بازار حاشيه نشينها!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 4 مرداد 91
اين روزها رويه بازار برعكس شده است سهام حاشيه نشين مانند خودروييها و قنديها كه مدتها و بهتر بگوييم از اول سال ركورد دار بيشترين بازدهي منفي بودند اين روزها صدر نشين شده و مابقي سهام مورد توجه بازار روزگار خود را يك روز با معاملات مثبت و روز ديگر با معاملات منفي دنبال ميكنند اين روزها بازار هم تكليف خود را نميداند براي مثال تا ديروز پتروشيمي ها مثبت بودند و امروز با نوسانات منفي مواجه شدند فردا احتمالا مثبت و پس فردا باز منفي خواهند بود اين روند نوساني با نوسانات كوتاه و 5 درصدي فرصت مناسبي را براي نوسانگيران فراهم ساخته البته بازار حق هم دارد نشست سياسي روزهاي اتي در كنار عدم حمايت همه جانبه حقوقيها و كاهش نقدينگي باعث شده تا بازار فعلا با نوسانات بالايي مواجه باشد
اما اين روزها اگر كمي دقت كنيم باز دارد رويه سال 90 به بازار برميگردد در زماني كه نقدينگي كم است همان نقدينگي كم به سوي صنايع كوچك ميرود براي مثال در سال 90 شاهد رشد شتابان سهام قندي و كاشي وسراميكي بوديم اين روزها هم صنايعي مانند غذاييها و لاستيكيها و تا حدودي قنديها جذب نقدينگي ميكنند و سهام بزرگ بازار حاشيه نشين شده اند بزرگاني كه باز لابد با يك خبر مثبت سياسي به صدر ميايند و با افزايش نقدينگي ليدر ميشوند
البته خدا رو شكر فعلا باز همچنان حتي به واسطه صنايع كوچك بازدهي دارد و ميتوان به روند بازار اميدوار بود به خصوص اينكه شاخص هم ارام ارام به سمت سطوح 25200 واحدي حركت ميكند
البته هنوز بيش از 10 ها نماد متوقف در كنار سيل گزارشات 3 ماهه را داريم گزارشاتي كه اکثرا انصافا مثبت بوده اند
براي مثال در صنايع بانكي تا كنون به جز بانك صادرات مابقي بانكيها گزارشات خوبي را منتشر كرده اند گزارشاتي كه ميتواند زمينه ساز تعديل مثبت اين گروه طي سنوات اتي شود بانكيها هم به سطوح قيمتي بسيار نازلي رسيده اند كه ميتوانند حداقل با رشد 1 واحدي پي بر اي روبرو شوند بانک ملت با توجه به افزایش سرمایه 70 درصدی از تجدید دارایی ها می تواند در قیمتهای فعلی جذاب باشد سهم با سود 37 تومانی پی به ای پایینی دارد و احتمال رشد قیمت تا 140 الی 145 تومان در روزهای اتی وجود دارد
البته فردا بازار به مراتب حساستري را خواهيم داشت پيشبيني ميشود كمي بازار به خود امده و از برخي از سهام بزرگ حمايت شود خلاصه هر طور كه شده شاخص بايد تا اخر هفته مثبت بماند
اما برگرديم به مباحث سياسي كه اين روزها حساسترين روزها را براي بازار رقم زده است نشست باقري در سطح كارشناسي اگر موفقيت اميز باشد ميتوانيم به يك رشد خوب در بازار اميدوار باشيم
اما تنها نگراني ما اين روزها به بازارهاي جهاني بازميگردد افت بيشتر قيمت فلزات از اين سطوح فعلي ميتواند براي بازارهاي جهاني خطرناك شود تا بدينجا هم دلار گران باعث شده تا اثرات افت قيمتهاي جهاني را در بازار سرمايه انطور كه بايد و شايد احساس نكنيم
اما به طور كلي اوضاع فعلا ارام است اين ارامش اگر يك خبر مثبت سياسي چاشنيش شود ميتوانيم به رشد خوبي در بازار سرمايه اميدوار باشيم
دیشب در مورد گزارش کالسیمین صحبت کردیم امروز شاهد بودیم شرکت کالسیمین اعلام کرده است که نرخ ارز اشتباها 1130 تومان نوشته شده است و گزارش شرکت به زودی اصلاح خواهد شد جای تعجب دارد یک شرکتی مثل کالسیمین و با ده ها کارمند حسابداری اخر سر توانایی چک کردن یک گزارش را ندارند کالسیمین امروز در حال ریزش به زیر 420 بود و احتمالا پس از 420 تومان با این گزارش نامناسب به سمت 400 تومان نیز راه پیدا خواهد کرد لذا امیدواریم شرکت به زودی در مورد دلارهای شرکت شفاف سازی کند
در مورد پارسان نیز باید توجه داشت کف قبلی سهم در محدوده 585 تومان بوده است و باید منتظر جمایتهای بیشتری در این محدوده از قیمت بود در گروه پتروشیمی استقبال بازار به سمت محصولات جامد بیشتر شده است صف کرمانشاه بیانگر این موضع می تواند باشد این سهم نیز در محدوده های 460 تومان می تواند مورد عرضه های بیشتری قرار گیرد
گزارش شفن نیز امروز بر روی کدال امد شرکت اعلام کرده است 50 هزار تن از تولید متانولش را در سال 91 کم کرده است از طرفی شرکت در سه ماهه ابتدایی از 190 هزار تن متانول تنها 140 هزار تن توانسته است به فروش برساند هر چند شرکت در سال 90 نیز که تحت تاثیر تحریم ها نبوده است اماری بهتر از الان نداشته است لذا نمی توان نتیجه چندان بدی از گزارش شفن گرفت در مجموه سایه عدم فروش متانول بر سر زاگرس و خارک و شفن وجود دارد لذا این سه شرکت می توانند با ارایه امارهای ماهیانه خیال سهامداران را راحت کنند
از بین رفتن صف قندی ها امروز بیانگر این مطلب بود که خیلی از صف های این روزها دستوری و برای جو سازی کلیات بازار است لذا بهتر است در هنگام صف نشینی به شرایط بنیادی سهم ها بیشتر توجه کنیم یقینا در بازار خیلی از این صف سازی ها برای قالب کردن سهم هایی مثل قند ثابت و شیرین و امثالهم می باشد تا دیروز نوبت قندی ها بود تا به نحوی به سهامداران حقیقی بیاندازند و بروند.. حال دیگر گروه های ورشکسته نیز در روزهای اتی به نوعی دیگر در صدر بازار خواهند بود بنابراین در جو فعلی بازار باید از خرید هر سهمی در هر قیمتی پرهیز کرد امید به برگشت قیمتها و صبر کردن همانند گذشته داروی بی تدبیری ما در خرید ها نخواهد بود سود کمتر ،مطمین تر و حفظ اصل سرمایه شاید بهترین اقدام در این شرایط بسیار ناپایدار اقتصادی و سیاسی می باشد
سه شنبه 3 مرداد 91


