بازار سياه و سفيد!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 27 ابان 91
بازار سرمايه اين روزها تحت دو رويداد مهم قراردارد رويداد اول كه رويداد مثبتي تلقي شده و طرف سفيد بازار ميباشد افزايش نرخ ارز مرجع به سطوح 2500 تومان و تك نرخي شدن ارز ميباشد كه عمدتا شركتهايي كه درامدهاي ارزي داشته و پيش از اين ارز خود را در بودجه با قيمتهاي پاييني تسعير ميكردند خبر بسيار مسرت بخشي ميباشد صنايع مانند تجهيزاتيها و كاشي ها و تا حدودي سيمانيها و پالايشگاهي ها از اين خبر تاثري مثبت بالايي ميپذيرند البته در مقابل شركتهايي كه تسهيلات ارزي سنگيني دارند اين خبر به مانند اب سردي بود بر پيكره اشان زيرا در صورتي كه قرار باشد ارز حاصل از تسهيلات دريافتي با نرخ هاي 2500 تومان تسعير شود شاهد شناسايي زيان تسعير ارز سنگيني در اكثر اين شركتها خواهيم بود سيماني ها از جمله شركتهايي هستند كه تسهيلات ارزي قابل توجهي دارند
در مورد اولویت 1و 2 هنوز نرخ مرجع 1226 تومانی پابرجا می باشد و این خبر برای سهم های قندی هنوز چالش زا می باشد گروه قندی انتظار زیادی داشتند که با تغییر نرخ مرجع بتوانند از افزایش نرخ خوبی برخوردار باشند
اما روي خاكستري بازار برميگردد به روند كاهشي نرخ ارز در بازار ازاد و رسيدن قيمت دلار يه سطوح 2900 تومان كه پيشبيني ميشود شاهد افت دلار تا سطوح 2800-2700 تومان باشيم اين خبر باعث شده تا محصولاتي كه در بورس كالا عرضه ميشود با كاهش نرخ مواجه شوند و اين كاهش نرخ باعث نگراني سهامداران صنايع وابسته به بورس كالا شود
اما بايد توجه داشت در نيمه اول سال اغلب فروشها با نرخ ارز 1800-1900 توماني انجام پذيرفته است و در نيمه دوم سال اغلب فروش ها با ارز 2500 توماني هم بسته شود باز اختلاف بالايي در قيمت فروش محصولات شاهد خواهيم بود همين اخلاف بالاي فروش باعث ادامه داشتن تعديلات مثبت در گزارشات اتي شركتها به خصوص گزارشات 9 ماهه خواهد شد
پس همچنان بازار حتي با دلار 2500 توماني جاي رشد بالايي دارد به خصوص اينكه در عرصه سياستهاي هسته اي نيز زمزمه ها و گمانه زنيها در خصوص احتمال توافق ايران و كاهش تحرمها جدي تر شده است امري كه اگر جامه عمل بپوشاند شاهد رشد خوبی در بازار سرمايه خواهيم بود
در روز چهارشنبه شاهد معامله شمش خوزستان به قیمت 1500 تومان در بورس کالا بودیم افت قیمت شمش از 1760 به 1500 تومان مقدار بالایی می باشد اما اگر به بودجه شرکتهای مرتبط دقت کنیم می بینیم فولاد خوزستان باید در نیمه دوم سال شمش را کمتر از 1300 نفروشد همچنین سنگ اهنی ها نیز نباید شاهد شمش 1150 تومانی باشند بنابراین شمش 1500 تومانی هنوز برای فولاد خوزستان و سنگ اهنی ها حاشیه امنیت بالایی را دارا خواهد بود اما از طرف دیگر اگر به قیمت شمش دقیق تر نگاه کنیم می بینیم شمش در شمال ایران به قیمت 600 دلار می باشد با فرض دلار 2500 تومانی و 5 درصد عوارض واردات و 5 درصد نرخ کارمزد حواله دلاری قیمت شمش نباید کمتر از 1600تومان باشد بنابراین قیمت شمش 1500 تومانی در بورس فلزات کف قیمت شمش در داخل خواهد بود و کاهش چندانی به زیر 1500 تومان برای شمش نمی توان متصور بود میلگرد نیز این روزها در محدوده 1800 تومان در نوسان می باشد
در گروه پتروشیمی نیز شرایط سهم های اوره ساز خصوصا پردیس و کرمانشاه به نسبه بهتر از سهم های دیگر این گروه می باشد پارسان نیز به مدد رشد سهم های زیر مجموعه خود از شرایط رو به رشد برخوردار می باشد پردیس و پارسان باید به زودی سود سال 92 خود را اعلام کنند هر دو سهم احتمالا سود مناسبی را روانه بازار خواهند کرد توصیه ای که می توان در مورد گروه پتروشیمی داشت این می باشد که شرایط سهم های زیر مجموعه پارسان از نظر حمایت خیلی بهتر از سهم های دیگر پتروشیمی می باشد لذا سهامداران بهتر است روی سهم هایی متمرکز شوند که از لحاظ سهامدار عمده اطمینان کافی نسبت به حمایت زیر مجموعه های خود وجود داشته باشد
پس با جميع عوامل بالا همچنان بازار با ديد گزارشات 9 ماهه داراي پتانسيل بالايي ميباشد و اگر در صنايع جو منفي باعث نوسانات منفي و افت قيمتي ميشود اين افت قيمتي را تنها فرصتي براي شكار سهام پرپتانسيل ارزيابي ميكنيم
این روزها با توجه به اخبار مثبتی که از مذاکرات ایران و امریکا شاهد می باشیم تمایل بازار به سمت سهم های غیر دلاری نیز زیاد شده است در این بین سهم های تجهیزاتی نیز شاهد رونق خوبی شده اند فاراک اذراب و حفاری جز سهم های برتر گروه تجهیزاتی می باشند خودرویی ها نیز از حجم معاملات بالایی برخوردار می باشند هر چند خریداران این گروه اصولا سهامدارن خاصی هستند که اعتقاد به کاهش بیشتر قیمت دلار دارند بهر عنوان سهم های خودرویی در شرایطی قرار دارند که ریزش خاصی برای سهم های انها نمی توان مدنظر داشت سایپا و ایران خودروی 100 تومانی دو سهمی می باشند که واقعا در محدوده 100 تومان جای کاهش چندانی نباید داشته باشند از طرف دیگر زامیاد و پارس خودرو نیز در محدوده 60 الی 50 تومان جولان می دهند بنابراین اگر کاهش مناسبی در نرخ دلار رخ دهد گروه خودرو نیز می تواند با شرایط بهتری روبرو شود
بازار این روزها در انتظار عبور از محدوده 31436 واحد می باشد عبور از این محدوده سیگنال اصلی شروع فاز صعودی جدیدی در بازار خواهد بود در حال حاضر شاخص فاصله چندانی با 31436 واحد ندارد لذا دل دل کردن شاخص در عبور از 31436 واحد می تواند در نهایت به سیگنال بدی تعبیری شود . امیدواریم شاخص به هر نحوی شده از 31436 واحد عبور کرده و شاهد ریزشی در شاخص نباشیم شاخص با عبور از 31436 واحد حداقل جای رشد 500 واحدی تا 32 هزارواحد را خواهد داشت
جمعه 26 ابان 91


