بازار پيش به سوي 32 هزار واحد!!!
نگاهی به بازار فردا شنبه 20 ابان 91
بازار سرمايه با توجه به جو رواني مثبتي كه از نتايج انتخابات امريكا حاصل شده است با روند صعودي و رو به رشد خوبي در روز چهارشنبه مواجه شده است بازاري كه در گام بعدي شاخص 32 هزارواحدي را هدف قرار داده است بیشترین مقدار شاخص در هفته های گذشته 31450 واحد بوده است لذا فردا شاخص باید از سطح 31450 واحد با قدرت بالایی عبور کند تا بتوان به رشد بیشتر شاخص در روزهای اتی امیدوار بود لذا اگر فردا و روزهای اتی انرزی بالایی در محدوده 31450 واحد شاهد نباشیم باید منتظر سقف دوقولو در محدوده های فعلی باشیم که سیگنال خوبی برای بازار نخواهد بود در مجموع فردا روز سرنوشت سازی برای رفتار اتی شاخص خواهد بود امیدواریم شاخص فردا بتواند از سد قله قبلی خود عبور کرده و به سمت اهداف بالاتری همچون 32 الی 33 هزار واحد در حرکت باشد
برخي اين روزها اعتقاد دارند شاخص با رشد به سطوح 32 هزارواحدي افت قيمتي و اصلاح را تا سطوح 29 هزارواحد را تجربه ميكند و به اعتقاد اين دسته از كارشناسان شاخص 32 هزارواحدي فرصت خروج موقت از بازار براي شكار سهام پرپتانسيل با ديد ميان مدت ميباشد البته به نظر ميرسد اگر اصلاحي انجام پذيرد صرفا تجديد قوا براي يك رشد قيمتي دیگر خواهد بود كه اين رشد قيمتي مصادف خواهد شد با انتشار گزارشات 9 ماهه شركتها ، پس همچنان بازار با ديد ميان مدت صعودي ارزيابي ميشود
از طرف ديگر برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كم كم به پايان كار بازارهاي موازي مانند دلار و سكه نزديك ميشويم و به نظر كم كم بايد شاهد تزريق نقدينگي از ان بازارها به سمت بازار سرمايه باشيم كه اگر چنين شد اصلاح قيمتي چنداني در بازار رخ نخواهد داد
اما در بازار اين روزها در گروه فولاديها مجددا سهام فولادي ليدري بازار را از آن خود كردند فولاديهايي كه با صدر نشيني ذوب اهن و فولاد به پيشروي خود ادامه ميدهند البته به نظر ميرسد مقاومتهاي روز شنبه در پيش روي فولاديها جدال سرسخت و حساسي را بين فولاديها رقم بزند
اگر فولاديها بتوانند مقاومتهاي خود را در هم شكنند با رشد قيميت 10 درصدي مواجه خواهند شد در غير اينصورت روند خنثي را در پيش خواهند كرفت
در بين نمادهاي پتروشيمي نيز همچنان بازار در انتظار ايجادپتانسيلي براي رشد قيمتي سهام اين گروه ميباشد با توجه به تعديل مثبت سنگين پتروشيمي شيراز شايد اوره سازان بازار با رشد قيمتي همراه شوند
در بين سهام معدنيها همچنان ديدگاه ما نسبت به سهام ملي مس و سنگ اهنيها مثبت ميباشد براي ملي مس انتظار رشد قيمتي تا اهداف 700 و 750 تومان را انتظار داريم
در نماد سنگ اهنيها نيز پتانسيل چادرملو را بيشتر ميدانيم و انتظار داريم اين سهم در نهاست به قيمتهاي هدف 1100 توماني خود برسد
اما از طرفی در اخر هفته ای شاهد چند خبر حاشیه ساز برای سرمایه می باشیم ابتدای کاهش بیشتر قیمت مس جهانی را در بازار ها شاهد می باشیم مس فعلا در محدوده 7500 دلار و روی نیز در محدوده 1850 در نوسان می باشد نفت نیز روند کاهشی در پیش دارد و در حال حاضر نیز قیمت نفت برنت در محدوده 106 دلار می باشد قیمت اوره نیز که برای پردیس و کرمانشاه مهم می باشد درمحدوده 420 دلار می باشد
در مجموع قیمتهای جهانی خیلی مثبت نیستند و روند منفی بیشتری به خود گرفته اند اما این روزها وزیر صنعت و معدن نیز تاکیید فراوانی به قیمت گذاری محصولات در بورس کالا بر اساس دلار 2500 تومانی دارد خوب چندین بار در مورد این اقدام اطلاع رسانی کردیم و گوشزد کردیم که دولت تمایل بالایی برای استفاده از دلار 2500 تومانی در قیمت گذاری های دارد این مصوبه برای بعضی از محصولات خوب و برای بعضی دیگر از محصولات باعث کاهش قیمت خواهد شد در مورد مس و روی و شمش خوزستان استفاده از دلار 2500 تومانی باعث کاهش در قیمت این محصولات خواهد شد