نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 7 تیر 91
صبر ايوب هم در مقابل بازار كم اورد!!!
بازار اين روزها را نميدانيم چه بناميم وضع اقتصادي كه انچنان بد نيست و به واسطه دلار 1900 توماني خيلي از شركتها براي سال جاري با روند رو به رشد سوداوري همراه خواهند شد تحريم هم كه تا انجا كه يادمان ميايد 30 سال است كه تحريم هستيم بوي جنگ و جدال هم نميايد كه اينطور سهامداران براي اتش زدن به سهام ارزشمند خود از هم پيشي ميگيرند پس واقعا علت اصلي چيست؟ اين ترسي كه در بازار افتاده به چه علت است؟
اگر پاسخ را از ما بخواهيد علت اصلي اين روند خود ما هستيم بله خود سهامداران حقيقي كه از يك طرف قيد همه چي را زده اند و ميخواهند فقط نقد شوند و از طرف ديگر سهامداران حقوقي كه از اين ابهاي گل الود مثل دفعات و سالهاي گذشته بدون دغدغه در حال ماهيگيري هستند….
اما بيايم كمي منطقي به ماجرا نگاه كنيم سهامداران با سابقه تر ميدانند اگر خاطرتان باشد سال گذشته كه مسائل سياسي ابتداي سال پيش امد هم اين روند را شاهد بوديم حتي در همين زمستان سال گذشته هم چنين روندي را شاهد بوديم كمي به عقب برگديم اسفند ماه حدودا 2 يا اگر اشتباه نكنيم 3 سال پيش بود براي مثال سهمي مثل غدير تا قيمتهاي 200 تومان پايين امد فولاد با ان عظمتش كه صحبت از نابوديش ميكردند ولي انصافا چه شد چه كسانی برد كردند انهايي كه سهامشان را در ان زمان با قيمت نازل فروختند و رفتند يا انهايي كه در ان زمان از فرصت استفاده كردند و خريدند قنديها را يادتان هست در قيمتهاي زير 100 تومان كسي نگاهشان نميكرد ديديد به كجا رسيدند كمي صبر داشته باشيد اصلا فرض كنيد در اين بازار سهام نداريد فرض كنيد اصلا در بازار سرمايه نيستيد به كارهاي روزمره خود بپردازيد كمي به خود فرصت دهيد شايد صبر ايوبمان جواب داد خلاصه پس از هر پستي يك بلندي قرار دارد ما هم به اميد ان بلندي سختي راه را بر جان خريده ايم…
اما ما هم يك نظري داريم ما هم يك اميدي داريم اينطور نيست كه دست رو دست بگذاريم و نااميدي پيشه كنيم خير ما بيدي نيستيم كه بااين بادها بلرزيم خلاصه پيراهن پشت پيراهن در اين بازار پاره كرده ايم و چند سالي است از اين روندها ديده ايم الان هم اميد ما به گزارشات 3 ماهه است خلاصه تحريم نفتي هم اجرايي ميشود جوش تمام ميشود ما ميمانيم و سيل گزارشات 3 ماهه فقط كافي است اين جو رواني سياسي با اعمال تجريمهاي نفتي تمام شود ان وقت است كه ديگر بازار بهانه اي ندارد….
يازدهم تيرماه خيليها فكر ميكنند در اين روز دنيا به پايان رسيده و بيچاره ميشويم انهايي كه اين طرز فكر را دارند بهتر است در همين روندها از بازار خارج شوند سهامداران احساسي به درد بازار فعلی نميخورد كه هيچ باعث خراب شدن روندها نيز ميشود ما ميمانيم و نتيجه را ميبينيم نتيجه بازاري كه ديگر چيزي براي از دست دادنش نداريم بايد بمانيم سهاممان را با چه ميزان ضرري بفروشيم؟ ان هم در چه قيمتهاي نازلي؟ بعد از ان كه مهمترين نكته هم همينجاست پولمان را كجا ببريم كه جبران ضررهايمان را بكند كدام بازار اكنون توانايي جبران ضررهاي ما را دارد به جز همين بورس خودمان پس جايي نرويد كليد حل مشكل ما در همينجاست…
از سوی دیگر مسئولان بازار سرمایه علاوه بر جلسه بعد از ظهر دیروز با وزیر اقتصاد، امروز هم جلسه دیگری با حضور رئیس و معاون نظارت بر بورس های سازمان بورس و مدیرعامل شرکت بورس برگزار کردند که به گفته قالیباف اصل مدیرعامل بورس،این جلسه با نتایج خوبی همراه بود. به طوریکه جمع بندی حاضرین این بود که وضعیت سودآوری صنایع بورسی مناسب بوده و جو روانی بازار بیشتر تحت تاثیر مسائل بین المللی قرار دارد. بنابراین وزیر اقتصاد قول حمایت از بورس و صنایع بورسی از طریق تامین منابع مالی داده که امید است این قول و جلسه در روزهای آینده زمینه ساز تغییر جهت بازار باشد.
شاید یکی از راهکاری جدی برای برگشت بازار حمایت مناسب تری از پالایشگاه بندر عباس باشد سهمی که نیامده باعث ابرو ریزی مسیولین شده است واقعا این گونه عرضه ها مایه دردسرهای زیادی برای بازار است و بهتر است هر چه زودتر این سهم مسیر صعودی در پیش بگیرد
سه شنبه 6 تیر 91


