نگاهی به بازار فردا یکشنبه 8 مرداد 91
حكمراني كوچكترها!!!
بازار سرمايه اين روزها در دستان سهم كوچك و حاشيه نشين بازار افتاده است باز هم خدا را شكر كه بازار به منطق سابق بازگشته و زماني كه حجم نقدينگي كاهش ميابد گروه هاي كوچك بازار را مورد لطف و عنايت خويش قرار ميدهد بازار از حالتهاي احساسي گذشته خارج شده است و هنوز هم ميتوان با شرايط جلو رفت و سود كرد به خصوص كه اين روزها قنديها و غذايي ها و تا حدودي لاستيكيها و كلا گروه هاي كوچك بازار مورد توجه واقع شده اند
اين روزها با توجه يه ارامش نسبي در حوزه سياست و گزارش ها مناسب 3 ماهه انتظار داريم بازار متعادلی را شاهد باشيم بازار كه البته اگر درد نقدينگيش برطرف شود پتانسيل براي رشد را خواهد داشت سنت ماه رمضان معمولا حقيقي ها را دست به عصا ميكند حقوقيها نيز مدتي است تمايلي به حضور همه جانبه در بازار را ندارند اگر كمي دقت كنيم فشار فروشي در قيمتهاي منفي شاهد نميباشيم و برخي از سهمها با كوچكترين خبر يا تلنگري مثبت ميشوند پس بازار پتانسيل مثبت شدن را دارد تنها در اين بين احتياچ به يك تلنگر دارد تلنگري كه نياز به تزريق نقدينگي به بازار دارد هر چند نبود نقدینگی در تمام زمینه های اقتصادی نمایان می باشد انچه مشخص است سیاست خاصی در فعالیت های اقتصادی جامعه در پیش است که چوب این سیاست های متقابلانه را متاسفانه مردم و قشر ضعیف باید تحمل کنند عدم هماهنگی سیاستهای دولت و دیگر قوا و در یک کلام اختلاف بسیار شدید بین گروه های مختلف انقدر زیاد شده است که برای تخریب همدیگر از هیچ اقدامی کوتاهی نمی کنند در این بین بورس هم بین سیاست های فعلی درگیر مانده است نبود چشم انداز مشخصی برای اینده سیاسی چند ماه باقی مانده از ریاست جمهوری باعث شده است خیلی از حقوقی ها طبق بخشنامه های اعلامی به انها از هر گونه فعالیتی منع شوند و بودجه ای هم از طرف سازمان های ذی ربط برای فعالیت بیشتر در بورس به انها داده نشود
البته بايد پذيرفت همه چيز هم ارام نيست برخي از موضع گيريهاي اخير به خصوص درخصوص كالاهاي مصرفي مردم توسط مسئولان نگراني هايي عميقي را به وجود اورده است
براي مثال دستور رييس جمهور مبني بر ذخيره سازي كالاهاي اساسي به ميزان مصرف 3 ماه كشور بسياري از سهامداران حقيقي را نگران كرده است
از طرف ديگر در برخي از حوزه ها مانند پتروشيميها فراخوان امروز پتروشيمي خارك مبني بر واگذاري خدمات حمل محصولاتش به شركتهاي واجد شرايط باز به نگراني سهامداران در خصوص ادامه داشتن مشكل حمل و نقل محصولات پتروشيميهاي مايع دامن زد
در گروه فولادی نیز تخصیص ارز دولتی به واردات شمش باعث دلهره در بین دارندگان سهم های فولادی شده است فولاد خوزستان خراسان و فولاز و فولاد و چادرملو وگلگهر و ومعادن وامید همگی منتظر نتایج این ابلاغیه هستند رشد وحشتناک قیمت میلگرد به محدوده 1650 تومان واقعا برای سهم های فولادی خیلی خوب و مناسب بود اما این رشد در جو منفی بازار اصلا نمود پیدا کرد و حالا باید منتظر فاز منفی این گروه بود و دید تاثیر ارز دولتی بر روی سهم های فولادی چه خواهد بود
بیلت در ایران
بیلت هفته پر التهابی را پشت سر گذاشت. شنبه قیمت بیلت نزولی بود. سایز 150 میلیمتر در انزلی هر کیلو 1300 تومان گفته می شد ولی معاملات زیر این قیمت بسته می شد البته با تناژ محدود. از دوشنبه بعدازظهر که بازار مقاطع بهبود پیدا کرد فروشنده های بیلت هم دست از معامله کشیدند. این در حالی بود که بیلت به 1285 تومان در انزلی و 1270 تومان در بندر امام رسیده بود. تا روز پنجشنبه قیمت بیلت حداقل 10 تومان هر کیلو افزایش یافت.
گفته می شود محموله های بزرگی از بیلت در راه است. از آنجا که قیمت این کالا در خارج از ایران کاهش یافته واردات بیلت سود خوبی برای تجار دارد اما مشکلات گشایش اعتبار اجازه ورود کالا را نمی دهد. ضمن آنکه انبارها هم خالی است بنابراین باید واردات بیلت بطور مستمر برای یک دوره سه ماهه ادامه یابد تا بازار به تعادل برسد. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند قیمت 1300 تومان هر کیلو برای بیلت قیمت بالایی است و احتمال افزایش قیمت آن نمی رود هر چند که هفته های قبل برای یک دوره 2 تا 3 روز به مرز 1330 تومان هم رسیده بود ولی بازار کشش این قیمت را ندارد.
