بازار تغيير جهت ميدهد؟؟؟
نگاهی به بازار فردا شنبه 25 اذر 91
بازار اين روزها به دو گروه تقسيم شده است دسته اول سهام شاخص مدار كه عمدتا سهام بزرگ و صنايع نامدار را تشكيل ميدهد و دسته دوم صنايع كوچك و حاشيه اي بازار.. اين روزها باز هم به وجود امدن برخي از ريسكها مانند ريسك ارزي شدن خوراك كه برخي از صنايع را مانند پتروشيمي ها و روييها را دربرگرفته يكي از دلايل عدم اعتماد بازار ميباشد باید توجه داشت بازار به اخرین روزهای اذر نزدیک می شود و با نزدیکی به اخر ماه به دلیل عرضه های اعتباری ها شاید شدت فروش ها بیشتر شود اما در کنار این موارد شاید عرضه اوراق مشارکتهای شهرداری مشهد و گل گهر و بانک مرکزی نیز بی مناسبت نباشند اصولا زمانی این عرضه ها با موفقیت همراه خواهند بود که بازار بورس در شرایط خوبی نباشد از طرف دیگر اوراق سلف نفتی نیز از ابتدای دی ماه قرار است عرضه شود این اوراق نیز حجم بسیار بالایی از نقدینگی را قرار است جذب کند لذا در یک کلام مشاهده می کنیم یک برنامه از قبل پیش بینی شده ای برای عرضه بالایی از اوراق مشارکت برنامه ریزی شده است که این اوراق با سود 20 درصدی یقینا توان رقابت با بازار مثبت فعلی را ندارند بنابراین احتمال هفته ارام و متعادلی در روزهای اتی دور از ذهن نیست
خبرهايي نظير قطع و وصل شدن گاز شركتهاي سيماني و تمايل دولت براي استفاده اين شركتها از سوخت مازوت و افزايش حقوق دولتي معادن و كم رنگ شدن پتانسيل تعديل مثبت سنگ اهنيها و رسيدن شاخص به مقاومت سرسخت 34 هزارواحدي خود نشان از يك اصلاح در بازار دارد اصلاحي كه طي ان انتظار كاهش نسبي قيمت سهام شاخص مدار و رويكرد بازار به سمت صنايع كوچك را داريم
در گروه سنگ اهنی نیز شایعات زیادی در مورد بهره مالکانه و حقوق دولتی مطرح است این شایعات فعلا پایه و اساس مشخصی ندارند سهامداران عمده سنگ اهنی ها نیز سکوت پیشه کرده اند و اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته است اما اگر حقوق دولتی فقط 2 برابر شده باشد این میزان افزایش نرخ تنها حدود 10 تومان روی دو سهم سنگ اهنی تاثیر منفی دارد اما هنوز این خبر قطعی نشده است گل گهر سود خود را 16 تومان افزایش داده و از 139 تومان به 155 تومان تعدیل داده است از طرفی تعدیل 10 تومانی دیگر ی در صورتهای مالی گلی بابت نرخ ارز دیده می شود که در هر شرایطی به قضیه نگاه می کنیم می بینیم هیچ اثر منفی بابت حقوق دولتی دیده نمی شود اما بهره مالکانه داستان دیگری است که اگر طبق شرایط سال های قبلی قرار باشد فرضا سنگ اهنی ها 2 درصد نرخ شمش را بابت بهره برداری پرداخت کنند می بینیم این بحث اثرات بسیار بالایی بر روی سود این دو سهم خواهد گذاشت از طرف دیگر شایعات دیگری مبنی بر عدم قطعیت معافیت مالیاتی چادرملو شنیده می شود بحثی که بسیار مهم و جدی می باشد چادرملو بابت معافیت مالیاتش حدود 36 تومان تعدیل داشته است لذا کنسل شدن این معافیت مالیاتی اثر منفی زیادی بر روی سهم دارد که غیر قابل چشم پوشی می باشد در مجموع پس از رشد شدیدی که این دو سهم داشتند یقینا باید منتظر اخبار منفی بودیم و این اخبار بیش از اینکه به واقعیت بپویندند زمینه لازم برای اصلاح قیمتها را ایجاد خواهند کرد
در مورد بودجه سنگ اهنی ها نیز قبلا نیز اشاره داشتیم این گروه بودجه خود را در نیمه دوم سال بر اساس شمش 1150 تومانی بسته اند در حال حاضر با توجه به قیمتهای بلوم 1500 تومانی و تختال 1250 تومانی مجموعا میانگین فروش فولاد خوزستان به 1400 تومان می رسد که مشاهده می کنیم بودجه سنگ اهنی ها حدود 20 درصد در نیمه دوم سال بالاتر از پیش بینی ها می باشد
در مجموع بازار نیاز به اصلاح دارد و اگر اصلاح خوبی در بازار ایجاد نشود یقینا بسیاری از خریداران قیمتهای فعلی را اصلا مناسب برای ورود نمی دانند البته اين اصلاح قيمتي عميق نخواهد بود و به نظر ما نهايتا در حد 10 درصد خواهد بود و چه بسا اين اصلاح قيمتي احتمالي فرصتي باشد براي خريد سهام پرپتانسيل… فراموش نشود همچنان پتانسيل رشد قيمت ارز و رونق در بازارهاي كالايي باعث شده تا چشم انداز بازار همچنان مثبت بماند و اكثريت تحليلگران و كارشناسان بازار به رقم شاخص 35 الی 36 هزارواحدي در بازه ميان مدت اميدوار باشند