قیمت میلگرد نیز با این شرایط شاید کاهش بیشتری را شاهد باشد اما ورق مبارکه با قیمتهای بازار ازادش خیلی فاصله دارد و می توان فولاد مبارکه را از هر گونه مشکلی در هفته اتی مصون دانست در مورد قیمت الومینیوم در بورس فلزات نیز ابهامات بالایی وجود دارد که باید به ان توجه خاصی داشت قیمت ججهانی این فلز فعلا 1900 دلار است که اگر قیمت شمش الومینیوم را با دلار 2500 تومانی تخمین بزنیم می بینیم که قیمت شمش الومینیوم نباید بیش از 5000 تومان باشد در حالیکه قیمت الومینیوم خیلی بالاتر از 5000 تومان می باشد لذا معاملات فایرا در شرایط فعلی می تواند پر ریسک ارزیابی شود و هر گونه کاهشی در قیمت محصولات فایرا تاثیر منفی زیادی بر روی این سهم خواهد داشت
قیمت اوره صنعتی نیز در داخل اگر طبق قیمتهای جهانی و دلار 2500تومانی مورد توجه قرار گیرد به نظر کاهش چندانی نخواهد داشت در مجموع کنترل بورس کالا سیگنال خوبی برای شرکتها نخواهد بود چرا گه قیمت ارز مبادله ای یقینا افزایشی در هفتته های اتی نخواهد داشت و مبنای قیمت گذاری براساس دلار 2500 تومانی باعث تثبیت قیمتها در بورس فلزات خواهد شد
در مورد سنگ اهنی ها باید توجه داشت این شرکتها بودجه نیمه دوم خود را بر اساس شمش 1150 تومانی بسته اند لذا اگر در نیمه دوم سال میانگین فروش این شرکتها به زیر 1150 تومان نیاید براحتی به بودجه فعلی خود دست خواهند یافت بودجه فولاد خوزستان نیز برای نیمه دوم سال با فرض شمش 1300 تومانی بسته شده است قیمت شمش در حال حاضر در مرزهای شمالی 600 دلار می باشد که با دلار 2500 تومانی قیمت ان باید 1500 تومان باشد 4 درصد عوارض واردات و 5 درصد کارمزد حواله باعث رشد قیمت 150 تومانی و افزایش قیمت شمش به 1650 تومان خواهد شد باید توجه داشت در اتاق مبادلات ارزی باید 130 درصد وجه در ابتدا پرداخت شود لذا اختلاف 100 تومانی شمش خوزستان با شمش وارداتی خیلی هم زیاد نمی باشد و خریداران شمش خوزستان را در هر حالتی به صرفه تر از واردات بدانند در مجموع میانگین نرخ فروش سنگ اهنی و فولاد خوزستان انقدر محتاطانه بسته شده است که کمترین مو لای درز انها نمی رود خصوصا سنگ اهنی ها در نیمه دوم اگر قیمت شمش حتی به 1150 تومان نیز برسد هنوز سود فعلیشان بدون هر گونه خللی قابل تحقق می باشد از طرفی چادرملو با افتتاح خط 5 کنستانتره خود یقینا با افزایش تولید نیز می تواند با تعدیل های بیشتری روبرو باشد
خبر مهم دیگر تمایل شدید دولت به دریافت نرخ خوراک پتروشیمی ها به نرخ دلار 2500 تومانی می باشد این مصوبه اثر منفی کمی بر روی سهم های پتروشیمی خواهد داشت که اگر در کنار افزایش نرخ فروش به ان توجه شود می بینیم که خللی در سودهای فعلی سهم های پتروشیمی رخ نخواهد داد
پتروشیمی های فعلی خصوصا اوره سازان شرایط بهتری را نسبت به بقیه سهم ها دارند ابتدا اینکه صادرات گرانول اوره خیلی راحت تر از محصولات دیگر است در ثانی قیمت فروش داخلی انها نسبت به بازار جهانی بسیار پایین می باشد لذا دولت تعامل بهتری با این شرکتها خواهد داشت اثر افزایش دوبرابری نرخ خوراک بر روی کرمانشاه کاهش 13 تومانی را در پی خواهد داشت پردیس نیز با دوبرابری شدن نرخ گاز با کاهش حدود 60 تومانی سود روبرو خواهد بود
شرایط گروه پتروشیمی از چند روز گذشته تحت تاثیر این خبر خیلی مثبت نبوده است باید توجه داشت در مصوبه اخیر دولت ، شرکتها موظف هستند نرخ گاز را از ابتدای سال 91 با دلار اتاق مبادله ای پرداخت کنند در نیمه اول سال نرخ میانگین دلار 1800 تومان بوده است و در نیمه دوم نیز فعلا 2500 تومان می باشد
قیمت دلار در روز 5 شنبه به 3090تومان رسید این کاهش قیمت دلار برای بازار ما خبر بدی نمی باشد که چرا که هنوزدلار 3000 تومانی در گزارش هیچ شرکتی استفاده نشده است لذا حاشیه امنیت زیادی بین دلار بودجه شرکتها و دلار بازار ازاد وجود دارد
جمعه 19 ابان 91


