بازار بر سر دوراهي!!!
بازار سرمايه اين روزها بر سر دوراهي قرار دارد اين روزها بيشتر چشمها به نشست احتمالي اشتون وجليلي ميباشد نشستي كه در سطوح كارشناسي با موفقيت انجام شد اگر در نشست احتمالي اشتون و جليلي نيز موفقيتي هر چند نسبي حاصل شود ميتوان به رشد ادامه دار بازار اميدوار بود فعلا از بعد سياسي اخبار مثبتی وجود ندارد و خيال بازار تا حدودي از اين طرف راحت نميباشد بازار نیاز به اخبار سیاسی قویی دارد که حداقل نشانه ان کاهش قیمت دلار باشد بر خلاف شاهد می باشیم که دلا ر روز به روز گران تر می شود و این روزها باید منتظر دلار 2000 تومانی باشیم
انچه از گزارش های سه ماهه شرکتها می توان نتیجه گرفت این مطلب می باشد که شرکتها رفتار بسیار متناقضی در فروش دلارهای صادراتی خود داشته اند پتروشیمی ها به صورت ازاد توانسته اند دلارهای خود را به فروش برسانند اما سیمانی ها برعکس تماما با نرخ 1226 تومان دلارهای خود را اب کرده اند این گونه رفتارهای متفاوت در رفتار شرکتهای دیگر نیز دیده می شود مثلا بکام نیز در سه ماهه نرخ یورو را به قیمت مرجع فرض کرده است با این اقدام بکام نتوانسته است در سه ماهه پوشش مناسبی داشته باشد از طرفی کنور نیز همین رویه را داشته است لذا شاهد پوشش ضعیفی در کنور بودیم که یقینا باعث کاهش قیمت سهم در کوتاه مدت خواهد شد
اما از نظر گزارشات 3 ماهه گزارشهاي مثبتي را تا بدينجاي كار شاهد هستيم گزارش تعديل مثبت پتروشيمي فارابي و شيراز ميتواند باز هم حال و هواي مثبتي را در بين پتروشيمي ها ايجاد نمايد معلوم نيست پتروشيمي ها ديگر چه ميخواهند پي بر اي بسيار پايين 4 واحدي و پوششهاي بسيار بالا در گزارشات 3 ماهه و برطرف شدن مشكلات ناشي از حمل و نقل محصولاتشان بايد الان روند صعودي خوبي را در سهام اين گروه ايجاد نمايد اما متاسفانه بازار هنوز هم به سهام پتروشيمي با ديده ترديد مينگرد ديده اي كه شايد در گزارشات 6 ماهه كاملا عوض شده و رنگ ديگري به خود بگيرد فراموش نكنيم تعديلات مثبت پتروشيمي ها هنوز ادامه دارد…بهر عنوان گزارش های سه شرکت متانولی شفن زاگرش خارک همگی نشانه های از ضعف را به همراه داشتند اگر این سه شرکت بتوانند گزارش های ماهانه خود را نیز به بازار اعلام کنند اعتماد بازار را جلب خواهند کرد وگرنه با این شرایط بازار منتظر گزارش های 6 ماهه خواهد بود که این انتظار زمان زیادی را خواهد برد و بر روی بازار اثرات خوبی هم نخواهد داشت
پتروشیمی زاگرس و تکذیب شایعات تالار
بازار و سرمایه- کارشناس امور سهام پتروشیمی زاگرس با تکذیب شایعه خارج شدن یکی از واحدهای تولیدی این مجتمع از مدار اعلام کرد: این واحد تولیدی در حال تعمیرات بوده است.
به گزارش بازار و سرمایه، امروز در تالار بورس شنیده شد که یکی از واحدهای تولیدی پتروشیمی زاگرس از مدار تولید خارج شده و همین امر باعث افت قیمت فعلی زاگرس شده و در پی این شرایط شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان تحت فشار قرار گرفته است.
شهرام موحد، کارشناس امور سهام پتروشیمی زاگرس در گفت و گو با بازار و سرمایه گفت:یکی از واحد های تولیدی پتروشیمی زاگرس در حال تعمیر است و این یک امر طبیعی برای هر شرکت تولید کننده است و این شرکت موظف است که هر سال با توجه به استانداردها واحد تولید را تعمیر کند.
