذراب بيشتر از بقيه مورد توجه قرار گرفته اند مپنا تا 280 و اذراب نیز تا 283 تومان جای رشد دارند اما هر دو در محدوده های ذکر شده می توانند با شدت عرضه های بیشتری روبرو باشند مپنا به دلیل راه اندازی بورس انرزی در این روزها بیشتر مورد توجه است همچنین مپنا به دليل احتمال اجراي گام دوم طرح تحول در سال 92 و افزايش نرخ برق و اذراب هم به دليل حراج سهام متعلق به صدرا توسط خصوصي سازي با اقبال سهامداران حقيقي و حقوقي مواجه شده است
اما در ساير نمادهاي مطرح به نظر ميرسد فردا حال و روز سهام فولادي مثبتتر از امروز باشد اين روزها توجه بازار در اين گروه به ذوب اهن ميباشد سهمي كه هم معامله بلوكي دارد و هم در قيمتهاي جذابي قرار گرفته است
در اين گروه شنيده ميشود فخوز هم قصد تعديل مثبت خوبي در سود سال جاري خود در عملكرد 12 ماهه را دارد قيمتهاي 2800 توماني را به عنوان هدف قيمتي اين سهم فولادي ارزيابي ميكنيم بهتر است محدوده 2800 تومان را برای فخوز بیشتر هدف قرار ندهیم شاید سهم با حمایتهای پیش رو رشد بیشتر هم داشته باشد اما محدوده 2820 تتومان چند بار باعث ریزش قیمت شده است
در بين نمادهاي هلدينگي فردا موقعيت خريد خوبي در وصندوق ايجاد خواهد شد وصندوقي كه قطار تعديلات مثبتش ادامه خواهد داشت و به زودي شاهد دور جديد تعديل مثبت اين سهم سرمايه گذاري از طريق نفت پاسارگاد خواهيم بود
هر چقدر به اخر سال نزدیک تر می شویم خیلی از سرمایه گذاری ها چاره ای ندارند به فروش بیشتر سهم های خود دست بزنند و سود بسازند لذا طبق روال همیشگی پایان سال هر چقدر به اخر سال نزدکی تر شویم شرایط برای خریداران می تواند بهتر باشد لذا این روزها باید در خرید دقت بیشتری داشت
کاهش نرخ دلار نیز خبر خبویبرای بازار نیست هر چند دلار این روزها 3450 کمتر نیست و این عدد واقعا این قدر زیاد است که واقعا باید به حال مردم صبح تاش ب گریه کرد ولی از بس که مردم به اعداد بزرگتر عادت کرده بودند که فعلا 3500 را د رمقابله با 4300 خیلی ریزش می دانند باید عرض کرد دلار 3000 تومانی نیز برای بورس ما واقعا عالی و عالی است اما بازار وقتی بی تحلیل جلو می رود هر چقدر هم ما اشاره داشته باشیم که قیمتهای 3000 تومانی دلار واقعا یک قیمت ایده ال است ترس از دل کسی خارج نمی شود لذا بر خلاف انتظار ها که فکر می کردیم توافق باعث رشد بورس می شود فعلا این توافق زبانی برگ بازنده بازار شده است و همگام با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش کلی بازار هستیم
در اخر به گروه قندی نیز اشاره داشته باشیم گزارش قند قزوین نیز جالب بود این سهم قیمت فروش شکر را 1700 تومان تخمین زده است واقعا قندی ها با این نرخ فروش با ریسک های خاصی روبرو می باشند در حالیکه قیمت شکر فعلا تغییر نداشته است اعلام سودهای بالاتر با این نرخ شکر فعلا منطقی نمی باشد ولی حتما اخباری از این گروه وجود دارد که شرکتهای قندی بدون هر گونه ترسی این گونه بودجه ها را اعلام می کنند
یکشنبه 13 اسفند 91