اما اين روزها برخي از صنايع مورد توجه قرار گرفته و ممكن است نوسانات مثبت كوتاه مدتي را نصيب سهامداران خود نمايند گروه اول خودروييها ميباشند كه اين روزها باز هم شايعات تلاش اين شركتها براي افزايش نرخ مجدد در بازار پيچيده است البته ظاهرا با افزايش قيمت برخي از محصولات گروه بهمن وپارس خودرو نيز موافت شده است اما فعلا از افزايش نرخ احتمالي سير خودروييها خبري نيست
اما در صورتي كه افزايش نرخي در محصولات خودروييها شاهد باشيم ممكن است وضعيت بنيادي اين شركتها بهبود يافته و حداقل از ورطه زياندهي نجات پيدا كنند
اما در گروه كاشي وس راميك شاهد افزايش حجم معاملات سهام اين گروه ميباشيم شايد باز هم جريانهاي پولي در اين گروه شكل بگيرد ليدر اين گروه يعني كساوه با روند مثبت به كار خود ادامه ميدهد سهمي كه پتانسيل تعديل مثبت عايدي و رشد 10 درصدي را داراست
اما در تك سهمهاي كوچك بازار نيز احتمال تحركات مثبت بعيد نميباشد به خصوص تك سهمهايي كه مدتي درجا زده و از رشد قيمتي بي نصيب مانده اند
در بازار های جهانی نیز شاهد قیمتهای 2100 دلاری برای روی و 8050 دلاری برای مس می باشیم مشاهده می کنیم با این قیمتها سهم های مرتبط شرایط خوبی می تواند داشته باشند خصوصا گروه روی با این قیمتها باید از وضعیت متعادل تری برخوردار باشند کالسیمین هنوز سهم برتر این گروه می تواند باشد کالسیمین در محدوده 680 تومان کف خوبی را خواهد داشت که باید منتظر افزایش حجم معاملات در این محدوده ها بود
در گروه بانکی نیز این روزها شاهد افزایش حجم معاملات می باشیم اکثر سهم های این گروه به نحوی در حال رشد بسیار اندکی می باشند بانک کار ارفین که خود را به هر طریقی شد به پی به ای 5 رساند بانک سینا نیز که با صف خرید روبرو می باشد و احتمال رشد تا 150 تومان وجود دارد بانکملت نیز احتمالا تلاش خود را برای رشد تا 110 تومان خواهد داشت بانک انصار نیز سهم بسیار با پتانسیلی است که احتمالا افزایش سرمایه ای از تجدید دارایی ها خواهد داشت در مجموع انصار نیز باید ابتدا از محدوده 235 تومان عبور کند لذا اگر خرید هایی در محدوده 210 تومان صورت گیرد با توجه به سود 52 تومانی احتمال رشد این سهم در میان مدت تا 260 تومان دور از ذهن نباید باشد اما سرمایه گذاری در گروه بانکی باید با حوصله و صبوری روبرو باشد وگرنه رشد این گروه در قیاس با سهم های دیگر شاید قابل مقایسه نباشد
بانک پارسیان نیز به نظر در محدوده 220 تومان همراه با ریسک بالایی نباشد این سهم می تواند با شایعه سازی های گروه خودرویی بار دیگردر کانون توجه ها قرار گیرد هدف اصلی سهم 250 تومان می باشد
در گروه تجهیزاتی ها نیز سهم های مپنا و فاراک و اذراب نیز بعد از اصلاح قیمتی می توانند بار دیگر مورد توجه باشند خصوصا مپنا که در این مدت اخیر اصلا بازده مناسبی نداشته است و به سهامدارن خود واقعا بدهکار می باشد لذا اگر کاهش بیشتر ی در قیمت سهم رخ داد خصوصا قیمتها به سمت 180 تومان نزدیک شد سهم می تواند بار دیگر برای خریداران جذاب باشد مپنا اگرکمی شرایط بهش کمک کند می تواند تا 235 تومان رشد داشته باشد
در گروه ساختمانی نیز شاهد برگزاری مجمع باغمیشه بودیم این سهم در مجمع قرار بود از سود خود تنها 10 درصد را تقسیم کند اما بر خلاف پیشنهاد هیت مدیره سود 74 تومانی در مجمع تقسیم شد لذا با این وضعیت هیچ بعید نیست اس پ نیز در مجمع سودی بیش از 90 تومان تقسیم کند این سهم نیز قصد تقسیم 10 درصدی را دارد اما با توجه به یکی بودن سهامداران عمده ثباغ و اس پ احتمال تقسیم سود 90 درصدی در مجمع ا س پ نیز بعید نیست لذا فردا احتمالا باید شاهد رونق ا س پ باشیم
جمعه 24 اذر 91


