بازار به دنبال ليدرهاي جديد!!!
نگاهی به بازار فردا سه شنبه 3 مرداد 91
بازار امروز ليدرهاي جديدي براي خود پيدا كرد چه عجب بازار بالاخره به اخبار مثبت واكنش نشان داد و مثبت شد مثل اينكه بازار كم كم به سمت با ثبات شدن ميرود افزايش نقدينگي و فعال شدن حقوقيها ميتواند در اين برهه حساس كه شاخص هم در سطوح قيمتي بسيار حساسي قرار گرفته به داد بازار سرمايه برسد تدبیر ایجاد صف های قندی شاید تا حدوی امید را به بازار برگردانده باشد اینکه سهامداران هر وقت صفحه اول سایت بورس را باز می کردند و اثری از صف خرید نبود شاید بزرگترین ضربه روحی به انها بود الان هم هیچ خبری از صف سهم های بزرگ نیست اما در مقطع فعلی حداقل بزرگان بازار می توانند توجیح کنند که بازار هیچ مشکلی ندارد و شرایط مثل گل و بلبل است و فقط سهامداران با اشتباهات فردی دچار بحران شده اند و همه مشکلات را به رفتار فردی خریداران نسبت دهند بهرعنوان انچه مشخص است بازار در هر مقطعی نیاز به یک گروه برتر دارد که خوشبختانه این روزها این لیدری به دستان شیرین و میارک قندی های افتاده است سهم هایی که با پی به ای 10 الی 20 الی اخر قرار است بازار را نجات دهند
در مورد سهم های قندی انچه مشخص است سهم های خوبی برای لیدری هستند چرا که حجم مبنای انها انقدر پایین است که کنترل انها مثل اب خوردن راحت می باشد لذا هیچ کسی ترس از عرضه انها در روز های اتی ندارد
اما اين روزها بايد منتظر بازگشايي نماد های متوقف شده باشيم نمادهايي كه يا به دليل مجمع يا به دليل گزارشات 3 ماهه متوقف ميباشند
بازگشايي هايي كه ميتوانند تاثير بالايي بر شاخص داشته باشند و شايد شاخص 25200 واحدي كه انتظارش را ميكشيم با همين بازگشايي ها تحقق يابد
اما بازار فعلا تحت تاثير اخبار خودرويي و پتانسيل پتروشيميها مثبت ميباشد در اين بين پتروشيميها به دليل پي بر اي بسيار اندك و روند رو به رشد سوداوري همچنان مورد توجه بازار ميباشند بازار نميتواند به همين راحتي از خير پتروشيميها بگذرد گزارش شفن تا حدود زیادی خیال سهامداران پتروشیمی را راحت کرد و امروز شاهد رونق نسبی در سهم های پتروشیمی بودیم هرچند رشد بالایی را شاهد نبودیم فقط کرمانشاه به مدد حمایتهای سهامداران عمده از صف خوبی برخوردار بود محدوده 460 تومان به نظر مقاومت اصلی قیمت در این روزها باشد
در بين خودرييها خبر تسهيلات 1000 ميلياردتوماني شايد بتواند جو كوتاه مدت اين گروه را مثبت نمايد اما مشكل اين گروه تسهيلات و كمك مالي نيست خودروييها به واسطه تحريمها با كاهش شديد دريافت قطعات و كاهش 30-40 درصدي توليد و فروش محصولاتش مواجه ميباشد
در بين خودروييها البته وضعيت گروه بهمن با توچه به گزارش 3 ماه اش مناسبتر ميباشد مابقي خودروييها با مشكلات بيشتري مواجه هستند
اما در بازارهاي جهاني اوضاع خوب نيست بازارهاي جهاني كم يما را نگران كرده است موج شديد نزولي به دليل گسترش بحرانهاي اقتصادي به ويژه در كشورهاي جنوب اروپا كمي وضعيت را بغرنج كرده است
فعلا توصيه ميشود تا ثبات بازارهاي جهاني اطراف سهام معدني نرويد معدنيها علي رغم انتشار گزارشات مثبت 3 ماهه به دليل عدم اعتماد به بازارهاي جهاني با نوسانات منفي مواجه هستند
