بازار و مقاومت 38 هزارواحدي!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 13 دی 91
بازار سرمايه در حالي امروز به مقاومت 38 هزارواحدي رسيد كه تحليلگران تكنيكال اعتقاد دارند شكسته شدن اين سد قيمتي شاخص كار بسيار دشواري نميباشد اما وقتی همه عوامل دست به دست هم قرار است بدهند و جلوی رشد شاخص را بگیرند باید قبول کرد بازار خیلی رشد خوبی را در اخر هفته ای نخواهد داشت متاسفانه اینبار ترمز شاخص خیلی عمدی و اشکارا توسط مسیولین کشیده شده است بهر عنوان نوبتی هم باشد به نظر خیلی از مسیولین شاخص باید منتظر استراحت باشد و روز به روز شاهد یک رفتار خاص برای کنترل رشد شاخص می باشیم از فردا نحو اعتباردهی به سهامداران سخت تر می شود واقعا جای تعجب دارد چرا هر بار سرمایه ها به سمت بورس سوق پیدا می کنند باید سهامداران حقیقی اینقدر گرفتار شوند وقتی که بازار منفی است سهامداران باید چوب منفی بودنش را بخورند و وقتی هم بازار مثبت می شود باید تاوان حبابی بودنش را بخورند ایا فقط حبابش برای بورس بد است واقعا جای بسی تاسف دارد که ما حتی نمی توانیم برای یک روز دلار را به زیر 3000 تومان بی اوریم اما بورس ما وقتی چند روز رشد می کند صدای تمام ناجیان اقتصاد ایران به صدا می اید که بله بورس حبابی شده است زمین و دلار و خونه و مغازه و ماشین با 2الی 3 برابر شدن قیمتهایشان حبابی نیستند فقط سهم ها وقتی 50 درصد بالا می روند حبابی می شوند
بهر عنوان این روزها خیلی از سهامداران از ترس کنترل های بیش از حد سازمان بورس و از رونق افتادن جو فعلی در حال سبک کردن سبد سهام خود می باشند لذا شاید مدتی بازار در همین فاز استراحت باقی بماند بازار تا بازگشایی شبندر و ذوب شرایط خیلی قویی را احتمالا نخواهد داشت
احتمالا فردا روز مثبتی براي شاخص ن خواهد بود از يك طرف روند انتشار گزارشات 9 ماهه را شاهد هستيم كه ميتواند پتانسيل لازم براي شكست سد قيمتي شاخص را فراهم سازد و از طرف ديگر عرضه هاي سنگين امروز به خصوص در اواخر وقت شايد اجازه رشد بيشتر قيمتي سهام شاخص ساز و رشد و شكست سطوح 38 هزارواحدي را ندهد
اما در بازار اين روزها پتروشيمي ها در انتظار گزارشات 9ماهه خود ميباشند اگر چه گزارش شخارك مثبت ارزيابي شده و اين سهم باز هم جاي تعديل مثبت عايدي را دارد اما ان گزارشي كه بازار انتظار داشت نبود
به همين دليل نيز بازار در انتظار ساير گزارشات شركتهاي پتروشيمي براي تصميم گيري بهتر است اما با توجه به ابهامات خوراك شركتهاي اين گروه احتمال كاهش ميزان تعديل مثبت اين شركتها بعيد نميباشد هر چند باز باید اشاره کرد افزایش 2 برابری نرخ خوراک خیلی تاثیر گذار نیست پتروشیمی ها در شرایط فعلی دلارهای خود را با نرخ 3200 تومان در حال فروش هستند و این دلارهای 3200 تومانی جبران تمام افزایش نرخ خوراک را می کنند لذا دامن زدن به ترس ناشی از افزایش نرخ خوراک به نظر ناشی از عدم محاسبات دقیق بازار می باشد
اما در ساير صنايع در گروه معدنيها به نظر ميرسد سهام اين گروه در انتظار گزارشات 9 ماهه ميباشند در بين سنگ اهنيها تعديل مثبت هر 3 نماد كگل و كچاد و كنور تقريبا قطعي ميباشد اما میزان ان خیلی بالا نیست و نمی توان انتظار بسته شدن نماد هیچ کدام از این سه سنگ اهنی را داشت
اما در روييها فعلا تا بدينجا احتمال تعديل مثبت كالسيمين و باما بالا ارزيابي ميشود و مابقي شركتهاي توليد كننده روي با شايعه كاهش توليد و فروش در 3 ماهه سوم سال همراه ميباشند
اما در ساير گروه ها سرمايه گذاري ها كه وصل به شاخص هستند نيز احتمالا مدتي را در حالت نوساني سير خواهند كرد سرمايه گذاريهايي كه بايد ديد وضعيت شاخص به كجا خواهند رساندشان در بين سرمايه گذاريها و در نماد پارسان شنيده ها حكايت از تعديل مثبت اين سهم ناشي از رشد سوداوري پتروشيمي پرديس را دارد
در برخي از گروه هاي جامانده از بازار اين روزها گزارشات مناسب شركتهاي صادر كننده سيمان هم قابل توجه ميباشد پس نبايد براحتي از كنار شركتهاي صادراتي سيماني نيز گذشت البته همچنان تهديد تغيير نرخ سوخت اين شركتها از گاز به مازوت كه منجر به افزاي ش چند برابري هزينه تامين سوخت اين شركتها خواهد شد مانع رشد جدي سهام سيماني خواهدشد اما براي نوساگيري سهام صادراتي اين گروه گزينه هاي بدي نيستند
در اخر باید قبول کرد سیاست های کنترلی بازار باعث افزایش تردیدهایی در دل سهامداران شده است و این تردید کم کم در حال توقیت شدن می باشد لذا تا زمانییکه بازار با شوک مثبتی روبرو نشود شاید ان شجاعت قبلی در بازار دیگر وجود نداشته باشد فعلا سهامداران در لاک دفاعی فرو رفته اند و سعی می کنند خود را کمتر درگیر اقدامات پر ریسک کنند لذا با تدوام این روحیه در هفته های اتی نیز نمی توان انتظار روحیه خوبی از طرف بازار باشیم و شاید باید منتظر یک اتفاق و یا محکر خوبی در بازار باشیم تا بتوان ان را زمینه ساز اتفاقات بعدی بازار دانست
گزارش های خیلی از شرکتها نیز در 9 ماهه بر خلاف انتظارها خیلی پر رنگ نخواهد بود و باید توجه داشت موتور بورس در این مدت اخیر بورس فلزات بوده است وقتی ما در داخل شاهد رشدی در قیمت مواد خام نمی باشیم یقینا تغییر زیادی در سهم های مرتبط نیز نخواهیم داشت
انچه مشخص است بازار شاید به مرور به سمت سهم های دیگری همچون قندی ها و کاشی و دیگر سهم های کوچک نیز تمایل پیدا کند لذا اگر این گونه سهم ها نیز در سبد کاربران می باشد بهتر است فعلا با انها بیشتر مدارا کرده که هیچ بعید به حرکت مجدد انها نمی باشد
سه شنبه 12 دی 91


