نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 9 خرداد 91
صبر ايوب ندارم…
اين روزها حال و روز بازار خوش نيست حتي رشد قيمت دلار و رشد ان تا نزدیکی1800 تومان و بهبود وضعيت بازارهاي جهاني و يا برگزاري مجامع هيچ كدام انگاري بر بازار تاثيري ندارد شايد هم اين روزها بازار بر دنده لجبازي افتاده است و تا تكليف نشست مسكو روشن نشود خيال واكنش جدي ندارد البته اين روزها به سهامداران حق ميدهيم روند بازار بسيار خسته كننده و فرسایشی شده است اما كمي صبر داشته باشيد ديگر چيزي نمانده، اين بازار هميشه همين شکل بوده است به دنبال سهامداران با وفا ميگردد كه در اخرين لحظه كه طاقتشان طاق ميشود با يك بازدهي خوب خستگيشان را در بياورد…یکی از نشانه های بازار برای برگشت، نامیدی کامل اهالی بازار است بازار اصولا زمانی بر می گردد که کمترین انرژی را ، برای حمایت نیاز داشته باشد
اما اين روزها شايد از خود ميپرسيد بهترين راه كدام است ماندن و انتظار كشيدن و يا رفتن و قيد اين بازار را زدن البته اگر از ما بخواهيد توصيه ميكنيم تا نشست مسكو صبر كنيد چيزي نمانده ميدانيم شما صبر ايوب نداريد اما اين همه تحمل كرده ايم چند روز ديگر هم صبر ميكنيم تا ببينيم روزنه اميدي از سوي شمال يعني مسكو بر بازار سرمايه خواهد تابيد يا نه….
البته اين روزها زيادي گله كردن هم درست نيست كمي به بازارهاي موازي نگاه كنيم سود 20 درصدي بانكها يا ركود در بازار طلا و نوسانات جزيي بازار ارز و توقف رشد قيمت در بازار مسكن و حتي كاهش مبادلات و خريد و فروش مسكن همه جا مشكلات خاص خود را دارند پس ان چنان هم وضع بورس خراب نيست و باز هم ميتوان اميد داشت حداقل بازار سرمايه ما با پتانسيلهاي خوبي مواجه ميباشد احتمال توافق در نشست مسكو و يا افزايش نرخ كالا ها كه منجر به تعديلات مثبت قابل توجه در سود سال 91 شركتها خواهد شد سودي كه اكثرا با احتياط بالايي حتي كمتر از سال 90 پيشبيني شده است پس باز هم صبر ميكنيم تا حق خود را از بازار بگيريم…
اما اين نكته مهم هم نبايد فراموش شود اكثر سهامي كه سهامداران با ان درگير هستند يا در كف قيمتي قرار دارند و يا در سطوح حمايتي قرار گرفته اند پس اگر سر سوزني خبر خوب در بازار ايجاد شود يا حمايتي از بازار صورت گيرد براحتي شاهد رشد و بازدهي 10-20 درصدي در كليه سهام بازار خواهيم بود در صورتي كه يك بازار كم ريسكي مانند سپرده بانكي پس از گذشت 365 روز تنها يك بازدهي 20 درصدي نصيبمان خواهد شد بازدهي كه تورم را هم پوشش نخواهد داد چه برسد به اينكه با رشد پايه سرمايه خود شاهد رونق در زندگيمان باشيم…
اما چند راهکار برای بازار های منفی که توجه به انها یقینا می تواند تاثیر گذار باشد ابتدا اینکه خرید در زمان هایی که قیمتها در منفی های بازار نوسان می کنند به مراتب بهتر از خرید در صف های هیجانی است اگر سهامداران دقت کرده باشند و در خرید های خود نقطه مناسبی را انتخاب کرده بودند شاید الان کمتر استرس داشتند اما چون اکثر خرید ها در فاز صعودی بازار و در قیمتهای بالایی صورت گرفته است شاید خیلی از سهامداران احساس خوشایندی این روزها نداشته باشند اما کسانییکه نقدینگی اماده ای فعلا داشته باشند شاید از بازار فعلی خیلی هم راضی باشند .افرادی هستند که حتی از ریزش بیشتر بازار خوشحال تر هم خواهند شد انها کسانی نیستند جز افرادی که از قبل خود را برای بازار های منفی اماده کرده بودند و نقدینگی لازم را برای تکمیل خرید های خود در بازار های منفی کنار گذاشته بودند لذا شاید از دید سهامداران قبلی قیمت ها کاهش داشته اند اما از دید خریداران جدیدتر قیمتها کم کم داره به نقاط مناسبی می رسند خرید در مقطع فعلی باید با حوصله و تدریجا و در چند روز غیر متوالی انجام گیرد تا میانگین خریدها متناسب با جو روزمره بازار مناسب باشد