موحد با اشاره به تکذیب این خبر افزود: هیچ یک از واحد های پتروشیمی زاگرس از مدار تولید خارج نشده اند و پتروشیمی زاگرس و تمام شرکتهای دیگر برای تعمیرات نیاز به بودجه خاصی دارد که هر سال بودجهای به این واحد تعلق میگیرد.
به گفته وی در حال حاضر این واحد به مدار تولید برگشته و رفته رفته ظرفیت تولید خود افزایش میدهد و هیچ مشکلی با واحد تولید نداریم.
همانطور که مشاهده می کنیم خبر کاهش تولید زاگرس وجود دارد و هر کس بهانه ای را برای این کاهش تولید بهانه می کند زاگرسی ها منکر مشکلات حمل و نقل می شوند و سهامداران نیز نگران وعده و عید های پوشالی مسیولین می باشند بهر عنوان از این نوع مصاحبه های دلخوش کننده زیاد دیده ایم که در اخر سر با تکذیب گفته های قبلی به نحو دیگری جمع بندی شده اند لذا سهامداران حق دارند نسبت به سهم های متانولی تا حدود زیادی نگران باشند
غدیر و پارسان نیز متاثر از شرایط سهم های زیر مجموعه خود مسیر کاهشی را در پیش گرفته اند غدیر با سود 105 تومانی فعلی در حال کاهش تا 320 تومان می باشد پارسان نیز به نظر در محدوده های بالای 600 به سختی مقاومت می کند و ممکن است بار دیگر به زیر 585 تومان راه پیدا کند پارسان در حال حاضر ناوی در حدود 700 تومان دارد که اگر در مقایسه با دیگر سرمایه گذاری ها بخواهیم ان را ارزشگذاری کنیم باید در محدوده 70 درصد ناو خود معامله شود از طرفی پی به ای پایین سهم با سود 168 تومانی مطلب دیگری می باشد که سهم را در نوع خودش متمایز کرده است اگر پی به ای غدیر و پارسان را یکی فرض کنیم می بینیم پارسان نیز ممکن است هنوز جای ریزش داشته باشد صندوق عشایر نیز به جمع سهامداران بالای یک درصد پارسان راه یافته است این مطلب نکته مثبتی می باشد اما اینکه غدیر تمایل شدیدی به فروش پارسان دارد نیز در نوع خودش جالب توجه است در این مدت اخیر یکی ازفروشندگان اصلی پارسان خود غدیر بوده است وقتی سهامدار عمده به جای دفاع از سهم ، در هر فرصتی از فروش سهم خود به بهانه مختلف دریغ نمی کند نمی توان انتظار رشد چندانی از سهم در کوتاه مدت داشت
پارسان پرتفوی خود را نفتی تر کرده و در تیرماه سال جاری دو شرکت پالایشگاهی شیراز و بندر عباس را نیز به پرتفوی خود اضافه کرده است تا در کنار شبریز در این دو شرکت نیز سهامداری کند.
