بازار و روز سرنوشت!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 31 خرداد 91
اين روزها ثانيه ها متوقف شده است نفس ها در سينه حبس شده است هر كسي به هر نحوي از هر طریقي اين روزها پيگير اخبار نشست مسكو ميباشد نشستي كه سرنوشت نه تنها بازار سرمايه بلكه بسياري از بازارهاي موازي را نيز مشخص ميكند
امروز بازار به راستي در يك كلمه صبر ايوب را در پيش گرفت صبري كه نشان از اتشي زير خاكستر دارد اتشي كه يا ميتواند گرماي لذتبخشي بدهد يا اينكه بسوزاند و ويران كند…
اما به بررسي وضعيت بازار از تبعات نشست بپردازيم به قول معروف بالاتر سياهي كه رنگي نيست اگر نتايج نشست منفي باشد مثلا چه خواهد شد نه اينكه 2 هفته است بازار با روند اصلاحي مواجه شده و شاخص با افت قيمتي اصلاحش را كرده پس نصف بيشتر مسير اصلاح در صورتي كه نتايج نشست منفي باشد طي شده است یقینا مشخص شدن نتایج مسکو چه منفی چه مثبت بهتر است زودتر اتفاق بی افتد و گرنه این فاز بلاتکلیفی نتایج بسیار بدتری برای بازار ما خواهد داشت لذا امیدواریم این مذاکرات بیش از این طولانی نشود و هر نتیجه ای قرار است برای بازار رخ دهد زودتر تکلیفش مشخص شود اصولا ما بورسی ها همیشه پیشواز می رویم و وقتی نتایج مشخص می شود انگار نه انگار که ما تحریم شدیدم
اما اين اما بسيار مهم است اگر فقط كوچكترين روزنه اميدي از نشست مسكو باز شود ان وقت بازار از فردا صفوف خريدي خواهد داشت كه تنها حسرتش به دل فروشندگان اين چند روز ميماند پس وضعيت انطور هم كه فكر ميكنيد سياه نيست از طرف ديگر يادتان نرود كم كم خرداد ماه نيز رو به پايان و بايد شاهد انتشار گزارشات 3 ماهه شركتها باشيم گزارشاتي كه می تواند سنگ محک خوبی برای شرکتها باشد
البته اظهارات رييس جمهور مبني بر پذيرش توقف غني سازي 20 درصدي به شرط كاهش تحريمها و لغو تحريمهاي نفتي گام بزرگ خبر بسيار مثبتي در اين زمينه محسوب ميشود شايد اين امر اغاز رويكرد تازه در سياستهاي دو طرف باشد
البته ظاهرا طرف هاي غربي تنها توقف غني سازي 20 درصدي راضيشان نميكند و انها خواستار تعطيلي تاسيسات فوردوي قم و ارسال سوخت هسته اي به بيرون از ايران اصرار دارند امري كه به خصوص در زمينه توقف فعاليت تاسيسات فورود بعيد است ايران با پذيرش ان موافقت نمايد
البته تلاش هاي طرف روسي براي متقاعد كردن دو طرف براي رسيدن به حداقل توافق نيز در جاي خود جاي بسي اميدواري دارد توافقي كه اگر يك گامش برداشته شود بازار سرمايه را با صف هاي خريدي مواجه خواهد كرد كه رسيدن به گردش كار هر كسي نيست…
اما درباره بازار فردا ما اهل وعده و وعيد دادن نيستيم خود شما بهتر ميدانيد تا وقتي شرايط نتايج مسكو مشخص نشود و يا حداقل خبري قابل اتكا به بيرون درز پيدا نكند نميتوان بازار فردا را پيشبيني كرد به همين دليل توصيه ميكنيم همواره پيگير اخبار نشست مسكو باشيد
در بازار منفی فعلی کم کم بازار باز توجه ویزه ای به سمت سهم های کوچک پیدا کرده است گروه قندی نمونه ای از این سهم ها می باشد سهم هایی که در جو منفی به واسطه حجم مبنای بسیار اندک خود توان مدیریت راحت تری دارند
اما نکته مهم تری از مثبت شدن گروه قندی به ذهن می رسد این می باشد که بازار مدتی بدون لیدر بوده است اینکه در بازار هیچ گروهی پیشتاز نباشد نکته بسیار منفی است لذا دکترین بورسی ما به این نتیجه رسیده اند که برای بازگرداندن روحیه امید به بورس چاره ای ندارند حداقل یک گروه لیدر در بازار ایجاد کنند تا به واسطه ان ادعای منفی بودن شاخص را منکر شوند
سه شنبه 30 خرداد 91