مورد دیگر این می باشد که در بازار منفی باید نقدینگی که دستمان می باشد یا از فروش سهم ها بدست می اوریم خیلی محافظت کنیم حتما لازم نیست ان را سریعا دوباره تبدیل به سهم کنیم خیلی از قدیمی های بورس در شرایط فعلی 50 الی 90 درصد سبدشان وجه نقد است و این افراد منتظر ریزش های بیشتر روزمره بازار می باشند لذا در خرید های بیشتر ….باید باز دقت کنیم و هیچ عجله ای نکنیم اگر امروز سهمی را فکر می کنیم نزولی است و توان رشد بالایی در سهمی مشاهده نمی کنیم لذا می توان همین سهم را وقتی 10 درصد کاهش پیدا کرد در ان مقطع خرید کنیم بنابراین با یک خرید بهتر ما در این بازار 10 درصد سود نکردیم ولی 10 درصد هم ضرر نکردیم در مجموع در بازار های منفی باید از معاملات بیشتر جلوگیری کرد
اما مطلب دیگری که در جواب سوال کسانیکه مطرح می کنند ما پولمان در بانک بود سود سالیانه 20 درصد دریافت می کردیم و خیالمان راحت بود و استرس نداشتیم باید عرض کنیم در حال حاضر امکان دریافت سود بانکی کاملا مهیا است. در فرابورس ما اوراق مشارکتهای زیادی داریم که سود سالیانه انها 20 درصدمی باشد که سود انها در سر رسیدهای 3 ماه پرداخت می شود لذا اگرسهامداران وجه نقد بالایی دارند بهتر است ان را سریعا به اوراق مشارکت بورسی تبدیل کنند این اوراق هر روزی که فروخته شوند سودشان نیز همان روز دریافت می شود لذا می بینیم نیازی است حتما وجه مان را از بورس به سپرده های بلند مدت بانکی تبدیل کنیم که دسترسی به ان نیز تعهد 5 ساله دارد در اوراق بورسی براحتی شما هر زمان تمایل داشتید می توانیید اوراق مشارکت خود را سریعا به سهم تبدیل نمایید لذا نقدینگی سهامداران با این اقدام همیشه تحت کنترل می باشد و این دغدغه که ما از سود بانکی عقب هستیم نیز ذهن سهامداران را مشغول نخواهد کرد در مورد اوراق مشارکت نیز در سایت فرابورس می توان به ضامنین این اوراق توجه کرد سعی کنید اوراقی را که ضامن های معتبر تری دارند خرید کنید بعضی از اوراق توسط بانک های جدید تری چون تات و گردشگری تضمین شده اند که بهتر است این اوراق اصلا خرید نشوند اوراق سامان ماهان صامید ماهان 2 اوراقی هستند که ضامن هایی چون بانک ملت سپه سامان و نوین را دارند که این بانک ها بهر عنوان برای همه ما اعتبار کافی را دارند لذا در خرید اوراق توجه به ضامن ان اوراق نشان از اعبتار ان اوراق می باشد
اما برويم به سراغ بازار فردا چهارشنبه ،بازاري كه به افزايش عرضه ها معروف است البته بايد توجه داشت قيمت سهام شركتهاي بزرگ و تاثير گذار به سطوحي رسيده اند كه ديگر فروشنده چنداني هم ندارند براي مثال نمادهاي معدني يا پتروشيمي يا سرمايه گذاري ها را بنگريد مدتهاست در قيمتهاي كنوني با حجم معاملات كم نوسان ميكنند پس فروشنده ها هم تمايلي به فروش نداشته و يا تمايلشان كمتر شده است از طرفی خریداران پر و پا قرصی نیز در بازار وجود ندارد خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمتها می باشند در این شرایط یا باید شاهد یک خبر مثبت و جدیدتریدر بازار باشیم یا اینکه کاهش قیمتها باید به خریداران انگیزه بیشتری دهد
براي فردا در گروه معدنيها شايد اگر رشد بیشتری را در قيمت دلار شاهد باشيم با توجه به بهبود وضعيت بازارهاي جهاني معدنيها هم خودي نشان بدهند
در نمادهاي پتروشيمي در انتظار رالي سهام اين گروه در گزارشات 3 ماهه باشيد تعديلات مثبت خوبي را از شركتهاي پتروشيمي و سرمايه گذاريهاي وابسته در گزارش 3 ماهه شاهد خواهيم بود