اما نگاهي هم داشته باشيم به بازار ارز اين روزها با حذف ارز مسافرتي بازار انتظار دارد تا قيمت ارز با افزايش مواجه شده و شاهد رشد قيمت دلار تا سطوح 2000 تومان باشيم البته چاشني اين خبر با شايعاتي در خصوص احتمال افزايش نرخ ارز مرجع توسط دولت از 1226 تومان به سطوح 1400 تومان ميباشيم امري كه در صورت تحقق ميتواند بار رواني مثبت بسيار خوبي در بازار به خصوص شركتهاي بزرگ ايجاد نمايد
اما از گوشه و كنار بازار خبر ميرسد ظاهرا سازمان بورس شديدا در حال رايزني با حقوقيها براي حمايت از بازار هستند حقوقيهايي نظير مجموعه تامين اجتماعي و مجموعه صندوق نفت از جمله اين حقوقي ها ميباشند در وضعيت فعلي بازار كوچكترين تزريق نقدينگي ميتواند شرايط را به كلي عوض كرده و تاثير بالايي در بازار داشته باشد به خصوص اينكه پي بر اي اكثر سهمها به كف 4 واحدي رسيده است و اكثر سهامداران حقيقي نيز مردد و دودل دست به ماشه خريد هستند در چنين شرايطي فقط يك خبر خوب يا يك تحريك از سوي حقوقيها ميتواند بازار را رو به جلو ببرد
البته خبرهاي مثبتي هم از اوضاع فروش نفت شاهد هستيم از فروش نفت به بخش خصوصي تا تغيير نظر كره جنوبي مبني بر خريد نفت و اغاز خريد نفت از ايران از اخبار مهم كلان محسوب ميگردد
مپنا نیز بعد از مجمع سالیانه با استقبال بدی همراه شده است احتمالا سهم تا محدوده 160 تومان نیز راه پیدا خواهد کرد
در گروه بانکی نیز شاهد بازگشایی سینا خواهیم بود این شرکت سود سال 91 را 28 تومان اعلام کرده است که در 3 ماهه 14 تومان پوشش داشته است شرکت در سال های قبل نیز در سه ماهه ابتدایی سال پوشش بالایی داشته است که دلیل ان نیز به خاطر مالکیت 5 درصدی مخابرات می باشد احتمالا سهم در محدوده 140 بازگشایی می شود
اما در حوزه شاخص فعلا انتظار نوسان شاخص را بين دو سطح 25000-25200 واحدي را داريم شاخصي كه تحولات ارزي و سياسي و گزارشات 3 ماهه ميتواند مسيرش را مشخص نمايد شاخص در محدوده های فعلی بدجوری بین دو راهی صعود و سقوط دست و پا می زند بالارفتن شاخص تا محدوده 25200 مصادف است با قرارگیری شاخص بالای میانگین 20 روزه که سیگنال بسیار خوبی برای تدوام فاز صعودی می باشد از طرفی کاهش شاخص به زیر 25 هزار واحد نیز نشانه شکسته شدن کف قبلی شاخص خواهد بود
توصيه ميكنيم در اين برهه از سهام پرنوسان دوري كنيد تركيب سبد مناسب از سهامي كه صادرات خوبي داشته و از افزايش قيمت كالاها و افزايش نرخ ارز سود ميبرند گزينه بسيار مناسبي ميباشند
سعي كنيد در هر گروه سهمي را انتخاب كنيد كه گزارش 3 ماهه خوبي با پوشش عالي داشته است به گزارش 3 ماهه توجه ويژه اي داشته باشيد و مبناي خريد خود را گزارشات 3 ماهه شركتها و براورد روند سوداوري انها قرار دهيد ما هم در كنار شما با انتشار گزارشات 3 ماهه حجم تحليل ها را افزايش داده و نكات پنهان شركتها و پتانسيلهاي انها را براي شما روشن خواهيم كرد
در گروه خودرویی نیز با صف فروش شدن ایران خودرو باید منتظر اب شدن صف سایپا و زیر مجموعه هایش در فردا بود گروه خودرو درگیر مشکلات بنیادی عمیقی می باشد که به هیچ وجه در کوتاه مدت قابل حل نخواهد بود وقتی ایران خودرو نمی تواند موتور 206 تولید کند ایا 1000 میلیارد تومان بهش وام بدهیم مشکل تولید ش حل می شود یقینا تحریم ها ضربات سنگینی به بدنه صنعت خودروسازی وارد کرده اند و با تزریق پول هم هیچ مشکلی حل نخواهد شد سهامداران خودرویی نیز بهتر است سهم های خود را در قیمتهای بالاتر و متناسب با جو بازار به فروش رسانده و منتظر رشد بالایی از سهم های خودرویی نباشند شاید به قوا خیلی از تحلیلگران پی به ای خودرو کم باشد اما این سود ها اصلا قابل اعتماد نیستند و در گزارش های میان دوره ای بعدی شاهد اثرات بیشتری از تحریم ها بر صنعت خودرو خواهیم بود گزارش ضعیف سایپا در سه ماهه بیانگر واقعیت های زیادی می باشد که در نوع خودش قابل توجه می باشد تازه سایپا اکثر تولیداتش پراید است که بنابر ادعای سایپایی ها 100 درصد ان در داخل تولید می شود
جمعه 6 مرداد 91


