برگشتي موقت يا دائم؟؟؟
این هفته از ابتدای هفته تنها اروزی همه اهالی بازار تمام شدن ان بود هفته ای که سنگینی ان هنوز بر روی سهامداران می باشد بهر عنوان فردا اخرین روزکاری می باشد و اهالی بازار طبق روال همیشگی به دنبال سرو سامان دادن امور هفتگی خود می باشند
امروز شاهد برگشت خوبي در روند بازار بوديم البته پيشبيني ميشود فردا بازار با قدرت بيشتري به روند صعودي خود ادامه دهد و شاهد رشد بيشتر در شاخص باشيم فعلا خيالمان راحت است بازار فردا و احتمالا روز شنبه مثبت است و ميتوانيم نوسان چند درصدي را در اكثر سهمها شاهد باشيم اما تدام اين روند بستگي به عوامل مختلف و اخبار تاثير گذار داخلي و خارجي دارد اگر در هفته اينده نيز اوضاع ارام باشد و حمايتها به مانند امروز ادامه داشته باشد ميتوانيم شاهد هفته اي مثبت باشيم در غير اينصورت بازار احتمالا باز نوساني خواهد شد
اما اين روزها دو عقيده كلي در بازار وجود داردبرخي اين صعود را موقتي ميدانند و انتظار يك اصلاح ديگر براي شروع صعود بزرگ بازار را انتظار دارند
اما گروهي ديگر بازار را همينطور نوساني ميدانند تا زماني كه گزارشات 6 ماهه و يا يك خبر خوب سياسي بازار را از اين شرايط رهانيده و كاملا مثبت نمايد
به هر حال اگر كمي تامل كنيم خواهيم فهميد چشم انداز بازار فعلا مثبت است و یا همانند حمایتهای قبلی باید منتظر اتفاقات ناگوار بعدی بود
به واقع قيمت اكثر سهام بزرگ و بنيادي بازار به سطوحي رسيده است كه ديگر فروش و يا حتي تعويض سهم خيلي سخت شده است پي بر اي هاي بسيار نازل از يك طرف و رشد قيمت محصولات شركتها در سايه رشد نرخ ارز از طرف ديگر و شايعاتي در خصوص افزايش نرخ ارز پايه به سطوح 1400 تومان از طرف ديگر همه و همه باعث شده است فعلا انتظارات براي انتشار اخبار مثبت بر اخبار منفي بچربد
اما شاخص را فعلا نميتوان تحليل قاطعي ارائه داد شاخص هم اين وسطگير افتاده برخي انتظار يك رشد 100-200 واحدي موقت و سپس افت شاخص تا سطوح 24 هزار واحدي را دارند و برخي ديگر معتقدند شاخص به تدریج تا سطوح 25 هزار واحد بالا خواهد رفت
البته روند رو به رشد قيمتي محصولات شركتها از يك طرف و تورم سرسام اور از طرف ديگر و گران شدن هر كالايي به جز سهام ديگر سهامداران را از فكر فروش سهام خود در اين قيمتهاي نازل هم پشيمان كرده و به عبارتي تيكه كلام هر چه بادا باد اين روزها ورد زبان سهامداران شده است پس ميتوانيم خوشبين باشيم وزنه عرضه چندان در بازار در اين قيمتها سنگيني ندارد
اما اين روزها خبرهاي ارزي بار مثبت خوبي را در بازار ايجاد كرده است به خصوص راه اندازي بازار معاملاتي ارز كه ميتواند به شفافيت سياست ارزي شركتها كمك شاياني نمايد لازم به ذكر است شفاف شدن سياست ارزي شركتها ميتواند تحولي در شركتهاي صادر كننده ايجاد نمايد و مجددا اعتماد را به سهام شركتهاي صادراتي برگردانده و حتي روند رو به رشد سوداوري انها را تقويت نمايد راه اندازی بوری ارز بیشترین تاثیر را بر روی سیمانی ها و کاشی ها خواهد داشت این دو گروه معلوم نیست وقتی دلار 1900 تومانی را روی هوا می خرند چه طور دلارهایشان را به نرخ 1225 تومان فروخته اند و چه کسانی این دلارهای ناقابل را خریدارای کرده اند بهر عنوان هر کی این دلارهای 1226 تومانی را خریده است خوشا به سعادتش …
دلار در اخر وقت امروز با ر دیگر به مرز 2000 تومان رسید لذا صنایع مصرف کننده و صادرکننده با این قیمتها مسیر های متفاوتی را در پیش خواهند داشت سهم های وارداتی بدجوری درگیر هزینه های اضافی می باشند و این هزینه ها یقینا می تواند خیلی از صنایع را امسال زیان اور کند
سه شنبه 10 مرداد 91


