نگاهی به بازار فردا یکشنبه 15 بهمن 91
بازار سرمايه در حالي كار خود را اغاز ميكند كه كم كم شاهد تزريق جو مثبت در بازار سرمايه ميباشيم تنها در اين بين گروه پتروشيمي با روند متزلزل مواجه ميباشد كه ان هم ميتواند به زودي با بركشت روند قيمتي همراه شوند
در گروه پتروشيمي خبرهاي خوبي ميشنويم البته خبرهاي بد هم كم نيستند در اين گروه خبر افزايش قيمتهاي جهاني اوره به سطوح 440 دلار خبر خوبي براي شركتهاي پتروشيمي كرمانشاه و پرديس ميباشد این دو شرکت بودجه خود را با اوره 390 تومان تنظیم کرده اند لذا رشد 10 درصدی نرخ اوره کمک خوبی برای تعدیل های بالاتربرای این سهم ها خواهد بود کرمانشاه با سود 190 تومانی و پی به ای 5 شاید در محدوده 950 تومان واقعا گران نباشد اما با کاهش مجدد پی به ای بازار باید منتظر کاهش بیشتر قیمت خصوصا تا محدوده 900 و نهایتا 850 تومان بود بهر عنوان رشد قیمت اوره جهانی هنوز می تواند ادامه دار باشد و در کنار رشد قیمت دلار این دوسهم اینده درخشانی می توانند داشته باشند همچنين امارهاي افزايشي روند صادرات محصولات پتروشيمي به خصوص اوره و متانول ديگر خبرهاي مثبت براي اين گروه محسوب ميشود
اما همچنان خبر افزايش نرخ خوراك در گروه پتروشيمي سايه ازار دهنده سهام اين گروه ميباشد پتروشيمي هايي كه با وضعيت فعلي توان تعديلات مثبت خوبي در عملكرد 12 ماهه خود را دارند بازار در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها دچار اشتباه بزرگی شده است وقتی دلار 4000 تومان می باشد هر گونه افزایش نرخی در خوراک واقعا بی اثر است
پارسان 18 بهمن مجمع سالیانه و افزایش سرمایه خودررا در پیش دارد لذا سهم باید دو روز قبل از مجمع بسته شود بنابراین نهایتا فردا و پس فردا پارسان روی تابلو می باشد سهم در مجمع تقسیم سود 185 الی 190 تومانی خواهد داشت و 65 درصد افزایش سرمایه نیز محقق خواهد شد سود مجمع نیز روز بعد از برگزاری پرداخت خواهد شد لذا حضور در مجمع برای سهامداران خیلی هم بد نخواهد بود
اما این روزها بحث18 بهمن و تدوام تحریم ها باعث شده است خیلی ها این تحریم را برای بازار حساس کنند لذا بهتر است به مفاد این تحریم رجوع کنیم و انچه در مفاد این تحریم هاست را بخوانیم یقینا تحریم نفتی ایران جز افزایش قیمت دلار تاثیر دیگری نخواهد داشت بنابراین شرکتهای صادراتی مشمول این تحریم نیستند فعلا بازار دنبال دلایل منفی است و با هر خبری سریع شاهد در جا زدن خریداران و اغاز فروش های بیشتری می باشیم
اما در گروه معدنی نيز شاهد تحركات مثبت هستيم وضعيت شركتهاي رويي با توجه به نوسانات مثبت قيمتهاي جهاني روي و رشد عالي قيمت دلار ميتواند با تغييرات مثبت خوبي همراه شود روييهايي كه تعديلات خود را براي گزارشات 12 ماهه ذخيره كرده اند
اما در گروه فولادي ها نيز بازار چشم انتظار اين هفته بورس كالا ميباشد تا در خصوص نمادهاي اين گروه تصميم گيري نمايد در اين گروه ذوب اهن هچنان با پتانسيل نوسان دهي خوبي مواجه ميباشد
اما ملی مس باز هم در گیر قوانین دست و پا گیر بورس کالا شده است این سهم فردا نیز باید بدون هر گونه افزایش نرخی محصولات خودش را با نرخ 23 هزار تومان بفروشد در حالیکه طبق قوانین بورسکالا نرخ پایه برابر با نرخ روز قبل می باشد اما این دستور العمل فعلا با نظر ناظر اعمال نمی شود لذا عرضه های اخر وقت ملی مس بی دلیل نبود با این اقدامات شاید ملی مس به سمت صادرات بیشتر برود در حالیکه شاهد رشد 200 دلاری قیمت جهانی مس می باشیم حداقل انتظار بر این بود قیمت پایه عرضه بالاتر از 21 هزار تومان بود
خط تولید چادرملو نیز این روزها دوباره به تولید عادی خود بازگشته است لذا با رشد قیمت شمش به بالای 2000 تومان در بازار ازاد باید به این سهم به عنوان یکی از بهترین سهم های بلند مدت بازار توجه داشت
در ساير گروه ها در نمادهاي خودرويي انتظار نوسان 10 درصدي هام خودرويي را داريم خودرويهايي كه پتانسيل رهايي از زيان دهي را با توجه به ابلاغ افزايش نرخ خودرو را دارند
در اين گروه وضع سايپا و گروه بهمن از ساير خودروسازها مناسبتر ارزيابي ميگردد و به نظر ميرسد نوسان مثبت بيشتري نيز نصيب سهامدارانخود نمايند خبهمن در محدوده 160 تومان مهمترین مقاومت خود را در پیش داردکه عبور از ان اصلا راحت نخواهد بود
زامیاد نیز احتمال رشدش تا 70 تومان وجود دارد خاور نیز طبق روال همیشگی اش وقتی به نزدیکی 70 تومان می رسد همیشه خریداران خاصی را پیدا خواهد کرد لذا محدوده های فعلی برای خودرویی ها واقعا جای ریزش زیادتری را نخواهد داشت اما با همه شرایط هنوز هم نوسانات در کمین این گروه است و نمی توان انتظار داشت بازار تمایل شدیدی به این گروه نشان دهد لذا باید حد نوسان این گروه را فعلا مدنظر داشت
با مشخص شدن نرخ ارز مرجع در بودجه سال 92 شاید سهم های پالایشگاهی و قندی از این افزایش نرخ سود بهتری ببرند شبریز نیز فعلا بدون هر گونه عرضه ای به سمت اهداف بالاتری چون 1200 و سپس 1400 تومان در حال رشد است دوشنبه نیز عرضه لاوان را داریم که باعث شده است شراز و شبریز با صف خرید سنگینی روبرو باشند اگر شبندر در وضعیت فعلی بازگشایی می شد شاید بازار استقبال بسیار خبوی از سهم می کرد
به تعویق افتادن عرضه خلیج فارس نیز سیگنال خوبی برای بازار می باشد یقینا عرضه این سهم غول پیکر باعث مشکلات شدیدی برای بازار می شد که فعلا شنیده ها از کنسل شدن ان می باشد
شنبه 14 بهمن 91