سيمانيها اما كماكان پيشتاز خواهند بود قرعه فعلا به نام اين گروه افتاده است و فعلا حجم معاملات بسیار بالایی را در تمام نمادهای سیمانی مشاهده می کنیم مصاحبه های زیادی این روزها از اهالی بازار شاهد هستیم خصوصا امروز در سایت سنا نیز گزارشی بود مبنی بر اینکه یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان برای راه اندازی اولیه به 220 میلیارد تومان سرمایه و 40 ماه زمان نیاز دارد لذا یک کارخانه یک تنی حدود 220 میلیارد تومان ارزش روز ش باید باشد حال نگاهی به کارخانه های سیمانی در سایت بورس باید انداخت و ارزش روز کارخانه ها را بررسی کرد یقینا ارزش روز تمام سیمانی ها زیر ارزش واقعی انها می باشد از دید بنیادی نیز پی به ای این صنعت می تواند 5 باشد این مورد در کنار توانایی صادراتی بالای بعضی سیمانی ها این روزها مورد توجه بازار قرار گرفته است لذا امروز نیز شاهد بودیم صف سیمانی های صادراتی خیلی پر استقبال تر از بقیه دیگر سیمانی ها بود
اما سوالی که این روزها مطرح است این می باشد دلیل استقبال بازار به گروه سیمانیها چه می باشد ؟؟در یک کلام باید اعلام داشت بازار در هیچ مقطعی بدون لیدر نبوده است بازار بدون لیدر یعنی نامیدی محض… لذا بازار نیز خواسته یا ناخواسته تمایل بالایی به پیدا کردن یک لیدر جدید در هر مقطعی دارد بنابراین در مقطع فعلی بازار به سمت سیمانی ها سوق پیدا کرده است و لیدری بازار دست این گروه افتاده است
از طرف دیگر باید توجه شود گروه سیمانی توانایی تکرار روند سهم های قندی را نخواهند داشت حال دلیل ان چه می باشد در نوع خودش قابل توجه است؟؟ ابتدای اینکه تجربه گروه قندی نشان داد بازار در تحلیل گروه قندی کاملا اشتباه کرده و این گروه گروه مناسبی برای سهامداری نبوده و سفته بازی یک گروه روی سهم های کوچک قندی توانست انها را لیدر بازار کند اما گروه سیمانی در مقطعی می باشد که بازار به انتهای نقدینگی خود رسیده است و نقدینگی بالایی در بازار وجود ندارد و خواسته یا ناخواسته بازار با کمبود نقدینگی شدیدی روبرو می باشد سهم های سیمانی تعدادشان بسیار زیاد است و حداقل 10 شرکت در این گروه داریم که بعضی از انها سهم های بزرگی هستند که برای حرکت انها نیاز به سرمایه بالایی می باشد لذا حرکت سفارس و یا سیمان سپاهان و تهران اصلا قابل قیاس بایک سهم قندی مثل مرودشت یا قند لرستان با حجم مبنای کمتر از 40 هزار عدد نیست حجم مبنای سیمانی ها در قیاس با سهم های بزرگ بازار مقدار پایینی است اما این حجم در قیاس با قندی ها بالا می باشد. مطلب دیگر این می باشد که سیمانی ها سهامدارن حقوقی پراکنده زیادی دارند که هر کدام در مقطعی یقینا صف سیمانی ها را عرضه خواهند کرد در مجموع گروه سیمان گروه بزرگی است و ان سفته بازی و اقداما ت نادرستی که در گروه قندی رخ داد یقینا نمی تواند در گروه سیمانی تکرار شود اما گروه سیمانی خصوصا سیمانی های صادراتی با فروش ارز صادراتی خود توانایی تعدیل 50 الی 70 درصدی در سود سال 91 را خواهند داشت کمترین افزایش نرخ سیمان مثلا 10درصد باعث افزایش 30 الی 40درصدی سود سیمانی های مختلف خواهد شد
چند روزی است که بعضی از سهم های کوچک در بازار منفی خوب جولان می دهند یکی از این سهم های کوچک گازلوله می باشد باید توجه داشت سهم در عبور از 58 تومان کار سختی را در پیش دارد و در این چند سال اخیر گازلوله هیچ بار توان عبور از 58 تومان را پیدا نکرده است لذا به حجم معاملات سهم در محدوده 58 تومان باید خیلی توجه داشت
