نگاهی به بازار فردا سه شنبه 10 مرداد 91
بازار امروز همانند دو روز گذشته ریزش شدیدی را به همراه داشت ابتدای بازار بسیار نامید کننده و ناراحت کننده بود ولی د ر اخر امروز اكثر صفوف فروش سهام بزرگ جمع اوري شدند به نظر ميرسد امروز فشار شديد فروش و عرضه ها گرفته شد مثل اينكه بالاخره حقوقيها به داد بازار رسيدند و از بازار حمايت كردند البته حمايت فردا قابل توجه تر خواهد بود حمايتي كه احتمالا به متعادل شدن معاملات شركتها و افزايش نمادهاي مثبت خواهد انجاميد
اين روزها بالاخره بزرگان و مسئولان بازار دريافتند كه بازار بيش از هر چيز محتاج تزريق نقدينگي ميباشد اين امر را از افزايش حجم معاملات بازار امروز ميتوان فهميد
احتمالا طي روزهاي اتي باز هم شاهد يك گردش استراتژيك ديگر در بازار سرمايه خواهيم بود و سهام كوچك بار ديگر جاي خود را به سهام بزرگتر خواهند داد اين روزها بازار نوساني شده يك روز حكمراني سهام كوچك را شاهد هستيم و روز ديگر با افزايش نقدينگي در بازار تمايل سهامداران به سوي سهام بزرگ ميرود هر چند تعداد این سهم مثبت خیلی خیلی کم می باشند ولی چون در انبوهی از سهم های منفی می باشند خیلی به چشم می ایند ذوب اهن نمونه ای از این سهم در معاملات امروز بود
فردا روز حساسي است پيشبيني ميشود فروشندگان از جریان بازار تا حدودی خارج شوند امروز صفوف فروش جمع اوري شد و فردا هم باقي مانده فروشندگان احتمالا از همان دقايق ابتدايي تار و مار خواهند شد فرصت منفي فردا فرصت خوبي براي خريد سهام پرپتانسيل براي خريد نوساني ميباشد
از ديد تكنيكالي اگر بخواهيم ببينيم بازار كم كم بايد مستعد يك رشد شود اصلاح قيمتي بسيار شديد و در بازه زماني كوتاهي شكل گرفت اما به نظر ميرسد روند صعودي ارام و متناوب باشد پس در نهايت روزهاي پيش رو به خصوص هفته اينده روزهاي بهتري را براي بازار سرمايه شاهد خواهيم بود
اما اين روزها شاخص به سطوح جالبي ميرسد سطوح نزديك 24200-24300 واحدي سطوحي كه پيام بسيار روشني دارد قيمت اكثر سهمها به سطوحي رسيده اند كه ديگر فروش نه تنها توجيهي ندارد بلكه با هيچ منطقي نيز تطابق نخواهد داشت سطوحي كه به عقيده بسياري از كارشناسان الارم هاي خريد صادر شده و شاهد رشد توقف ریزش در اكثر سهمهاي بازار خواهيم بود
اما اين روزها در عرصه خارجي فعلا اتفاق خاصي نيفتاده است جهت گيري هاي خصمانه اي را شاهد هستيم ولي اين جهت گيريها تنها بار رواني و تبليغاتي دارد و جاي نگراني ندارد..
در زمينه مسائل داخلي هم اوضاع در حال ارام شدن است فعلا مشكل مرغي مان حل شده است و ظاهرا مجلس و دولت هم كمي به هم نزديك شده اند از طرف ديگر برخي از گمانه زنيها درباره برطرف شدن مشكلات صادرات نفت به برخي از كشورها مانند كره جنوبي و مهمتر از ان تاكيد مجدد رييس انجمن صنفي پتروشيمي مبني بر برطرف شدن كامل مشكلات صادرات پتروشيمي هاي مايع كم كم بايد منتظر تعادل قيمتي سهام شركتهاي پتروشيمي نيز باشيم
فعلا اوضاع ارام است و ميتوان با مديريت درست و هدايت نقدينگي شاهد موج صعودي در بازار باشيم همه چيز مهياست فقط يك مديريت درست ميخواهد و بس… بهر عنوان شاید با تغییرات مدیریتی جدیدی که در سازمان در حال اتفاق می باشد شاهد یک رویکرد جدید در رفتار بازار باشیم بهر عنوان امیدواریم اگر تغییر و تحولی نیز قرار باشد اتفاق بی افتد سریعتر رخ دهد تا همین موضع نیز بهانه ای برای ریزش بیشتر بازار نشود
اما در اخر به چند سهم بازار اشاره کنیم ابتدا اینکه اونهایی که در بازار مانده اند خیلی به فکر فروش سهم های خود در هر قیمتی نباشند یقینا بازار به زودی متعادل می شود نمی گوییم بازار سریعا صعودی خواهد شد اما قیمتهای فعلی خیلی سریع قابل برگشت می باشند یادم هست در همین مدت اخیر واتی سریعا از 120 تومان به 90 تومان رسید شاید در ان مقطع خیلی از سهامداران ناچارا سهم خود را با ضرر 30 درصدی فروختند اما پس از چند روز و دقیقا چند روز بعد شاهد رشد قیمت واتی از 90 تومان به 120 تومان بودیم لذا فروش در ابتدای ریزش های کار درستی بوده اما در این مقطع بهتر است حالا که مانده ایم به هر قیمتی خارج نشویم
اولین سهم سرمایه گذاری سایپا می باشد باید توجه داشت سهامداران این سهم بهتر است حق تقدم های خود را حتما بفروش برساند یقینا حق تقدم های استفاده نشده در چند ماه اینده به قیمتی بیش از یک ریال به فروش نخواهند رفت همین امروز شاهد بودیم وساپا به زیر 100 تومان راه یافت بنابراین چه طور ممکن است وقتی قیمت سهم زیر 100 تومان است حق های استفاده نشده اش بالای یک ریال فروخته شوند
