نگاهی به بازار فردا شنبه 13 خرداد 91
چشم انداز بازاري مبهم!!!
اين هفته را در حالي پشت سر گذاشتيم كه بازار ركورد روزهاي منفي را زد هفته اي كاملا منفي و ريزشي را پشت سر گذاشتيم تا به اميد هفته اي دیگر باشيم هفته ای که یکشنبه و دوشنبه ان تعطیل است و خیلی از اهالی بازار از سه شنبه هفته قبل ، مرخصی گرفته و خود را از بازار خسته کننده قعلی رها کرده و به سراغ نعطیلات رفته اند لذا این هفته به دلیل تعطیلات پیش رو نمی تواند خیلی پر حجم و منسجم باشد
بازار اين روزها به خصوص از طرف سهامداران حقيقي كه اغلب طي اين چند روزه حسابي خسته شده اند اماج عرضه ها قرار گرفته اند عرضه هايي كه بسياري از انها حتي با ضرر همراه ميباشد در اين بين سهامداران حقوقي ارام و بي سر و صدا از اين موقعيت استفاده كرده و سهام برتر كه كاهش قيمتي خوبي را نيز تجربه كرده در حال خريداري ميباشند تا با كوچكترين خبر مثبتي و با رشد 10-15 درصد همين سهام فعلي را به سهامداران حقيقي بفروش برسانند پس مراقب باشيد از روي احساسات و خستگي اقدام به فروش سهام برتر خود نكنيد فقط يك سوال را از خودتان بپرسيد پس از فروش سهامتان كدام بازار را در شرايط فعلي سراغ داريد كه بتواند بازدهي مورد انتظارتان را تامين كند؟ پس كمي محتاط باشيد…
اما از طرف ديگراكثر سهام بزرگ و تاثير گذار بازار نیز در این مدت اخیر کاهش خوبی داشته اند كه اين روزها اگر دقت كرده باشيد شاهد كاهش شديد حجم معاملات در قيمتهاي منفي ميباشيم به طوري كه قيمت پاياني سهام بزرگ تغيير چنداني نميكند بازار به نوعي در انتظار به سر ميبرد انتظار براي خبري سرنوشت ساز يا رومي روم يا زنگي زنگ…
اما وضعيت مبهم سياسي داخلي كم بود تشدید روند نزولي بازارهاي جهاني هم مزيد بر علت شده اگر چه در روز جمعه شاهد نوسانات مثبت طلا در بازارها ي جهاني بوديم اما برايند كلي بازارهاي جهاني حاكي از افت قيمتي بسيار شديد در فلزات ميباشد به خصوص مس كه تا قيمتهاي باورنكردني محدوده 7400 دلار هم افت كرد احتمال کاهش بیشتر قیمتهای جهانی فعلا بسیار قوی است نفت برنت به 100 دلار و نفت وستگزاز نیز فعلا زیر 90 دلار است این شرایط چشم انداز خوبی برای سهم های مرتبط ایجاد نخواهد کرد اما از طرفی باید عرض کرد اینجا ایران است و جای هیچ نگرانی بابت ریزش قیمتهای جهانی نیست وقتی با دلار 1800 تومانی به قضایا نگاه کنیم می بینیم ریزش های جهانی در قبال افزایش قیمت دلار هیچ تاثیری ندارد و در بورس فلزات ما هر روز قیمتها سر به فلک می کشد اگر روز چهارشنبه به قیمت مس در بورس کالا نگاهی می کردیم می بینیم قیمت مس کیلویی 14 هزار تومان ناقابل است ایا با این قیمت مس باید از فملی نگران بود یقینا اصلا و ابدا جای هیچ نگرانی نیست
