بازار شوكه شده است!!!
نگاهی به بازار فردا یکشنبه 1 اذر 91
بازار سرمايه اين روزها از گزارشات 9 ماهه شوكه شده است گزارشاتي كه خیلی باب ميل بازار نبوده و انتظارات بازار را فراهم نساخته است
بازار سرمايه اين روزها در انتظار گزارشات ساير شركتهاي شاخص ساز ميباشد اما ظاهرا از همين الان برخي از فعالان بازار تصميم گرفته اند به سمت ساير صنايع به خصوص صنايع كوچك رفته و فعلا مدتي شاخص سازها را به حال خود رها كنند نمونه بارز این رفتار گروه قندی می باشد که این روزها از رونق خوبی روبرو می باشد
اما اين روزها گروه فولادي كه كمی سهامدارانش را نااميد ساخت گزارش فولاد كم بود گزارش ذوب اهن هم امروز منتشر شد به نظر ميرسد فعلا تنها راه نجات فولادي ها رشد قيمت محصولات فولادي در بورس كالا باشد که رشد قیمت دلار به محدوده 3400 تومان زمینه ساز این رشد خواهد بود
مقاطع در بازار ایران
از اول هفته جو بازار نسبت به بهبود بازار مثبت بود خالی بودن انبارها باعث شد تا خریدارها تمایل به معامله نشان دهند به همین دلیل بازار روند رو به بالا به خود گرفت. متوسط قیمت میله گرد در اهواز که 8 روز قبل 17660 ریال بود در پایان هفته قبل به 18633 ریال رسید. این رشد قیمت در مورد محصولات دیگر کارخانه ها هم دیده شد. میانگین قیمت تیرآهن سایز 14 – 16 – 18 محصول اصفهان که 21 دیماه 17717 ریال قیمت داشت در پنجشنبه گذشته به 18600 ریال رسید. افزایش قیمت در بورس که نزدیک به 80 تومان هر کیلو بود محرک این تغییر قیمت شد. دیگر مقاطع مثل نبشی و ناودانی هم در طول هفته با همین افزایش قیمت روبرو بودند. انتظار بازار این است که قیمت ها صعودی است چرا که از یک طرف عرضه محدود است از طرف دیگر احتمال اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه، باعث شده که همه دست اندرکاران به این باور برسند که قیمت ها جهش خواهد یافت. البته عده ای عقیده دارند که جهش قیمت ها رکود به دنبال خواهد داشت و این رکود با توجه به تعطیلات پایان سال حداقل دو ماه بازار را زمین گیر خواهد کرد.
بیلت در بازار ایران
قیمت بیلت در هفته گذشته با شتاب افزایش یافت. روز شنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی به قیمت 1700 تومان هر کیلو عرضه می شد تا روز دوشنبه به 1750 تومان رسید روز چهارشنبه بیلت محصول فولاد خوزستان با 70 تومان بالاتر نسبت به آخرین فروش در قیمت 1575 تومان هر کیلو معامله شد. این در واقع به معنای شکسته شدن مقاومت بورس در برابر روند بازار بود در حالیکه فروشنده ها دست از عرضه بیلت کشیده اند. بیلت کره سایز 150 میلیمتر در بندر امام که روز سه شنبه 1660 تومان هر کیلو پیشنهاد می شد روز چهارشنبه تا 1680 تومان هم رفت و فروشنده ها معاملات را متوقف کردند.
واردات بیلت با مشکلات زیادی روبرو است در 25 روز دی ماه 48 هزار تن بیلت به کشور وارد شده که کمترین میزان واردات یک ماهه در طول 4 سال گذشته است. حجم عرضه در بورس در دی ماه 262 هزار تن بوده، تنها در ماه مرداد 268 هزار تن شمش در بورس عرضه شده که نزدیک به عرضه دی ماه است ولی در مرداد ماه حجم واردات 365 هزار تن بوده است. اکثر دست اندرکاران انتظار دارند این روند واردات قیمت بیلت را به بالاتر از 1800 تومان هر کیلو در بنادر برساند. با این روند قیمت مقاطع باید به بالاتر از 2 هزار تن هر کیلو افزایش یابد.
اما در اين گروه به نظر ميرسد بازار به سمت شركتهايي كه از موقعيت رشد بهتر قيمت محصولاتشان برخوردار ميباشند سوق پيدا كنند در اين بين ذوب اهن و فولاد خوزستان موقعيت بهتري به نسبت فولاد كه محصولاتش به صورت دستوري كنترل ميشود قراردارند
اما در گروه معدني فعلا ملي مس كار اين گروه را خراب كرد اما دو گروه سنگ اهني و روييها اميدشان بيشتر است به خصوص سنگ اهنيها كه شنيده ميشود با پوشش هاي مناسب سود خود در عملكرد 9 ماهه مواجه شده و كچاد و كگل قصد اعلام سود هاي 200 توماني را دارند
اما در بين روييها به جز كالسيمين مابقي روييها خبري از تعديلشان نيست البته بايد تا گزارشات 9 ماهه سهام رويي صبر كرده و نتايج شايعات منتشره بر سهام اين گروه را نظاره كرد
اما در ساير گروه ها در گروه در گروه كاشي و سراميكي گزارش بساير عالي كاشي سينا و پوشش بالاي سود اين شركت در عملكرد 9 ماهه ميتواند فردا جو اين گروه را با روند با ثباتتر و مثبتتر مواجه سازد
اما در گروه پتروشيمي ها اميدها كمي بيشتر است اكثر سهام اين گروه با تعيدلات مثبت خوبي مواجه هستند كه ميتواند در صورت انتشار گزارشاتشان تاثيرات مثبت خوبي بر روند پتروشيمي هاي بازار بگذارد
توصیه ای که می شود این است که باید از جو منفی فعلی برای خرید سهم های خوب بازار استفاده را داشت بهتر است از گروه پتروشیمی خصوصا پارسان در فردا غافل نبود چرا که فردا مجمع پردیس می باشد و احتمال تقسیم سود بالایی از سهم می رود اگر شاهد تقسیم بالاتر از 1000 تومان باشیم باید منتظر برگشت پارسان و غدیر بعد از ساعت 10 باشیم
سهم های فولاد مبارکه و ملی مس نیز فرداب اید شاهد جمع اروی صف های فروششان باشند بهتر است رد فروش سهم های خود رد منفی های فردا دقت بیشتری داشت چرا که حجم معاملات بالای این نمادها نشان می دهد که شرایط برای برگشت انها خیلی مهیا است خصوصا مبارکه که در قیمتهای 465 تومان انتظار حمایتهای بیشتری را دارد
ومعادن دیگر گزینه بسیار خوب بازار می باشد توصیه می شود از فروش ومعادن در قیمتهای فعلی خوددداری کنید و حتی در منفی های فردا برای خرید سهم استفاده کنید هدف سهم 700 تومان می باشد لذا خرید های بیشتر در محدوده 620 تومان فرصت خیلی خوبی خواهد بود
باید قبول کرد بازار منفی برای خریداران فرصت خوبی می باشد لذا باید در این شرایط با استفاده از خریدهای تدریجی سهم های مورد نظر خود را در قیمتهای بهتری روز به روز خرید کرد هر چند بدبینی های بیشتری جهت اصلاح بیشتر بازار وجود دارد اما یقینا خرید های ارام و تدریجی همراه با ضرر خاصی نخواهد بود
شنبه 30 دی 91