مقاطع در ایران
اول هفته گذشته همه انتظار هفته ای راکد را داشتند تا روز دوشنبه که کمتر کسی در پی خرید بود و هم به حالت انتظار نشسته بودند. ولی عدم عرضه مقاطع در بورس توسط ذوب آهن و اهواز باعث شد تا سرمایه ها به سمت خرید از فولاد خراسان برود. روز دوشنبه فولاد خراسان با فروش 80 هزار تن میلگرد در قیمت پایانی 14693 ریال بازار را منفجر کرد قیمت تمام شده میلگرد نیشابور با عوارض ارزش افزوده برای خریدار حداقل هر کیلو 15430 ریال خواهد بود. این عدد اکثر دست اندرکاران را قانع کرد که قیمت فروش میلگرد در بازار باید هر کیلو حداقل 16000 ریال باشد.
روند عرضه شمش توسط فولاد خوزستان موید این نکته است که قیمت رو به افزایش است روز سه شنبه بیلت این کارخانه با احتساب عوارض ارزش افزوده 11850 ریال معامله شد ولی روز بعد این کالا 320 ریال گران تر در بورس فروخته شد. در واقع اگر قیمت نهائی روز 04/05/91 را پایه قرار دهیم با احتساب هزینه های کارگزاری و مالیات ارزش افزوده و خواب سرمایه قیمت تمام شده این کالا 12540 ریال خواهد بود. بالطبع قیمت میلگرد نباید کمتر از 14500 ریال هر کیلو توسط کارخانه باشد در هر حال محدودیت عرضه کارخانه ها باعث اوج گرفتن قیمت میلگرد و تیرآهن شد اما در این میان نشانه هائی از تمایل به واردات هم دیده می شود میلگرد محصول ترکیه از مرزهای شمال غربی در تناژهای محدود عرضه شد. ادامه کاهش قیمت میلگرد در خارج از کشور بخشی از سرمایه ها را به سمت واردات سوق خواهد داد. شنیده شده که میلگرد چینی تحویل دوبی 590 دلار فروخته شده است این قیمت خیلی از تجار را تشویق به واردکردن کالا می کند البته اگر شرایط ورود اجازه دهد.
مقاطع دیگر مثل تیرآهن، نبشی و ناودانی هم همین روند را طی هفته گذشته نشان دادند روند قیمت همه این کالاها صعودی بود ولی چشم انداز تیرآهن مثل میلگرد و یا دیگر مقاطع چندان روشن نیست.
البته از موارد بالا ميتوان به عنوان دلايل منفي شدن بازار ياد كرد البته اگر دلايل بازار چندان دلايل محكمي نيستند اما بازار اين روزها بيشتر به اخبار منفي توجه ميكند تا اخبار مثبت پس بايد انتظار واكنش هاي تندي را از سوي سهامداران تنها مانده بازار به نسبت اين اخبار را داشت
ترسي كه از يك طرف سهامداران را واردار ميكند كه محتاطتر از قبل باشند و از طرف ديگر با توجه به مواردي كه مطرح شد به خصوص مقاومت در برابر چنگ اقتصادي شايد بازار سرمايه به اولويت چندم دولت و دولتيها تبديل شود پس شايد امسال كسي به كمك بازار نرسد اين افكار يك سهامدار حقيقي است كه اين روزها دست به ماشه فروش است…
اما در خصوص شاخص بايد بگوييم همانطور كه انتظار داشتيم فعلا شاخص سطوح 25000-25200 واحدي را دو دستي چسبيده و قصد رها كردنش را ندارد پس توصيه ميكنيم از اين فرصتهاي نوسانيكه شاخص و سهام برتر بازار دراختيارمان قرار داده استفاده كنيم كمي در بازار اين روزها تعمق كنيم براحتي نه و اما به سختی ميتوانيم سيكل هاي نوساني را شناسايي كنيم كه نوسانات خوبي ميدهد…. یقینا سبک معاملاتی افراد در این روزها خیلی مهم تر از شناسایی سهم ها می باشد خرید وفروش تدریجی در جو ناپایدار فعلی شاید یکی از گزینه های مدیریت ریسک باشد از طرفی کاهش دادن خرید و فرو ش های غیر مطمین نیز راه حل دیگری برای جلوگیری از ریسک های احتمالی می باشد لذا بهتر است در خریدها حتما در شرایطی اقدام کنیم که نسبت به اینده سهم اطمینان نسبی داشته باشیم
امروز شاهد اخباری از انحلال کامل گاز لوله بودیم در همین مدت اخیر یکی از کاربران اصرار شدید داشت که بله من می خواستم گازلوله بخرم شما گفتید بهتر است دنبال این سهم نروید.. در ان مقطع ان دوست متوجه صحبتهای من نشد اما امروز همون فرد ناراضی و دلخور به من زنگ زد و تشکر کرد که بله خدا را شکر اصل سرمایه ام از بین نرفت لذا این روزها دنبال حاشیه ها نروید کربن ایران بسته بندی فلان جا و سهم های دیگری که زیان انباشته بالایی دارند هر ان ممکن هستند عاقبت بدتری از صدرا و گازلوله داشته باشند لذا حفظ اصل سرمایه شاید در این مطقع مهمترین کار باشد در بازار فعلی سهامداران باید منتظر اتفاقات غیر قابل پیش بینی باشند
اگر شاخص در محدوده های فعلی کمی حمایت شود و به بالای 25200 واخد راه پیدا کند شاید امید بسیار زیادی در بین تحلیلگران تکنیکالی ایجاد کنند که بتوانند با نمودار های خود امید بیشتری را در بین تحلیلگران بنیادی ایجاد کنند تحلیلگران بنیادی متاسفانه این روزها فقط چشم انتظار امار های امیدوار کننده تکنیکی می باشد تنها امید فعلی نیز راهیابی شاخص به بالای 25200 واخد می باشد
شنبه 7 مرداد 91