احتمالا فردا شاهد بازگشایی حق های فاراک خواهیم بود سهامداران قبلی سهم بهتر است در فروش حق های خود عجله ای نداشته باشند حق ها فردا در محدوده 40 تومان بازگشایی خواهند شدبا بازگشایی حق ها احتمال رونق معاملات سهم بیشتر خواهد شد اگر حق ها به محدوده 30 تومان برسند شاید برای افراد ریسک پذیر گزینه جذابی باشد هر چند باید توجه داشت حق ها در ابتدا و در چند روز اول کاهش خواهند بود لذا باز توصیه می کنیم حق ها را باید در محدوده مناسبی خرید کرد تا بتوان به رشد انها امید داشت فاراک با 160 تومان مجمع رفت این سهم باید از ابتدا 130 تومان ابزگشایی می شود و حق ها نیز 35 الی 30 تومان قیمت می خوردند اما بازگشایی هیجانی فاراک باردیگر باعث قیمتهای هیجانی در این نماد شد و در حال حاضر به ظنر قیمت در حال برگشت به سمت 130 تومان می باشد اذراب نیز متاسفانه با سود 40 تومانی در این چند روز قیمتهای بالایی را در پیش داشت پی به ای سهم های تجهیزاتی و پیمانکاری نباید خیلی بالاتر از 5 باشد وقتی مپنا و حفاری پی به ای 5 هم ندارند دلیل ارزندگی فاراک و اذراب چه می باشد بحث افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی ها نیز در این گروه کلا منتفی است و این گونه اقدامات نیز تاثیری بر روی سود اتی این سهم ها نخواهد داشت
در مصاحبه امروز اقای مالمیر شاهد نکات جالبی از بحث داغ ارزیابی دارایی ها بودیم مالمیر اعلام کرد که ارزیابی دارایی ها کمکی به افزایش سود شرکتها نخواهد داشت لذا سازمان با افزایش سرمایه از ارزیابی دارایی ها موافق نخواهد بود ایشان همچین اعلام داشتند ارزیابی دارایی ها در مورد بانک ها می تواند مطرح باشد لذا یکی از گزینه هایی که در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد پست بانک می باشد سهمی که با دارایی های فراوان خود می تواند از این طریق شاهد افزایش سرمایه باشد
توکاریل نیز این روزها در محدوده 300 تومان حجم معاملات بالایی را شاهد می باشد باید توجه داشت سهم نباید به زیر 300 تومان راه پیدا کند سهم قبلا این سطح را یکبار لمس کرده بود اگر این بار این سطح بار دیگر شکسته شود امکان ریزش بیشتر قیمت تا 275 الی 250 تومان در شرایط نامساعد بازار وجود خواهد داشت
با افزایش نرخ دلار امروز شاهد کاهش قیمتهای فلزات در بورس کالا نبودیم خوزستان شمش خود را 45 روزه با قیمت 980 تومان به فروش رسانده است فایرا نیز محصولات خود را به صورت نقوی و نسیه با همان قیمتهای محدوده 4500 تومان فروخته است لذا هنوز که هنوز است در قیمتهای داخلی هیچ کاهشی را شاهد نیستیم قیمت مس نیز در بورس فلزات کاهش چندانی راشاهد نمی باشد انچه از شرایط فعلی می توان نتیجه گیری کرد این مطلب می باشد که با رشد دلار یقینا بازار کم کم به سمت سهم های دلاری سوق پیدا خواهد کرد بازار در شرایط فعلی گزینه ای به جز سهم های صادراتی ندارد شاید الان شاهد درجا زدن این سهم ها باشیم اما فعلا هیچ گزینه ای مناسب تر از سهم های دلاری در بازاز وجود ندارند بنابراین سهم های دلاری نسبت به دیگر سهم ها هنوز از پتانسیل بیشتری برخوردا ر می باشدو داراندگان فعلی این سهم ها خیلی در فروش سهم های خود نباید عجله کنند پارسان نمونه ای از این سهم ها می باشد محدوده 650 تومان برای تکمیل بیشتر خریدها می تواند مورد توجه باشد
باید توجه داشت دلار نیز در محدوده حساسی قرار گرفته است شاید دلار نیز به زودی به سمت 1800 حرکت کرده و باردیگر حتی به اعداد بالاتری نیز راه پیدا کند فعلا هیچ چشم انداز مناسبی برای کاهش قیمت دلار وجود ندارد نهایت ریزش دلار 1500 و دامنه رشد ان می تواند بالای 2000 تومان نیز باشد.
در جمع بندی کلی باید گفت اوضاع سخت سیاسی سوریه ، اوضاع داخلی ، جو چهارشنبه ها، تعطیلات، ریزش مجدد بازارجهانی و برخی اخبار دیگر به نظر میرسد فردا نیز روز سختی برای بازار است .
سه شنبه 99 خرداد 91


