نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 25 مرداد 91
بازار ليدر پيدا كرد!!!
اين روزها بازار كمي سرعقل امده است مثل اينكه بازار از موضع گيري صرف مسائل سياسي خارج شده و اينبار كمي به مسائل اقتصادي پيرامون خود توجه دارد بازار اينبار به فولاديها و معدنيها روي خوش نشان داده است ظاهرا تعديل مثبت اين گروه ها را باور كرده است خلاصه بازار دو دوتاي خود را دارد و ميتواند سود احتمالي فولاديها و سنگ اهنيها را با قيمتهاي فعلي محصولاتشان را تخمين بزند الحق كه قيمتهاي پايين و پي بر اي هاي باورنكردني هم ديگر نميتوانستند بي خيالی بازار را تحمل كنند و بالاخره شد انچه كه بايد ميشد بازار به راه درست برگشت…
اما طي دو هفته اينده تعطيليها شايد كمي بر بازار تاثير بگذارد تعطيلي هفته اينده به مناسب عيد فطر و تعطيلي شهريور ماه بابت نشست سران ميتواند فرصتي باشد براي تجديد قواي بازار و سهامداران تا با انرژي بيشتري به بازار بازگردند بسياري از فعالان بازار اعتقاد دارند تا شهريور ماه بازار مثبت خواهد ماند و پس از اجلاس سران نيز تا گزارشات 6 ماهه و چند هفته اي پس از ان بازار بيشتر مثبت خواهد بود البته خوشحاليم كه اين جو ها و اين اعتقادات در بازار شكل بگيرد بازار ما اين روزها بيشتر از همه چيز احتياج به چشم انداز مثبت دارد…یک سناریو این بعد سنتی تعطیلات ما باشد اما بعد دیگر تعطیلات مشابه داستان نوروز می باشد که برخلاف عدم حضور حقوقی ها در سال های اخیر به واسطه فعالیت بیشتر حقیقی ها بسیار مثبت تر بوده است و حتی بعد از تعطیلات با حضور حقوقی ها شاهد منفی شدن نیز می باشیم لذا شاید در نبود عرضه های بالقوه بازار در تعطیلات توسط حقوقی ها روزهای پیش رو خیلی بهتر از انچه تصورش را می کنیم باشد اما در مجموع انچه مشخص کننده مسیر قیمت سهم ها می باشد شرایط بنیادی انها می باشد هر چند باز هم باید توجه داشت حقوقی ها این مدت کم در منفی کردن بازار نقش اساسی نداشتند حقوقی های که به دلیل پشتوانه مالی خوب از هر فرصت فروشی نهایت استفاده را داشته و دارند بنابراین حتی دلهره خیلی از سهامداران از شرایط فعلی ،عرضه های احتمالی فردا و روزهای اتی است بازار ما متاسفانه به 8 درصد خیلی راضی هست و با کمترین رشدی از هر جهت مستعد اصلاح و برگشت قیمت می باشد لذا سهامداران باید به رشد های قبلی سهم ها در این مدت اخیر توجه داشته باشند فرضا ذوب اهن شاید به قول خیلی ها امروز صف خرید بوده است اما این سهم از 135 الی 150 تومان امروز رشد داشته است هر چند امکان رشد سهم تا 170 تومان وجود دارد اما توجه به محدوده نوسان هر سهمی از لحاظ تکنیکی مهمترین داستان رشد بعدی سهم ها می باشد بر فرض مثال امروز شاهد عرضه چینی ایران و کاشی سینا بودیم شاید به قول خیلی ها عمر این گروه کوتاه بود اما کاشی سینا از 230 به 295 و چینی ایران از 200 به 250 رسیده است و تازه پس از این رشد 20 درصدی بازار متوجه هوچی گری یک سری افراد شده اند در حقیقت وقتی خرید اقایون تکمیل می شود تازه بنده خدا ها حقیقی سر از این موضوع در می اورند و ان زمان هم موقع عرضه های میلیونی می باشد
اما اين روزها بسياري از فعالان بازار كه بر روي گروه قندي فعاليت ميكنند از خود ميپرسند راه درست كدام است ايا رالي قنديها به اتمام رسيده است يا ميتوان همچنان به قنديها اميدوار بود اگر نظر ما را بخواهيد توصيه ميكنيم همچنان سهام با وضعيت بنيادي مناسب اين گروه ميتوانند با ديد ميان مدت پس از طي كردن روند اصلاحي مورد توجه قرار بگيرند در اين گروه به دنبال شايعات نباشيد افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي و يا مباحث حاشيه اي مانند فروش زمیني در برخي از سهام قنديها نميتواند دليل قابل اتكايي براي خريد سهام قندي سفته بازي باشد سهامي كه پي بر اي هاي دو رقمي داشته و روند