بازار پيش به سوي 32 هزارواحدي!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 24 ابان 91
بازار سرمايه امروز در حالي كار خود را اغاز كرد كه جو مثبتي را در بازار شاهد بوديم اين روزها احتمال تثبيت ارز در سطوح 2500 تومان براي اكثر گروه ها خوشايند ميباشد همين امر باعث شده تا در صورت وقع چنين امري و تثبيت نرخ ارز در سطوح 2500 تومان شاهد ادامه داشتن روند صعودي بازار سرمايه باشيم یکی از علل رشد این روزهای بازار سرمایه کسادی بازار های رقیب بورس می باشد قیمت ارز و سکه در حال کاهش می باشد و خیلی از نوسان گیران بار دیگر تمایل شدیدی به بازار سرمایه پیدا کرده اند قیمت دلار امروز در اواخر وقت 2960 تومان بوده است قیمت سکه نیز 1150 تومان شنیده شده است لذا در حال حاضر تنها بورس می باشد که دلایل خیلی قویی برای ریزش ان دیده نمی شود امروز شاهد توافق صادرات کنند ه ها با مرکز مبادلات ارزی بودیم قرار شده است شرکتهای صادراتی ارز خود را به نرخ روزانه این اتاق به واردکننده ها بفروشند این خبر هر چند از سود های نجومی گروه صادراتی یقینا می کاهد اما همین دلار 2500 تومانی نیز برای گروه صادراتی بسیار خوب و عالی می باشد
به نمودار شاخص نیز اگر نگاه کنیم می بینیم که شاخص بین دو سطح 31436 و 30736 واحد محصور شده است اگر شاخص فردا بتواند از 31436 واحد عبور کند می توان به رشد بیشتر شاخص در هفته اینده نیز امیدوار بود اگر شاخص فردا نتواند بار دیگر از 31436 واحد عبور کند سیگنال خوبی نخواهد بود لذا امیدواریم فردا با افزایش عرضه ها و دادن تمام صفوف خرید بتواند از سد 31436 واحد به هر نحوی شده عبور کند بنابراین باز توصیه شدید می کنیم که به رفتار شاخص در محدوده 31436 واحد توجه خاصی داشته باشید کف فعلی شاخص نیز همانطور که در شکل می بینیم محدوده 30736 واحد می باشد میانگین 20 روزه شاخص نیز در حال نزدیک شدن به شاخص می باشد که می تواند کف محکمی را برای شاخص ایجاد کند تا زمانییکه شاخص بالای میانگین 20 روزه خود باشد رشد بیشتر شاخص محتمل می باشد اگر شاخص بتواند از 31436 واحد عبورکند احتمال رشد بیشتر شاخص تا سقف بالایی باندهای بولینگر یعنی 32 هزار واحد محتمل می باشد
بازاري كه شاخص ان تمايل زيادي براي فتح سطوح 32 هزارواحدي از خود نشان ميدهد البته پيشبيني ميكنيم بازار فعلا تا گزارشات 9 ماهه همچنان روند نوساني را در پيش داشته باشد كه با انتشار گزارشات 9 ماهه شركتها و در استانه ان روند صعودي مجدد بازار اغاز خواهد شد
امااين روزها بازار تحت تاثير عوامل بسياري قرار گرفته است خبرهاي اقتصادي كه اين روزها بر بازار سايه انداخته هر روز بازار را به مانند توپي به يك سو هدايت ميكند يك روز خبرهاي اقتصادي مثبت و روز ديگر خبرهاي اقتصادي و تصميم گيريهاي غلط بازار را تحت تاثير خود قرار داده است
اما به نظر ميرسد فردا هم بازار روند صعودي خود را حفظ نمايد اين روزها گروه هايي كه از افزايش نرخ ارز مرجع تاثير ميپذيرند بيشتر مورد توجه هستند
در اين بين پالايشگاه ها در موقعيت خوبي قراردارند كارشناسان تكنيكالي انتظار رشد شبندر تا 330 الی 340 تومان را دارند قطعا افزايش نرخ ارز مرجع باعث افزايش فروش ريالي اين شركتها و در نهايت رشد سوداوري پالايشگاه ها خواهد شد
در نمادهاي تجهيزاتي كه اكثر قراردادهايشان به صورت ارزي ميباشد هم افزايش نرخ ارز مرجع ميتواند به سود اين شركتها تمام شود در اين بين توجه بازار به سمت 3 نماد حفاري و اذراب و ماشين سازي ارام معطوف شده است سهاميكه فردا روز مهمي در پيش خواهند داشت حفار ی در عبور 220 تومان باز هم تعلل میکند احتمال افزایش عرضه ها در فردا در این نماد وجود دارد
