بازار و كانالي جديد!!!
نگاهی به بازار فردا دوشنبه 9 مرداد 91
امروز بازار با ورود به كانال 24 هزار واحدي مواجه شد البته هنوز نميتوان دقيق و قاطع درباره ورود به و تثيبت شاخص در اين كانال نظريه داد شايد به مانند دفعه قبل همين فردا با يك حمايت همه جانبه مجددا شاهد بازگشت شاخص به كانال 25 هزارواحدي باشيم شايد هم حمايتي در كار نباشد و شاخص به سمت سطوح 24000-24200 واحدي حركت كند سطوحي كه بسياري در كمينش هستند و براي رشد بازار رسيدن شاخص به اين سطح را لازم ميدانند
فعلا كه بايد منتظر فردا ماند فردايي كه سرنوشت شاخص و بازار براي چند روز اينده مشخص ميشود اگر حمايتها به كمك بازار بيايند و مسئولان بازار به خصوص سهامداران حقوقي برنامه اي براي حمايت داشته باشند ميتوانيم مجددا روزهاي اتي را از ان روزهاي مثبت و خوب بدانيم ولي اگر فردا هم حمايتي در كار نباشد بايد منتظر افت 10 درصدي قيمت اكثر شركتها باشيم
البته اين روزها درست است فشار عرضه بازار را منفي كرده است اما در كمتر سهمي صف فروش يا صف فروش سنگيني را شاهد هستيم اين روزها بيشتر سهامداران حقيقي از ترس به استقبال شناسايي زيان هاي سنگين كرده اند البته براي ما جاي يك سوال بسيار بزرگ است كه كساني كه امروز زيانهاي سنگين را به جان ميخرند با توجه به شرايط فعلي كشور چه بازاري را مستعد رشد ميبينند يا بهتر بگوييم پول و سرمايه خود را كجا خواهند برد؟
بازار مسكن و طلا و دلار كه فعلا كساد و راكد است در بخش هاي ديگر اقتصاد نيز فعلا بازدهي نميبينيم ميماند اوراق مشاركت و سپرده بانكي كه با اين تورم فكر نميكنيم كسي حاضر باشد سرمايه خود را با نرخ هاي 20 درصدي ان هم طول 12 ماه كامل در يك جا بلوكه كند پس به نظر شما فروشنده هاي امروز چه اينده اي را ميبينند ايا بسيار ي از همين شركتهاي بورسي توان بازدهي بالاتر از سالانه 20 درصدي را ندارند؟ پس بياييم كمي به عاقبت فروشهاي غير منطقي خود فكر كنيم و زود تصميم نگيريم…
اما اين روزها همه كاسه و كوزه ها را بر سر مسائل سياسي و چشم انداز ضعيف و منفي كشور ميشكنند خب كمي به وضعيت شركتها رجوع كنيم ايا تمامي شركتها وضعيتشان اسفبار است قطعا پاسخ اين پرسش خير ميباشد جدي كمي نظاره كنيم شركتهايي كه توليداتشان تماما داخلي است مواد اوليه اشان داخلي است براي مثال صنعت بانكداري چرا بايد پي بر ايش زير 4 برسد؟
بسياري از صنايع ديگر مانند صنايع غذايي و يا صنايع ديگر مانند معدنيها مشكلي كه ندارند هيچ تازه در گزارشات 3 ماهه انچنان گزارش بدي نيز منتشر نكرده اند
ساير صنايع نيز اگر هم مشكل داشته باشند ارز گران قيمت به دادشان رسيده است براي مثال در صنايع پتروشيمي كم كم پي بر اي باورنكردني را براي شركتهايي شاهد هستيم كه روزگاري پي بر اي هاي بالاي 6-7 داشتند چرا بايد همه را به يك چوب برانيم متانوليها را فرض بر اين ميگذاريم كه سر تا سر مشكل هستند مابقي شركتها كه توليداتشان به صورت جامد بوده و مشكلي از بابت صادرات و حمل و نقل ندارند چه؟
متاسفانه اين روزها ترسي بر بازار حاكم شده كه دوايش تنها افزايش و تزريق يكباره نقدينگي ميباشد اگر فقط يك هفته به صورت ممتد نقدينگي به بازار تزريق شود و بازار با رشد قيمتي همراه شود و بازدهي بالايي در كوتاه مدت بدهد بسياري از سهامداران به خود امده و اينطور بي محابا و بدون تحليل و فقط از روي ترس اقدام به فروش سهام خود نميكنند و سخن اخر…
بسياري از ما بازار سرمايه را به دليل ريسكهاي سياسي بسيار پرريسك ارزيابي ميكنيم ايا واقعا اين شرايط در ديگر بازارها حكمفرما نيست؟؟؟
در همين بازار طلا و ارز و مسكن روزانه چه تصميماتي گرفته ميشود؟ چقدر به عوامل بيروني و سياسي و غير سياسي وابسته هستند همين سكه 1 ميليون توماني سقوط ازاد را تجربه نكرد؟ همين دلار چند ماه است در همين سطوح 1900 تومان در جا ميزند؟ مسكن با ركود و بلوكه شدن سرمايه هاي عظيم مواجه نيست؟
یکشنبه 8 مرداد 91