در مورد خود سایپا نیز شرایط سهم خوب نیست قیمت پس از بازگشایی به نظر با حمایتهای تصنعی توانست بالای 110 تومان برسد و در حال حاضر هم امیدی به عدم ریزش قیمت به زیر 100 تومان نمی باشد
در مورد گروه قندی نیز ما گاهی مطلبی می نویسیم متاسفانه خیلی از کاربران تمام بازار را نمی بینند و فقط یک گروه قندی را نگاه می کنند و خدا هم نکنه کسی در مورد گروه قندی بد بنویسه.. می روند هر جایی بهشون اجازه بدهند پشت سر بتاسهم داستان های عجیب و غریب و راست و دروغ می نویسند ما گروه قندی را هیچگاه نکوبیدیم و هیچگاه هم ازش بد نمی گیم شاید در سایت ما فقط فقط در طول این ماه های گذشته شاهد چندین تحلیل بنیادی از سهم های قندی بودیم. در اوج بی توجهی بازار به گروه قندی ما خیلی از سهم های این گروه را بررسی کردیم و بارها هم خدمت تمام کاربران حضورا و تلفنا و کتبا اعلام کردیم این گروه در نزدیکی ماه رمضان رشد خواهند داشت لذا الان هم منکر رشد این گروه نیستیم بازار بدون لیدر است و تمام گروه ها به دلیل نداشتن حامی در کمین ریزش هستند بهر عنوان بازار نیاز به لیدر دارد و این لیدر هم گروه قندی شده است و فعلا هم در نبود لیدر دیگری جا برای رشد دارد اما باید در این گروه به مواردی توجه داشت ابتدا اینکه پی به ای این گروه اصلا مناسب شرایط بازار فعلی ما نیست وقتی در بازار فعلی ما سهم های زیر پی به ای 3 مثل نقل و نبات داریم ایا یک کارخانه قندی داره چه کاری می کنه که پی به ای 30 دارد یقینا هیچ کاری انجام نمی دهد همانطور که صدرا را چند بار باد کردند و پدر سهامدار جز را در اوردند و اخر سر سهم را بستند و مردم را نابودکردن این بار هم شاید خیلی از سهم های زیان ده گروه قندی این بلا را سر مردم بی اورند مگر همین قند شیروان از بورس اخراج نشده بود و سهامداران قبلی اش بلا تکلیف نبودند مگر خیلی از این قندی ها سال ها بسته نبودند لذا واقعیتهای بازار باید مورد توجه باشند
در گروه قندی سهم هایی که حجم معاملات بالاتری دارند و بیشتر نوسان می دهند سهم های بنیادی نیستند قند لرستان هگمتان و پیرانشهر دارای معاملات پایین تر ی هستند برعکس قند نیشابور و شیرین و خراسان که اصلا بنیادی مناسبی ندارند دارای بازی های خاصی می باشند همین قند شیرین از 1100 تومان به قیمتهای فعلی رسیده است بهر عنوان بازار هوشیار شده است و اینبار به هر قیمتی زیر پرچم قندی ها نخواهد رفت و دست یک سری نوسانگیر را خیلی وقته است از بر کرده است
در مرود متانولی ها نیز شاهد امار خوبی نیستیم امارهای غیر رسمی نشان از کاهش فروش متانول در 4 ماهه اخیر داشته است بهتر است مدیران این شرکتها با ارایه گزارش های ماهیانه تا حدود زیادی ترس را از دل سهامداران خود برداشته و اجازه تصمیم گیری های بهتر ی را به بازار بدهند سهامداران از طرفی شاهد امارهای نامیدکننده سایتهای خبری هستند از طرف مصاحبه های مدیران ذی ربط چیز دیگری را می گوید و سهامداران در بلاتکلیفی راست و دروغ این روایات روزمره مانده اند
خارک این روزها اگر نتواند در محدوده 1350 تومان متعادل شود احتمالا به سمت 1250 تومان خواهد رفت زاگرس نیز در محدوده 910 تومان باید خودش را جمع و جور کند وگرنه محدوده 850 تومان در کیمن قیمت می باشد
متاسفانه باید قبول کرد مدیریت درستی در رفتار حقوقی ها وجود ندارد در مقطعی که پتروشیمی ها لیدر بازار بودند بازار دقیقا می دانست این گروه با مشکلات زیادی روبرو است اما زیاده خواهی یک سری از افراد باعث رشد های هیجانی این گروه شد و در اخر هم در اوج قیمت سهم های حقوقی ها به حقیقی های امیدوار رسید
ذوب اهن نیز این روزها رفتار مشخصی را در پیش ندارد به نظر رشد فعلی سهم قابل اتکا نباشد و در محدوده های 140 تومان شاهد تعادل قیمت باشیم یقینا در جو فعلی بازار هیچ گروهی خریدار بلوک خوزستان و اصفهان نخواهد بود و به رشد قیمت سهم های بزرگ در مقطع فعلی نمی توان خیلی دلبست هر چند باید قبول کرد رشد میلگرد تاثیر بالایی در سود سهم خواهد داشت اما ذوب اهن زیان انباشته بالایی دارد هر چند ارزش ذاتی سهم نیز با دلار 2000 تومانی بسیار بالاتر از قیمت روز کارخانه می باشد دو هدف مهم 140 و 150 تومان به ترتیب برای قیمت قابل تخمین می باشند
دوشنبه 9 مرداد 91


