ایا شاخص از 29300 واحد عبور می کند ؟؟؟؟
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 25 مهر 91
بازار فردا تحت تاثير دو رويداد قرار داد ابتدا گزارشات مثبت 6 ماهه كه سيل رواني مثبت خوبي را در بازار ايجاد كرده است و در درجه دوم اعمال تحريمهاي اتحاديه اروپا جو منفي ايجاد خواهد كرد
البته تحريمها انطور گسترده نيست و بيشتر بانكها را در برگرفته است و اين تحريمها چيز جديدي نداشته و در راستاي افزايش و گسترده شدن تحريمهاي قبلي وضع شده است و اگر هم تاثير منفي داشته باشد شايد عمرش در حد يك روز هم نشود
پس همچنان با توجه به پتانسيل گزارشات 6 ماهه شركتها و احتمال توقف اكثر نمادها براي تعديل مثبت عايدي بازار را فعلا صعودي ارزيابي ميكنيم
اما اين روزها توجه بازار معطوف به چند صنعت خاص ميباشد صنعت اول صنايع معدني است كه به واسطه افزايش نرخ دلار هم در بازارهاي صادراتي و هم در بازارهاي داخلي با رشد بسيار خوبي در نرخ محصولاتشان مواجه شده اند به نظر ميرسد معدنيها كم كم به توقف نماد و تعديلات مثبت خوبي مواجه شوند
در اين گروه تعديلات مثبت دوقلوهاي سنگ اهني قطعي شده است بازار انتظار تعديل مثبت حداقلی 30 درصدي را از سنگ اهنيها دارد
در اين گروه همچنين شنيده ميشود فملي با توجهبه پوشش 70 درصدي سود خود در عملكرد 6 ماهه قصد اعلام سود 120 توماني را دارد
در گروه معدني همچنين شنيده ميشود روييها با توجه به دلار 3000 توماني در معرض تعديلات مثبت خوبي قرار دارند البته معدنيها با شايعه افزايش نرخ ماده معدني و محاسبه نرخ ماده معدني با نرخ هاي ازاد قرار دارند كه بر فرض مثال اگر هم چنين شود تاثير بالايي بر سوداوري روييها نخواهد داشت زيرا پتانسيل دلار 3000 توماني انقدر بالا ميباشد كه سود روييها را باجهش همراه سازد البته فعلا انتظار تعديل مثبت ديگري را از روييها تا گزارشات 9 ماهه نداريم
در بين نمادهاي وابسته بايد منتظر تعديل مثبت معادن و فلزات باشيم در كنار معادن و فلزات سرمايه گذاري اميد و سپه نيز پتانسيل بالايي براي تعديل عايدي خواهند داشت
در بين فولاديها اما شايعه شده فولاد به تعديل مثبت 15 درصدي در گزارش 6 ماهه اكتفا خواهد كرد از فخاس شنيده ميشود سود شركت به سطوح بالاي 100 تومان در گزارش 6 ماهه افزايش خواهد داشت
ظاهرا فولاديها در كنار معدنيها از سهام اولويت دار بازار بوده و پتانسيل بالايي براي رشد سوداوري و قيمتي نيز دارند
افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها این روزها بر سر زبانها می باشد در مورد تک تک سهم های این گروه شک نکنید افزایش نرخ خوراک در مقابل افزایش نرخ فروش محصولات اثری نخواهد داشت محاسبه این موضع خیلی سخت نیست با مراجعه به گزارش های این سهم ها می توانییم مشاهده کنیم با دو برابر شدن نرخ گاز تاثیر واقعی چقدر است تنها سهمی که افزایش نرخ خوراک بر روی ان بسیار تاثیر گذار است پتروشیمی شازند می باشد اما همین سهم حتی با این افزایش خوراک احتمالی باز انقدر توان تعدیل بالایی دارد که این روزها مشاهده می کنیم حجم معاملات این سهم چقدر بالا می باشد لذا ترسی بابت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها نباید در دل سهامداران باشد پتروشیمی ها بودجه خود را با دلار 1800 تومانی بسته اند در حالیکه الان نرخ فروش انها با دلار 2500 تومانی کمتر نمی باشد
در دیگر گروه ها مینو و غبشهر در حال رشد خود می باشند و پایانی هم برای این رشد فعلا وجود ندارد وبهشهر و وصنا نیز به وساطه رونق این گروه کمی مورد توجه قرار گرفته اند
در گروه سیمانی نیز سیمان فارس وخوزستان در محدوده 160 تومان با کار دشواری روبرو می باشد عبور از 160 تومان نوید بخش اهدف بالاتری همچون 180 الی 200 تومان برای قیمت می تواند باشد بهر عنوان به حجم معاملات درمحدوده 160 تومان باید توجه خاصی داشت
در گروه بانکی نیز فردا بانک ملت با سود 25 تومانی باز می شود قیمت احتمالا 100 تومان بازگشایی خواهد شد خرید این سهم در محدوده 100 تومان می تواند بازده خوبی را در میان مدت به همراه داشته باشد هر سهم بانکی در محدوده 100 تومان از توان بالایی برای رشد حداقل تا 110 الی 120 تومان برخوردار می باشد هر چند این رشد در کوتاه مدت خیلی سریع نخواهد بود و فعلا اگر خریدی هم صورت گیرد نهایت باید در محدوده 100 و به امید رشد تا 110 تومان باشد
در گروه قندی نیز فعلا سهم های این گروه با چالش ریزشی ارامی روبرو می باشند خبرهای مثبت نیز تاثیر چندانی بر روی کاهش قیمت سهم های این گروه نداشته و به نظر تا اصلاح این سهم ها کاملا تکمیل نشود نمی توان امید چندانی به رشد قیمت انها داشت لذا در خرید سهم های این گروه باید خرید تدریجی را مدنظر داشت
در اخر به شاخص کل می رسیم شاخص در حال حاضر برای امیدواری اصلی سهامداران باید حتما از 29300 واحد عبور کند عدم عبور از 29300 واحد و دوری از این سطح سیگنال بسیار بدی برای بازار خواهد بود لذا شاخص این روزها فقط 300 واحد برای شروع فاز صعودی جدیدی نیاز دارد اگر این 300 واحد ناقابل محقق نشود یقینا برداشت خوبی از اینده بازار در ذهن تحلیلگران بوجود نخواهد امد و امکان تشکیل سقف دوقولو در محدوده 29300 واحد وجود خواهد داشت لذا بیش از اینکه به روی سهم خاصی تمرکز داشته باشیم باید به شاخص توجه کنیم شاخص اگر از 29300 واحد عبور کند توان رشد تا اهداف بالاتری همچون 31 هزار واحد را خواهد داشت اگر هم باز هم در عبور از 29300 واحد ناموفق باشد باید منتظر کاهش مجدد به سطح 28600 واحد و ریزش تا 28 هزار واحد باشیم بهر عنوان هر چقدر به شرایط توجه کنیم دلیلی برای کاهش شاخص وجود ندارد و شاخص فردا به کمک سهم های بزرگ همچون چادرملو و ملی مس و گل گهر و احتمالا مخابرات از 29300 واحد عبور خواهد کرد
بنابر تجربه های قبلی هر زمان ایران تحریم می شود برای بی اثر نشان دادن تحریم ها شاخص را خوب بالا می برند خصوصا که این روزهای رهبری نیز در سفر به خراسان می باشد و احتمال تکرار رشد شاخص همانند سابق بعید نمی باشد قیمت دلار نیز این روزها در محدوده 3500 تومان در نوسان می باشد که قیمت بسیار بالایی می باشد
دوشنبه 24 مهر 91