کالسیمین نیز شمش روی خود را با قیمت 3600 تومان در حال فروش است خوزستان نیز که در گران فروشی ید طولایی پیدا کرده است در حالیکه شمش به زیر 400 دلار هم راه پیدا کرده است قیمت شمش فعلا 1000 تومان است قیمت میلگرد نیز کمتر از 1200 تومان نمی باشد در مجموع باید عرض کرد قیمت به وقت بورس کالای تهران هیچ جای کاهشی ندارد کلا در ایران هیچ وقت قیمتها کاهش نخواهند یافت الومینیوم ایران نیز بدون هر گونه کاهش قیمتی شمش خود را در حال فروش به قیمت 4500 الی 4700 تومان است
فعلا بازارهاي جهاني وضع درستي ندارند و اگر پتانسيل قيمتهاي بالاي دلار نبود چه بسا الان شاهد سقوط ازاد سهام معدني بوديم اما با دلار صعودی کاهش جهانی خیلی قابل توجه نمی باشد
اما فولادي ها به نظر ميرسد رشد قيمت شمش كار خود را كرده و اميد به بهبود سهام فولادي را افزايش داده است ظاهرا علي رغم افت شديد قيمت بيلت جهانی محدوديت واردات شمش باعث شده تا كماكان محصولات فولادي در بازارهاي داخلي حكمراني كنند
اما سهام پتروشيميها هم با تعديل مثبت پتروشيمي اصفهان كه نشان داد پتانسيل تسعير نرخ ارز چه جهشي در سوداوري پتروشيمي ها ايجاد ميكند احتمالا فردا روند بهتري را در پيش خواهند گرفت بازار بايد منتظر يك چنين تعديل هايي در سهام پتروشيمي ها و در نهايت شركتهاي وابسته مانند پارسان و غدير و وصندوق باشد
با اين نرخ ارز پتروشيمي پرديس و كرمانشاه و ساير نمادهاي پتروشيمي هم در گزارشات 3 ماهه با تعديلات مثبت بسيار بالايي همراه خواهند شد
پتروشیمی زاگرس نیز با صادرات بسیار بالایش جای نوسان خوبی در کوتاه مدت خواهد داشت بهتر است این روزها به سهم های صادراتی توجه بیشتری داشت
به نظر ميرسد مزيت نرخ ارز بتواند كمي از فشارهاي داخلي و خارجي را كم كند به خصوص اينكه اگر بازارهاي جهاني در اين بين كمي مثبت شده و گمانه زنيهاي مثبت هم از نشست مسكو شكل بگيرد اين هفته شايد روند متفاوت تري را به نسبت هفته گذشته شاهد باشيم
در اخر به سیمانی ها می رسیم سهم هایی که با استقبال خوبی این روزها روبرو می باشند شاید این گروه شنبه نیز رو به ر شد باشند اما باید توجه داشت این سهم ها در کوتاه مدت رشد خوبی داشته اند و احتمال شدت عرضه ها در سه شنبه و چهارشنبه هفته اینده بسیار بالاست لذا سهم های سیمانی ای انتخاب شوند که ابتدا هنوز به مجمع نرفته اند دوما پی به ای مناسبی دارند سوما دلارهای خوبی برای فروش داشته باشند سهم هایی سیمانی در حدود 30 سهم می باشند که در جو فعلی همه انها رو به رشد هستند اما خرید هر سهم سیمانی در کوتاه مدت نمی تواند نتیجه بخش باشد لذا پی به ای بیش از 5 فعلا برای هر سهمی خطرناک است خصوصا سیمانی ها که جز دلار هیچ پتانسیل قابل ذکر دیگری ندارند تمام توجه بازار به سیمانی ها ناشی از فروش دلارهای انها می باشد وگرنه سیمانی ها هیچ گونه افزایش نرخی فعلا نداشته اند طرح تحول بلای جان این گروه می باشد ولی استقابل بازار به صنعتی که 30 سهم دارد خیلی راحت نیست حجم نقدینگی بالایی برای کنترل این 30 سهم نیاز است عرضه کنندگان نیز از عرضه در هر قیمتی دریغ ندارند لذا شرایط این گروه خیلی هیجانی نمی تواند باقی بماند و خرید هایی که در هفته اینده خواهد شد می تواند در کمین کاهش قرار بگیرد
جمعه 12 خرداد 91