امروز شاهد گزارش سه ماهه کالسیمین بودیم متاسفانه برخلاف وعده وعید های سهامداران عمده سود شرکت با تعدیلی روبرو نمی باشد شرکت در سه ماهه حدود 26 میلیون دلار صادرات ارزی داشته است که این ارزها را با نرخ 1130 تومان فروخته است جای تعجب دارد در حالیکه نرخ مرجع 1226 تومان می باشد چه طور کالسیمین این دلارهای بی ارزش و ناقابل را به قیمت 1130 تومان فروخته است خوش به سعادت ان خریداران … خدا یک فروشنده منصف همچون کالسیمین قسمت ما کند تا دلار به نرخ 1130 تومان بخریم یقینا میانگین دلار کمتر از 1700 تومان در این سه ماهه نبوده است . این رفتار بعضی مدیران بیشتر شبیه جوک می باشد جا دارد سازمان بورس همانند گزارش پتروشیمی اصفهان که حساسیت های بالایی در مورد ارز های شرکت داشت دلایل این همه تناقض شرکتهای مختلف را بررسی نمایید چرا پتروشیمی ها می توانند دلارشان را به قیمت ازاد بفروشند اما سیمانی ها و کاشی ها و کالسیمین نمی توانند حتی به نرخ مرجع بفروشند یقینا این رفتار ناشی از عدم نظارت صحیح می باشد انچه این روزها صحبتش بر سر زبانها می باشد ارز چند نرخی می باشد یکی از دلایل مخالفت با ارز چند نرخی مشکلات احتمالی در دریافت ارز و سو استفاده های بعدی می باشد ارز چند نرخی بنابر نظر اکثر اقتصاد دانان باعث رانت و فساد می شود همین رفتار در گزارش های بورسی کاملا قابل مشاهده می باشد که مدیران با سلیقه های فردی دارایی های سهامداران و دلارهای شرکت را به قیمتهای نازل به حراج می گذارند و یقینا هیچ ادم عاقلی باورش نمی شود وقتی شرکتی می تواند دلار را به نرخ 1900 بفروش برساند ان را به کس غریبه دیگری به نرخ 1130 تومان فروخته باشد
اما شايد بازار اين روزها به گروه هاي جديدتر هم نگاهي بياندازد گزارشات شركتهاي غذايي به خصوص دو شركت توليد كننده روغن خوراكي يعني مارگارين و صنعتي بهشهر باعث شده تا بازار به سمت سهام اين گروه متمايل شود
در گروه غذاييها بازار در انتظار گزارشات 3 ماهه لبنياتيها نيز ميباشد لبنياتيهايي كه كالبر سهام كوچك اين گروه گزارش بسيار خوبي را منتشر كرده است
از فردا تمام نگاه های بازار به نتایج احتمالی مذاکرات می باشد به نظر لحن ایرانی ها این روزها کمی منطقی تر شده باشد و احتمالا صحبتهای منفی چندانی نباید از مذاکرات بشنویم یقینا پیشرفتی در مذاکرات نخواهیم داشت اما دو طرف بر ادامه مذاکرات تاکیید خواهند داشت و مذاکرات را به سطوح بالاتر موکول خواهند کرد
از فردا شاهد تجویل سکه های پیش فروشی خواهیم بود حدود 2.2 میلیون سکه به بازار وارد خواهد شد با فرض قیمت سکه 700 تومانی مبلغی در حدود 1500 میلیارد تومان به نقدینگی جامعه اضافه خواهد شد این مبلغ در حدود سرمایه 4 تا بانک 400 میلیارد تومانی می باشد لذا مبلغ کمی نمی باشد یقینا بانک مرکزی باید راهکار های مناسبی برای جذب این نقدینگی ایجاد کند شاید رونق بورس یکی از انها باشد بهر عنوان بازار فقط منتظر یک خبر خوب از مذاکرات می باشد اگر این خبر با کاهش قیمت دلار همراه شود زمینه لازم برای رشد بورس فراهم خواهد بود
دوشنبه 2 مرداد 91


