نگاهی به بازار فردا سه شنبه 27 تیر 91
بازار دست به عصا!!!
بازار اين روزها حسابي دست به عصا است البته بازاري كه حقوقيها از ان كناره گرفته باشند هم همين وضع را خواهد داشت حجم معاملات نيم ساعت اول شروع بازار را بنگريد بازار حسابي محتاط است و نيم ساعت اول را فقط به نظاره كردن ميپردازد تا روند بازار مشخص شود و سپس تصميم ميگيرد يا سهام خود را با ضرر هم شده بفروشد يا سريعا در صف خريد قرار بگيرد به جرات ميتوانيم بگوييم اين روزها كوچك و بزرگ بازار حتي تكليف خود را نيز نميدانند و چشم به شايعات و اخبار دوخته اند
اما این روزها سوال همه فعالان بازار اين است كه واقعا بازار را چه ميشود ايا باز هم وارد يك فاز اصلاحي 2-3 هفته اي ميشويم يا اينكه بازار پس از يكي دو روز با برگشت روند مواجه خواهد شد؟؟؟
بگذاريد پارامترهاي موجود را بررسي كنيم:
اگر بنا را بر برگشت بازار بگذاريم چه پتانسيلهايي براي برگشت داريم:
پتانسيل گزارشات 3 ماهه كه خب واقعا ميتواند پتانسيل خوبي براي برگشت باشد گمانه زنيها حكايت از گزارشات عالي اكثر شركتهاي بورسي دارد كه البته در اين بين احتمال سوخت شدن گزارشات را نيز نبايد فراموش كرد اما به هر حال به قول قديميها اگر اب نداشته باشد نان كه دارد پس گزارشات 3 ماهه حداقل بار رواني مثبت كه به همراه خواهند داشت
اما در مرحله دو اصلاح شديد پي بر اي بازار را ميتوان به عنوان دومين عامل براي برگشت بازار يا حداقل عدم افت جدي بازار دانست يك نگاهي به اكثر گروهها داشته باشيم پي بر اي اكثر سهمها به سطوح 4 نزديك شده است!!! یا در حال نزدیک شدن هست هر چند بعصی از سهم ها کم کم در حال کاهش به زیر 3 و یا گاهی اوقات به زیر دو نیم هم می باشند همه این موارد بیانگر این مطلب می باشد که سهم های با پی به ای بالا در کمین ریزش هستند حالا شاید امروز نریزند اما می ریزند و این شتری است که دم خونه هر سهامداری خوابیده است
نرخ احتمالي رشد ارز و كالاها كه هم اكنون نيز شاهد اين موضوع ميباشيم براي مثال امروز قيمت ورق فولاد با رشد قيمتي خوبي همراه شد
اما نكات منفي بازار را هم براي جمع بندي بايد بررسي كنيم:
مسائل سياسي اولين سايه سنگين بر بازار است وقتي نفت مملكتي با كاهش صادرات و فروش مواجه شود خب بايد ترسهايي براي بازار ايجاد شود ترس هايي در زمينه عدم توان صادرات كالاها توسط شركتها كه خدا رو شكر تا بدينجا مسئله انقدرها هم حاد نشده پس تحريمها را ميتوان صرفا به بهانه اي تشبيه كرد که کم کم در حال تبدیل شدن به یک رویای صادقانه می باشد اینکه سهم های صادراتی فعلا مشکلی نداشته اند شاید حرف درستی باشد اما فرضا یک روز از خواب بلند شدیم و دیدیم بله از بد روزگار فلان شرکت واقعا دیگه نمی تونه صادرات کنه و محصولاتش نیز در داخل هیچ گونه مصرفی ندارد خوب در ان مقطع ایا جوابی برای افرادی که امروز دم ازخوشبینی می زدند وجود دارد یقینا بازار بی دلیل نسبت به تعدیل های فعلی بی تفاوت نیست واقعیتهای جامعه ما همیشه با فاز تاخیری زیادی نمایان می شوند
اما مشكلات داخلي و عدم توجه دولت وحقوقيها به بورس هم مزيد بر علت شده است اين روزها مثل اينكه حقوقيها بيشتر از حقيقي ها ترسيده اند اين امر تبعاتي همچون كاهش شديد نقدينگي در بازار و رخت بر بستن اعتماد از بازار را به همراه دارد هر چند دلیل دیگر اینکه حقوقی ها در بازار حضور ندارند این مطلب می باشد که حقوقی ها از خیلی مسایل رانتی بازار اطلاع دارند که دیگران بی خبرند یقینا این دسته از حامیان بازار در زمانه هایی سرو کله شان پیدا می شود که حمایت از بازار کمترین هزینه را برای انها داشته و در ان زمان نیز به عنوان ناجیان بازار شناخته شوند لذا حضور حقوقی ها در بازار فعلی با منافعشان همخوانی ندارد از طرفی خیلی از شرکتهای دولتی طبق بخشنامه های اعلامی حق خرید و فروش هیچ سهمی را ندارند بنابر مثال زیر مجموعه های سایپا و ایران خودرو دیگر ان توان مالی برای حمایت از سهم های خود را ندارند لذا می بینیم صنعت خودرو هر روز بدتر از قبل در مسیر ریزش می باشد و این ریزش ها هم تمامی ندارد در مورد سایپا بارها به کاربران تذکر دادیم این سهم در سال 91 یقینا با تعدیل منفی شدیدی روبرو خواهد بود و چشم انداز سهم در سال 91 در محدوده زیر 70 الی 80 تومان خواهد بود سرمایه گذاری سایپا ینز یقینا پس از اب کردن حق تقدم هایش به زیر 80 تومان راه پیدا خواهد کرد لذا دارندگان حق های سرمایه گذاری سایپا بهتر است در قیمتهای فعلی از سهم خارج شده و عطای سهم و حقش را به لقایش بخشیده و منتظر معجزه در این گروه نباشند
