نگاهی به بازار فردا شنبه 24 تیر 91
بازار و گزارشات 3 ماهه!!!
بازار اين روزها تحت تاثير گزارشات 3 ماهه شركتها ميباشد گزارشاتي كه همانطور پيشبيني می شد با روند رو به رشد و تعديل مثبت عايدي شركتها همراه شده است به نظر ميرسد گزارشات 3 ماهه كه فراتر از انتظار بازار بوده است بتواند موج صعود خوبي را در بازار ايجاد نمايد
فعلا تحليلگران تكنيكاليست اعتقاد به رشد 150-200 واحدي شاخص دارند شاخصي كه با شكست مقاومت سرسخت خود در محدوده 25500 واحد بر جاده صعودي خوبي قرار خواهد گرفت
اما اين روزها عقيده داريم نقدينگي در بازار در حال افزايش است در برخي از تك سهمها حقوقيها حسابي حضور پيدا كرده اند و در بسياري از سهام ديگر حقيقي ها به خودنمايي ميپردازند در اين بين بايد توجه داشت حضور حقوقيهاي قدري مانند مهر اقتصاد و شركتهاي وابسته را در نماد فولاد ميتوان به فال نيك گرفت حضور بيشتر حقوقيها در بازار هم ميتواند باعث افزايش نقدينگي شود و هم از بعد رواني باعث برگشت اعتماد به بازار سرمايه شود
اما اين روزها علي رغم اينكه گزارشات 3 ماهه بسيار خوبي را شاهد هستيم اما باز هم جادوي نرخ ارز كاملا در سود سهام صادراتي خود را نشان نداده است اغلب شركتها ارز صادراتي خود را براي مثال در دلار نهايتا در سطوح 1400-1650 تومان تسعير كرده اند كه با قيمتهاي فعلي دلار باز هم فاصله جدي را دارد اين امر نشان دهنده ادامه روند تعديل مثبت شركتهاي صادراتي در گزارشات بعدي دارد از طرف دیگر شرکتهای وارداتی نیز گزارش های بسیار ضعیفی را روانه بازار کرده اند دارویی هااکثر با پوشش بسیار پایین در سه ماهه روبرو بوده اند
در گروه هايي نظير پتروشيمي ها همه چيز بر وفق مراد است حتي گزارشات 3 ماهه شركتهاي اين گروه بالاتر از انتظار ما بوده است
در گروه فولادي گزارش 3 ماهه فخاس و پوشش 50 درصدي سود اين شركت ميتواند نشان از پتانسيل بالاي فولاديها باشد فولادي ها نيز به نظر با گزارشات 3 ماهه خود در كانال صعودي خوبي قرار بگيرند
در اين گروه توجهات به سمت ذوب اهن و فولاژ ميباشد ذوب اهني كه با معامله بلوكي و فولاژي كه با احتمال تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد
اما براي فولاد فعلا همه دندان تيز كرده و در انتظار فولاد 220 توماني و شايد پاينتر هستند بازار اعتقاد دارد پس از مجمع فولاد به اين قيمتها خواهد رسيد قيمتهايي كه موجب حمله بازار به اين سهم خواهد شد اما بازار نكته مهمي را توجه نميكند و ان اينكه با توجه به تعديل مثبت 50 درصدي فولاد در سود سال 91 و اخبار مثبت در مجمع بعيد است فولاد قيمتهاي نازلي را تجربه نمايد از طرف ديگر شروع خريدهاي مهر اقتصاد هم بي دليل نيست…
اما اين روزها معدنيها هم حسابي در كانون توجه قرار گرفته اند به خصوص شركتهاي معدني كه با حجم صادرات خوبي مواجه هستند در گروه سنگ اهني بازار به شدت در انتظار گزارش صبانور ميباشد گزارشيكه با توجه به حجم صادرات 97 درصدي اين شركت ميتواند بسيار قابل توجه باشد
در گروه سیمانی نیز گزارش سیمان قاین حاوی نکات مهمی بود مهمترین نکته نرخ تبدیل دلار های صادراتی شرکت به ریال می باشد که متاسفانه مبلغ ان 1226 تومان می باشد با این نرخ دلار گروه سیمانی با چالش های زیادی روبرو خواهد بود امیدواریم گزارش سیمانی های دیگر صادراتی خلاف گزارش این سیمانی باشد وگرنه بازار نسبت به خیلی از سیمانی ها دچار مشکلات زیادی خواهد شد لذا سیمان غرب و بعضی از سیمانی های دیگر اگر گزارش های سه ماه خوبی را بهبازار ارایه ننمایند عاقبت خوبی نخواهند داشت
بازار در دو روز اخیر رشد نسبی خوبی را شاهد بوده است یقینا با نزدیک شدن به اخر ماه و خصوصا سوم مرداد حجم عرضه ها زیاد تر خواهد شد لذا سهامداران هفته اتی را با دونیمه متفاوت باید مدنظر داشته باشند ابتدا هفته رو به رشد و اخر هفته نیز طبق روال همه اخر ماه ها زمان تسویه حساب های اعتباری خواهد بود از طرف دیگر باید به عمق بازار و دامنه نوسان ان نیز هم توجه داشت اغلب سهم ها پس از رشد 10 الی 15 درصدی در معرض عرضه های بیشتر می باشند در مجموع نسبت به خرید های خود باید دقت کافی را داشت حتما تدریجی و در چند نوبت نسبت به خرید اقدام شود اولین سیگنال قوی برای رشد بیشتر شاخص و بازار عبور شاخص از محدوده 25500 می باشد
جمعه 23 تیر 91


