بازار و گزارشات 9 ماهه!!!
بازار سرمايه اين روزها روند صعودي خوبي را در لواي حمايت حقوقيهاي و تزريق شديد نقدينگي در پيش گرفته است به نظر ميرسد اين روند صعودي همچنان با چاشني گزارشات 9 ماهه ادامه داشته باشد
در بازار اين روزها فعالان بازار بيشتر به دنبال گروه هايي هستند كه با پتانسيل تعديل مثبت بالاتري مواجه خواهند بود
در اين بين گروه پتروشيمي به خصوص با توجه به خبر به تعويق افتادن ارزي شدن خوراك مصرفيشان و تعديلات دورقمي كه در پيش رو دارند بيش از ساير گروه ها مورد توجه هستند
به طور كلي ميتوان انتظار داشت در تمامي نمادهاي پتروشيمي شاهد تعديل مثبت در گزارشات 9 ماهه باشيم در اين گروه امارهاي صادرات 3 ماهه سوم سال نيز حاكي از رشد بالاي صادرات محصولات پتروشيمي به خصوص در زمينه متانول دارد
در اين گروه پتروشيمي خارك و مارون بيش از بقيه مورد توجه هستند دو سهمي كه انتظار سودهاي 550 توماني از دو سهم ميرود و اهداف قيمتي هر دو نيز سطوح 2800 تومان و در نهايت 3200 تومان ميباشد
اما در نمادهاي فولادي نيز انتظار داريم تا برخي از نمادهاي فولادي علي رغم شفاف سازي هاي روز پنجشنبه با تعديل مثبت همراه شوند به زودي تحليل كامل فولاژ و پتانسيل تعديل مثبتش در سايت قرار خواهد گرفت فولاژي كه به نظر ميرسد اهداف قيمتي 600 و در نهايت 650 توماني را نشانه رفته است
در اين گروه ذوب اهن نيز با توجه به اتمام عرضه هاي خصوصي سازي به نظر ميرسد بتواند همچنان نوسانات مثبت خود را حفظ نمايدمحدوده 360 الی 400 تومان اهداف بعدی قیمت می باشند رشد قیمت دلار و افزایش قیمت شمش به زودی باعث رشد قیمت میلگرد و تیر اهن خواهد شد و یقینا نمی توان انتظار داشت که دلار و شمش گران شوند اما صدای میلگرد سازها در نیاید لذا باید منتظر عرضه های ذوب در هفته های اتی بود
اما در گروه معدنيها سنگ اهنيها اوضاع خوبي دارند اما بايد براي بررسي بهتر اين گروه منتظر گزارش 9 ماهه انها ماند در گروه سنگ اهني وضعيت كگل مثبت ارزيابي ميگردد كگلي كه توان فروش 1 ميليون تن گندله ذخره شده خود و افزايش در سود خود را خواهد داشت چادرملو نیز به دلیل پی به ای پایینتر هنوز سهم خوبی برای افراد صبورمی باشد ومعادن نیز پس از اصلاح های اخیر هنوز سهم طلایی گروه سنگ اهنی و مسی می باشد
در ساير نمادهاي معدني در نمادهاي رويي تنها موقعيت كالسيمين بساير مناسب ميباشد مابقي سهام اين گروه با ترديدهايي در خصوص كمبود خاك مصرفي مواجه ميباشند
ملی مس نیز به دلیل داشتن مجوز معدن و نبود مشکلی در تامین مواد اولیه، سهم بسیار مناسبی برای افراد صبور و میان مدتی می باشد سهم در گزارش 9 ماهه می تواند پوشش 110 تومانی داشته باشد باید توجه داشت ملی مس فروش اصلی محصولاتش را به اخر سال موکول کرده است لذا پوشش اصلی سود در اخر سال خواهد بود سود 170 الی 180 تومانی سال 91 خیلی بالا نمی باشد اما نبایداز سهم توقع رشد شدیدی در کوتاه مدت را داشت هدف میان مدت سهم 900 تومان می باشد که یقینا در کوتاه مدت نیاز به بالا و پایین هایی برای رسیدن به ان دارد
در زیر مجوعه های غدیر نیز شاهد حمایتهای خوبی از سهم های پارسان و کرمانشا و پردیش وشیراز و پردیس و شبریز می باشیم بهتر است با سهم های گروه پارسان کمی بیشتر همراهی کنیم و خیلی سریع از سهم های نامبرده خارج نشویم
در اخر بهتر است مثل همیشه توصیه کنیم برای بازار فعلی بهتر است دنبال سهم های دلاری باشیم و به سمت فروش سهم های بنیادی کمتر برویم یقینا بازار پایین چندانی ندارد لذا فروش های بی مورد و عجله ای جز ضرر نتیجه دیگری نخواهد داشت برای خیلی از سهم های مورد توجه بازار دنبال کف خیلی پایینی برای خرید نباشید بازار فعلی یک بازار منطقی و نرمالی نیست که توقع داشته باشیم در یک حالت مناسب و ایده الی خرید کنیم لذا بازار شناسی و توجه به شرایط ان شاید فاکتور مهمتری باشد .
سهم های بنیادی و مورد توجه بازار را بهتر است در مقطع فعلی در سبد خود حفظ کنیم و اگر فروشی هم بر روی سهم های بزرگ صورت می گیرد به قصد جابجایی با سهم های دیگر مهم بازار باشد
شبندر و شبریز هر دو هنوز جا برای رشد بیشتر دارند و بهتر است نسبت به نگهداری این دو سهم هنوز ریسک پذیر تر باشیم
جمعه 8 دی 91