سوداوري خوبي را دنبال نميكنند… در این روزها از کبریت تا روغن و ماست وشیر همه و همه چیز در حال گرانی است اینکه فردا یا یک روز خاصی شاهد رشد قیمت شکر در بورس کالا باشیم واقعا چیز عجیبی نیست بنابراین منطق بنیادی درستی واقعا در بین سهم های های قندی هست و لی تا زمانییکه ان اتفاق رخ ندهد پی به ای بالای سهم های قندی بلای جان انها می باشد گروه قندی با جو مثبت بازار همخوانی چندانی ندارد لذا شاهد منفی شدن اکثر سهم های این گروه در امروز بودیم بهتر است به سهم های این گروه فرصت اصلاح اندکی بدهیم و پس از اصلاح و منفیشدن دوباره بازار به سمت انها حرکت کنیم
اما بازار اين روزها كم كم دارد به استقبال شهريور ماه و تخمين گزارشات 6ماهه ميرود قطعا شركتهايي كه با تعديل قابل توجهي در گزارشات 6 ماهه خود مواجه ميباشند بيشتر مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت
از نگاه ديگر و بيشتر تكنيكالي نيز بازار در يك موج صعودي قرار گرفته است موجي كه ميتواند شاخص را تا سطوح 25000-25100 واحد بالا ببرد هر چند قبل از این رشد 1000 واحد شاخص باید از سطوح حمایتی قبلی خود عبور کند اولین سطح قبلی ما 24300 واحد می باشد شاخص باید از این محدوده با قدرت مناسبی عبور کند میانگین 20 روزه نیز در محدوده 24500 واحد می باشد یقینا عبور شاخص از میانگین 20 روزه سیگنال بسیار قویی برای رشد های بیشتر بازار خواهد بود
اما در حوزه سياسي اوضاع كمي ارامتر شده است اجلاس پيش رو از يك طرف و سفر احمدينژاد به عربستان از يك طرف ميتواند تنش ها را كاهش دهد
اما در بازار هاي داخلي همچنان جادوي دلار باعث رشد قيمت محصولات شركتها شده است به نظر ميرسد رشد قيمتي محصولات شركتها اثراتش را در گزارشات 6 ماهه نشان بدهد
بازار فردا نیز با رشد سهم های فولاد ی همراه خواهد بود مبارکه می تواند تا محدوده 220 تومان نیز رشد کند ذوب نیز همانطور که گفتیم تا 170 جای رشد دارد فولاز نیز هدف 340 تومانی را در سر دارد اما حجم عرضه ها نیز غیر قابل انکار است یقینا عرضه های بالا در این نمادها نشانه های مثبتی از اینده روزهای اتی سهم ها خواهد بود ومعادن نیز یقینا در جو مثبت فعلی جای رشد چند درصدی دیگری دارد شاید هدف میان مدتی 290 تومانی درو زا ذهن نباشد اما رشد سریعی از سهم نمی توان انتظار داشت وسپه نیز در محدوده 124 تومان کار سختی را در پیش دارد یقینا قیمت پس از لمس این محدوده بار دیگر به محدوده های زیر 120 تومان خواهد امد و سپس با تدوام جو مثبت بازار می توان به رشد قیمت به سمت اهداف بالاتر از 124 امیدوار بود
گروه سنگ اهنی نیز فعلا به هر دلیلی می باشد از ان هیجان همیشگی خودش برخوردار نمی باشد چادرملو و گلی نهایت بتوانند تا 600 رشد کنند هر چند این گروه نیز با شمش 1350 تومانی واقعا با تعدیل های بالایی روبرو می باشند اما بهره مالکانه مثل چماغی بالای سر این گروه می باشد اما انگار این داستان بر ای خوزستان و مبارکه نمی باشد ؟؟
در اخر به حق تقدم های وساپا باید اشاره کرد قیمت وساپا در حال حاضر 92 تومان می باشد و قیمت حق ها حدود 10 تومان است به کلیه دارندگان حق های وساپا توصیه اکید داریم که حق های خود را حتما بفروشند و فریب فاصله غیر منطقی بین سهم و حق را نخورند یقینا حق ها اینده خوبی نخواهند داشت لذا از 10 تومان فعلی باید نهایت استفاده را در فروش داشت وقتی قیمت سهمی 90 تومان باید قبول کرد حق های ان در چند ماه اینده نهایت به یک ریال هم فروخته نخواهد شد لذا این هشدار ما را جدی بگیرید و اقدام مناسب را قبل از بسته شدن حق ها انجام دهید
حجم معاملات امروز حدود 45 میلیارد تومان بود بهر عنوان رشد ارز ش مبادلات مهمترین سیگنال در روند اتی بازار می باشد یقینا ورود نقدینگی تازه به بازار می تواند زمینه ساز رشد های بعدی بازار باشد
سه شنبه 24 مردا د 91