اما در جمع بندي دو عامل مثبت و منفي بالا ميتوان به اين نتيجه رسيد كه فعلا بايد انتظار بازاري به مانند ترازو را داشت ترازويي كه هر چند وقت يكبار يك طرف ان سنگيني كرده و شرايط كوته مدتي را براي بازار رقم ميزند اما در فردا شاهد رسیدن شاخص به کف قبلی خود در محدوده 25050 واحد می باشد طبق پیش بنی تحلیلگران اگر این سطح شکسته شود شاخص به محدوده های پایین تر از 25 هزار واحد راه پیدا خواهد کرد شاخص در مسیر برگشتی این مدت اخیر تا 25490 واحد نیز رشد داشته است لذا در صورت شکسته شدن سطح 25050 واحد، شاخص جا برای ریزشی در حدود 400 واحد را خواهد داشت
امیدواریم ان حمایتهایی که قرار بود از بازار سرمایه صورت گیرد فردا خودش را نشان دهد و مانع از ریزش شاخص به زیر 25 هزار واحد شود در مورد همه سهم ها باز توصیه می کنیم به پی به ای متوسط بازار دقت کنیم اینکه این سهم قبلا پی به ای 100 داشته است الان دیگه نباید بریزه غلط است اگر قند نیشابور را قبلا یادمان باشد حدود 200 تومان قیمت داشت این سهم یک شبه ره صد ساله رارفت و 1600 تومان شد حال باید سهامداران فعلی کمال دقت را داشته باشند که سهمی را نخرند که قرار است یکشبه از 1000 تومان به 200 تومان برگردد
سهم هایی مثل فاراک با پی به ای 7 الی 8 در گروه خود نمونه دیگری از این سهم ها می باشد فاراک یقینا پس از تمام شدن زمان معاملات حق هایش عاقبت بهتری از اذراب و حفاری و مپنا نخواهد داشت لذا خیلی از سهم ها در هر گروهی تابلو می باشند و بهتر است این موارد را چشم پوشی نکرده و با حوش بینی های قبلی به قضایا اصلا و ابدا نگاه نکینم
در حال حاضر بازار با کمبود نقدینگی شدیدی روبرو می باشد که این کمبود نقدینگی باعث شده است هر سهمی در کمین ریزش باشد دلیل این ریزش هم بیش از هر چیزی ناشی از عدم اطمینان عمومی مردم به بازار سرمایه می باشد در مورد همه سهم ها مهمترین سطح حمایتی انها کف قلی انها در همین هفته های اخیر می باشد فرضا پارسان 580 می باشد واتی 83 تومان می باشد شاراک 520 تومان می باشد لذا با مراجعه به سایت سازمان بورس می توان به راحتی کف اصلی تک تک سهم های بازار را بررسی کرد یقینا سهم هایی که رد یان مدت اخیر رشد بیشتری داشته اند در کمین ریزش خواهند بود سهامداران شیران و اتی باید به سهم های خود توجه بیشتری داشته باشند که در این مدت بازده خوبی داشته اند
در روند ریزشی بازار نیز بهتر است برای هیچ سهمی استثنایی قایل نشویم وقتی بازار روند منفی در پیش می گیرد هیچ سهمی از تیررس ریزش در امان نخواهد بود رایان سایپا با سود 83 تومانی و پی به ای 2 و نیم در حال مشاهده می باشد خیلی از سهم ها به زودی به عاقبتی بدتر از رایان تبدیل خواهند شد یقینا باشگاه زیر 100 تومانی که مدتها بساط انها برچیده شده بود باز هم با عضو گیری بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد
در اخر باید به این مطلب اشاره کرد راه کار حضور در این بازار چه می باشد ؟؟ اولین مطلب این می باشد که بدانیم بازار عمقش خیلی زیاد نیست لذا توقع بیش از اندازه از بازار نداشته باشیم دومین نکته درست خریدن است اگر به موقع و در کف ها خرید نکنیم یقینا نمی توانیم در مقابل نوسانات به نتیجه ای برسیم بازده 10 درصدی یعنی دو روز کاری … لذا بهترین روش برای خرید ها در زمان هایی می باشد که بازار کاملا منفی و در کف قیمتی می باشد یقینا در این مقاطع کسی دل و جرات خرید ندارد اما تجربه نشان داده است خرید در منفی ها ریسک بسیار کمتری از خرید در مثبت ها داشته است اصولا خریداران بعد از چند روز مثبت شدن وارد بازار می شوند و این زمان دققیقا برابر با خروج حقوقی های فداکار می باشد ورود حقوقی ها باید همزمان با ورود حقوقی ها باشد
دوشنبه 26 تیر 91


