بازار يارانه ميگيرد!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 11 بهمن 91
بازار سرمايه در حالي كار خود را اغاز ميكند كه در هفته جاري تنها يك روز كاري برايش باقي مانده است بازاري كه به نظر ميرسد روندي متعادل را در روز چهارشنبه دنبال كند
اما اين روزها با حمايتهاي صورت گرفته از بازار و شاخص به نظر ميرسد روند بازار حداقل براي چند روزي هم كه شده مثبت بماند گمانه زنيها اين روزها درباره بحث داغ اجرا يا عدم اجرايي شدن گام دوم طرح تحول همچنان وزنه را به سمت عدم اجراي گام دوم در سال جاري ميبرد
به نظر ميرسد مجلس با اجراي گام دوم طرح تحول براي سال جاري مخالفت داشته باشد از طرف ديگر براي سال اينده نيز با توجه به در پيش بودن اتخابات رياست جمهوري بعيد به نظر ميرسد اجراي گام دوم را شاهد باشيم و در نهايت فعلا اجراي اين طرح كه به ضرر بورس ارزيابي ميشود احتمالش ضعيف ارزيابي ميگردد
اما براي فردا به نظر ميرسد در گروه پتروشيمي شاهد نوسانات مثبتي باشيم پتروشيمي ها اگر تهديد افزايش تصاعدي نرخ حاملهاي انرژي نبود الان ميتوانستند با رشد قيمتي همراه شوند اما در صورت افزايش تصاعدي قيمت گاز و خوراك مصرفي پتروشيمي ها اين شركتها تنها در صورت تسعير ارز در بازار ازاد ميتوانند حرفي براي گفتن در سال 92 داشته باشند در غير اينصورت و اگر فشار بر تسعير ارز با قيمت بازار مبادلاتي بر سهام شركتهاي اين گروه اعمال شود فعلا پتروشيمي ها روند خنثي را در پيش خواهند گرفت
اما در نمادهاي فولادي چشمه اميد شركتهاي اين گروه يعني افزايش نرخ محصولاتشان در بورس كالا شروع به چوشيدن كرده است كم كم به زماني نزديك ميشويم كه فصل خريد محصولات فولادي به خصوص از سوي سازندگان و انبوه سازان ميباشد و همين امر سبب افزايش تقاضا و احتمالا افزايش قيمت محصولات فولادي به خصوص در مقاطع خواهد شد
به نظر ميرسد روند صعودي قيمتي محصولات فولادي را به صورت ارام تا پايان سال را شاهد باشيم امري كه ميتواند زيمنه ساز تحركات مثبت نمادهاي فولادي شود
اما در گروه معدنيها نيز روييها به كف قيمتي رسيده و به نظر نميرسد جاي افت چنداني داشته باشند روييها در انتظار يك محرك براي رشد قيمتي هستند در بين نمادهاي معدني سنگ اهنيها نيز علي رغم پتانسيلهاي تعديل مثبتشان به نظر نميرسد فعلا نوسان بالايي را داشته باشند دامنه نوساني 10 درصدي را در نمادهاي سنگ اهني انتظار داريم
در گروه قندی باید توجه داشت این گروه برای میان مدت گزینه خوبی می باشد اگر درصد معقولی از یک الی دو سهم گروه انتخاب شود یقینا با افزایش نرخ شکر و قندی در اینده زمینه برای رشد این سهم ها فراهم خواهد شد فقط باید دقت کرد که نوسان گروه قندی نیز در این مدت اخیر کم نبوده است و با هر خبری سریعا تغییر جهت می دهند نگهداری 10 الی 15 درصد سبد به یکی از قندی های خوب وب نیادی یقینا بدون ریسک خواهد بود
با تشدید تحریم ها در اینده توجه بازار به سمت صنایع کاملا داخلی باید روز به روز بیشتر شود چادرملو گل گهر فولاد خوزستان مبارکه و قندی های چغندری شاید در مقطعی که تحریم های بیشتر شوند بتوانند بدون هر گونه مشکلی به فروش خود در شرایط تحریمی ادامه دهند لذا باید ماهیت فعالیت شرکتها را بیشتر مورد بررسی قرار داد که در اینده شاید برگ برنده مخصوص این سهم ها باشد
سه شنبه 10 بهمن