اما در گروه قنديها زمزمه هاي افزايش نرخ ارز مرجع اميدهايي را براي دريافت افزايش نرخ در گروه قنديها زنده كرده است افزايش نرخي كه ميتواند زمينه ساز تحول در گروه قندي شود بايد ديد اين افزايش نرخ ايا بالاخره اتفاق خواهد افتاد يا همچنان در حد يك سراب باقي خواهد ماند
در گروه معدنی و فولادی دو نماد ذوب و چادرملو مورد توجه بسیاری از خریداران می باشد با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش روزانه قیمت میلگرد می باشیم بنابر شنیده ها قیمت میلگرد امروز در محدوده 1800 تومان بوده است باید توجه داشت قیمت شمش نیز طبق معمول 200 تومان پایین تر از نرخ میلگرد می باشد بنابراین قیمت شمش نیز در محدوده 1600 تومان باید باشد هر چند خریداران زیادی در این قیمتها دیده نمی شود و انتظار کاهش بیشتر قیمتها باعث عدم تمایل خریداران شده است فردا نیز فولاد خزوستان شمش خود را به قیمت 1620 و تختال را نیز به قیمت 1500 تومان خواهد فروخت در عرضه های قبلی خریداران تمایل چندانی برای خرید در قیمتهای فعلی از خود نشان ندادند باید دید ایا خوزستان می تواند محصولات خود را بفروشد یا نه ؟؟
چادرملو امروز در محدوده 975 تومان با حجم بالایی در حال داد و ستد بود عدم معامله سهم در قیمتهای بالاتر از 975 تومان جای تعجب داشت این +4 نشدن قیمت باعث شک و تردیدهایی در بین خریداران شده است به نظر قیمتهای 1000 تومان در کوتاه مدت خیلی جذابیت زیادی برای خریداران نخواهد داشت لذا باید توجه داشت در کوتاه مدت رشد سهم با سود 180 تومانی و پی به ای 6 نهایتا منجر به قیممتهای بیش از 1040 تومان نمی تواند شود گل گهر نیز فعلا به دلیل پی به ای بالاترش در حال نوسان در محدوده 880 الی 900 تومان شده است ومعادن نیز معاملات بالایی را شاهد است این سهم نیز جای رشد بالاتر از 465 تومان را فعلا ندارد مگر اینکه شاهد رشد بالایی در کلیات بازار باشیم تا بتوان به رشد بیشتر این سهم نیز امیدوار بود یقینا در زمانی که شاخص قرار باشد رکورد شکنی کند بدون حضور خانواده ومعادن این امر ممکن نخواهد بود
بهر عنوان باید توجه داشت با کاهش قیمت دلار سهم های معدنی نیز کم کم با تثبیت قیمت محصولات خود روبرو خواهند بود و دست این سهم ها نیز برای تعدیل های خوشبینانه بسته خواهد بود لذا بهتر است در خرید سهم های معدنی نیز واقعیات موجود را در چند ماه باقی مانده سال مدنظر گرفته و قیمت دلار را نیز فعلا بیش از 2500 تومان تخمین نزنیم
در اخر اگر در مذاکرات احتمالی ایران و گروه 5+1 توافقی صورت گیرد باید توجه داشت صنعت بانکداری بار دیگر می تواند جان بگیرد لذا خرید سهم های بانکی با دید میان مدت خصوصا سهم های نزدیک 100 تومان این گروه یعنی بانکملت می تواند گزینه کم ریسکی باشد بانک ملت در مقطع فعلی بهترین سهم بانکی می باشد لذا در گروه بانکی بهتر است تمرکز خود را بر روی بانک ملت گذاشته و این سهم را به دلیل حضور پر رنگش در مرکز مبادلات ارزی بیشتر مورد توجه قرار داد بانک سینا و بانکدی نیز اگر کاهش بیشتری در قیمت انها مشاهده شود خصوصا در محدوده های نزدیک 100 تومان می توانند مورد بررسی قرار گیرند
فردا گروه ساختمانی می تواند شاهد عرضه های بیشتری باشد احتمالا پس از بازده 15 درصدی سهم های این گروه متعادل خواهند شد لذا خریداران این گروه باید به بازده 15 درصدی این هفته گروه ساختمان توجه بیشتری داشته باشد و ممکن است اواخر وقت یا حتی در روز شنبه خبری از صفوف این روزهای صنعت ساختمان نباشد هر چند این گروه نیز می تواند معاملات متعادلی را در روزهای دیگر در پیش داشته باشد اما کسانییکه توقع دارند این گروه هر روز شاهد صف خرید باشد و بتوانند هر روز از این گروه نوسان 5 درصدی بگیرند کمی دقت کنند که این داستان کمی می تواند درد سر ساز شود
سه شنبه 23 ابان 91



